Lintujen bongaus
Harrastatteko lintujen tarkkailua ja bongausta? Mitä lintulajeja olette bongailleet tänä keväänä? Minä olen nähnyt mm. silkkiuikkupariskunnan, haapanapariskunnan, tavin ja heinäsorsia.
Kommentit (13)
Lintujen bongaus tarkoittaa, että saa jostain etukäteen tiedon tietyllä paikalla olevasta linnusta ja menee sen "bongaamaan". Tätä harvoin harrastan, on enemmän keski-ikäisten "mulla on liikaa rahaa niin siksi 5 kaukoputkea" -miesten touhua, ja joskus harvinaisuudet kuolevat stressiin/lopettavat pesinnän.
Lintujen tarkkailu on kivaa :)
En omista autoa, en mene vieraiden pihoille enkä myöskään roskaa. En häiritse lintujen pesintää.
- ap
Vierailija kirjoitti:
Lintujen bongaus tarkoittaa, että saa jostain etukäteen tiedon tietyllä paikalla olevasta linnusta ja menee sen "bongaamaan". Tätä harvoin harrastan, on enemmän keski-ikäisten "mulla on liikaa rahaa niin siksi 5 kaukoputkea" -miesten touhua, ja joskus harvinaisuudet kuolevat stressiin/lopettavat pesinnän.
Lintujen tarkkailu on kivaa :)
Ahaa, no minun bongaukseni ovat olleet lähinnä sitä, että olen nähnyt jonkin linnun sattumalta ja jäänyt tarkkailemaan sitä...
Lintujen tarkkailu on todella kiehtovaa! Ja nyt minulla on harrastus!
- ap
No en ole bongari, mutta ihan tässä tietokoneella ikkunan vieressä tulee väkisin "bongailtua" ympäristön lintuja.
Tällä hetkellä yritän bongata onko vastapäisen talon katolla pesivä kalalokkipariskunta saanut jo jälkikasvua.
Lisäksi ikkunan lähellä on puita, joissa on vuosien aikana näkynyt vaikka mitä tipua haukoista, tikkojen, tilhien yms. kautta sepelkyyhkyyn.
Varikset ja harakat ovat kantiksia alueella. Varsinkin kolmen harakan pahisjengi, jotka yleensä keksivät kaikkea jäynää.
Viimeisimmät muuttolinnut, jotka alueelle tulevat ovat tervapääskyt. Ja kuinka ollakaan, ensimmäisen tervishavainnon tänä vuonna tein just viime perjantaina, kun oli kevään lämpimin päivä. Niitä oli vain kaksi, joten olivat vain jotain etujoukkoa. Loput varmaan tiputtelevat Suomen lahden yli seuraavina viikkoina. Sitten kesä virallisesti alkaa kun illalla kuulu tervapääskyjen riemukas kiljunta taivaalta :)
Vierailija kirjoitti:
No en ole bongari, mutta ihan tässä tietokoneella ikkunan vieressä tulee väkisin "bongailtua" ympäristön lintuja.
Tällä hetkellä yritän bongata onko vastapäisen talon katolla pesivä kalalokkipariskunta saanut jo jälkikasvua.
Lisäksi ikkunan lähellä on puita, joissa on vuosien aikana näkynyt vaikka mitä tipua haukoista, tikkojen, tilhien yms. kautta sepelkyyhkyyn.
Varikset ja harakat ovat kantiksia alueella. Varsinkin kolmen harakan pahisjengi, jotka yleensä keksivät kaikkea jäynää.
Viimeisimmät muuttolinnut, jotka alueelle tulevat ovat tervapääskyt. Ja kuinka ollakaan, ensimmäisen tervishavainnon tänä vuonna tein just viime perjantaina, kun oli kevään lämpimin päivä. Niitä oli vain kaksi, joten olivat vain jotain etujoukkoa. Loput varmaan tiputtelevat Suomen lahden yli seuraavina viikkoina. Sitten kesä virallisesti alkaa kun illalla kuulu tervapääskyjen riemukas kiljunta taivaalta :)
Hei ja kiitos kommentista! Olen huomannut, että ihan tavallisten ja "arkistenkin" lintujen tarkkailu voi olla hyvin mielenkiintoista. Eilen tarkkailin kahta nurmikolla tepastelevaa harakkaa. Toinen levitti pyrstönsä, pörhisteli ja teki erikoisia askelkuvioita. Liekö ollut koiras iskemässä naarasta?
- ap
Kyllä lintujen seuraaminen on kivaa. Keväällä kun räkättirastaat tulevat, piha täyttyy touhusta ja äänistä. Se on minusta kivaa, vaikka räkäteistä ei kaikki tykkää. Niitä on kiva seurata, ensin ukot rinta rottingilla esittelevät itseään. Kohta jo näkyy pesä jossain oksan haarukassa ja sitten alkaa se matojen kuskaaminen poikasille. Siinä on tarkka koreografia, miten pesälle mennään. Kun metsässä kypsyy marjat, räkätit lähtevät pihasta. Vasta syksyn muuttoparvena palaavat, tyhjentävät tuomipihlajat, ja lähtevät etelään. Tämän kaiken ja monta muuta pihalintua touhuissaan näen omasta ikkunastani, omin silmin, ilman kaukoputkea.
Olen osallistunut Suomi 100 tempaukseen, jossa tavoitteena oli havaita ja tunnistaa sata lintulajia. Sain sata täyteen vapun aikaan ja nyt yritän saada loppuvuodelle vielä lisää lajeja 150 tai 200 asti. Kesällä mennään serkkujen kanssa Lappiin ja yritetään saada sieltä vielä muutama pohjoisen lintulaji mukaan listoille.
Tänään sain tälle vuodelle uudeksi lajiksi upeasti laulaneen, mutta tylsän ruskean värisen viitakerttusen.
Täältä voi seurata lintuja:
https://www.dailymotion.com/dm_5867cb228b7e6920941cf1c8d8a1fd85
Vuosia tarkkaillut lintuja, bongari en ole mutta ilmoittelen lajeja satunnaisesti mitä tulee nähtyä Tiiraan.
Rakastan lintuja ja on ollut monta lintukaveriakin.
En sanoisi että olisin mikään bongailija. He kun tuppaavat tulemaan aina kalliit vehkeet mukanaan kun saavat vihiä jostain erikoisesta linnusta. Minä istuskelen paikallani ja tarkkailen mitä mahtavat puuhailla. Olen siis enemmänkin lintujen tarkkailija kuin bongari.
Bongasin baarissa blondin, tummatukkaisen, pyry harakan, petolinnun, koistisen koiran ja portsarin
Minä bongailen niitä bongareita: miten on auto pysäköity keskelle kylätietä, miten maalaistalon pihaan. Miten viedään kaukoputki rehupaalin päälle ja miten roskataan.