Tukistamisesta, taas. Mitä lapsi siitä oppii?
Jos lapsi tukistaa toista lasta niin mitä se oppii siitä, että aikuinen nappaa tuota tukistavaa lasta tukasta kiinni? Sen että tukistaminen on sittenkin oikein? Jos toisen tukistaminen on lapselta kielletty niin miksi on aikuisen oikein rankaista lasta juuri tukistamalla.
Kommentit (44)
Lapsi oppii, että vahvemmalla on oikeus tukistaa.
Itse opin että ei kannata tehdä asioita jotka oli kielletty.
Opin, että perseilyllä voi olla ikäviä seurauksia -> perseily pysyi minimissä.
Sen että se sattuu eikä ole kivaa?Mutta toisaalta toru ja kielto pitäisi riittää..
Fyysisesti ei saisi koskaan kutittaa.
Eikö se ole ristiriitaista? Lapsi tukistaa niin siitä seuraa rangaistuksena se että aikuinen tukistaa tätä. Aikuista ei kuitenkaan kukaan tukista vaikka hänkin teki väärin ja aleni pienen lapsen tasolle.
Vierailija kirjoitti:
Vai opitko sittenkään? Moni lapsi saa usein tukistuksia niin siitähän voi jo päätellä että se lapsi niistä mitään oppinutkaan kuin hetkeksi.
Hei, tuosta on niin kauan aikaa, kun tukistaminen ei ollut laitonta. Mihin tuota tietoa enää tarviit? Teetkö jotain tutkimusta?
Minä en oppinut muuta kuin sen, että äitini on kyvytön ratkaisemaan ristiriitoja puhumalla. Lisäksi opin, että kenenkään kehoon ei pidä kajota noin. Edelleenkin inhoan sitä, että joku koskee hiuksiini, mikä on jokseenkin hankalaa parisuhteen läheisyyden ja ihan jopa kampaamokäyntien kannalta. Kun jonkun käsi on hiuksissani, odotan kipua. En todellakaan halua tuottaa omalle lapselleni samanlaista kokemusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vai opitko sittenkään? Moni lapsi saa usein tukistuksia niin siitähän voi jo päätellä että se lapsi niistä mitään oppinutkaan kuin hetkeksi.
No minä opin että kieltoja pitää uskoa. Ehkä joku on niin tyhmä että ei opi.
Vierailija kirjoitti:
Hei, tuosta on niin kauan aikaa, kun tukistaminen ei ollut laitonta. Mihin tuota tietoa enää tarviit? Teetkö jotain tutkimusta?
Mietin miksi lapsi ei saa tukistaa toista lasta mutta aikuinen saa tukistaa pienempäänsä.
Hypoteettisesti turhaa pohdintaa. Tukistaminen on laitonta, siitä lasu ja tuomioitakin tullut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi lasta sitten joudutaan tukistamaan yhä uudestaan ja uudestaan? Eikö se ole sillon tehotonta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mietin miksi lapsi ei saa tukistaa toista lasta mutta aikuinen saa tukistaa pienempäänsä.[/quote
Ei tietenkään aikuinen saa tukistaa! Puutu heti asiaan, jps näin on käynyt, kiitos!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi lasta sitten joudutaan tukistamaan yhä uudestaan ja uudestaan? Eikö se ole sillon tehotonta?[/quote
Jotkut lapset ovat tyhmiä eivätkä opi. Heillä on usein myös tyhmät vanhemmat.
Vierailija kirjoitti:
Opin, että perseilyllä voi olla ikäviä seurauksia -> perseily pysyi minimissä.
Entä jos perseilijä onkin joka asiasta tukkaan käyvä aikuinen, joka ei osaa elää eikä hoitaa ongelmiaan?
Mun vanhemmat oli työttömiä alkoholisteja. En koskaan saanut tukistuksia tai luunappeja. Toruja sain ja ne hävetti niin kamalasti että ei tullut uudelleen hölmöiltyä. En ole koskaan sanonut vanhemmilleni vastaan tai halunnut pahoittaa heidän mieltä. Mieheni on ns. hyvästä perheestä. Heillä jaeltiin tukistuksia niin että tukka lähti päästä ja vyöstäkin saivat. Silti ei lapset totelleet.
Alapeukuista päätellen täällä on ainakin yksi tukistamista suosiva rikollinen. Ketuttaako paljonkin, kun lapsiin kohdistuva väkivalta on laissa kielletty? Harmittaako, kun et osaa kasvattaa lapsiasi kuin väkivallalla? Mene hoitoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi lasta sitten joudutaan tukistamaan yhä uudestaan ja uudestaan? Eikö se ole sillon tehotonta?[/quote
Jotkut lapset ovat tyhmiä eivätkä opi. Heillä on usein myös tyhmät vanhemmat.On varmasti tyhmät vanhemmat jos tukkaan käyvät kiinni joka asiassa vaikka se ei ole hyödyttänyt ennenkään.
Tukistaminen on oikein jos sen tekee kuritusmielessä. Jos sen tekee huvin vuoksi niin siitä on rankaistava.