Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Britanniassa asuvia? Hämähäkkejä!

Vierailija
19.05.2017 |

Muutan syksyllä Skotlantiin, Aberdeniin töiden perässä. Olen ollut äärimmäisen innoissani jo maaliskuusta lähtien, mutta tänään ystäväni päätti pilata huvin. Hän laittoi linkin uutissivulle, joka kertoi kuinka koittaa torjua jättihämähäkkien joka syksyistä invaasiota. Siis hämähäkkien, jotka kasvavat 14 senttisiksi monstereiksi.

Minulla on melkoinen fobia näitä ällötyksiä kohtaan ja välillä lukinkin hävitys tuntuu ihan ylivoimaiselta. Nyt sain tietää että Skotlannissa mönkii joka syksy näitä lehmän kokoisia otuksia kohti asutusta. Siksi haluaisinkin kysyä maassa asuvilta, onko se totta että tuollaisia kammotuksia vilisee pitkin lattioita heti syyskuun alusta? Ne ovat liian isoja imuroitavaksi ja pyydystämään minusta ei ole tiedän sen jo nyt Very Happy Tulen asumaan yksityisen vuokrakämpässä yksin, eli ei ole edes kämppistä auttamassa!

Linkki uutiseen:
http://bot.fi/1ylk

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
19.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nähtvästi hymiö muuttui tekstiksi "very happy" jostain syystä :D

Vierailija
2/18 |
19.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

14cm taitaa olla liioittelua, mutta kyllä niitä varastohämähäkkejä (vartalo ehkä 2cm ja jalat päälle) ja pienempiä lajeja on runsaasti ja tulevat taloihin sisälle, valitettavasti. Syksyllä näitä löytyy sisältä päivittäin. Toki riippuu alueesta ja rakennuksesta jne. Olen aiemmin ollut todella pahasti hämähäkkipelkoinen, mutta yllättävän rauhallisesti asiaan sitten loppujenlopuksi suhtautui ja en jaksa enää niin välittää. Voit toki hankkia jonkinlaisen karkottimen, mutta en ole aivan vakuuttunut niiden tehosta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
19.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asuin Skotlannissa kymmenkunta vuotta ja hämähäkkejä tuli nähtyä niissä asunnoissa joissa asuin, ehkä yhteensä n. 20 kappaletta koko sinä aikana. Suurin osa on pieniä hämiksiä, mutta on siellä myös niitä paksu- ja jänteväjalkaisia paskiaisia, jotk pystyvät hyppäämään ja ovat vikkeliä liikkeissään. Itse myrkytin jalkalistat säännöllisesti. Eristys ei ole Britanniassa kovinkaan hyvä, joten ötökät, hiiret ja rotat pääsevät melko helposti sisälle, varsinkin jos asuu maan tasalla. Eristyksen takia, tai sen puutteen takia, siellä on myös kylmä sisällä, joten hämikset menevät horrokseen lokakuuhun mennessä :)

Enemmän huoletti ampiaiset, ne ovat isoja ja ärhäköitä, varsinkin heinä-elokuussa.

Vierailija
4/18 |
19.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kopsuttelet kepillä tai harjalla hämähäkkiä ja ohjaat ovesta ulos. Artikkelissa on mainittu lasi ja kortti -menetelmä, jolla varmaan saat myös toimitettua hämiksen pihalle. Suurimmat yksilöt taitaa olla tuon 14 cm ja varmaan moni paljon pienempi. Ainakin toisessa kuvassa oleva hämis näytti pienemmältä.

Vierailija
5/18 |
19.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen asunut Skotlannissa neljä vuotta, enkä muista koskaan nähneeni edes pientä hämähäkkiä... Varmaan niitä on nähty, mutta en muista. Ison kyllä muistaisin, eli niitä ei ainakaan oo tullut nähtyä.

Vierailija
6/18 |
19.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päivittäin?? Voi hyvänen aika taidan kuolla sydänkohtaukseen ennen keskitalvea.

Minkälaisia myrkkyjä käytit edellinen vastaaja listoihisi?

Vierailija
7/18 |
19.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittaja kirjoitti:

Päivittäin?? Voi hyvänen aika taidan kuolla sydänkohtaukseen ennen keskitalvea.

Minkälaisia myrkkyjä käytit edellinen vastaaja listoihisi?

Perushyönteismyrkkyjä, taisi olla jossain vaiheessa käytössä myös joku purkki, jonka piti olla erityisesti hämähäkkejä varten, mutta en kyllä huomannut eroa tavallisen myrkyn kanssa. Brändi oli tyyliin "Spider Killer" tai "Spider no more". Amazonilta saa myös tilattuja sellaisia ultraäänilaitteita, jotka kytketään pistorasiaan ja ne karkoittavat hyönteisiä.

Vierailija
8/18 |
19.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asuin vuosituhannen vaihteessa Englannissa 60-luvulla rakennetussa talossa. Talvella kaikenmaailman elukat, hämähäkit lukaan luettuna, tulivat sisälle "lämpimään" - lämmitys oli olematon joten ei siellä lämmin ollut mutta asuinhuoneet kuitenkin plussalla.

Kyseisellä saarella ei muuten ole yhtään luonnonvaraista tappavan myrkyllistä elukkaa .

