Haluan ulkomaille, miten sen tekee pienillä kuluilla?
Miten halvat lennot ja halpa majoitus? Juuri muuta ei tarvitse, ruokaahan syödään ollaan missä tahansa, eikä se kalliimpaa voi olla kuin Suomessa.
Kommentit (37)
Eesti on ulkomailla. Lautalla yli, maksaa parikymppiä. Ja kas, olet ulkomailla!
🇺🇦🇮🇱
Ap kun sä et osaa käyttää edes hakukonetta tuon tiedon etsimiseen niin lienee pare että pysyt täällä.
Halvat lennot edulliseen kohteeseen. Hostellimajoitus jaetussa kämpässä tai airbnb. Ruuat tosiaan ostat paikallisista marketeista.
Olen jonkin sortin ekspertti aiheen suhteen. Mutta kerro ensin mitä haluat lomaltasi? Ja oletko mies vain nainen? Menetkö yksin?
Vierailija kirjoitti:
Miten halvat lennot ja halpa majoitus? Juuri muuta ei tarvitse, ruokaahan syödään ollaan missä tahansa, eikä se kalliimpaa voi olla kuin Suomessa.
Taidat olla vajaaälyinen. Matkalla syöminen on kalliimpaa vai ajattelitko kokata joka päivä kuten kotona?
Kaffepulla kirjoitti:
Ap on todennäköisesti jostain Pers-Hikiältä. Täällä asuvat osaavat halvat matkat, varsinkin Tallinnaan itse bongata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taidat olla vajaaälyinen. Matkalla syöminen on kalliimpaa vai ajattelitko kokata joka päivä kuten kotona?
Huoh... jos nyt itse matkustaisit Riihimäkeä kauemmaksi ennen kuin alat tylyttää asiasta paremmin tietäviä
Lentotarjouksia on jatkuvasti. Majoituksia löytyy joka hintaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Matkalla syöminen on kalliimpaa jos syö ravintoloissa. Kaupoissa ruoka usein paljonkin halvempaa kuin Suomessa. -eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huoh... jos nyt itse matkustaisit Riihimäkeä kauemmaksi ennen kuin alat tylyttää asiasta paremmin tietäviä
Minulla ei ole tarvetta susirajalle matkustaa. Menen mieluummin Keski-Euroopan suuntaan.
"Ulkomaille" on aika laaja käsitys. Samoin "pienillä kuluilla".
-budjetti
-matkan toivottu kesto ja ajankohta
-kiinnostuksenkohteet, mitä toivot lomalta: rantaa, vuoristoa, kaupunkeja, luontoa, aktiviteetteja, historiaa, biletystä, villiä seksiä, mitä
-laita nyt edes se maanosa joka kiinnostaa
- millaisissa olosuhteissa olet valmis majoittumaan? Teltta, bungalow rannalla, riippumatto, hotelli, hostelli, homestay, couchsurfing, ilmastoinnilla vai ilman?
Näistä voidaan lähteä liikkeelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Matkalla syöminen on kalliimpaa jos syö ravintoloissa. Kaupoissa ruoka usein paljonkin halvempaa kuin Suomessa. -eri
Sinäkö tyypillisesti lomamatkalla syöt suurimman osan päivän aterioistasi itse kokaten? Saanen epäillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinäkö tyypillisesti lomamatkalla syöt suurimman osan päivän aterioistasi itse kokaten? Saanen epäillä.
