Tukistamisesta, taas. Mitä lapsi siitä oppii?
Jos lapsi tukistaa toista lasta niin mitä se oppii siitä, että aikuinen nappaa tuota tukistavaa lasta tukasta kiinni? Sen että tukistaminen on sittenkin oikein? Jos toisen tukistaminen on lapselta kielletty niin miksi on aikuisen oikein rankaista lasta juuri tukistamalla.
Kommentit (44)
Jotkut aikuiset tarttis remmiä ja pöllyä.
Tukistaa pitäisi teitä uliuli porukkaa. Tämän tähden kurittomia kersoja koulut täynnä ja nuorisovankilat pursuaa, kun ei saa pikkaisen tukistas ettei vaan tule paha mieli..uliuli
Vierailija kirjoitti:
Missä iässä tukistaminen lopetetaan? Siinä vaiheessa, kun lapsi on kasvanut niin isoksi, että voi tehdä saman vanhemmalleen? Saisivatko tukistamisen kannattajien mielestä myös lastenhoitajat, opettajat ja naapurit tukistaa heidän lastaan?
Siinä iässä loppuu, kun lapsi on huostaanotettu.
Opettaa käyttäytymään, tietysti. Ruumiillinen kuritus kiellettiin 80-luvulla. Sitä ennenhän ei koskaan ollut kurittomia lapsia tai teinejä. Tai kerran saattoivat toimia vanhempien ohjeita vastaan, mutta sitten saivat tukistuksen/selkäänsä ja loppuikänsä käyttäytyivät niin valvonnan alla kuin sen ulottumattomissakin nuhteettomasti ja ennen kaikkea empaattisesti.
Vakavasti ottaen minä en ainakaan oppinut mitään. Olin rauhallinen lapsi ja puhe olisi tasan tehonnut. Nyt jälkikäteen olen "oppinut" halveksuntaa kasvattajaani kohtaan. Vaikka toki täytyy muistaa, että oman aikansa tuotos hänkin.