Työttömät palkatta töihin yrityksiin – hallitus esittää kokeilua
Kommentit (316)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä kannatan tätä kun se on määräaikaista. Mieluummin teen talonmiehen hommia ulkona luonnossa kuin istun kämpässä 24/7 ja pelaan koneella paskapelejä. Aika kuluu mukavasti ja saattaa vakituinenkin paikka irrota, jos teen työni huolella. Ainoastaan laiskat vätykset täällä itkee kyykyttämisestä ja orjatyönkäytöstä. Onko teillä muka oikeesti onnellisempaa olla siellä sokeripalan sisällä tekemättä mitään?
Mitä ihmettä? Sinähän se laiska vätys olet jos tarvitset jonkun toisen potkimaan itseäsi perseelle. :D
"Tekemättä mitään", ei saatana voin vaan kuvitella millaista tyhjyyttä teikäläisen pääkoppa kumisee. Ihan hyvä toki jos teille ojankaivajille vielä tänä päivänä töitä löytyy. Mullakin ois pihalla peräkärryllinen multaa levitettävänä, tuutko levittämään?
Jatkuvasti mä olen töitä hakenut, eikä niitä ole löytynyt kuukausikaupalla. Jos tuota kautta pääsee töihin niin ei se minua miksikään vätykseksi leimaa. Tietysti työmatka ei voi olla sinen sinun multakasasi luo se olisi jo järjetöntä. Sinulla tässä sitä paskaa siellä aivoissa tuntuu olavan vaikka sinne pellolle levittää.
Siis tässä ei olisi mitään pahaa JOS
-työkokeilija ei korvaisi työntekijää, ei käytännössä siis osallistu työn tekemiseen, vaan seuraisi vierestä tai tekisi hommia toisen työntekijän kanssa
-pystyttäis varmistaan, että firmat pystyisi tarjoamaan vakipaikkaa hyville työntekijöille (jo tätä on kyllä mahdoton valvoa)
-työmäärä ei ois noin paljoa, vaan esimerkiksi 15 tuntia viikossa
Miten käytännössä nämä voitais toteuttaa on täysin eri asia. Täähän menis väkisin siihen, että etenkin vähän voittoa tekevät yritykset sitten ottais näitä työkokeilijoita toistensa perään ilmaistyövoimaksi. Ajatuksena hyvä, että työttömät ei vieraannu työmaailman kehityksestä mutta käytännössä täysin mahdoton toteuttaa.
Ja työn jälki on mitä on, aivan kuin entisessä Neuvostoliitossa kommunismin aikaan.
Olen itse ollut vapaaehtoisesti työkokeilussa, kun ajattelin sen ehkä parantavan työllistymismahdollisuuksiani ja sain itse valita sellaisen toimen, josta olisi hyötyä. Tässä muutamia huomioita:
- Koko paikassa oli koko ajan 4-6 palkatonta työntekijää; harjoittelijoita ja työkokeilijoita. Vakituista, eli palkallista, henkilökuntaa vain 5 henkilöä.
- Työ vastasi täysin palkkatyötä, saatettiin esimerkiksi pitää toimiston kyljessä olevaa myyntipaikkaa yksin auki, eli yksin vastuussa myymälästä (kulunvalvonta, asiakaspalvelu, kassa ja tilat)
- Palkattomilla järjestettiin paikan siivous: vuoroittain tehtiin hommat WC:n jynssäyksestä ikkunoiden pesuun
- Töitä oli paljon ja palkattomien oletettiin venyvän pitkittyviin työvuoroihin tai mihin tahansa milloinkin putkahtaneisiin hommiin, oli kyse sitten remppakamojen kantamisesta tai iltapäivällä vuoron päättyessä annetusta "deadline huomenna"-rapsasta.
Harmittaa näin jälkikäteen, kun osallistuin tuohon. Lähinnä sen takia, että selvästi tuossakin tapauksessa harjoittelijoilla/kokeilijoilla pyöritetään koko paikkaa - jos ei olisi mahdollisuus ottaa ilmaistyövoimaa, olisi kertakaikkiaan pakko palkata lisää tekijöitä. Vastuu ja vaatimukset olivat kuten työntekijällä, mutta mitään työntekijän oikeuksia ja etuuksia ei ollut (palkasta eläkkeisiin, työterveydenhuollosta kunnon vakuutuksiin).
