Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Juhlat ja FODMAP-ruokavaliolla oleva vieras

Vierailija
22.05.2017 |

Meillä on tulossa grillijuhlat, joihin tulee n. 15 henkeä. Tarkoituksena tarjota grilliruokaa ja erinäisiä lisukkeita (salaatteja, paria eri kastiketta, omatekoista nyhtöleipää yms) sekä boolia ja myös jotain makeaa kahvin kanssa.
Juhlavieraiden joukossa on henkilö, joka suolistovaivojen takia noudattaa tuollaista FODMAP-ruokavaliota hyvin tarkasti, eikä ole juurikaan kokeillut ottaa mitään rajoitettuja käyttöön "koska ei koe ongelmaksi olla syömättä niistä mitään".
Miten huomioisitte tämän ruokavalion, tekisittekö kaiken tarjoiltavan hänelle sopivaksi vai vain jotain?
Kyseessä on siis varsin laaja välttämisruokavalio, pitää olla gluteeniton, laktoositon, paljon erilaisia kasviksia ja hedelmiä on kiellettynä. (Tosin tämän ruokavalion idea olisi kokeilla, mitä näistä "kielletyistä" suolisto sietää ja minkä verran ja huomioida tämä sitten omassa ruokavaliossaan).

Kommentit (39)

Vierailija
1/39 |
22.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on tosi herkkä vatsa ja jos saisin kutsun tollaiseen tapahtumaan niin huolehtisin itse mitä uskallan syödä.

Vierailija
2/39 |
22.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikea ymmärtää, että henkilö, jolla on noin tiukka ruokavalio, välttämättä haluaa osallistua grilijuhliin, joiden pääteema on just se ruokailu. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/39 |
22.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap tässä.

Tottahan ne juhlat ovat myös sosiaalinen tapahtuma ja ystäväporukan tapaaminen, mutta tällä kertaa siis grillijuhlien teemalla. Eli siis kyllä tällä henkilöllä varmasti on intressejä tulla mukaan.

Mutta sinä, joka kirjoitit, että itse pitäisit huolen, että syöt vain sellaista, mikä sinulle sopisi, niin et siis pahastuisi, jos tarjolla olisi sellaistakin, mitä et voisi syödä? Esim. jotain salaattia tai leipää et voisi ottaa eikä se haittaisi sinua?

Vierailija
4/39 |
22.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ottaisin ehkä huomioon sillä tavalla, että jättäisin osan salaattiaineksista erillisiin astioihin, jotta henkilö voisi poimia sopivia. Pienen osan lihasta ja mahdollisesti sopivista lisäkkeistä voisi myös maustaa tyyliin korkeintaan suolalla.

Vierailija
5/39 |
22.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ap viitsit nähdä vähän vaivaa, niin laita salaattiainekset eri kippoihin. Jokainen kasatkoon omat syömisensä.

Vierailija
6/39 |
22.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osa lihoista tms. maustamattomina, salaattia ilman sipulia, jälkkäriksi myös tuoreita marjoja. Ja tietenkin voit tarjota muille sellaista mikä ei käy tällä yhdelle. 

Vierailija
7/39 |
22.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap tässä.

Tottahan ne juhlat ovat myös sosiaalinen tapahtuma ja ystäväporukan tapaaminen, mutta tällä kertaa siis grillijuhlien teemalla. Eli siis kyllä tällä henkilöllä varmasti on intressejä tulla mukaan.

Mutta sinä, joka kirjoitit, että itse pitäisit huolen, että syöt vain sellaista, mikä sinulle sopisi, niin et siis pahastuisi, jos tarjolla olisi sellaistakin, mitä et voisi syödä? Esim. jotain salaattia tai leipää et voisi ottaa eikä se haittaisi sinua?

Miten kukaan voi pahastua tuosta? Ei kai koko porukan tarvitse olla syömättä jotain hyvin yleistä ruoka-ainetta yhden takia. Minusta olisi kiusallista, jos ruokavalioni takia tehtäisi moinen hössötys.

Itse en syö juustoa missään muodossa enkä ole kyllä kertaakaan loukkaantunut fetasta salaatissa tai juustokakusta jälkiruokana.

Vierailija
8/39 |
22.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap tässä.

Jos on noin tiukalla ruokavaliolla, ei todellakaan voi loukkaantua siitä että tarjolla on jotain muutakin muille.

Vierailija
9/39 |
22.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysy suoraan siltä vieraalta, että mitä sopii laittaa.

Vierailija
10/39 |
22.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osa lihoista tms. maustamattomina, salaattia ilman sipulia, jälkkäriksi myös tuoreita marjoja. Ja tietenkin voit tarjota muille sellaista mikä ei käy tällä yhdelle. 

Ap täällä jälleen.

Juhlat ovat jo parin viikon päästä, niin hyviä tuoreita marjoja ei vielä saa, mutta toki olinkin ajatellut tehdä osan lihoista maustamattomina ja sellaistakin salaattia, mikä sopii, mutta olin ajatellut lisäksi esim. pastasalaattia. Ja esim. leipä? Suunnittelemaani leipään tulee sekä vehnää että valkosipulia...

mutta ehkäpä tämä vieras sitten saa jonkun oman gluteenittoman leipäkökkösen, ostan sen vaikka kaupasta :)

Vierailija
11/39 |
22.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis tottakai saa muille olla ihan normaalisti sitä mitä tekisit muutenkin. Kunhan erikoisruokavaliota noudattavalle on sitte jotain korvaavaa. Eihän siinä oo mitään järkeä, että kukaan muu ei sais syödä normaalin ruokavalionsa mukaan.

