Rintaliivimyyjä ei meinannut suostua myymään rintsikoita
Löysin liikkeestä juuri itselleni sopivat rintsikat jotka tuntuvat mukavilta päällä, mutta myyjä sanoi että hän ei mielellään myy niitä vaan haluaisi mitata kokoni. Jouduin pitkään keskustelemaan myyjän kanssa jotta hän viimein myi rintsikat minulle.
Olen aiemmin käynyt kahteen otteeseen vastaavassa liikkeessä mittauttamassa ja myyjä on molemmilla kerroilla tyrkyttänyt minulle epämukavat rintsikat, jotka puristivat joka puolelta. Minä en käsitä, miksi tällaisesta asiasta joutuu jankkaamaan myyjän kanssa, miksi en saisi ostaa tuotetta jonka haluan?
Joku varmasti nyt toteaa, että "mitäs menit erikoisliikkeeseen, niissä ollaan tarkkoja". No, tavallisista kaupoista ei kokoani löydä ja netistä tilatessa ei voi sovittaa.
Kommentit (127)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Löysin liikkeestä juuri itselleni sopivat rintsikat jotka tuntuvat mukavilta päällä, mutta myyjä sanoi että hän ei mielellään myy niitä vaan haluaisi mitata kokoni. Jouduin pitkään keskustelemaan myyjän kanssa jotta hän viimein myi rintsikat minulle.
Olen aiemmin käynyt kahteen otteeseen vastaavassa liikkeessä mittauttamassa ja myyjä on molemmilla kerroilla tyrkyttänyt minulle epämukavat rintsikat, jotka puristivat joka puolelta. Minä en käsitä, miksi tällaisesta asiasta joutuu jankkaamaan myyjän kanssa, miksi en saisi ostaa tuotetta jonka haluan?
Joku varmasti nyt toteaa, että "mitäs menit erikoisliikkeeseen, niissä ollaan tarkkoja". No, tavallisista kaupoista ei kokoani löydä ja netistä tilatessa ei voi sovittaa.
Kävit vissiin Changessa? Siellä ei kannata suostua mittaukseen, ympärys on aina liian tiukka ja käyttämätön ostos menee hukkaan.
Tissini ovat sen verran kookkaat, että itsetunto ei riipu siitä, mitä kokolapussa lukee, se nyt on ihan yhdentekevä asia.
Itkisinkö vai nauraisinko tälle ylenkatseelliselle idiotismille?
Ei minunkaan (terve) itsetuntoni liity rintojen kokoon, vaikken olekaan suuririntainen.
Ostin itse Shock Absorberin urheilurintsikat Messukeskuksesta joltain "myyjältä", joka kertoi olevansa liikunnanopettaja koulutukseltaan. Puhui kuin papupata, minkäkokoiset liivit minä tarvitsen. Laittoi hänen mielestään oikean koon päälleni (en saanut suunvuoroa) ja minä typertyneenä ostin ne. Tulos: en pysty hengittää nuo liivit päälläni kunnolla, juoksusta ei tule mitään ja ajatuksiin ei muuta mahdu kuin tunne puristavuudesta. Liivit ei ole "käytössä löystyneet" niinkuin myyjä lupasi. Yritin tuloksetta venyttää liivejä mm. laittamalla ne leveän tuolin selkämyksen ympärille yöksi.
Menin Lindexille ja ostin ympärysmitan jatkopalan. Sen avulla sain liivit suht siedettävän tuntoiseksi.
65€ tuli kyllä huonosti käytettyä enkä enää ikinä halua myyjän apua liivien valintaan. Ai että vieläkin ärsyttää se myyjä, tekisi mieleni kirjoittaa tähän hänen nimensä. Sekin ärsytti, että hän puhui niin suureen ääneen rinnoistani muiden asiakkaiden kuullen.
Vierailija kirjoitti:
Myyn rintsikoita.
Sovittaminen on edelleen maailman paras tapa löytää oikeankokoiset ja -malliset rintaliivit. Rintojen muotoa ei voi mittaamalla selvittää, ainoastaan ympärysmitat, jotka ovat siis suuntaa antavia ja kertovat koosta.
Ja itse en ikinä ottaisi neuvoja vastaan nuorilta 75B -myyjiltä. He eivät tiedä naisen vartalon muutoksista vielä yhtään mitään.
