Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Millaisia olivat ylä-asteenne kympin tytöt?

Vierailija
20.05.2017 |

Ne tytöt, jotka saivat kokeista vain kymppejä. Itse kävin ylä-asteen 90-luvun lopulla, pikku kylässä Etelä-Savossa.
Nuo kympin tytöt tulivat hyvistä perheistä, niillä oli luonnollisen väriset hiukset, hillitysti meikkiä, vähän koruja, ei hajuvettä. Ei paljastavia vaatteita. He viettivät aikaansa vain muiden hyvien perheiden lasten kanssa. Eivät tupakoineet, heitä ei ikinä nähnyt missään ryyppäämässä, eivät käyneet discossa. Heillä oli reippaita harrastuksia, kuten 4h kerho.

Ovatkohan nykyajan kympin tytöt vielä samanlaisia?

Kommentit (52)

Vierailija
41/52 |
04.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olin kympin tyttö. Tosi hyvä kaikissa kouluaineissa. Olin myös nätti ja suosittu. 

Olen kotoisin vähävaraisesta duunariperheestä ja olin sukuni ensimmäinen ylioppilas - sittemmin valmistuin suvun ensimmäisenä yliopistosta.

Aloitin ryyppäämisen kuutosluokan jälkeen ja dokasin koko yläasteajan kaikki viikonloput. Vanhempani eivät koskaan epäilleet sellaista käytöstä, koska olin niin hyvä koulussa.

Sittemmin työelämässä olen kerta toisensa jälkeen kokenut miten vähemmän koulutetut, vähemmän osaavat ja vähemmän kokeneet miehet menevät ohitseni rekrytoinneissa, ylenyksissä jne.

Vierailija
42/52 |
04.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yläasteella oli kaksi kympin tyttöä. Kumpikin oli perinteinen hikari, joka luki kaikki illat kotona. Toinen suoritti korkeakoulututkinnon ja työskentelee naisvalta-alalla, toiselta jäi yliopisto kesken. Kumpikin on lapseton yksineläjä keski-ikäisenä, ainakin sen mitä viimeksi kuulin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/52 |
13.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
44/52 |
13.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hesen kassalla näkyy olevan töissä. Toinen täys nisti.

Vierailija
45/52 |
13.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lahjakkaita, kunnianhimoisia, tunnollisia.

Vierailija
46/52 |
13.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun minä olin yläasteella, kenenkään keskiarvo ei ollut 10,0. Arvotselu oli ankarampaa. Yhden kaverini lukuaineiden keskiarvo oli 10, mutta ei kaikkien aineiden, ja hän oli tapaus, josta puhuttiin pitkin kaupunkia. Eikä hänkään ollut kympin tyttö, vaan poika. (Ähäkutti, femput!) Nykyään hän on melko tavallinen virkamies.

Seurustelin kympin tytön kanssa 90-luvulla. Ja jälleen sama juttu: lukaineet, ei kaikki aineet. Hän oli määrätietoinen, jopa määräileväinen. Ulkonäöltään hän oli vaatimaton. Tukka ei ollut värjätty, tosin eihän siihen aikaan kaikki tytöt järjestelmällisesti värjänneet hiuksiaan. Meikkiä hän käytti harvoin. Vaatteet olivat tuiki tavalliset. Vanhemmat olivat tavallisissa duunariammateissa, mutta etenkin äiti oli jollain tavalla erityisen virkeän oloinen, huumorintajuinen ja lämmin ihminen. Asuivat maaseudulla pienehkössä omakotitalossa.

Kanssamme samaan porukkaan kuului toinen lähes kympin tyttö. Hän sairastui vakavaan masennukseen lukion jälkeen. Pelkäsin hänen päätyvän itsemurhaan, mutta hän katosi elämästäni. En tiedä kuinka kävi tai mitä hänelle nykyään kuuluu.

Jotakin hyvin merkittävää eroa näiden kympin tyttöjen persoonassa oli. Tämä, jonka kanssa seurustelin, on valoisa ihminen ja määräilytaipumuksistaan kuitenkin sosiaalinen ja empatiaan pystyvä. Tämä masentunut tyttö suhtautui sosiaalisiin tilanteisiin jotenkin vaikeasti. Hänen kanssaan päätyi helpolla kilpasille siitä, kuka sanoo viimeisen sanan. Ja kun hän oli älykäs, niin hänhän sen useimmiten sai. Tuo haastamistaipumus ehkä osaltaan johti siihen, että itse asiassa hän oli aika yksinäinen. Porukan laitamilla vain. Ilman vaaleaa, pitkää tukkaansa kukaan ei ehkä olisi huomannut häntä.

Vierailija
47/52 |
13.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kympin tytöt olivat omissa piireissään, paheksui niitä, jotka eivät saaneet kokeista 9 ja 10. Sai aina kokea halveksuvan katseen, kun ylpeänä kerroin, että olin saanut kokeesta 8 (aivan todella ok numero). Olivat todella kapeakatseisia, eivätkä voineet ymmärtää että on olemassa erilaisia ihmisiä joilla on erilaisia tavoitteita.

Vierailija
48/52 |
13.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yhden muistan hyvin. Hieman ujo ja hiljainen oli. Muita pidempi, ihan mallin näköinen. Ei silti ollut kovin suosittu kaveriporukoissa tai poikien keskuudessa. Sai munaa ensimmäisen kerran vasta joskus parikymppisenä. Nykyään hyvässä työssä ja taatusti tosi haluttu kumppani miesten mielestä.

Kuvailit minut.

Vierailija
49/52 |
13.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Töissä yliopistossa, sekä opettajana.

50/52 |
13.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä muistelen tai veikkaan, en oo siis ihan varma tietenkään kaikkien arvosanoista, mutta ne jotka tiesin et sai 9-10 yms yms niin oli vähän erilaisia keskenään.

Yhden muistan hyvin, se oli tooosi ystävällinen ihminen, halus kaikille hyvää, kaikki tykkäs siitä, ei ollu ikinä mikään pahis tms, mut siitä tykkäs kaikki sekä pahikset että kiltimmät :)

Sitten muutamia muita joita muistan, niin oli vähän sellasia tiukkapiposia. Jotenki ärsyttäviä. :D

------

Vierailija
51/52 |
13.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pari sellaista hiirulaista, joista tuli semi-boheemeja akateemisia. Ei olleet kovin suosittuja miesten keskuudessa, nyt yli 30 v edelleen sinkkuja. Sitten oli vähän erilainen tapaus, joka palkittiin 9 lopussa parhaasta todistuksesta. Oli Super kaunis, kaikki pojat haaveilivat hänestä. Ei paljoa tehnyt koulun eteen töitä. Ryyppäsi ke, pe ja la. Veti tupakkaa ja karkaili kotoa. Myöhemmin kirjoitti Ln paperit, kävi yliopiston, löysi sairaan hyvännäköisen miehen ja on tosi tärkeässä asemassa teknisellä alalla. Siinä sivussa voitti pari Suomen mestaruutta kun harrasteli yhtä lajia. On edelleen tolkuttoman kaunis ja kaupan päälle kiva. Hän on ollut ystäväni pitkään, ja on edelleen. Erikoistapaus <3

Vierailija
52/52 |
13.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän kaksi