Riippuu ihan miten matkustaa. Itse olen matkustanut pisimmillään vajaa 2v. putkeen ja olin tosi pienellä budjetilla liikenteessä. Silloin tuli kyllä syötyä aamupala hostellilla ja samalla sitä pyöräytti jonkun lounasleivän mukaan. Tai sitten halpa lounas ulkona ja illaksi sitten usein hostellille kokkaamaan. Perusmausteet ja tarvikkeet kulki rinkassa. Jos matkustaa tuolla tavalla pitkään, niin se matkustaminen arkipäiväistyy tietyllä tavalla ja niitä omia ruokia myös alkaa kaivata, koska monesti halpa ruoka ravintoloissa toistaa itseään ja mielummin pidemmän päälle syö omia. Ja säästäähän siinä rahaa, raaka-aineet kun ovat usein naurettavan halpoja. Välillä tuli kivoja tilanteita kun ruokaa tuli tehtyä liikaa ja kutsuttiin hostellin henkilökunta syömingeille. Kaikilla oli kivaa.
Esim. Etelä-Amerikassa oli lähes aina keittiö käytettävissä, Aasiassa taas erittäin harvoin, mutta siellä onkin halpaa syödä katukeittiössä. -taas eri
Ap, tosi vaikea auttaa tai antaa vinkkejä, kun et kerro mitään tarkempia tietoja. Oletko siis yksin lähdössä? Oletko lähdössä lomalle vai asumaan, työhön/opiskelemaan? Kaukomaat vai Eurooppa? Jos loma, haluatko kaupunkiin vai rantalomalle?
Google on kyllä paras apulainen, mutta mielellään täälläkin vinkataan jos vähän avaisit aloitustasi.
Jos tosiaan ainoa päämääräsi on päästä ulkomaille eli Suomen rajojen ulkopuolelle mahdollisimman halvalla niin kannattaa liittyä Viking Clubin jäseneksi, ellet jo ole. Jäsenille tarjotaan päiväristeilyjä parhaimmillaan jopa ilmaiseksi sesonkiajan ulkopuolella. Itsekin olen kerran matkustanut ulkomaille (Hki-Tallinna) hintaan 0 euroa muutama vuosi sitten talviaikaan. Asun kävelymatkan päässä Vikingin terminaalista, joten sinne siirtymiseenkään ei mennyt sentin senttiä.
No, vastaus on etukäteissuunnittelu.
Jos haluat lentää, niin katso lentoyhtiöiden hintakalentereista halvimmat lennot, eivät yleensä siis ole viikonloppuja ja ovat yleensä aikaisemmin aamulla / myöhään illalla. Sanomattakin selvää, että koulujen loma-ajat eivät ole halvimpia aikoja vuodesta matkustaa...
Majoitus. Yleensä itse en etsi ihan halvinta mahdollista majoitusta, koska tykkään omasta rauhasta (ei siis hostelleja tms) ja omasta kylppäristä sekä hyvästä sijainnista/kulkuyhteyksistä, eli majoitun keskitason hotelleissa. Halvemmalla pääsee hostelleissa, airbnb:ssä, coachsurfingilla.
Nähtävyydet. Näihin voi saada uppoamaan huimasti rahaa tai sitten paljon voi nähdä halvemmallakin. Usein museoissa on ilmainen sisäänpääsy esim kerran kuukaudessa tai yksi edullinen ilta viikossa. Varaamalla liput voi etukäteen netissä voi säästää. Lontoossa/Englannissa kannattaa huomata lippujen hintaan ns. sisäänleivottu vapaaehtoinen lahjoitus - se on vapaaehtoinen, mutta se lisätään oletuksena lipun hintaan eli jos et halua sitä maksaa, suu auki lipunostohetkellä. Groupon ja vastaavat voucherit. En itse ikinä osta kaupunkien turistitoimistojen kauppaamia kaupunkikortteja, jotka mainostavat suurta säästöä/ilmaista sisäänpääsyä - yleensä säästön saamiseksi olisi nähtävyyksiä kierrettävä päivässä niin monta, etten siinä ajassa ehdi niihin oikeasti tutustua, minulle sopiva tahti on noin 2 per päivä, ja tällöin sisäänpääsylippujen ostaminen erikseen on usein halvempaa, ja ehdin myös vaan kierrellä ja katsella ja aistia tunnelmaa. Poikkeuksena muinoin Pariisi, jossa ko kortin ostin, koska olin siellä sesonkiaikaan, enkä yksinkertaisesti jaksanut odottaa tuntikausia louvren lippujonossa, päiväkortin haltijat pääsivät sisälle sivuovesta. Mutta tästä on jo vuosia aikaa, on varmaan sielläkin jo erilaiset etukäteen ostettavat liput ja sujuvammat jonot. MUTTA näissä turistitoimistojen jutuissa on myös paljon hyviä diilejä, esim Lontoossa on paljon näitä kaksi nähtävyyttä kerralla -paketteja, joissa voi säästää mukavasti.