Meinaat että kaikki asiakkaatkin ovat niitä suurempimassaisia naisia, joiden vartaloa elämä on jo kuluttanut? Mikseivät sirot nuoret naiset kävisi ostoksilla (jolloin se 75B myyjä olisi heille optimaalisin avustaja jos sellaista kaivataan)?
Ja toisaalta, eihän se ole mitään rakettitiedettä. Pätevä myyjä on pätevä, vaikkei omaisi henkilökohtaista kokemusta kaikista asiakkaansa ominaisuuksista. Eiköhän lähtökohta kuitenkin kaikilla ole sama: halutaan liivit, jotka ovat mukavat ja hyvännäköiset.
En jaksa ketjua kahlata lävitse. Mutta oma kokemus näistä Changen myyjistä. Olen juuri sellainen junttitollo, joka on ostanut aina liivinsä prismoista yms. Ja kaikenlisäksi synnyttänyt, keski-ikäinen nainen.
Tyttöni sai minut houkuteltua kyseiseen liikkeeseen, että äitikin ansaitsee kerrankin kalliit ja hyvät liivit.
Hiukan vioin sitä, että miksi pitää ottaa niin tiukka ympärys, mutta kuulemma suomalaiset naiset käyttää liian löysää ympärysmittaa ja liian pieniä kuppeja. Ostin tietenkin sitten liivit, mutta ovat jääneet käyttämättä, koska parin tunnin pitämisen jälkeen liivit painavat kipeät painaumat ja puristavat ympärystä. Toinen ongelma on liian isot kupit. Imetyksissä löystyneet rintani löllyvät kupeissa, jotka ovat liian isot. Topattuina toki näyttävät isoilta, mutta kupissa on puolet tyhjää, kun survon löysät pussini niihin.
Joten edelleen ostan liivini tavallisista vaatekaupoista oman tuntemukseni mukaan.
Olen kolmesti käynyt erikoisliikkeessä ja totesin että jatkossa ostan rintsikkani sieltä perus halpakauppalinjalta. Kokoni on perinteinen 75B ja sitä löytyy joka paikasta. Erikoisliikkeessä minulle markkinoitiin juuri niitä kokoja joita ei tavallisesta kaupasta löydy ja se tuntui ihan markkinointikikalta. Kun rinnat ovat näin pienet, ei sillä liivien koolla ole merkitystä. Tärkeintä minulle rintsikoissa on se että nännit eivät näy paidan läpi ja rinnat eivät hölsky kävellessä täysin holtittomasti kuten ilman rintsikoita. Tukea en tällä koolla liiemmin tarvitse eikä minulla ole koskaan ollut selkä-/niskakipua. Erikoisliikkeessä minulle yritettiin myydä kokoa 65D, ostin kokeilumielessä ja en todellakaan pysty niitä käyttämään. Ihossa on päivän jälkeen kunnon painaumat/haavaumia ja kaarituket teki mustelmia. Toisessa liikkeessä käydessä yritettiin taas myydä jotain muuta kuin "peruskokoa", mutta huomasin nopeasti ettei 75 cm rintakehällä voi hengittää syvään koon 60/65-liiveissä eikä käytössä löystymisestä ole iloa jos eka puoli vuotta pitäisi kestää mustelmia, haavoja ja painaumia.
Ymmärrän kokomeuhkauksen isorintaisten kohdalla, heillä kun huonosti istuvista rintaliiveistä aiheutuu kipua ja sen selkeästi huomaa. Näin kiinteät ja pienet rinnat omistavana en näe miksi pitäisi olla niin tarkka kun kuitenkin voin kesällä käyttää bikineitä rintsikoina ilman mitään ongelmaa.
Vierailija kirjoitti:
Rintaliivien korkeutta voi yleensä säätää säädettävillä olkaimilla.
Ihanko totta? Selitäpä nyt minulle, millä tavalla saan vyötärön ja kainalon välistä korkeutta säädetyksi olkaimilla? Kun lyhennän olkaimis niin että alaosa nousee tarpeeksi korkealle, saan tunkea kuppien yläosaan jo liikaleukaa, ja kaarituen yläreuna painaa kainaloa.
