Mistä voi johtua, että saa isoja vauvoja?
Tuli mieleen, kun toisessa ketjussa sanottiin yli nelikiloista sokerivauvaksi. Minun kumpikin vauvani on ollut yli nelikiloinen, toinen miltei viisi kiloinen syntyessään, eikä kumpikaan ollut (tiettävästi) sokerivauva. Voikohan raskausdiabetes piillä jotenkin, ettei glukoosia olekaan virtsassa? Mitoiltani olen normaali BMI 22 ja tämän miltei viisikiloisen kanssa paino raskauden lopussa oli +13kg.
Minulle ei kummankaan raskauden yhteydessä tehty sokerirasituskoetta.
Kommentit (14)
Mulla on ollut 3xradi ja koskaan ei mitattu sokeria virtsasta. En tiedä kuinka normaalia oli.
Vierailija kirjoitti:
Mulle tehtiin sokerirasitus eikä lapsi ollut sokerivauva vaikka painoi 4400g. En tiedä mistä sitten johtui. Itse olen normaalipainoinen ja 162cm. Mies hoikka ja 180cm.
Ei lapsen syntymäpainoa voi verrata omaan painoon ja pituuteen - vaan omaan syntymäpainoon. Ne on vahvasti perinnöllisiä. Eli jos syntyy iso vauva, on todennäköistä, että sen vanhemmat on itse olleet tai suvussa on ollut isoja vauvoja.
Siis silloin, kun sitä isoa syntymäpainoa ei selitä joku sairaus.
Olin itse yli 4-kiloinen syntyessäni ja sain yli 4-kiloisen lapsen vaikka olenkin aikuisena pienikokoinen.
Syntymäpainoon vaikuttaa myös tietenkin se, millä viikolla vauva syntyy.
Minä itse olen ollut ns ihan normi 3,5kg, enkä tiedä, että muillakaan olisi vauvat painaneet edes neljää kiloa.
Ap
Itse olen ollut yli nelikiloinen syntyessäni, mies painoi melkein saman verran. Oma äiti on 164 cm pitkä ja anoppi nippanappa 150 cm. Kummankin suvussa vauvat ovat olleet isoja syntyessään.
Meillä on kaksi lasta, joista toinen painoi melkein viisi kiloa ja toinen 5,4 kg. Pituuttakin kummallakin oli 55 cm ja kumpikin oli kaksi viikkoa yliaikainen. Raskausdiabetes testattiin esikoisen aikaan kerran, nuoremman kohdalla muistan käyneeni sokerirasituksessa kolme kertaa. Mitään ei ollut, lääkärikin sanoi kyseessä olevan suku"vika".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulle tehtiin sokerirasitus eikä lapsi ollut sokerivauva vaikka painoi 4400g. En tiedä mistä sitten johtui. Itse olen normaalipainoinen ja 162cm. Mies hoikka ja 180cm.
Ei lapsen syntymäpainoa voi verrata omaan painoon ja pituuteen - vaan omaan syntymäpainoon. Ne on vahvasti perinnöllisiä. Eli jos syntyy iso vauva, on todennäköistä, että sen vanhemmat on itse olleet tai suvussa on ollut isoja vauvoja.
Olin itse yli 4-kiloinen syntyessäni ja sain yli 4-kiloisen lapsen vaikka olenkin aikuisena pienikokoinen.
Molempien meidän paino oli alle 3kg300g, en muista tarkkaan.
t:1
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
t:1
Siis alle 3500g
On ainakin merkki siitä, että istukka toimii hyvin. Mulla kaksi isoa (ei sokeri) vauvaa, itse olen hoikka ja terve. Syntyessäni olin itse pieni, mutta isäni sota-aikana 4,5-kiloinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
t:1Siis alle 3500g
Lapsi syntyi 2vk lasketunajan jälkeen.
Tutkimusten mukaan syntymäpaino ja älykkyys korreloivat. Jos tästä nyt on mitään lohtua kenellekään.
Tosin on helppo ymmärtää, että täysaikaisena parikiloisena syntynyt vauva ei ehkä ole saanut raskausaikana riittävästi ravintoa kasvaakseen ja se vaikuttaa myös älylliseen kehitykseen, kun taas yli kolmekiloinen varmaan on. En siis tiedä, onko 3- tai 4-kiloisena syntyneillä merkittäviä eroja älykkyydessa.
Jos lapsi on iso mutta terve, se ei ole huono vaan iloinen asia!
Vierailija kirjoitti:
Minä itse olen ollut ns ihan normi 3,5kg, enkä tiedä, että muillakaan olisi vauvat painaneet edes neljää kiloa.
Ap
Jo on suppea elinpiiri, ei tuohon muuta voi sanoa.
Neljä kiloa on aivan normaali paino vastasyntyneelle. Katsele vaikka Hesarin "syntyneitä" -ilmoituksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ApJo on suppea elinpiiri, ei tuohon muuta voi sanoa.
Neljä kiloa on aivan normaali paino vastasyntyneelle. Katsele vaikka Hesarin "syntyneitä" -ilmoituksia.
Varmaan tarkoitti ihan omaa lähipiiriään.
Vierailija kirjoitti:
On ainakin merkki siitä, että istukka toimii hyvin. Mulla kaksi isoa (ei sokeri) vauvaa, itse olen hoikka ja terve. Syntyessäni olin itse pieni, mutta isäni sota-aikana 4,5-kiloinen.
Totta. Nuoremman kohdalla kätilö ihmetteli, miten iso istukka oli, napanuorakin oli paksu.
Nro 5
Minun kaikki lapset ovat syntyneet pienipainoisina, vaikka täysiaikaisina. Itse painoin yli kolme kiloa. En raskausaikana tupakoinut tms. epäterveellistä harrastanut. Syytä ei pienipainoisuuteen selvinnyt.