Rintaliivimyyjä ei meinannut suostua myymään rintsikoita
Löysin liikkeestä juuri itselleni sopivat rintsikat jotka tuntuvat mukavilta päällä, mutta myyjä sanoi että hän ei mielellään myy niitä vaan haluaisi mitata kokoni. Jouduin pitkään keskustelemaan myyjän kanssa jotta hän viimein myi rintsikat minulle.
Olen aiemmin käynyt kahteen otteeseen vastaavassa liikkeessä mittauttamassa ja myyjä on molemmilla kerroilla tyrkyttänyt minulle epämukavat rintsikat, jotka puristivat joka puolelta. Minä en käsitä, miksi tällaisesta asiasta joutuu jankkaamaan myyjän kanssa, miksi en saisi ostaa tuotetta jonka haluan?
Joku varmasti nyt toteaa, että "mitäs menit erikoisliikkeeseen, niissä ollaan tarkkoja". No, tavallisista kaupoista ei kokoani löydä ja netistä tilatessa ei voi sovittaa.
Kommentit (127)
Mittanauhallako se istuvuus selviää:D Parasta palvelua olen saanut Oxfordissa sijaitsevassa liiviliikkeessä, jossa luki oikein seinällä, että emme ota mittojasi, koska emme usko niihin. Eri mallit ja merkit istuvat eri tavoin kunkin yllä. Mitat antavat suuntaa. Sovittamalla selviää perusasiat, jotka ammattitaitoinen myyjä osaa tarkistaa ja tarvittaessa tuoda viereisiä kokoja asiakkaalle.
Kokenut ostaja toki nämä tuntee itsekin. Myös rintakehä ja rintojen muoto vaihtelevat - kuten kupin ja kaaren muoto! Tästä on minulla monesti ollut kiinni, miten kaari hinnaa jossain kainalossa kipeästi rinnan ollessa suuri. Pienemmän kaupungin liiviliikkeessä kerran kerroin peruskokoni 80F, myyjä toi pokkana 80B:n koppiin - tämähän on aika iso koko tämä B, aloitetaan tästä. Oli erittäin loukkaantunut, kun en ottanut sovitukseen.
Ei ne myyjätkään aina osaa mitata ja arvioida oikeaa kokoa. Itse sain myyjän avustuksella "täydellisen kokoiset liivit", no ne on sellaiset joissa kaarituet pistää ilkeästi kainaloon. Kuppikoko kamalan iso ja ympärysmitta liian pieni. Ensikerralla luotan taas itseeni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun on kauhean vaikea ymmärtää, miksi joku haluaisi ostaa vapaaehtoisesti huonosti istuvat rintsikat joissa rinnat hölskyvät, vaikka hänellä olisi asiantuntijan apu saatavilla.
Asiantuntijat eivät aina ymmärrä, mitä asiakas tarvitsee.
Olin menossa rintojenpienennysleikkaukseen ja halusin saada tukevat urheiluliivit käytettäväksi heti leikkauksen jälkeen. Selitin myyjälle, että koska leikkaushaavat tulevat rintojen alle, en halua tiukkoja liivejä, koskamyös kudosnestettä keräävien harsotaitosten pitää mahtua ihon ja liivin väliin. Tämä oli myyjän mielestä täysin mahdotonta. Minä taas en suostunut ostamaan liian tiukkoja liivejä, joten 70 euron hintaisten liivien oston sijaan menin Prismaan ja ostin sieltä sopivat ja hiertämättömät halvat liivit. Kun rinnanympärys 85 cm ei tarkoita, että liivikoko olisi 80.
Kyllä se itseasiassa normitilanteessa tarkoittaa. Tietty eri asia jos on leikkaushaavoja tms joita pitää varoa.
Jos ympärysmitta rintojen päältä mitattuna on 85 niin liivikoko on n. 60.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun on kauhean vaikea ymmärtää, miksi joku haluaisi ostaa vapaaehtoisesti huonosti istuvat rintsikat joissa rinnat hölskyvät, vaikka hänellä olisi asiantuntijan apu saatavilla.