Se ei voi olla oikein, eikä se voi olla laillista. Pikemminkin pitäisi kiristää lakia siltä osin, etteivät yritykset voi käyttää hyväksi harjoittelupaikan tarvitsevia opiskelijoita. Pitäisi olla lakisääteinen minimimäärä harjoittelijan palkalle. Ihan älyttömän monet firmat käyttävät aivan silmittömästi hyväksi harjoittelijoita ja tosiaan, siinä samalla jää pois tarve palkata ketään. Arvatkaa, päätyikö kukaa harjoittelijoista/kokeilijoista tuonne minunkaan esimerkkipaikkaan töihin? Ei, vaan seuraava ilmaistyöläinen tilalle. Ja nyt tätä ilmiötä halutaan vielä voimistaa.
Vierailija kirjoitti:
Olen itse ollut vapaaehtoisesti työkokeilussa, kun ajattelin sen ehkä parantavan työllistymismahdollisuuksiani ja sain itse valita sellaisen toimen, josta olisi hyötyä. Tässä muutamia huomioita:
- Koko paikassa oli koko ajan 4-6 palkatonta työntekijää; harjoittelijoita ja työkokeilijoita. Vakituista, eli palkallista, henkilökuntaa vain 5 henkilöä.
- Työ vastasi täysin palkkatyötä, saatettiin esimerkiksi pitää toimiston kyljessä olevaa myyntipaikkaa yksin auki, eli yksin vastuussa myymälästä (kulunvalvonta, asiakaspalvelu, kassa ja tilat)
- Palkattomilla järjestettiin paikan siivous: vuoroittain tehtiin hommat WC:n jynssäyksestä ikkunoiden pesuun
- Töitä oli paljon ja palkattomien oletettiin venyvän pitkittyviin työvuoroihin tai mihin tahansa milloinkin putkahtaneisiin hommiin, oli kyse sitten remppakamojen kantamisesta tai iltapäivällä vuoron päättyessä annetusta "deadline huomenna"-rapsasta.
Harmittaa näin jälkikäteen, kun osallistuin tuohon. Lähinnä sen takia, että selvästi tuossakin tapauksessa harjoittelijoilla/kokeilijoilla pyöritetään koko paikkaa - jos ei olisi mahdollisuus ottaa ilmaistyövoimaa, olisi kertakaikkiaan pakko palkata lisää tekijöitä. Vastuu ja vaatimukset olivat kuten työntekijällä, mutta mitään työntekijän oikeuksia ja etuuksia ei ollut (palkasta eläkkeisiin, työterveydenhuollosta kunnon vakuutuksiin).
Se ei voi olla oikein, eikä se voi olla laillista. Pikemminkin pitäisi kiristää lakia siltä osin, etteivät yritykset voi käyttää hyväksi harjoittelupaikan tarvitsevia opiskelijoita. Pitäisi olla lakisääteinen minimimäärä harjoittelijan palkalle. Ihan älyttömän monet firmat käyttävät aivan silmittömästi hyväksi harjoittelijoita ja tosiaan, siinä samalla jää pois tarve palkata ketään. Arvatkaa, päätyikö kukaa harjoittelijoista/kokeilijoista tuonne minunkaan esimerkkipaikkaan töihin? Ei, vaan seuraava ilmaistyöläinen tilalle. Ja nyt tätä ilmiötä halutaan vielä voimistaa.
Kiitos, kun jaoit kokemuksesi! Olisiko hyötyä, jos päättäjille kerrottaisiin todellisuudesta? No, ei se varmaan heitä hetkauta, kun tavoitteena näyttäisi olevan, että palkkatöitä ei tulevaisuudessa enää juuri ole :( Sitten vaan pääoma- ja yritystulot piilotetaan veroparatiiseihin. Voi että v*tuttaa!!
Vierailija kirjoitti:
En ollenkaan usko, että työpaikilla on sellaista ihmistä, joka ehtisi tai viitsisi "ohjata" näitä ko. kuntoutujia.
