Kummassa maassa mieluummin asuisit? Saksassa vai Ranskassa?
Kommentit (31)
Etelä ranska. Siellä välimeren rannalla.
Saksassa, koska osaan puhua saksaa ja olen aina halunnut asua siellä.
Ranskan kielestä en pidä ja ruoka on kasvissyöjälle mahdotonta, mutta saksalainen huumorintajuttomuus ja kaikesta valittaminen menisivät näistä ongelmista vielä heittällä ohi.
Ranskassa myös parempi ilmasto, ainakin siellä etelässä.
Saksa, sillä puhun kieltä ja olen ollut siellä vaihdossa. Ranskassa vain syrjäytyisin.
Osaan Saksaa, joten mieluummin sitten siellä. Tykkään kyllä Ranskastakin. Mutta Saksa on kulttuurisesti ja mentaalisesti lähempänä Pohjoismaita, siellä olisi siinä mielessä helpompi asua. Lisäksi sieltä pääsisi hyvin viikonloppureissuille eri puolille Eurooppaa.
Saako valita Sveitsin? Se, kiitos.
Ranskassa, koska siellä on niitä ihania perunia!
Ranskassa on hienompia autoja, eli siellä.
M42
Ehdottomasti Saksassa. Ranskaa en osaa lainkaan (eikä ole kiinnostusta lähteä sitä alusta alkaen opiskelemaankaan), mutta Saksasta sujuu ainakin alkeet. Pidän myös jostain syystä saksalaisia luotettavimpina ja tehokkaampina, joten uskoisin, että arki sujuisi siellä vaivattomammin ilman ylimääräistä säätöä ja draamaa. Kummassakaan maassa en ole tosin koskaan käynyt :D
Saksalaiset pitää pyytettömästi suomalaisista ja Suomesta. Ranskalaiset taas luule meidän olevan räkäposkella huutavia kännikaloja. Jopa silloin kun käyttäytymisellä osoitetaan että ei olla.
Ranskalaiset muutenkin tuntuvat olevan vähän epäystävällistä nenä pystyssä kulkevaa sakkia.
Saksassa. Saksalaiset ovat täsmällisiä ja he pitävät parhaansa mukaan kiinni sopimuksista. Lisäksi he käyttäytyvät kohteliaasti. Sitä ei voi sanoa tympeistä ja nyreistä pariisilaisista. Tosin olin Bretagnessa aikanaan pitkähköllä työreissulla, ja heidän kanssa hommat sujuivat mukavasti.
Mutta Saksa.
Saksassa, Ranskassa on paska presidentti. No thanks!
Ranskan kieli on tosi rumaa ja muutenkin ranskalaisten suhtautuminen kieltä osaamattomaan niin nuiva, että mieluummin alkaisin kamppailla saksan kielen kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Saksalaiset pitää pyytettömästi suomalaisista ja Suomesta.
Minä en ole koskaan saanut Ranskassa nuivaa kohtelua, vaikken sujuvasti kieltä osaakaan. En ainakaan sen nuivempaa kuin Suomessa. En ymmärrä valitusta ranskalaisista. Yritän kyllä aina ensisijaisesti puhua ranskaa. Cat calling sen sijaan ärsyttää ja sitä ei ole Suomessa. No katsotaan taas kesällä millaista kohtelua tulee. Nyt lapsi mukana joten en ainakaan peräänviheltelyjä yms odota.
Saksa. Olen puoliksi saksalainen ja osaan saksaa sujuvasti, ja minulla on sukulaisia Saksassa. En ole ikinä käynyt Ranskassa enkä osaa kieltä ollenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Saksassa. Saksalaiset ovat täsmällisiä ja he pitävät parhaansa mukaan kiinni sopimuksista. Lisäksi he käyttäytyvät kohteliaasti.
Paljon saksalaisten kanssa töitä tehneenä pakko kyllä sanoa, että itse koen todella vaikeaksi tehdä töitä heidän kanssaan, koska heille on tyypillistä konfliktinomainen äänenkorottaminen ja valittaminen normaalissa työtilanteessa. Bisnestapaamisissa kaikki menee hyvin ja korrektisti teititellään, mutta kun oikeasti työtovereina on saksalaisia niin se jatkuva valitus, syyllistäminen ja omaan ylivertaisuuteen uskominen on aika rasittavaa.
Varmaan saksalaisena sitä ei huomaa, kun voi yhdessä elää sitä joukkoharhaa, että Saksa on jokin maaanpäällinen paratiisi, mutta kun ulkomaalaisena joutuu kuuntelemaan sitä, niin tekee kyllä aika tiukkaa varsinkin kun tietää, että Suomessa on moni asia todella paljon parempi ja tehokkaammin tehty.
Saksassa 💖