Lisuke vai lisäke?
Kommentit (20)
Ruuan laitossa lisäke ja sitten on umpilisuke erikseen. Se on sairaus.
Vierailija kirjoitti:
Eikös tuo ole just toisinpäin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juu
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juu
Oletko nyt aivan varma tästä asiasta? Ettei sittenkin olisi toisin päin?
Vierailija kirjoitti:
Mikähän sairaus se mahtaa olla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juu
Oletko nyt aivan varma tästä asiasta? Ettei sittenkin olisi toisin päin?
Kilautan kaverille.
Minua ärsyttää kun jokaisessa lounasruokalassa käytetään termiä "lisäke" kuvaamaan salaatteja. Se on lisuke, perhana vieköön. Lisäke tuo mieleen ällöjä tekohiuksia, mitä en todellakaan halua ajatella ruokaa hakiessani.
Lisuke laitetaan lautaselle, lisäke hiuksiin.
Sanaa lisuke käytetään, kun asian A lisäksi on B, esim. pihvin lisukkeeksi salaattia. Lisäke tarkoittaa puolestaan lisää asiaa A eli vaikkapa lisää hiuksia (hiuslisäke) tai lisää suolta (umpilisäke). Lisäke on lisää samaa, lisuke on lisäksi vielä jotain muuta.
Lisuke kuulostaa minun korvaan joltain ulokkeelta. Ällöttävä sana. Minä tykkään käyttää sanaa lisäke, mutta jokainen käyttäköön mikä itsestä hyvältä tuntuu.
Lisäke-sanan käyttöön opetettiin talouskoulussa ja kotitalousopettajaksi opiskellessani. Mutta tähän ei liene mitään varsinaista sääntöä.
Lisätä jotain = lisäke. Esmes jos ruokaan lisätään jotain se on LISÄKE!!!
Mitäpä jos ilman lisiä vain sanoisitte keralla ranskanperunat tai yrttikasvispedillä.
Vierailija kirjoitti:
Minua ärsyttää kun jokaisessa lounasruokalassa käytetään termiä "lisäke" kuvaamaan salaatteja. Se on lisuke, perhana vieköön. Lisäke tuo mieleen ällöjä tekohiuksia, mitä en todellakaan halua ajatella ruokaa hakiessani.
No yhtä ärsyttävä on "seisova pöytä".
Se on NOUTOPÖYTÄ.
Kielikellon mukaan:
lisuke = lisäke.
lisäke (myös lisuke) varsinaisen ruoan lisänä tarjottava, ateriakokonaisuutta täydentävä ruoka. Vihannekset ja muut pihvin lisäkkeet.
Joten molemmat ovat yhtä oikein.
Vierailija kirjoitti:
Kielikellon mukaan:
lisuke = lisäke.
lisäke (myös lisuke) varsinaisen ruoan lisänä tarjottava, ateriakokonaisuutta täydentävä ruoka. Vihannekset ja muut pihvin lisäkkeet.Joten molemmat ovat yhtä oikein.
Kielikellon mielipiteet ovat mielipiteitä nekin.
Vierailija kirjoitti:
Umpilisäke itsessään ei ole sairaus, vaan sen tulehtuminen on.
Lisäke. Kotitalouskoulussa ruuan kanssa tarjoiltava oli lisäke, ja sitä opettajaa vastaan en uskalla kapinoida. Että IHAN SAMA mitä kukakin sanoo, minulle se on lisäke tai saan painajaisia.
Lisäke, vaikka siitä tulee myös irtohiuksetkin mieleen. :) Lisuke on jotenkin ärsyttävä ruokasana. Samaan tapaan kuin maittava.