Aika kamalaa sille ihmiselle, joka joutuu pakosta, karenssin uhalla, menemään ihan outoon paikkaan, kukaan ei ohjaa, kukaan ei juttele, ei ole minkäänlaista omaa työpistettä, pahimmassa tapauksessa joutuu kuluttamaan sen 8 tuntia miten itse katsoo tai seisoskella tyhjän panttina (toisten silmissä).
Et kuulu mihinkään porukkaan, mutta pakko on joka päivä sinne mennä.
Saatikka sitten toinen vaihtoehto, että tosiaan teet ahkerasti, ekä ahkerammin töitä kuin vakituiset ja saat sen 500 - 700 e kuussa rahaa. Muut saavat normaalin palkan ja ne muut edut, kuten on kirjoitettukin.
Olen tuo, joka kirjoitti omasta työkokeilustaan #251. Ja siis tämä pitää paikkansa, ettei ilmaistyöntekijöitä syystä tai toisesta oikeastaan lasketa mukaan porukkaan. Meillä harjoittelijat/kokeilijat olivat oma porukkansa ja palkalliset omansa. Palkalliset saattoivat jopa puhua keskenään, kutsua toisiaan lounaalle jne. seurassani, kuin olisin näkymätön. Istuivat omassa porukassaan ja ilmaistyöläisille tultiin lähinnä puhumaan, jos tarvitsi tehdä jotain.
Ei ollut myöskään mitään omia työpisteitä, mutta paljon paikkoja, joissa ei saanut istua. Omalla läppärillä piti työskennellä ja siirryttyä päivän mukaan pois tieltä milloin mihinkin, työrauhaa ei siis ollut. Ohjausta ei tosiaan saanut; minunkin oletettiin käyttävän joitain ohjelmistoja erinomaisesti ja "äkkiäkös ne oppii", jos yritin sanoa, etten osaa. Kukaan ei ohjannut tai juurikaan antanut palautetta, tai no kritiikkiä kylläkin. Joskus oli työaikaan nähden aivan liian paljon hommaa ja joskus taas piti istua tyhjänpanttina (jälleen siirtyen aina pois tieltä, kun ei ollut mitään omaa paikkaa), kunnes kello näytti työajan loppumista.
Että joo, kyllä tää on oiva väylä ihmisten eriarvoistamiseen, kuilujen syvenemiseen ja eliitin muodostumiseen.
Vierailija kirjoitti:
Voi Jumalauta että pukkais saikkua saikun perään😠
Vaan kun ei saa. Olin 6kk ilmaistyöläisenä it-alalla ja kävi harvinaisen hyvin selväksi, että olen työpanokseltani työntekijä, mutta en muuten.
Sairasloma - kunnalliselle jonottamaan ja papereita työkkäriin ja muualle. Ei puhettakaan, että omalla ilmoituksella voisi sairastaa tai käydä työterveyshuollossa.
Työntekijä jolta puuttuu:
- lomapäivät
- palkka
- työsuhde-edut
- työterveydenhuolto
- eläkekertymä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi Jumalauta että pukkais saikkua saikun perään😠
Vaan kun ei saa. Olin 6kk ilmaistyöläisenä it-alalla ja kävi harvinaisen hyvin selväksi, että olen työpanokseltani työntekijä, mutta en muuten.
Sairasloma - kunnalliselle jonottamaan ja papereita työkkäriin ja muualle. Ei puhettakaan, että omalla ilmoituksella voisi sairastaa tai käydä työterveyshuollossa.Työntekijä jolta puuttuu:
- lomapäivät
- palkka
- työsuhde-edut
- työterveydenhuolto
- eläkekertymä
Minä taas olen tehnyt vuokratyötä ja siinäkin huomaa, että harjoittelijat, työkokeilijat ym. tekee töitä (ilman palkkaa) : vuokratt ei enää tarvitakaan, vaikka ennemmin ollut ihan kivastikin tunteja.
Ketkä tommoseen suostuu on oman tahtonsa menettäneitä toisten orjia! Mitä sitten jos karenssia pukkaa? Siitä sitten vaan toimeentulotukihakemusta lähettämään ja saa lähes/samat massit mitä työttömyystuki on. No problem! Jos kukaan ei suostu tohon, päättäjät on kusessa!!
