Olenko kauhea äiti kun olen jättänyt lapset kampaajalle ja mennyt sillä aikaa kauppaan?
10-vuotias poika meni parturiin ja sanoin sillä aikaa käyväni kaupassa. 8-vuotias pikkusisko pyysi saada jäädä katselemaan siksi aikaa isoveljen hiusten leikkuuta, ja kysyin kampaajalta sopiiko se, kampaaja sanoi että tottakai. Lähdin siis kauppaan ja kun tulin takaisin, 10-vuotiaan hiukset oli jo leikattu ja istuivat kiltisti odottamassa minua, olin pois reilusti alle puoli tuntia.
En tajunnut tehneeni mitenkään väärin, mutta ilmeisesti olen toiminut tosi juntisti..? Vai olenko?
Kommentit (23)
Eikös tämä aihe käsitelty jo aika kattavasti? Ja on siis älytöntä tuollainen käyttäytyminen vanhemmalta.
ei ole soveliasta jättää kampaajalle lapsia hoitoon, hän ei ole lapsistasi vastuussa, etkä maksa hänelle asianmukaista tuntipalkkaa/kertakorvausta lastesi kaitsemisesta. Miten hän vois kieltäytyä ilman että menettää teidän asiakkuutenne? Ei mitenkään.
Mieti itse tykkäisitkö siitä jos joku jättää pari lasta sun työpaikalles.
Vierailija kirjoitti:
Jos se oli kampaajalle ok ja lapset ei sotkeneet paiikkoja ja riehuneet, niin ei mitään hätää 😊
Varmaan vain velalle voi tulla mieleen, että tuonikäset tuossa tilanteessa rupeaisivat sotkemaan paikkoja tai riehumaan. Ihan tarkoitan todella, että voi tulla edes mieleen.
Liikaa katsottu sarjoja ja luettu av-palstaa.
Et kai oikeesti ollut noin typerä?
Vierailija kirjoitti:
Mieti itse tykkäisitkö siitä jos joku jättää pari lasta sun työpaikalles.
Ainakin tämä hiustenleikkuun saanut oli ihan asiakas. Ja kummallinen 10-vuotias pitää olla, jollei siinä ihan vain istu.
Siitä katselijasta en sinänsä sano mitään eli en jättäisi vastaavassa tilanteessa toista lasta siihen kysymättä sopiiko se. Tämän lisäksi tuntisin lapseni, että osaa olla siinä kivasti.
Minusta puoli tuntia on liikaa.
Jos on tasavarma lapsistaan, niin toki voi piipahtaa jossain (max 10 min.).
Itse olen jättänyt lapset hiustenleikkuuseen ihan omin päin. Kymmenvuotias kävikin jo itsenäisesti, kun ihan naapurissa tuttu liike.
Mitä rastoja siinä nyt tehtiin, kun lapsen parturikäynnit ovat olleet parikymmentä minuuttia ihan korkeintaan?
Kahdeksan vuotiasta ei jätetä ainakaan yksin ilman tuttua ja turvallista vanhempaa. Eikä oikein kymmenen vuotiastakaan. Et voi laittaa muuta maailmaa luomaan turvallisuuden tunnetta lapsillesi, vaan sinä itse olet se turvallisuus ja kallio, millä he seisovat ja olet heitä varten.
Päivähoito on eria asia. He ovat valmistautuneet hoitamaan lapsiasi sen päivän, mutta siitäkin huolimatta sinä olet se heidän turvallisuuden tunteen tuottaja tai epäluottamuksen tunteen tuottaja.
Älä enää jätä mihinkään heitä yksin, etteivät koe äitiä eläluotettavaksi ja etteivät koe, ettet rakasta tarpeeksi. Etteivät myöskään kokisi, että ovat kuin koivunlehdet tuulessa eli sattuman kauppaa, häviääkö tänäänkin äiti johonkin vähäksi aikaa ja pitääkö meidän taas pystyä tulemaan toimeen itseksemme sekä luottaa ventovieraisiin ihmisiin, joiden armoille äiti jättää.
Vierailija kirjoitti:
Ei se ole mikään lapsiparkki.
8-vuotiaat eivät ole missään lapsiparkissa enää. Jos halusi lähteä ulos, niin siitä vain. En tiedä niistä susialueista, joissa monet tuntuvat asuvan. Mutta täällä meillä päin stadissa 8-vuotiaat liikkuvat itsenäisesti.
Jos aloittaja on pyytänyt huolehtimaan lapsestaan, niin se on väärin. Muutenhan voi istuskella seurana kampaajallakin. Mikä hoitovelvollisuus tässä nyt olisi syntynyt?
Vierailija kirjoitti:
Kahdeksan vuotiasta ei jätetä ainakaan yksin ilman tuttua ja turvallista vanhempaa. Eikä oikein kymmenen vuotiastakaan. Et voi laittaa muuta maailmaa luomaan turvallisuuden tunnetta lapsillesi, vaan sinä itse olet se turvallisuus ja kallio, millä he seisovat ja olet heitä varten.
Päivähoito on eria asia. He ovat valmistautuneet hoitamaan lapsiasi sen päivän, mutta siitäkin huolimatta sinä olet se heidän turvallisuuden tunteen tuottaja tai epäluottamuksen tunteen tuottaja.
Älä enää jätä mihinkään heitä yksin, etteivät koe äitiä eläluotettavaksi ja etteivät koe, ettet rakasta tarpeeksi. Etteivät myöskään kokisi, että ovat kuin koivunlehdet tuulessa eli sattuman kauppaa, häviääkö tänäänkin äiti johonkin vähäksi aikaa ja pitääkö meidän taas pystyä tulemaan toimeen itseksemme sekä luottaa ventovieraisiin ihmisiin, joiden armoille äiti jättää.
