Todella törkeä mummo liikenteessä- miksi jotkut vanhukset luulevat oikeudekseen käyttäytyä noin?
Odotin bussia ja olin nousemassa kyytiin, kun sivusta hyökkäsi noin 60v nainen ilmoittaen vihaisen oloisena " yleensä vanhemmat lasketaan ensin !" Ja en edes ole mikään teini, vaan 35v..
No, myöhemmin olin kahvilan jonossa ja mietin mitä ottaisin kun takaani kuului kiukkuinen ääni " siihenko pitää jäädä miettimään? " ja joku työntyi ohitseni tönäisten minua- sama mummo ! :O
Kommentit (42)
Joo, mulle huuteli yks kuittinsa pudottanut mummo just että "nosta se mun lappu!". No en nostanut, en mä mikään koira ole, jota käskyttää! >:( Ärsyttää kun se alkoi huutelemaan mun perään että kuulenko, ja äänestä huomasi että on tottunut siihen että muut tottelevat häntä. Jos olisi pyytänyt kauniisti, olisin tottakai auttanut.
Kallistuisin epäilemään ,että joko mummo kärsi mielenterveysongelmista,dementtiasta tai oli vaan peräti omalaatuinen (jonkin ikiaikaisen kasvatuksen saanut) Kohteliaisuus (puhun nyt mummon käytöksestä) kun ei maksa mitään eikä esim. pieni hymykään !!
Itse olen 65 vuotias mummo (mummi) :)
Vierailija kirjoitti:
Se 60v oli arvaus, saattoi olla enemmänkin ... tai vähemmän. Vähän kumarainen, harmaat hiukset, syviä uurteita kasvoissa, päällä t-paita ja pitkät housut.. tyypillisen seniorin näköinen siis.
a.p
Ei helkkari, minä olen 63 v
en ole kumara
no, hiukset saattavat olla hiukan värittömät
kasvoissa ei uurteita, ei edes pahemmin ryppyjä
päällä maihari ja tennarit
Mutta en huonoa käytöstä en ymmärrä, oli ihmisen ikä sitten mitä tahansa.
Kun olin Ärrällä töissä, vakioasiakas oli mummo joka osti kokista ja fazerin sinistä, aina värikkäät vaatteet päällä. Oli aamujeni piristys, oikein kohtelias ja iloinen rouva.
Kerran sitten tämän mukana oli toinen vanhempi rouva, joka julisti suureen ääneen miten meiltä ei enää kahvia osta, kun on se niin pahaa ja kyseli olenko naimisissa ja miksi minulla on niin kamala tukka. Leuka oli loksahtaa, kun selvisi että kyse oli tämän kiltin mummon siskosta joka oli tullut vierailulle synnyinkaupunkiinsa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se 60v oli arvaus, saattoi olla enemmänkin ... tai vähemmän. Vähän kumarainen, harmaat hiukset, syviä uurteita kasvoissa, päällä t-paita ja pitkät housut.. tyypillisen seniorin näköinen siis.
a.p
en ole kumara
Wau! :)
Joissain tapauksissa taustalla on esim. Parkinsonin tauti, joka tekee ihmisestä varsinaisen perkeleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä 60v aika usein on mummo. Minä olen 55v ja kesällä minusta tulee mummo.
Ja pari vuotta sitten kun minulla alkoi mummotauti, minä kiltti, rauhallinen ihminen olin kuin persiisiin ammuttu karhu.
Onneksi tajusin, että mieluummin olen kiltti toisille, riskeistä huolimatta. Nyt ihmettelen miten aikuiset naiset viitsivät olla niin kiukkuisia, pieni pilleri ja osaa käyttäytyä.Mummottelu tässä kontekstissa oli kyllä selkeästi vähättelyä.
Ymmärsin kyllä, mutta näissä mummo-odotushuuruissa ei loukkaannu edes mummottelusta: :-)
Hehe, olen 61, työelämässä. Mummoa minusta ei saa koska ei ole lapsiakaan. Harmaata tukassa ei ole tai sitten ne eivät vaaleassa tukassa näy. Mummo on ihan kunniallinen termi oikeassa asiayhteydessä mutta muuten se on epäasiallinen nimittelysana.