Vierailija
9/18 |
19.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asuin vuosia Skotlannissa ja edelleen Englannissa ja hämähäkkejä olen nähnyt ehkä pari vuodessa. Nekin ihan tavallisia pieniä versioita. Muuta moderniin ja hyväkuntoiseen asuntoon/taloon. Se voi olla rakennettu 1800-luvulla, mutta silti moderni.

Vierailija
10/18 |
19.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä Irlannissa tuli niitä kammotuksia nähtyä. Hyi helkkari.

Hämiskammoni paheni täyspaniikki-fobiaksi siellä asuessani.

Näin muutaman painajaismaisen kokoisen hämpyn erään pubin ulkoseinällä. Luulin ensin ottaneeni yhden liikaa, mutta ei, eivät olleet näkyjä vaan ihan oikeita. Vartalo useita senttejä ja 8-9 cm jalat päälle. Minun on jopa vaikeaa kirjoittaa niistä nyt tähän...

Töissä kerran sellainen giant hämis juoksi työpöytäni alle ja vaadin välittömästi työpisteen vaihtoa. Istuin loppuvuoden jalat tuolilla.

Ap, otan osaa. Muuten aivan ihanat nuo Britein saaret upeine maisemineen, mutta ne hämpyt..... 😳

Vierailija
11/18 |
19.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varastohämähäkki on minunkin mielestä inhottava, koska on niin iso. Noitahan on tyypillisesti ainakin  kaikissa  Itämeren saarissa, kokemusta mm. Gotlannista ja Saarenmaalta. Hotellihuoneemme katossa möllötti iso yksilö suoraan sängyn päällä, enkä uskaltanut ruveta nukkumaan, ennen kuin mies poisti sen sieltä vaanimasta.

Saarenmaalla nojailtiin patsaisiin ja otettiin toisistamme kuvia, illan härärässä sitten näin valoa vasten, että patsaat, katuvalot ym. oli ihan seitin peitossa. Gotlannissa siivoojat imuroivat aamiaisella ikkunanpuitteista seittiä hotellin ulkopuolella. Huvitti, kun kertoivat hämisten tulevan merestä!:))))))

Vierailija
12/18 |
19.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En asu itse Briteissä,mutta pienellä tutkimisen jälkeen löysin yhden paikallisen hämähäkkilajin joka VOI kasvaa noin isoksi. "Cardinal Spideriksi" kutsutaan.

Harmiton otus (vaikka tämä tuskin araknofoobikkoa lohduttaa),mutta kieltämättä pelottavan näköinen jos tulee vastaan.

Vierailija
13/18 |
19.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meinasinkin kysyä että ne jotka näitä hurmaavia otuksia ovat tavanneet, miten vanhoissa taloissa asuitte? Asunto ei siis itsellä ole vielä kiveen hakattu, joten täytynee tosiaan panostaa modernimpaan yksilöön jos edes mitenkään saisi vähän eliminoitua noita ällötyksiä.

Minulla kun ei tosiaan ole sitä miestä niitä listimässä vaan asialle pitäisi tehdä itse jotain :D

Vierailija
14/18 |
19.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Skotlannissa en ole käynyt, mutta Englannissa asuin vuoden. Kyllähän siellä hämähäkkejä on runsaasti. Tosin noin isoja en nähnyt. Useampi päivässä niitä kuitenkin asuuntoon yleensä eksyi. Itsekkin erittäin hämähäkkikammoisena niitä sitten puhelinluettelon kanssa jahtasin.

Vierailija
15/18 |
19.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edelliselle vastaajalle, asuitko miten kaupungissa vai lähempänä luontoa? Olen siis katsellut asuntoja Aberdenin Union Streetiltä, mikä on pääkatu. Voisiko tämä olla vähemmän suosittua asuinaluetta hämähäkeille? 😄

Vierailija
16/18 |
19.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiennyt, että Brittien saarilla asuu niitä isoja, karvajalkaisia hämähäkkejä. Luulin, ettei niiden flora&fauna ole semmoisille sopiva ympäristö. Olinkin näköjään väärässä.

Vierailija
17/18 |
19.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittaja kirjoitti:

Edelliselle vastaajalle, asuitko miten kaupungissa vai lähempänä luontoa? Olen siis katsellut asuntoja Aberdenin Union Streetiltä, mikä on pääkatu. Voisiko tämä olla vähemmän suosittua asuinaluetta hämähäkeille? 😄

Minä asuin lähiökerrostalossa ensimmäisessä kerroksessa maantasalla. Ehkä niitä hämähäkkejä olisi ylempiin kerroksiin tullut vähemmän.

Lontoossa en keskustassa ole ikinä nähnyt hämähäkkiä vaikka on tullut sielä monet kerrat hotelleissa majailtua. Ei kai niitä ihan keskustoissa niin paljon ole.

Vierailija
18/18 |
19.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aloittaja kirjoitti:

Minä asuin lähiökerrostalossa ensimmäisessä kerroksessa maantasalla. Ehkä niitä hämähäkkejä olisi ylempiin kerroksiin tullut vähemmän.

Lontoossa en keskustassa ole ikinä nähnyt hämähäkkiä vaikka on tullut sielä monet kerrat hotelleissa majailtua. Ei kai niitä ihan keskustoissa niin paljon ole.

Näin minäkin päättelin, etteivät välttämättä siitä hälystä välittäisi. Ei tässä kai muu auta kuin vain valmistautua henkisesti tuollaisen oksetuksen tapaamiseen..