Hmm, facebook ehdottaa kaveriksi entistä koulukaveria jota sattumalta näin kaupassa eilen monen vuoden jälkeen.
Emme keskustelleet keskenämme tai edes moikattu kun toinen oli kassalla ja toinen meni ohi, ei tullut siis luonnollista tilaisuutta. Ja ei, minulla ainakaan ei ole facebook-sovellusta kännykässä että se olisi voinut bongata meidät samassa tilassa.
Kommentit (45)
Vierailija kirjoitti:
Fb, Whatsapp ja Instagram ovat samaa firmaa. Eli jos käytät esim. Whatsappia, Fb tietää liikkeesi.
Itse en käytä kumpaakaan noista, facea ainoastaan selaimen kautta. Eli näkyy ehdotuksista ketkä on vierailleet profiilissa, on ollut exää, tämän kumppania ja random hoitoja, joiden puh. numeroa ei ole edes tallennettuna, saati että asuisivat samalla paikkakunnalla. Eli ei ole urbaanilegenda, näkyy kyllä, varokaa stalkkerit :D
Ai niinkö ehdottaa kavereiksi tyyppejä, jotka käy katsomassa profiiliani. Voi ei. Olen pettynyt. Muutama julkkis on näkynyt ehdotuksissani ja ne, joista en ole tykännyt, niin olen heti estänyt. Nyt kun tiedän teidän käyneen katsomassa minun profiiliani, niin hyi hyi teitä, kaikki nähdään😱👀
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yhteisiä tuttuja ja olette samassa paikassa niin ehdottaa. Facebook kyllä myös salakuuntelee. Jos puhutte ääneen jostain tuotteesta, itse viimeksi bebanthenista, niin pian on mainos facessa vastassa. Itselläni ei edes ole facebookin appia, joten kuuntelee todennäköisesti myös whatsappin ja/tai instagramin kautta. Usein todennut tämän.
Oletteko muut huomanneet tuota kuuntelua?
Välillä tulee mainoksia asioista joista om juuri keskustellut
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yhteisiä tuttuja ja olette samassa paikassa niin ehdottaa. Facebook kyllä myös salakuuntelee. Jos puhutte ääneen jostain tuotteesta, itse viimeksi bebanthenista, niin pian on mainos facessa vastassa. Itselläni ei edes ole facebookin appia, joten kuuntelee todennäköisesti myös whatsappin ja/tai instagramin kautta. Usein todennut tämän.
Oletteko muut huomanneet tuota kuuntelua?
Välillä tulee mainoksia asioista joista om juuri keskustellut
Facebook tietää myös googlettelusi, sitä ne Cookiet tarkoittavat, sivustot poimivat koneeltasi sen käyttöhistoriaa muistakin asioista kun pelkästään juuri sen sivuston käytöstä. Kannattaa joskus niitä tietosuojia ja käyttöehtoja lukea, niistä voi oppia hyvinkin jotain mielenkiintoista
Sama minulla, kaveriksi ehdotettu sellaista, jonka olen nähnyt viimeksi 15 vuotta sitten, ei ketään yhteisiä tuttuja, ei harrastuksia, ei asuta samalla paikkakunnalla, ei mitään. Ainoa mahdollinen syy on se, että hän on stalkannut profiiliani.