En ole koskaan ajatellut, että bussiin mennään ikäjärjestyksessä. Olen aina tuntenut itseni nuoreksi tai paremminkin iättömäksi. Samanikäiset kaverini ovat samanlaisia. Minua on aina huvittanut ihmisten luokittelu ja stereotypisointi iän, ammatin tai muun suhteen. Mutta hyvää päivänjatkoa vaan kaikille, minä nautin alkaneesta kesälomasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
a.p
en ole kumara
minuakin tässä hymyilytti tuo 60v mummo - kun siinä ei puhuttu isoäiti-mummosta vaan sellaisesta ikälopusta räyhäkäppärästä - kuusikymppiset ystäväni kun kuitenkin vielä ovat työelämässä mukana ja mottaisivat minua varmaan käsilaukullaan jos heitä vanha-mummottelisin...
AP - huonoa käytöstä ei OIKEUTA oikeastaan mikään, mutta sitä voi selittää juurikin joku sairaus, myös ihan konkreettinen kipu, nukkumaton yö, vastaantulleet vittumaiset teinit, miehen menehtyminen viikko sitten, poikaystävän petollisuus, Kelan päätösten viivästyminen - ihan mikä vaan. Mutta näitä huonosti käyttäytyviä valitettavasti on enemmän ja enemmän kaikissa ikäryhmissä liikenteessä (vrt esim jyrän lailla päälle tulevat vaunumutsit...) onkohan se sitten joku yleisen käytöskulttuurin huonontuminen? Vai onko se vaan yleisesti enemmän Ok näyttää että minulla on huono päivä?
Vanhat naiset on helvetin kovia valittaman kaikesta. Eilenkin yksi akka tuli huutamaan, että "varokaa vähän sen pallonne kanssa" kun pallottelimme tyttäreni kanssa jalkapalloa läheisellä hiekkakentällä. Emme siis olleet misään tiellä tai ihmisten kulkuväylällä vaan keskellä vitun pallokenttää! Tämä kenttä vain on sellaisesa kohdassa, että ihmiset tykkää oikaista sen läpi, jotta ei tarvitsisi kiertää kentän ympäri. Tämä ämmä oli ilmeisesti ottanut hiekkakentänkin omaksi kulkuväyläkseen ja kaikkien kentän käyttäjien pitää osata häntä varoa aina kun sattuu siitä läpi kulkemaan.
Muistan kun joskus teininä olin kaupassa ostamassa karkkia, siis yhden suklaapatukan. Seisoin jo jonossa ja joku mummo ihan pokkana päätti ruveta latomaan ostoskärryllisen tavaraa hihnalle takanani ja komensi minut taakseen koska "vanhemmat menee ensin"? Hieman hämmentävää, ei mulla olisi mennyt kuin pari sekuntia siinä että maksan sen yhden suklaapatukkani? Mutta minkäs teet, kassa oli jo ruvennut vetämään mummon tavaraa läpi niin en voinut vain mennä. Tämän episodin jälkeen olen huomannut että ihmisillä on päinvastainen käsitys, siis että saatetaan päästää joku jonossa edelle kun on vain se yksi osotos.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
a.p
en ole kumara
Oma äitini on 66 ja vaikee kuvitella että hän edes 10 vuoden päästä näyttäis noin vanhalta :D tai käyttäytyis kuin ap kuvasi.
Onnekseni en ole vastaaviin törmännyt missään. Eräätkin vanhemmat rouvat neuvoivat ystävällisesti kun olin epävarma Tampereen keskustassa että olenkohan oikealla pysäkillä edes josta pääsee Multisiltaan ja mikä numero sinne menee. Näyttivät sen verran ystävällisiltä että uskalsin heiltä kysyä neuvoja. Olin yksin liikkeellä ja vasta vähän aikaa asunut paikkakunnalla joten hieman hermoilin kun en ole ikinä niistä aikatauluista tajunnu mitää edes kotopuolessa asuessani 😂
Kyllä kohtelias kuuluu olla ikään katsomatta. Mulla se tulee ihan luonnostaan.
