Haluaisin olla vegaani, mutta....
Minulla on vuosia ollut jotain häikkää, eikä rauta ja B-12 imeydy. Lääkärit eivät osaa sanoa mistä johtuu.
Ei ole löytynyt keliakiaa.
Haluaisin olla vegaani monestakin syystä. Mistä vegaanit saatte b-12?
Maito voisi olla yksi selittävä tekijä minkä vuoksi rauta ja B-12 ei imeydy.
Uskaltaakohan tuota kokeilla?
Kasvissyöjä olin ennen 10 vuotta, mutta lääkäri "kielsi" sen jatkuvan anemian vuoksi. Liha ei ole anemiaa korjannut, eikä rautalääkitys auta juurikaan. Syön obsidania 200 mg
Kommentit (6)
Jos se syöty rauta ja b-vitamiini ei imeydy niin ei kai sillä ole mitään merkitystä syökö kasvisruokaa vai sekaruokaa.
B12 purkista. Oon kuullut että monella on rauta-arvot parantuneet veganismin myötä, joten etpä sä kokeilulla mitään menetä. Jos b12 ei edelleenkään imeydy, niin tuskin se veganismista johtuu silloin
Tässä on puutteelliset alkutiedot kenenkään sanoa mitään.
Olen ollut kasvissyöjä neljännesvuosisadan ja vegaanikin suuren osan siitä. Ei ole ikinä ollut anemiaa, päinvastoin.
Maitotuotteiden poisjättöä voisit kokeilla. Rautaa niissä on minimaalisesti, B12:a toisaalta ~20% päivän saantisuosituksesta/100g (maito). Toisaalta ei selviä kokeilematta, estävätkö maitotuotteet sinulle tärkeiden ravintoaineiden imeytymisen.
Varmaan syöt jo vitamiinilisiä? Niitä kannattaa syödä, vaikka liha kuuluisikin ruokavalioosi.
Tai sitten kokeilet kunnon "lihakuuria" (siis ihan kokeiluna), ja katsot sitten, millainen vointisi on. Tosin se tuskin auttaa nyt, jos ei ole ennenkään auttanut.
Itse olen ovovegetaristi, eikä minulla ole vitamiininpuutoksia. Syön B12-lisää, ja saan rautaa tummanvihreistä vihanneksista.
Jos lääkäri ei osaa auttaa niin tuskin av-palstallakaan kukaan osaa