Mä opin tän algoritmihomman muutama vuosi sitten. Kun oltiin julkistettu miehen kans meidän suhde, niin sen jälkeen Facebook ehdotteli sen exää mulle kaveriks kaks kuukautta. Ja vielä kaikilla kolmella laitteella joilla FB:tä käytin ihan jatkuvasti. En tiedä kuinka paljon se oli musta tietoja ettinyt, mut ketään muuta ei oo noin sinnikkäästi ehdotettu. Kuitenkin siihen aikaan niitä ehdotuksia tuli muutenkin paljon kun tuli miehen mukana uusia tuttuja. Ei tyyppi paljo kiinnostanut, mutta jonkin ajan päästä piti köydä kattomas sen profiili, niin eipä sielä mitään nähtävää ollu. Hankkis raukka elämän
Vierailija kirjoitti:
Facebook tietää myös googlettelusi, sitä ne Cookiet tarkoittavat, sivustot poimivat koneeltasi sen käyttöhistoriaa muistakin asioista kun pelkästään juuri sen sivuston käytöstä. Kannattaa joskus niitä tietosuojia ja käyttöehtoja lukea, niistä voi oppia hyvinkin jotain mielenkiintoista
Niin miten kellään ei oo välähtänyt että miksi Facebookissa saa yhtäkkiä mainoksia kaupoista ja jopa tuotteista joita on juuri käynyt katsomassa tai ostamassa
Vierailija kirjoitti:
Mä opin tän algoritmihomman muutama vuosi sitten. Kun oltiin julkistettu miehen kans meidän suhde, niin sen jälkeen Facebook ehdotteli sen exää mulle kaveriks kaks kuukautta. Ja vielä kaikilla kolmella laitteella joilla FB:tä käytin ihan jatkuvasti. En tiedä kuinka paljon se oli musta tietoja ettinyt, mut ketään muuta ei oo noin sinnikkäästi ehdotettu. Kuitenkin siihen aikaan niitä ehdotuksia tuli muutenkin paljon kun tuli miehen mukana uusia tuttuja. Ei tyyppi paljo kiinnostanut, mutta jonkin ajan päästä piti köydä kattomas sen profiili, niin eipä sielä mitään nähtävää ollu. Hankkis raukka elämän
Niin- tai sitte niin päin että miehesi käy exän sivulla harvase päivä, ja siksi fb ehdottaa sitä sinulle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin miten kellään ei oo välähtänyt että miksi Facebookissa saa yhtäkkiä mainoksia kaupoista ja jopa tuotteista joita on juuri käynyt katsomassa tai ostamassa
Tuttu juttu. Mutta minä poistan cookiesit aina googlettelun jälkeen ja ennen. SILTI Facebook osaa napata osan tiedoista missä sivulle olen käynyt. Osaatko selittää tämän? Kiinnostaa oikeasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaveri näki sinut ja katsoi sinun tietojasi facessa.
Siksi face ehdottaa häntä kaveriksiMutta jatkuvastihan on toitotettu ettei mistään voi tietää ketkä etsivät sinua facebookista?
Huomaan aina kun joku tekee näin. Esim. joku mies joka on uusi tuttavuus joka tsekkaili ja vaikutti kiinnostuneelta, tutustuttu isommalla porukalla. Ketään muuta tästä porukasta ei ehdottanut. Ei yhteisiä tuttuja. Kaukaista sukulaistyttöä ehdotti vaikka toiselta puolen sukua ei ole yhtään fb-kaveria eikä juuri nähdä.
Itse en todellakaan käy katsomassa ketään:).
Mullekin face ehdotti kaveriksi, toisen kaverini työkaveria sen jälkeen kun kaveri oli nähnyt työkaverinsa autostaan saman taloyhtiön pihassa kuin missä asun.
Kaikkea se Face keksiikin.
Mulla näyttäs fb olevan pihalla, kun välillä on kieli englantia ja sijaintikin näyttäisi olevan aika hukassa. Mulla ei taida olla elämää, kun aika vähän tulee mainoksia. Vaikka elämä on paljon somea, niin koen olevani entistäkin yksinäisempi.
Vierailija kirjoitti:
GPS-paikannus. Ei mitenkään ihmeellistä, että mainoksia tuunataan tuon perusteella. Olette olleet lähellä toisianne.
Facebook ehkä tietää, että teillä voi olla jotain yhteistä, koska ystäväpiirissänne on yhteisiä henkilöitä.
Puhelin saattaa puolestaan ollut synkattu muiden laitteiden kanssa, joissa on Facebook. Halvemmissa puhelimissa on muuten Facebook valmiiksi asennettuna eikä siitä ikävä kyllä taida päästä eroon kuin roottaamalla tai ostamalla Android One -puhelimen.
Osa appseista myös jakaa tietoa keskenään. Whatsappi ja Instagram kuuluvat myös Sugarhillin imperiumiin. Luultavasti moni muukin appsi jakaa tietoa. Se tietohan on se syy, miksi ne appsit ovat ilmaisia. Oikeasti eivät ole, vaan ne elävät siitä jatkuvasta datasta, mitä ne käyttäjistään keräävät. Ei ole ilmeisesti vieläkään iskenyt tämä ansaintakonsepti tavisten tajuntaan ja mitä se merkitsee?