N86
Olen itsekin uskovainen mutta mulla on eräs hyytävä vaihevuosi-ikäinen (55 - 60 v välillä) kaveri/uskonystävä/miksi häntä nyt sanoisi. Hänen käytöksensä ansiosta olen alkanut ymmärtää miksi jotkut karsastaa uskovaisia. Kyse on tosin oikeasti vain huonosta käytöksestä jossa uskontoaKIN käytetään välineenä. Tässä muutamia esimerkkejä hänen käytöksestään:
Eräs hänen uskoon tullut tuttavansa harrasti joogaa niin tämä vaihevuosimamma hänelle sitten tokaisi Jeesuksen itkevän joogaamisensa takia. Aika raskauttavasti sanottu.
Hautajaisissa ollessaan pappi oli sanonut jotain että "nyt on tämä xxx päässyt ikuiseen rauhaan" tuon suuntaista kaunista ja lohduttavaa, jolloin tuttavani pomppasi kipakasti ylös ja alkoi kommentoida napakasti "Ei se niin varmaa ole!!!" jne.
Eräällä uskonkaverillaan oli hieman avarampi pusero ja uhkeat muodot jolloin aavistuksen tissivako näkyi. Kaverini säntäsi kärppänä paikalle ja kova paheksunta miten "rinnat paljaana" kuljetaan ympäriinsä.
Kyttää ja epäilee muita milloin mistäkin synnistä. Yleensä aiheetta.
Lasten normaaleista leikeistä kaivaa syntiä esiin ja kovaäänisesti paheksuen tuo lapsille kantansa, sen ainoan oikean sillä muut on eksyksissä, esille.
Valittaa, vaatii palveluksia muilta, etsimällä etsii virheitä ja syntiä muiden tekemisistä.
Voi kun käyttäisi jotain vaihdevuosipillereitä jos vaikka auttaisi. Hänen käytös liippaa läheltä hengellistä väkivaltaa ellei ihan suorastaan sitä jo ole. :( Ja huonontaa kyllä uskisten mainetta tollaset. Jeesus opetti olemaan lempeä, kärsivällinen ja tuomitsematta muita.
Linja-autoa odotellessa ja sen oven äärellä on erittäin tavallista, että mummot tönivät kanssakulkijoita ja toisiaan, välillä äityvät sättimään.
T. Paikallisliikenteen linja-auton kuljettaja
Minä olen 62-vuotias, työelämää edessä vajaa kaksi, takana reilu 40 vuotta. Mummo en ole, kun ei ole lapsenlapsia.
Työni vuoksi tapaan päivittäin ihmisiä ikähaarukalla 18 - 40 vuotta. Isolla osalla heistä on käytöstavat ja arjen sujuttaminen täysin hukassa. Mitään ei viitsitä tehdä, mistään ei oteta vastuuta ja kaikki pitäisi tulla nenän eteen valmiiksi itse rikkaa ristiin laittamatta.
Toisaalta omat lapseni, 35- ja 37-vuotiaat, ovat käyneet koulut ja yliopistot, tehneet töitä aina, molemmat hyvinpalkatuissa ammateissa, talot ja tavarat hankittuina ja velattomia.
Summa summarum, meitä on moneen junaan, sekä ikäihmisiä kuin nuorempiakin.
Sinä kohtasit yhden äkäisen mummon, tule minun luokseni, kohtaat kivan, aktiivisen, iloisen ja nuorekkaan ikäihmisen.
Joskus joku erehtyy istumaan vanhuspaikalke siis nuorenpuoleinen ja siihen on tulossa vanhus ehkä 70 ja vanhempi ja kuulee joskus kuinka törkeästiktörkeästi käyttäytyy.
Kuten jo joku aiemmin sanoi, sairaus tms ongelma, ikäkremppakin voi tehdä käytöksen YMMÄRRETTÄVÄMMÄKSI, mutta se ei silti tee siitä HYVÄKSYTTÄVÄÄ. Voin ymmärtää että jollain on vaikka paikat kipeänä ja mielelläni autan pysymällä itse pois tieltä, mutta v*ttuilua ei minunkaan tarvitse sietää. Kunnioitus ansaitaan, ja se koskee kaikenikäisiä.
Mummelilla mt-ongelmia tai alkava muistisairaus? Tai sit vaan kauhea ihminen.
Jaa, minua ei ole koskaan häirinneet tuon ikäiset ihmiset. Ei kaupassa, asioilla, ei missään. Kireitä ja kiireisiä äippiä kyllä näkyy joka päivä. Mistä revitte näitä yleistyksiänne?