Kyllä kuppien yläosaa voi säätää olkaimilla, mutta edelleen alle 160-senttisellä alaosa jää liian matalalle.
Olenko todella ainoa tähän ketjuun kirjoittava, jolle yksikään liivikauppias ei ole ikinä edes yrittänyt myydä "riittävän napakoita" liivejä saati sitten isompaa kuppikokoa? En usko, sillä harvemmin edes erikoisliikkeistä löytyy G:ta suurempaa kuppikokoa 70-senttisenä - changea ei nyt lasketa.
Miksi ihmeessä myydään "käytössä löystyviä" liivejä kalliilla hinnalla? En taatusti suostuisi maksamaan kymppejä sellaisista liiveistä, jotka pitää jo ostaessa ottaa liian tiukkoina. Luulisi liivikauppiaitakin hävettävän sellaisen myyminen.
Vierailija kirjoitti:
Rintaliivien korkeutta voi yleensä säätää säädettävillä olkaimilla.
Ihanko totta? Olen "vain" 178cm pitkä enkä edes pitkäselkäinen. Silti jokaikisissä liiveissä pitää olkaimet säätää mahdollisimman pitkiksi. Kaikissa liivimalleissa ei olkainten pituus riitä, vaan ne joko painavat hartioita tai vetävät liivin selkämystä ikävästi ylöspäin.
Voin vain kuvitella miten vaikeaa on vielä pitemmän naisen löytää sopivia liivejä, kun minullekin se on sattuman kauppaa.
T. 75B/80A
Onpa ihanan helppoa olla lauta. Kaikkia kivoja liivejä löytyy aina - 70% alennuksella, ei muuten tissit hölsky tai roiku. Ei haittaa jos treenikassiin unohtui laittaa urheiluliivit, taavallisilla pärjää ihan hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Minun on kauhean vaikea ymmärtää, miksi joku haluaisi ostaa vapaaehtoisesti huonosti istuvat rintsikat joissa rinnat hölskyvät, vaikka hänellä olisi asiantuntijan apu saatavilla.
Voisko joku viimeinkin kertoa mitä asiantuntija apu on? Kuinka pitkä koulutus näillä asiantuntijoilla on? Onko tästä jotain oppikirjoja? Miksi tätä salatiedettä ei paljasteta muille naisille?
Ei muuta kuin johtajalle valittamaan myyjästä. Olenpa itsekin ostanut mittojeni mukaiset liivit, mutta näkyy niisdäkin olevan valmistajan eroja. Ja mun mielestä myyjät on vain myyjoä ja kuluttaja on kuningas.
Tämä. Kerran vuosia sitten yritin eräästä pienemmästä putiikista ostaa rintsikoita. Myyjä otti mitat ja antoi sovitettavaksi liivit, jotka olivat varmaan pari kokoa liian pienet. Hyvä, että kiinni sai ja oli kyllä epämukavimmat liivit, mitä koskaan olen kokeillut. Arkana opiskelijana en uskaltanut alkaa jankata asiasta vaan odotin, että myyjä sai uhrikseen jonkun toisen asiakkaan, ja hipsin sitten äänettömästi pois liikkeestä palautettuani rintsikat paikoilleen. Nyttemmin otan itse omat mittani ja kokeilen kaupassa ainakin kolmea eri kokoa (koot vaihtelee niin paljon merkkien, kaupan, planeettojen aseman yms. mukaan).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kävit vissiin Changessa? Siellä ei kannata suostua mittaukseen, ympärys on aina liian tiukka ja käyttämätön ostos menee hukkaan.
Tietävät varmaan itsekin miten huonoa materiaalia ne liivit on kun aina lörpsähtää ja venyy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun on kauhean vaikea ymmärtää, miksi joku haluaisi ostaa vapaaehtoisesti huonosti istuvat rintsikat joissa rinnat hölskyvät, vaikka hänellä olisi asiantuntijan apu saatavilla.
Asiantuntijat eivät aina ymmärrä, mitä asiakas tarvitsee.