GPS-paikannuksen lisäksi käyttävät WIFI-verkkoja hyödyksi. Eli saatavilla olevien WIFI-verkkojen voimakkuuksien perusteeella pystyvät arvioimaan että sinä ja tuttavasi olette vaikkapa jossakin kahvilassa istuskelleet lähekkäin tovin ja ehdottavat sen perusteella kaveriksi.
Mitä tosta jos kuuntelee ja heittää mainoksen. Mitä sitten jos kerää tietoja netissä liikkumisesta. Kaikki liittyy mainontaan. Joskus on ollut ok asia nuo mainokset. On kyllä ärsyttävää, kun joku henkilö, jonka kanssa olet tekemisissä ollut fb jotain kautta, niin hänen koko sukunsa näkyy kaveriehdotuksissa. Ja mielenkintoista on kun näkee joidenkin koko kaveripiirin. Että kuka stalkkaa ja ketä 😂.
Muutamia huomioita:
-ei kenenkään tarvitse katsoa profiiliasi tullakseen ehdotetuksi
-facebookin koodia on monilla nettisivuilla, jotka eivät ole osa facebookin pientä imperiumia, mm. useimmat yritykset tarjoavat facebookiaan ja sivuillansa on sitten monenlaista koodia sieltä päästä
-facebookia tai sen muita ohjelmia ei tarvitse käyttää ja silti sinua voidaan seurata heidän taholtaan (yksinkertainen esim. joissakin puhelimissa on facebook, jota ei voi poistaa, vain kytkeä "pois päältä")
-IP osoitetta on helppo seurata ja useimmat eivät käytä mitään keinoja sen peittämiseen
-tietoturvasi ei riipu vain sinusta, vaan myös kaikista tutuistasi ja sukulaisistasi. tietosi voidaan saada esim. jonkun tuntemasi ihmisen sähköpostista tai puhelimesta
-whatsappista on helppo poistua pienellä ryhtiliikkeellä. vaihtoehtoja on monia sekä maksuttomia, että maksullisia
Vierailija kirjoitti:
Muutamia huomioita:
-facebookin koodia on monilla nettisivuilla, jotka eivät ole osa facebookin pientä imperiumia, mm. useimmat yritykset tarjoavat facebookiaan ja sivuillansa on sitten monenlaista koodia sieltä päästä
-facebookia tai sen muita ohjelmia ei tarvitse käyttää ja silti sinua voidaan seurata heidän taholtaan (yksinkertainen esim. joissakin puhelimissa on facebook, jota ei voi poistaa, vain kytkeä "pois päältä")
-IP osoitetta on helppo seurata ja useimmat eivät käytä mitään keinoja sen peittämiseen
-tietoturvasi ei riipu vain sinusta, vaan myös kaikista tutuistasi ja sukulaisistasi. tietosi voidaan saada esim. jonkun tuntemasi ihmisen sähköpostista tai puhelimesta
-whatsappista on helppo poistua pienellä ryhtiliikkeellä. vaihtoehtoja on monia sekä maksuttomia, että maksullisia
Aika vähän iloa niistä whatsapin vaihtoehdoista, kun kaverit käyttää whatsappia.
Vierailija kirjoitti:
Mitä tosta jos kuuntelee ja heittää mainoksen. Mitä sitten jos kerää tietoja netissä liikkumisesta. Kaikki liittyy mainontaan. Joskus on ollut ok asia nuo mainokset. On kyllä ärsyttävää, kun joku henkilö, jonka kanssa olet tekemisissä ollut fb jotain kautta, niin hänen koko sukunsa näkyy kaveriehdotuksissa. Ja mielenkintoista on kun näkee joidenkin koko kaveripiirin. Että kuka stalkkaa ja ketä 😂.
Siinä on se että ne kaikki tallenteet jää talteen jonnekkin. Näillä on vuosien ja vuosien tallenteet ihmisistä. Ihan loputtomasti materiaalia hyödynnettäväksi myöhemmin ihan mihin tahansa. Vaikka myytäväksi jollekkin myöhemmin valtaan tulevalle diktaattorille. Ei sitä pysty tässä vaiheessa tietämään mihin niitä tulevaisuudessa käytetään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muutamia huomioita:
Aika vähän iloa niistä whatsapin vaihtoehdoista, kun kaverit käyttää whatsappia.
Inspiroi kaveritkin vaihtamaan.
Mistä sieltä? Voitko selittää mistä ne löytyy?