On vain myytti, että kaikki työttömät makaavat sohvalla ja saa rahaa. Itse haen koko ajan aktiivisesti viikoittain töitä, niin avoimeksi julistettuja työpaikkoja kuin piilotyöpaikkoja ja yritän verkostoitua käymällä alani tapahtumissa samalla tiedustellen piilotyöpaikkojen perään (täytän jo nyt Sipilän ehdotuksen tulevista pakotteista...). Ja en todellakaan ole mikään poikkeus aktiivisena työnhakijana. Jos ei saisi työmarkkinatukeakaan, miten pystyisin osallistumaan perheeni elättämiseen? Kuvottavaa ajatella, että puolisoni kuuluisi kustantaa tuolta osin perhettämme, ei rahat riittäisi, molempien tuloja tarvitsemme ja minun panokseni sietäisi juuri olla työmarkkinatukea suurempi, mitä koko ajan yritän, kun haen aktiivisesti töitä. Pakkotyön myötä työmatkakulut vähentäisi tuloja, mikä saa perheen ahtaammalle. Yhdeksän euron kulukorvaus päivältä ei välttämättä riitä "työmatkakuluihin". Ja miksi sitten työstä ei saisi asiallista palkkaa, jos kerran tarvetta työvoimalle on? Sovittaisiin sitten työsopimus eikä mitään palkatta töihin lässytystä.
Työntekijänähän tässä pitää olla kusi sukassa ettei pian jää ilman palkkatyötä. Jos minunkin hommat voi tehdä joku mahdollisesti pätevämpi työtön ilman palkkaa. Miksi kukaan työnantaja maksaisi työntekijöilleen palkkaa kun ilmaistyöntekijöitä on tarjolla pilvin pimein?
Vierailija kirjoitti:
tässä ehdotuksessa ei ole yhtään huonoa puolta työttömien kannalta
tämä älämölö mitä nytkin palstalle suolletaan on vain osoitus siitä että se todellakin on totta että suurin syy työttömyyteen on oma laiskuus
lisää tällaisia toimenpiteitä!
Menen ehkä trolliin, mutta joka tapauksessa:
http://jremes.puheenvuoro.uusisuomi.fi/133236-ilmaistyo-case-study-iso-…
On aika monta huonoa puolta sekä työttömien että yhteiskunnan kannalta, mm. ne jäljellä olevat työntekijät saavat potkut, sabotaasi työpaikoilla lisääntyy, huumekauppa ja järjestäytynyt rikollisuus vahvistuvat. Ainoa hyötyjä ovat suuryritykset, häviäjiä koko muu yhteiskunta.
Ja tähänhän ei yksikään työtön suostu,eihän?
Jumalauta,että on kertakaikkisen törkeä ehdotus jolla hävitetään ne vähätkin oikeat työpaikat!
Miksi ei laiteta päivärahaa vähän niinkuin palkkatueksi jA työnantaja maksaisi vain päivärahan ja palkan erotuksen. Tällöin työnantajan kulut vähenisi ja olisi helpompi palkata työntekijöitä?!?
Vierailija kirjoitti:
Työntekijänähän tässä pitää olla kusi sukassa ettei pian jää ilman palkkatyötä. Jos minunkin hommat voi tehdä joku mahdollisesti pätevämpi työtön ilman palkkaa. Miksi kukaan työnantaja maksaisi työntekijöilleen palkkaa kun ilmaistyöntekijöitä on tarjolla pilvin pimein?
Niinpä. Ja jos ei löydy yhtä henkilöä joka tekisi työsi yhtä hyvin tai paremmin kuin sinä, niin työnantajahan voi ottaa vaikka kolme orjaa korvaamaan sinut. Moni työnantaja jo toimiikin juuri noin.