Olin menossa rintojenpienennysleikkaukseen ja halusin saada tukevat urheiluliivit käytettäväksi heti leikkauksen jälkeen. Selitin myyjälle, että koska leikkaushaavat tulevat rintojen alle, en halua tiukkoja liivejä, koskamyös kudosnestettä keräävien harsotaitosten pitää mahtua ihon ja liivin väliin. Tämä oli myyjän mielestä täysin mahdotonta. Minä taas en suostunut ostamaan liian tiukkoja liivejä, joten 70 euron hintaisten liivien oston sijaan menin Prismaan ja ostin sieltä sopivat ja hiertämättömät halvat liivit. Kun rinnanympärys 85 cm ei tarkoita, että liivikoko olisi 80.
Muistan lukeneeni tämän kommentin toisessakin ketjussa. Vastaan sinulle nyt niin kuin vastasin silloin: Olet typerys, jos kuvittelet jonkun rintaliivimyyjän olevan perehtynyt haavoihin ja niiden sitomiseen. Luuletko tosiaan, että heille järjestetään koulutusta asian tiimoilta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olin menossa rintojenpienennysleikkaukseen ja halusin saada tukevat urheiluliivit käytettäväksi heti leikkauksen jälkeen. Selitin myyjälle, että koska leikkaushaavat tulevat rintojen alle, en halua tiukkoja liivejä, koskamyös kudosnestettä keräävien harsotaitosten pitää mahtua ihon ja liivin väliin. Tämä oli myyjän mielestä täysin mahdotonta. Minä taas en suostunut ostamaan liian tiukkoja liivejä, joten 70 euron hintaisten liivien oston sijaan menin Prismaan ja ostin sieltä sopivat ja hiertämättömät halvat liivit. Kun rinnanympärys 85 cm ei tarkoita, että liivikoko olisi 80.
Muistan lukeneeni tämän kommentin toisessakin ketjussa. Vastaan sinulle nyt niin kuin vastasin silloin: Olet typerys, jos kuvittelet jonkun rintaliivimyyjän olevan perehtynyt haavoihin ja niiden sitomiseen. Luuletko tosiaan, että heille järjestetään koulutusta asian tiimoilta.
Mistä näille liivikauppiaille sitten tulee se suuri asiantuntemus liivikokojen suhteen?
Ettei vaan kauppakoulun markkinointilinjalta periaatteella " myy sitä mitä sinulla on myytävänä riippumatta siitä, mitä asiakas tarvitsee."
Joskus vuosia sitten useimmissa liikkeissä oli todella asiantuntevia myyjiä, oli sitten kyse alusvaatteista, päällysvaatteista, kankaista tai jalkineista, elintarvikkeista puhumattakaan. Työpaikkakoulutuksella nuorista myyjäharjoittelijoista kehittyi erinomaisia asiansa tuntevia myyjiä. Nyt kun nuoret menevät myyjiksi, kuvittelevat he heti olevansa asiantuntijoita eivätkä ota vastaan neuvoja. Toisaalta liikkeissä on myös niin vähän henkilökuntaa, ettei kenelläkään ole aikaa ohjata ja kouluttaa aloittelijoita. Muuta kuin hätinä hintaa näiltä nykymyyjiltä ei kannata kysyä.
Näitä "kyllä minä tiedän" -tyyppejä on kaikilla aloilla. En malta olla kertomatta omaa kokemustani terveydenhuollon puolelta. Minulla oli vaihdettu verenpainelääkettä ja kehotettu tulemaan tietyn ajan päästä aikuisvastaanotolle kontrolliin. Lääke sai minut tuntemaan oloni erittäin huonoksi, joten menin jo ennen määrättyä aikaa vastaanotolle ja totesin, että uusi lääke ei ole sopiva ja että tunsin itseni koko ajan suorastaan sairaaksi. Ja mitäpä toteaa siihen asiantuntija, siis verenpaineen hoitoon perehtynyt terveydenhoitaja. Juu, kun sinulla on ollut aika pitkään verenpaine korkealla, niin et tunnista hyvää oloa! Huh sentään! Lähes siltä istumalta tilasin lääkäriajan ja siellä uskottiin, mitä sanoi ja kirjoitettiin uusi lääke, joka muutamassa päivässä jo korjasi oloni hyväksi.
Vierailija kirjoitti:
Olenko todella ainoa tähän ketjuun kirjoittava, jolle yksikään liivikauppias ei ole ikinä edes yrittänyt myydä "riittävän napakoita" liivejä saati sitten isompaa kuppikokoa? En usko, sillä harvemmin edes erikoisliikkeistä löytyy G:ta suurempaa kuppikokoa 70-senttisenä - changea ei nyt lasketa.