Vierailija
12/39 |
22.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni jokaista sorttia, esim. leipää ei tarvitse olla ruokavamma-vieraalle korvaavana versiona. Kunhan on jotakin maistuvaa hänellekin. Itse gluteenittomana kasvissyöjänä en todellakaan odota, että minulle tehtäisiin varta vasten kaikkea vaan valitsen mielelläni tarjottavista minulle sopivat.

Vierailija
13/39 |
22.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap täällä jälleen.

Juhlat ovat jo parin viikon päästä, niin hyviä tuoreita marjoja ei vielä saa, mutta toki olinkin ajatellut tehdä osan lihoista maustamattomina ja sellaistakin salaattia, mikä sopii, mutta olin ajatellut lisäksi esim. pastasalaattia. Ja esim. leipä? Suunnittelemaani leipään tulee sekä vehnää että valkosipulia...

mutta ehkäpä tämä vieras sitten saa jonkun oman gluteenittoman leipäkökkösen, ostan sen vaikka kaupasta :)

Älä nyt mitään pastasalaattia tee, jos leipääkin on. Laita salaatin ainekset eri kippoihin.

Vierailija
14/39 |
22.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on sellainen perusperiaate, että erityisruokavaliota noudattavat huolehtivat itse itsestään. Tarjoilen tietysti monipuolista ruokaa, josta esim vegaanit ja kasvissyöjät löytävät omansa (koska olemme sekasyöjiä, syömme paljon myös kasvisruokia, joten ne eivät ole ongelma). Keliakiasta on hyvin vähän kokemusta, joten en osaa sanoa aiitä mitään. Koska eri-asteisia "laktoosi-ihmisiä" on ystävien joukossa teen kaikki juhlaruuat aina laktoosittomista tuotteista. 

Meidän ystäväpiirissä on varmaan harvinaisen vähän allergisia ja ruokarajotteisia. Tai onhan niitä, mutta rajoitteet eivät ole erityisen laaja-alaisia. 

Vierailija
15/39 |
22.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juhlat ei ole se paras paikka lähteä kokeilemaan ruoka-aineiden sopivuutta, koska se pitää tehdä ruoka-aine kerrallaan ja tilanteessa, jossa suolisto on kuntoutunut/parantunut eli n 3kk-puolivuotta aloituksesta. Omat eväät mukaan tai ota häneltä selvää varmat grillattavat/ lisukkeet. Been there, done that. Kana ja liha yleensäkin varma valinta, samoin marjat ja kivettömät hedelmät, laktoositonta pitää olla. Mulle kävi kaura vallan mainiosti koko ajan. Ja kaali ei enää ollenkaan, se suosiolla salaateista pois. Oireilu kovin yksilöllistä, joten kannattaa kysyä!

Vierailija
16/39 |
22.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysyisin tässä tapauksessa vieraalta itseltään, mitä hän tykkää grillata ja millaisia lisukkeita hän niiden kanssa pystyy/haluaa syödä. Ei tarvitsisi sitten arpoa erikseen ja hermoilla vieraan puolesta.

Vierailija
17/39 |
22.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on välillä vatsa tosi huonona. Tietenkään en oleta että kaikki ruoka olisi mulle sopivaa, se on mun omastakin mielestä armottoman tylsää. Että jos vaikka joku juoma ei olisi hiilihapollista, kaikkiin salaatteihin ei olisi laitettu raakaa sipulia, ja olisi vaikka vehnäleivän lisäksi vähän kauraleipää, jota monen vatsa kestää paremmin.

Ihan mahtavaa jos salaattinsa saisi koota buffettyyppisesti itse.

Esim tattaririeska on tosi hyvä ja helppo jos joku haluaa joskus tehdä vehnätöntä. Normi ruokakaupan hiutalehyllyssä on tattarihiutalepaketti. Taikina on vain hiutaleet, kermaviili ja voi sekaisin, ja lätyksi pellille ja uuniin. Tosi hyvää, helppoa ja maistuu muillekin.

Vierailija
18/39 |
22.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Grillivartaansa voisi myös itse koota buffettyyliin?

Vierailija
19/39 |
22.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa kysyä vieraalta itseltään, millainen ruoka sopii hänen vatsalleen. Itse samaista ruokavaliota noudattavana ja erittäin herkkävatsaisena (en vuosienkaan jälkeen kykene syömään juuri mitään ruokavalion ulkopuolelta) olen onnellinen, jos on edes jotain minulle sopivaa, ettei nälkäisenä tarvitse kärvistellä. 

Hyviä vaihtoehtoja on juurikin kevyesti/pelkällä suolalla maustettu liha ja salaattiainekset eri astioihin. Tosi kiva, kun olet valmis ottamaan vaikeankin ruokavalion huomioon! 

Vierailija
20/39 |
22.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

On olemassa joku raja.

Jos pidän GRILLIJUHLAT tarjolla on kanaa, nautaa/sikaa ja joskus kalaa sekä grillattuja vihanneksia ja salaattia. Ruoat on maustettu minun omien käsitysteni mukaan. Lapsille makkaraa vaihtoehtona.

Käytän laktoosittomia tuotteita aina koska se on järkevää ja helppoa. Raaka sipuli ei kuulu salaattiin tai muuallekaan vaan se on vähintään marinoitava. Juomissa tarjolla on aina alkoholiton ja sokeriton vaihtoehto.

Ellei näillä reunaehdoilla kykene löytämään MITÄÄN syötävää kannattaa tuoda GRILLIJUHLIIN omat eväät.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän kaksi