Heh, heh... aika hyvä. Melkein menin lankaan. Mutta tuo koivunlehdet tuulessa oli vähän liikaa.
Vierailija kirjoitti:
Mitä ihmettä? Omassa lapsuudessani 90-luvulla kuljin koko alakouluajan itsekseni kavereille ja harrastuksiin ja vietin iltapäiviä itsekseni kotona. Missä vaiheessa alakouluikäisistä tuli pikkulapsia, jotka ei uskalla puolta tuntia viettää kahdestaan sisaruksen kanssa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se ole mikään lapsiparkki.
8-vuotiaat eivät ole missään lapsiparkissa enää. Jos halusi lähteä ulos, niin siitä vain. En tiedä niistä susialueista, joissa monet tuntuvat asuvan. Mutta täällä meillä päin stadissa 8-vuotiaat liikkuvat itsenäisesti.
Jos aloittaja on pyytänyt huolehtimaan lapsestaan, niin se on väärin. Muutenhan voi istuskella seurana kampaajallakin. Mikä hoitovelvollisuus tässä nyt olisi syntynyt?
Jaa, itse olen stadilainen myös (outo oletus susialueesta), mutta ei se silti ole lapsiparkki, koeta tajuta.
Mielenkiintoisia kommentteja. 10-vuotias nyt on ainakin asiakas, ei siihen äitiä viereen tarvita. Poika menee jo vitosluokalle, eli ei siinä ainakaan pitäisi mitään outoa olla. Ja tunnustan että en edes ajatellut ettei parturi olisi kehdannut kieltäytyä.. voihan se olla niinkin. Itse tunnen tyttöni ja tiedän että hän on kovasti kiinnostunut kampaajan työstä, ja ujo vieraissa paikoissa, eli todellakin istuu hiljaa ja seuraa vierestä toimenpidettä, mutta eihän se kampaaja häntä tunne, joten toimin ehkä hölmösti.
Mutta oletteko ihan tosissanne että kohta kolmasluokkalainen lapsi kokee itsensä turvattomaksi jäädessään omasta tahdosta isoveljensä kanssa kampaajalle :D oottepa te hassuja :D
ap
Vierailija kirjoitti:
Mielenkiintoisia kommentteja. 10-vuotias nyt on ainakin asiakas, ei siihen äitiä viereen tarvita. Poika menee jo vitosluokalle, eli ei siinä ainakaan pitäisi mitään outoa olla. Ja tunnustan että en edes ajatellut ettei parturi olisi kehdannut kieltäytyä.. voihan se olla niinkin. Itse tunnen tyttöni ja tiedän että hän on kovasti kiinnostunut kampaajan työstä, ja ujo vieraissa paikoissa, eli todellakin istuu hiljaa ja seuraa vierestä toimenpidettä, mutta eihän se kampaaja häntä tunne, joten toimin ehkä hölmösti.
Mutta oletteko ihan tosissanne että kohta kolmasluokkalainen lapsi kokee itsensä turvattomaksi jäädessään omasta tahdosta isoveljensä kanssa kampaajalle :D oottepa te hassuja :D
ap
No ei varmaan, jos kaikki sujuu suunnitellusti. Mut mitä jos kampaajalle olisi tapahtunut haveri? Tai liikkeeseen olisi tullut vaikka humalainen tai muuten vaan oudosti käyttäytyvä asiakas? Palohälyytys? Silloin lapset eivät tietäisi keneen turvautua tai miten toimia. Voi kuulostaa kaukaahaetulta, mutta lasten suhteen on hyvä miettiä myös se, että tapahtuukin jotain odottamatonta.
Omat lapseni ovat 17v, 15v ja 10 v ja ihan täyspäisiä ovat. En ole heitä jättänyt yksin selviytymään (esim. julkisilla liikkuminen) ennenkuin se on heistä itsestään tuntunut mukavalta.
Pojan tukan leikkuu kestää vartin. Tuon ikäinen voi olla kyllä yksin kampaajalla, mutta ei jäädä sinne kun homma on valmis. Jos osaa maksaa itse ja lähteä itse pois, niin sitten se on ok. Mutta siskon jättäminen, ei. Tuon ikäiset voivat olla kahdestaan, mutta eivät yrityksessä, koska he eivät välttämättä osaa olla häiritsemättä yrittäjän työn jatkumista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
No ei varmaan, jos kaikki sujuu suunnitellusti. Mut mitä jos kampaajalle olisi tapahtunut haveri? Tai liikkeeseen olisi tullut vaikka humalainen tai muuten vaan oudosti käyttäytyvä asiakas? Palohälyytys? Silloin lapset eivät tietäisi keneen turvautua tai miten toimia. Voi kuulostaa kaukaahaetulta, mutta lasten suhteen on hyvä miettiä myös se, että tapahtuukin jotain odottamatonta.
Omat lapseni ovat 17v, 15v ja 10 v ja ihan täyspäisiä ovat. En ole heitä jättänyt yksin selviytymään (esim. julkisilla liikkuminen) ennenkuin se on heistä itsestään tuntunut mukavalta.
Se humalainen voi tulla juttelemaan koulumatkallakin. Ja palohälyytys voi tulla lähikaupassa, tai hälytin voi alkaa huutaa kotonakin kun lapsi on yksin. Kaverin kanssa leikkiessä kaverille voi sattua haveri.
Hitto mitä logiikkaa :D
Jos se oli kampaajalle ok ja lapset ei sotkeneet paiikkoja ja riehuneet, niin ei mitään hätää 😊