Miksi ihmeessä myydään "käytössä löystyviä" liivejä kalliilla hinnalla? En taatusti suostuisi maksamaan kymppejä sellaisista liiveistä, jotka pitää jo ostaessa ottaa liian tiukkoina. Luulisi liivikauppiaitakin hävettävän sellaisen myyminen.
Kyllä minulle ainakin täältä meidän peräkylän liiviliikkeestä on löytynyt kokoa 65H ja I ilman ongelmia. Jos haluaa värivaihtoehtoja, niin sitten on tilattava ulkoisilta mailta, mutta perus mustaa ja valkoista kyllä löytyy. Eikä ole siis mikään Change, en käytä kuin PrimaDonnan liivejä, koska heidän muutamat mallinsa ovat, ne mitkä todella istuvat. Ja tokihan liivit venyvät, minun tapauksessani ottaa sellaisen kaksi vuotta, että joutuu vaihtamaan hakasta.
Olen kerran erehtynyt kokeilemaan Changen liivejä halvemman hinnan perässä ja tuota...en tule tekemään sitä toiste. Siltä pohjalta en lainkaan ihmettele että täällä niin moni ihminen on saanut huonon kuvan liivimyyjistä ja itse liiveistä. En tiedä millainen laboratorioapina se on, jonka päälle Changen liivit ommellaan hyvin istuviksi, mutta selkeästi poikkesi kyllä minun vartaloni mallista merkittävästi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toisaalta sitä kuvittelisi, että kun asiakas kertoo haavojen tulevan rintojen alle ja siihen tulevan myös siteiden siten, että ympärysmitta kasvaa, niin myyjä hoksaa asian. Etenkin, kun asiakas moneen kertaan selvittää, että liivit eivät saa missään nimessä puristaa, niissä ei saa olla pitsejä tai kovia saumoja tai kaaritukia, koska molemman rinnan alla kylkeen asti on pitkä haava, johon ei saa kohdistua painetta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minäpä kerron sinulle: MINÄ, jolla on ne liivit päällä, tunnen tarkkaan ne. Siksi minä tiedän, mitkä tuntuvat sopivilta eikä myyjä. Käytössä on nimittäin paljon tärkeämpää se, miltä ne tuntuvat kuin se, miltä ne näyttävät.
Kun on vuosien varrella ostanut lukemattomat kalliit liivit "asiantuntijan" avustuksella ja ne ovat jääneet käyttämättä, en enää edes sovita sellaisessa kaupassa, jossa joku haluaa minua mitata. Enkä kyllä muuallakaan, kun ovat yleenä sattuneet juuri kaikki kaarituettomat 75H/I/J/K-kokoiset loppumaan.
Kerrankin sain liivit, jotka minun oli pakko riisua kesken päivän pois, kun tuntui niin ahdistavalta.
Olen ottanut kaaritukia pois esim. Triumhin kaarituellisista liiveistä, jotka ovat olleet muuten hyvät. Inhoan kaaritukia jotka painavat minua aina.
Minäkin olen ostanut parit liivit erikoisliikkeestä myyjän ottamilla mitoilla ja myyntipuheilla riittävän napakasta ympärysmitasta. Liivit ovat jääneet lähes käyttämättä, koska en saa edes hengitettyä kunnolla ja liivit tuntuvat, suorastaan sattuvat koko ajan. Illalla on tulipunaiset painaumat joka puolella. Ensimmäisiä ostamiani erikoiskaupan liivejä pidin sinnikkäästi alkuun, koska halusin uskoa siihen ympärysmittajuttuun. Käyttö loppui kuin seinään, kun huomasin suonikohjuja muistuttavat muutokset rintojen eli juuri sen kiristävän ympäryksen alapuolella. Nykyään ostan liivini mistä huvittaa ja oman fiiliksen mukaan. Pyrin myös olemaan kotona ilman liivejä mahdollisimman paljon. Ei enää ikinä näiden "asiantuntijoiden" tyrkyttämiä ahdistavia panssareita, joissa ei edes henki kulje normaalisti!