siis joutuuko Suomessa synnyttämään samassa huoneessa jonkun toisen äidin kanssa?
Niin, että on vain sermi välissä? En minä ainakaan pysty, siellä toisellahan puoellahan on ihan vieraita ihmisiä ja ne kuulevat kaikki mitä mies, minä ja kätilö puhumme? En todellakaan pysty rentoutumaan ja olemaan häpy paljaana jos välissä on vain sermi.
Kommentit (28)
Jyväskylässä on sektiosalissa toinen pöytä hätäsektiota varten. Eli jos synnytät sektiolla ja samaan aikaan tulee tarve hätäsektiolle, voidaan vieressä olevaa pöytää käyttää ja välissä on tosiaankin vain sermi. Ainakin Jyväskylässä on vain yksi sektiosali, minulle ohjeistettiin näin. Muissa saleissa ei ole kaikki sektioon tarvittavia välineitä eikä esimerkiksi elvytyskehtoa vauvalle.
Tätä kuitenkin tapahtuu äärimmäisen harvoin, joten rutiinilla toista sektiota ei tulla tekemään ellei kyseessä ole syntyvän lapsen tai äidin henki. Jos on mahdollista odottaa niin odotetaan. En ole itse synnyttänyt, mutta uskon etten siinä kohtaa toivoisi mitään muuta kuin että kaikki selviämme hengissä tilanteesta.
t. Sh, leikkausosasto
Vierailija kirjoitti:
Sieltä saa vuoronumeron. Ja kun sun numero huudetaan on sun vuoro mennä synnyttämään.
Näin. Siellä salissa muut äidit odottavat vuoroaan ja haloo! Onhan siinä ne sermit. Vähän samantyyppinen kun koulukuvauksessa aikoinaan, yksitellen sermien sisään. Muiden äitien vieraat voivat myös olla salissa koska saattaa mennä tunteja, olisi kohtuutonta yksin niitä äitejä istuttaa siellä.
Modet äkkiä poistakaa keskustelu ennen kuin Sipilä ja kumppanit lukee tän ja saa uuden säästöidean. Homeongelmainen Kätilöopisto vaan maan tasalle ja tilalle kuplahalli, sinne vieriviereen synnytysvuoteita vaikka 300kpl ja kerran kahdessa viikossa voisi olla synnytyspäivä. Ja jos jonkun lapsi meinaa syntyä muuten kuin synnytyspäivänä niin sit pitää vaan pidätellä seuraavaan asti.
Oma synnytykseni käynnistettiin. Odottelin avautumisvaiheen kahden hengen huoneessa kipeiden supistusten kanssa ja vasta lähellä ponnistusvaihetta pääsin synnytyssaliin. Muuten ei mitään ongelmaa, mutta minun kärvistellessäni supistuksissa, verhon toisella puolella oli pariskunta koko ajan kaikessa rauhassa. En tiedä miksi he olivat samassa huoneessa. Kieltämättä kiusallinen tilanne, mutta kätilöillä ei ollut mitään kiirettä viedä minua synnyttämään omaan rauhaan.
Hahah, jos tää ei oo provo, niin ET JOUDU SYNNYTTÄMÄÄN MUIDEN KANSSA SAMASSA HUONEESSA. Ei siellä oo kuin sinä, kätilö, muuta hoitohenkilökuntaa ja tukihenkilösi.
Ennen naisia saattoi olla samassa huoneessa useita, vain sermi oli välissä, isejä ei päästetty mukaan. Jos jotain voi sanoa miesten ansioksi niin sen, että he tulivat mukaan synnytyksiin, synnyttäjät saivat silloin omat huoneet. Kiitos miehet :)
No eikös tämä juuri ole noissa iltasanomien tai iltalehden kätilötarinoissa, että joku on joutunut jakamaan synnytystilan. En minä ainakaan jaksaisin sinne mtään legendaa keksiä.
Minun kanssani yhtä aikaa oli 12 synnyttäjää, ja ajankuluksi paljastimme aina vuorotellen häpymme piirissä. Iseille ei ollut riittävästi istuimia, joten he leikkivät musikaalisia tuoleja. Synnytin ison sairaalan synnytyssalissa kiireisenä päivänä.
(Synnytin ihan oikeasti ison sairaalan synnytyssalissa kiireisenä päivänä, ja suurimman osan ajasta ei ollut paikalla ketään, ei edes kätilöä.)