Testataanpas av-mammojen yleissivistystä: tiedätkö kuvassa esiintyvän filosofin nimen ja mikä on hänen merkittävin teoksensa nimeltään?
Yhden vinkin annan: hän on Saksasta.
Kommentit (20)
No jonkun yksittäisen filosofin ulkonäön tunnistaminen ei kyllä yleissivistykseen kuulu. Nippelitietoa.
Oswald Spengler ja Länsimaiden perikato.
Ihan niinku jonkun filosofin tietäminen tekisi ihmisestä paremman :D
(En avannut linkkiä, ei kiinnosta. Oisin saattanut jopa tietää)
Susanna Kuronen-Ruusunen. Pääministerin morsian.
Ja mä kun heti ajattelin, että tämä on trolliketju ja linkin takaa paljastuu Aatun naama. "Hän on Saksasta" kruunasi tämän :D
Kyseessä ei ole varsinainen filosofi vaan filosofoiva historioitsija, eikä tuntemus kuulu sananmukaiseen yleistietoon.
Vierailija kirjoitti:
Kyseessä ei ole varsinainen filosofi vaan filosofoiva historioitsija, eikä tuntemus kuulu sananmukaiseen yleistietoon.
Kyllä Spengler oli ensisijaisesti filosofi eikä historioitsija. Hän oli opiskellut filosofiaa ja kasvi-/eläintiedettä, muttei historiaa.
Vierailija kirjoitti:
Beckenbauer
Franz Beckenbauer?
Arvostan.
Ehkä osuvampi, yleissivistykseen liittyvä kysymys olisi ollut "Kuka on kirjoittanut Länsimaiden perikadon" tai "Mikä on O. Spenglerin tunnetuin teos". Noiden tietämisen voi ehkä katsoa kuuluvan yleissivistykseen (riippumatta siitä onko sen lukenut vai ei), mutta miehen tunnistamisen viime vuosisadan alussa otetusta kuvasta ei.
Vierailija kirjoitti:
Ja mä kun heti ajattelin, että tämä on trolliketju ja linkin takaa paljastuu Aatun naama. "Hän on Saksasta" kruunasi tämän :D
Tiedätkö mulla kävi ihan sama mielessä! :D
Beckenbauer