Olin menossa rintojenpienennysleikkaukseen ja halusin saada tukevat urheiluliivit käytettäväksi heti leikkauksen jälkeen. Selitin myyjälle, että koska leikkaushaavat tulevat rintojen alle, en halua tiukkoja liivejä, koskamyös kudosnestettä keräävien harsotaitosten pitää mahtua ihon ja liivin väliin. Tämä oli myyjän mielestä täysin mahdotonta. Minä taas en suostunut ostamaan liian tiukkoja liivejä, joten 70 euron hintaisten liivien oston sijaan menin Prismaan ja ostin sieltä sopivat ja hiertämättömät halvat liivit. Kun rinnanympärys 85 cm ei tarkoita, että liivikoko olisi 80.
Kyllä se itseasiassa normitilanteessa tarkoittaa. Tietty eri asia jos on leikkaushaavoja tms joita pitää varoa.
Jos ympärysmitta rintojen päältä mitattuna on 85 niin liivikoko on n. 60.
Jos rintojen alta mitta on n.65cm niin voi ollakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos mitattu tulos rinnan alta on 85 cm niin suositeltu liivikoko ei ole 80 vaan 75
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos mitattu tulos rinnan alta on 85 cm niin suositeltu liivikoko ei ole 80 vaan 75
Riippuu kyseisen merkin materiaalin napakkuudesta ja käyttäjän mieltymyksistä. Esim Freyan liiveissä toi pitää hyvinkin paikkaansa, kun taas monet puolalaiset liivit on tehty tiukemmasta matskusta ja usein pitää valita kokoa isompi ympärys kuin normaalisti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riippuu kyseisen merkin materiaalin napakkuudesta ja käyttäjän mieltymyksistä. Esim Freyan liiveissä toi pitää hyvinkin paikkaansa, kun taas monet puolalaiset liivit on tehty tiukemmasta matskusta ja usein pitää valita kokoa isompi ympärys kuin normaalisti.
Juurikin näin. Siksi niitä kokolappuja ei kannata lukea kuin piru raamattua, materiaalit vaikuttavat hirveästi liivien istuvuuteen. On mielipuolista asiakkaalta ostaa ja toisaalta myyjältä tyrkyttää liivit, joissa esimerkiksi kaarituet painautuvat kainaloihin, eihän sellaisia voi kukaan pitää ja pahimmassa tapauksessa rikkovat vielä ihon. Eivät ne myyjät mitään liivimessiaita ole.
Vierailija kirjoitti:
Löysin liikkeestä juuri itselleni sopivat rintsikat jotka tuntuvat mukavilta päällä, mutta myyjä sanoi että hän ei mielellään myy niitä vaan haluaisi mitata kokoni. Jouduin pitkään keskustelemaan myyjän kanssa jotta hän viimein myi rintsikat minulle.
Olen aiemmin käynyt kahteen otteeseen vastaavassa liikkeessä mittauttamassa ja myyjä on molemmilla kerroilla tyrkyttänyt minulle epämukavat rintsikat, jotka puristivat joka puolelta. Minä en käsitä, miksi tällaisesta asiasta joutuu jankkaamaan myyjän kanssa, miksi en saisi ostaa tuotetta jonka haluan?
Joku varmasti nyt toteaa, että "mitäs menit erikoisliikkeeseen, niissä ollaan tarkkoja". No, tavallisista kaupoista ei kokoani löydä ja netistä tilatessa ei voi sovittaa.
Kävit vissiin Changessa? Siellä ei kannata suostua mittaukseen, ympärys on aina liian tiukka ja käyttämätön ostos menee hukkaan.
Vierailija kirjoitti:
Kävin kerran mittauttamassa kokoni "ammattilaisella" alusvaatekaupassa. Antoi sovitettavaksi liivit jotka puristivat ihan hirveästi ja tuntuivat aivan kamalilta päällä. Myyjä vaan väitti, että parempi että on napakat kun kumminkin vähän löystyvät käytössä. Juu-u. En ostanut.