Ja näihin kortteihin sisältyvän matkakortin julkiseen liikenteeseen voi yleensä ostaa ihan paikallisen liikennelaitoksen kautta. Tykkään myös kävellä, joten usein kertaliput tulevat halvemmaksi kuin päivälipun ostaminen. Kannattaa suunnitella loman päiväohjelma (toki tilaa ex-temporejutuille ja muutoksille). Eli päivän nähtävyydet lähellä toisiaan, jotta siis voi kävellä jne. Kaupunkipyörät voivat myös olla ihan hyviä.
Useassa kaupungissa on maksuttomia opastettuja kävelykierroksia, jotka ovat usein oikeasti hyviä, sillä opashan saa palkkansa tippeinä ja hyvälle oppaalle mielellään antaa enemmän tippiä kuin huonolle.
Ruoat. Tykkään hotelliaamiaisista, mutta jos sellaista tai kokkausmahdollisuutta (esim. hostellit, airbnb) ei ole, niin lämpimillä keleillä aamupalan voi nauttia puistossa - supermarketin kautta vaan. Ota mukaan vaikka kertisruokailuvälineet (teräksisistä veitsistä saattaa lentokentän turvatarkastus älähtää). Korvaan myös usein lounaan supermarketista ostettavalla kolmioleivällä tai salaatilla ja juomalla puistossa. Osa matkustamisen nautontoja on kuitenkin myös paikalliseen ruokakulttuuriin tutustuminen, joten en ihan kaikkia aterioita halua tehdä ihan halvimman kautta, vaan haluan myös käydä paikallisissa ravintoloissa. Esim majapaikasta kysymällä voi löytää hyviä ja edullisia, tai tripadvisorista jne.
Ulkomailla on myös paljon suomalaisia ja heillä esim paikallisia facebook-ryhmiä eli jos löydät sellaisen, liity ja kysele vinkkejä. Näissä voi olla tarjolla edullista tilapäistä majoitusta tai voit saada neuvoja näkemisiin ja tekemisiin melkein-natiiveilta.
Halvan mutta suht mukavan ja turvallisen majoituksen löytäminen on huomattavasti vaikeampaa kuin halpojen lentojen kyttääminen.
Itse en pysty asumaan -tai siis se pilaisi lomani- yhteismakuusalissa tms. sosiaalisuutta vaativassa majoituksessa.
Telttailu yksin on taas liian haastavaa, turvallisuuskysymys.
Kaffepulla kirjoitti:
Maksaa se Helsinkiin reissaaminenkin. Halvempaa on lentää suoraan Helsingin yli Eurooppaan, ellei satu asumaan Helsingissä.
Osta tokmannista kumivene ×2 ja hernekeittoa 20tölkkiä ja muutama tonkka vettä !
Ja lähdet reissuun kumiveneellä antaen virran viedä ja tuulen kuljettaa.
Niin ne kuulemma muutkin koneinsinöörit matkustaa haluamaansa suuntaan :D
Riippuu mikä sulle on halpaa? Itse olen lähdössä bulgariaan heinäkuussa kahdeksi viikoksi. Maksoi muistaakseni vähän yli 500 e, aamiainen sis hintaan. Käyttörahaa mulla menee varmaan 200 euroa. Ei mielestäni paha yhteishinta kahden viikon lomasta.