Eikö päiväkoteihin saada mitenkään empaattista ja lapsirakasta henkilökuntaa?
Kunpa vaan vanhemmat tietäisivät miten heidän lapsia pk:ssa kohdellaan. Tai parempi, kun eivät tiedä.
Lapsille puhutaan todella ikävään sävyyn, ei lohdutella eikä kuunnella. Komennellaan ja tiuskitaan.
Lasten täytyy jo ihan pieninä selvitä yksin kaikesta ja jos joutuu hoitaja auttamaan, niin sekin tehdään lyttäämällä itsetuntoa, "miten sinä nyt et tätä osaa?! Monta kertaa jo tämäkin näytetty"
Ujojen lasten ujoutta ei ymmärretä. Sinne vaan suoraan väkisin toisten sekaan ja turha märistä. Sama vähänkin erityitä tukea tarvitsevien lasten kanssa. Sinne vaan, siinä karaistut!
Missä on empaattisuus ja tukeminen ja rohkaisu kullekin lapselle sopivaan tyyliin?
Ei ihme, että suomalaisilla on huono itsetunto, kun sitä lytätään päiväkoti-iästä asti.
Terveisiä päiväkodista
Kommentit (42)
Vierailija kirjoitti:
Mt henkilöitäkin päiväkodeissa töissä.
Että silleen....
Tai vastentahtoisia henkilöitä. Esim kuntouttava työtoiminta- tai työkokeilunimikkeellä pakotettuja.
Oho, herättipä lapsen kaatuminen kommentteja!
Eli tilanne tapahtui talvella, lapsi juoksi ja kaatui naamalleen hankeen. Ei sattunut koska oli toppavaatteet oli päällä, kasvot menivät lumisiksi. Näin tilanteen, odotin hetken (osa lapsista nousee itse ja jatkaa mihin jäivät) mutta tämä lapsi alkoi rääkyä lohduttomasti eli pelästyi lunta naamalla. Hän oli näitä "uusia" eli vastikään hoidossa aloittanut, juuri 3v täyttänyt. Otin hänet hellästi syliin, pyyhin kasvot ja kysyin sattuiko mihinkään. Juuri kun lapsi alkoi tyyntyä ja tuli itsekin siihen tulokseen ettei mitään sattunut, tuli toinen hoitaja repäisemään hänet sylistäni. Hän puhui lapselle todella töykeään sävyyn ja mnulle sanottiin ettei tällaisiin tilanteisiin saa puuttua, lasten pitää kuulemma itse oppia pärjäämään. Aha.
Itselläni on neljä lasta ja olen 40v eli kokisin ymmärtäväni jotakin lasten sielunelämästä. Toivoisin että omaa lastani tällaisessa tilanteessa edes vähän lohduteltaisi. En mielestäni ole yliempaattinen höösääjä.
- kohun aiheuttanut (ex-)hoitaja