Rintaliivin löystyminen käytössä on samanlainen myytti kuin farkkujen löystyminen. Toki noin kahden vuoden jokapäiväisen käytön jälkeen jotain eroa voisi jo huomata.
Mielestäni ympärys on hyvä mitata, mutta sen tulisi olla vain suuntaanäyttävä, sillä samankin merkin eri mallistojen liivit voivat olla erilaisia istuvuudeltaan. Eli jos asiakkan ympärys on 69cm, niin hänen ei todellakaan kannata edes sovittaa liivejä, joiden ympärys on 60 tai 80. Ja on oikeasti parempi, että liivit ovat ostohetkellä aavistuksen verran liian tiukat kuin löysät, koska liivit aina venyy käytössä. Ne eivät kuitenkaan saa olla niin tiukat, että kaarituet painautuu ihoon, on vaikea hengittää tai liivit tekevät rumat makkarat puseron alle. Kannattaa myös itse opetella arvioimaan istuvuutta ja pyytää reippaasti myyjää tuomaan toinen koko, jos ei tunnu hyvälle. Esimerkiksi Changella meininki on hieman tiukkapipoista ja käsittääkseni siellä asiakas voi reklamoida, jos myyjä on myynyt vääränkokoiset liivit. Veikkaan, että se on ollut syynä ap:n kokemukseen, jos siis ko. liikkeessä asioi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Normitilanteessa tuo merkitsee liian pientä ympärysmittaa, joten liivit puristavat. Mieti vähän, jos sinulla olisi reidenympärys 40 cm ja farkunlahje vain 38 cm, sinustako se ei olisi epämukava ja puristaisi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Normitilanteessa tuo merkitsee liian pientä ympärysmittaa, joten liivit puristavat. Mieti vähän, jos sinulla olisi reidenympärys 40 cm ja farkunlahje vain 38 cm, sinustako se ei olisi epämukava ja puristaisi?
Ei ole millään lailla verrannollinen rintaliiveihin. Farkunlahkeen ei ole tarkoitus tukea ja pitää ylhäällä rintakudokseen verrattavissa olevaa massaa. Tietysti, jos ei halua että liivit tukevat ja kohottavat, niin voi valita niin löysän ympäryksen kuin haluaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kävit vissiin Changessa? Siellä ei kannata suostua mittaukseen, ympärys on aina liian tiukka ja käyttämätön ostos menee hukkaan.
Jännää, koskaan en ole changesta saanu huonoja liivejä. Tissini ovat sen verran kookkaat, että itsetunto ei riipu siitä, mitä kokolapussa lukee, se nyt on ihan yhdentekevä asia. Ympärysmitan pitää kyllä minulle ainakin olla melko napakka, jotta ryntäät pysyy ylhäällä eikä kaikki roiku hartioiden varassa. Kipua siitä vain seuraa. Väärän kokoisia liivejä käytin toistakymmentä vuotta, ennen kuin tuonne eksyin. En olisi koskaan varmaan edes ymmärtäny asiaa jos ei siellä olis niin oma-aloitteinen palvelu sen oikean koon etsimisen kanssa. Ympärysmitta liian suuri ja kuppikoko liian pieni. Se vissiin on se tavallinen tarina, ero oli ku yöllä ja päivällä kunnollisen ja oikean kokoisen liivin kanssa.
Sama kokemus liivikaupadta. Vaikka kerroin että tiettyjä materiasleja ei voi olla atopian vuoksi niitä tyrkytettiin. Otti mitat ja oli liian kireät. Työni vuoksi tarviin hieman joustovaraa eikä tämä tarkoita mitään hölkskymistä. En ole toiste käyttänyt liikken palvelua.
Itse en ole changesta löytänyt hyviä liivejä. Koko siellä on suunnilleen sama mitä käytän muissakin merkeissä, mutta changen kuppien malli ei ole minulle sopiva. Kaarituet ovat liian leveitä ja kupissa ei ole tarpeeksi syvyyttä.
Liivien koot vaihtelevat merkistä, mallista ja materiaalista toiseen.