Kehotan kaikkia orjatyöhön pakotettuja pitämään huolen, että "työnantajan" hyöty työstäsi jää huomattavan negatiiviseksi. Näin tulen itse toimimaan, jos jonakin päivänä menetän työni ja päädyn ilmaistyöhön. Hups, käsi lipeää vahingossa juuri kun siinä on erityisen kallis työväline/materiaali tms. Jos asiakkaan kanssa joutuu tekemisiin, niin pidän huolen, että ko. asiakas on entinen asiakas. Iltaisin onkin sitten aikaa tuupata someen "työnantajan" kannalta ikävää näkyvyyttä. Tulen tekemään tarkat muistiinpanot tehtävistä joita minulle teetetään, ja näiden toimeksiantojen laillisuus tullaan tarkistamaan "työsuhteen" päättyttyä. Lisäksi niistä saa myös hyvää materiaalia tuohon aiempaan some-kohtaan. Vaikea ehkä uskoa, mutta palkkatyöläisenä olen ollut hyvin pidetty sekä asiakkaiden että työnantajien taholta.
Vierailija kirjoitti:
Kehotan kaikkia orjatyöhön pakotettuja pitämään huolen, että "työnantajan" hyöty työstäsi jää huomattavan negatiiviseksi. Näin tulen itse toimimaan, jos jonakin päivänä menetän työni ja päädyn ilmaistyöhön. Hups, käsi lipeää vahingossa juuri kun siinä on erityisen kallis työväline/materiaali tms. Jos asiakkaan kanssa joutuu tekemisiin, niin pidän huolen, että ko. asiakas on entinen asiakas. Iltaisin onkin sitten aikaa tuupata someen "työnantajan" kannalta ikävää näkyvyyttä. Tulen tekemään tarkat muistiinpanot tehtävistä joita minulle teetetään, ja näiden toimeksiantojen laillisuus tullaan tarkistamaan "työsuhteen" päättyttyä. Lisäksi niistä saa myös hyvää materiaalia tuohon aiempaan some-kohtaan. Vaikea ehkä uskoa, mutta palkkatyöläisenä olen ollut hyvin pidetty sekä asiakkaiden että työnantajien taholta.
Juuri näin! 💪
Kieltämättä itsekin vähän visioin, että mikäli minut pakotettaisiin tekemään puoli vuotta ilmaistyötä voittoa tavoittelevalle yritykselle, niin valitettavasti työpanos on myytävänä palkkaa vastaan. Ilman palkkaa pyörin paikalla mutten tee mitään itsenäisesti. Varmistan, että minulla täytyy koko ajan olla joku läsnä ja muistuttelen ahkerasti etten ole täällä töissä, vaan tutustumassa työelämään. Ja sen tutustumisen teen pääasiallisesti katselemalla. Tekemään lupaan alkaa välittömästi kun siitä maksetaan asiallinen rahapalkka. Jokaisessa mahdollisessa asiakaskontaktissa tuon esille että minulle ei makseta palkkaa, en ole täällä töissä vaan orjana. Ja työmotivaatio on sen mukainen. Lisäkettuiluna herroittelisin ja rouvittelisin kuuluvasti paikan palkollisia ja esimiehiin viittaisin "suurina johtajina" tai "rakkaina isäntinä" .
Eräs tuttavani, joka pyörittää pientä tappiollista yritystä, sanoi että hän aikoo ottaa ilmaisia työntekijöitä heti kun laki tulee voimaan. Aikoo irtisanoa omat työntekijänsä. Että näin suomessa. Kannattaisiko hallituksen todella miettiä että mitä on tekemässä? Tässä on tulevaisuus. Kuka hullu enää palkkaa ihmisiä palkkatöihin, kun ilmaiseksikin saa työvoimaa?
En ollenkaan usko, että työpaikilla on sellaista ihmistä, joka ehtisi tai viitsisi "ohjata" näitä ko. kuntoutujia.
Aika kamalaa sille ihmiselle, joka joutuu pakosta, karenssin uhalla, menemään ihan outoon paikkaan, kukaan ei ohjaa, kukaan ei juttele, ei ole minkäänlaista omaa työpistettä, pahimmassa tapauksessa joutuu kuluttamaan sen 8 tuntia miten itse katsoo tai seisoskella tyhjän panttina (toisten silmissä).
Et kuulu mihinkään porukkaan, mutta pakko on joka päivä sinne mennä.
Saatikka sitten toinen vaihtoehto, että tosiaan teet ahkerasti, ekä ahkerammin töitä kuin vakituiset ja saat sen 500 - 700 e kuussa rahaa. Muut saavat normaalin palkan ja ne muut edut, kuten on kirjoitettukin.