Mutta juu, se on se liivien ostaja, joka joutuu niitä käyttämään, joten hänen pitää päättää asia omien tuntemuksiensa mukaan. Ei sitä myyjä voi sanoa.
Jos jotain neuvoja oman kokemuksen perusteella annan, niin kannattaa pukea liivit päälle oikein (kumarru eteenpäin ja kuopaise kainalonkin alta mukaan kaikki rintakudos kuppiin).
Sitten säädä olkaimet. Katso peilistä nouseeko liivin nauha kun nostat käsivarret ylös. Jos nousevat, ympärys voi olla liian iso. Ympäryksen sopivuutta testataan niin että edessä nauhan alle mahtuu peukalo, takana saat nauhan alle kaksi sormea. Tarkista myös että sivusta katsoen nauha on vaakasuora ja ettei kupeista tursu rintakudosta mistään kohtaa (liian pieni kuppi, jos tursuu). Jos kupeissa on ryppyjä, kuppi on liian iso. Ja istuvuudesta kertoo myös se, onko kuppien välinen silta nätisti iholla vai onko ilmassa tai jopa niin korkea että tunkee rintalastaan.
Liivivalmistajilla on erilaiset kaarituet, joten kaarituen sopivuus kannatta tarkistaa. Liian leveä (laaja) kaarituki tuntuu niin että vie suoria käsivarsia eteenpäin rintaa pitkin: huomaat, tässä jos kaarituki hankaa käsivarren sisäpuolta.
Kaarituki voi olla myös liian korkea, silloin se tökkii ikävästi kainalon kudokseen. Tämän huomaa parhaiten kun istuu alas. Hyvässä pukuopissa on siis oltava tuoli!
Sanomattakon on selvää, ettei nauhaton kaarituki saa olla ilmassa vaan sen on oltava napakasti kehoa vasten. Usein liian pieni kuppikoko nostaa tässä mallissa kaaret ihosta.
Ongelma, josta ei tarpeeksi puhuta on kuppien muoto. Jos kupit ovat leveät eivätkä syvät, silloin oikeassa koossakin rintasi ei vaan mahdu kuppiin nätisti. Vaikka miten asettelet, niin rinta voi pullottaa rinavaon kohdalla ulos kupista, mutta kainalon puolella tai kupin alaosassa onkin kädellä kokeillessa tyhjää. Kuppi ei ole tarpeeksi syvä. Jos tätä ongelmaa on, vältä topattuja, yhden palan kuppeja ja testaa ns. kolmesta eri osasta kootut kupit.
Asiakas päättää ja jos myyjä hangoittelee niin heippa vaan.
Kun tietää minkä koon tarvitsee voi tilata suoraan luotettavasta nettiliikkeestä. Kannattaa tarkastaa palautus ja vaihto-oikeudet että voi sovittaa kotona. Tilaan aina saman koon Freyalta mutta kun tilasin saman koon Britney Spearsin kokoelmasta jonka valmisti tanskalainen firma niihin olisi mahtunut mandariini per kuppi.
Vierailija kirjoitti:
Nykypäivän ihmiset haluavat tehdä kaiken "omalla tavallaan".
Heidän mielestään he voivat olla hankkimatta lapsia jos eivät itse vaan niitä halua. Protestoida presidentti Trumpia koska eivät itse halunneet häntä presidentiksi. Pitää huonosti istuvia rintaliivejä jos vaan itse haluavat.
No kun se pelkkä kokonumero ei kerro kaikkea, on vainsuuntaa antava. Jos kertoisi, ei niitä edes tarvitsisi kaupassa sovitella, ostaisi vaan oikean kokonumeron ja sillä hyvä. Mutta itse oon ja moni muukin varmaan huomannut, että ei kannata ostaa sovittamatta.
Nuo rintaliivikauppojen myyjät ovat ihan kajahtaneita. Suu vaahdossa mesotaan, miten suomalaiset käyttävät vääränkokoisia rintaliivejä. Sen lisäksi rynnittään tomerasti sovituskoppiin.