Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sairaspäivärahapäätös tuli tänään - 118 e/2 kk, miten elää?

Vierailija
16.05.2017 |

Vähän ihmetyttää nyt tämä Kelan logiikka - myönsivät että olen oikeutettu sairaspäivärahaan 2 kk ajalta työkyvyttömyyden vuoksi, mutta maksavat sen koko tuolta ajanjaksolta vain viideltä päivältä (!) koska minulla ei ollut tarpeeksi työtuloja vuonna 2015. Kiva kiva. Olisi siis pitänyt olla selvännäkijä ja tietää 2015 sairastuvani 2017?? Nyt kaivattaisiin siis hyviä vinkkejä miten elää kaksi kuukautta summalla 118 e, kun pelkät lääkärikäynnit ja lääkkeet maksaa jo tuon verran :) kaikki kitupiikkien vinkit kehiin, kiitos!

Kommentit (30)

Vierailija
21/30 |
16.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikä mitään tuloja vuonna 2016?

Oli kyllä, mutta ilmeisesti vain vuoden 2015 tulot merkitsevät? Olen siis sinänsä oudossa tilanteessa, että jäin työttömäksi ja jouduin sairaslomalle samaan aikaan, mistä Kelan päätös ilmeisesti johtuu. Tt-tukihan se ratkaisu olisi, sitten vain odotellaan käskevätkö myydä avopuolison auton ensin :) kellään kokemuksia samanlaisesta tilanteesta? En ole aiemmin joutunut toimeentulotukea hakemaan, mutta eikös se niin ole että sitä myönnetään talouskohtaisesti, eli periaatteessa tuki voidaan evätä sillä perusteella että avopuolisollani on auto (jota tosin tarvitsee, että olisi joku mahdollisuus löytää töitä)?

-ap

Siinä hakemuksessa kysytään, että sattuuko olemaan niin, että 2016 tienasit enemmän kuin viimeksi vahvistetussa verotuksessa (2015). Jos et suostunut kertomaan, että kylläpä vain sattumalta tienasin, niin Kela toimii niin kuin toivot eli ottaa huomioon vuoden 2015.

Enkä ymmärrä, miksi menet hakemaan sairauspäivärahaa, jos olisit ollut oikeutettu päivärahaan.

Kiitos tiedosta, jotenkin (enkä kyllä hittojakaan ymmärrä miten!) olen ilmeisesti onnistunut ohittamaan kyseisen kohdan hakemuksessa. Tämä kyllä selvensi asioita paljon. Toivottavasti voin vielä pyytää muutosta päätökseen, yritän ainakin!

Miksikö hain sairauspäivärahaa? Koska olen sairas. Työttömyysetuuksien saaminen edellyttää käsittääkseni, että on valmis ottamaan vastaan työtä/osallistumaan työllistymistä edistäviin toimiin kuten kursseille yms. Nykyisessä terveydentilassani en kykene edes etsimään työtä, saatikka osallistumaan mihinkään aktivoiviin piirileikkeihin. Siksi sairaspäiväraha, koska olen sairaslomalla.

-ap

Ehei, luepa uudestaan, mitä siellä sanotaan. Nimenomaan todetaan, että otat vastaan työkykyäsi vastaavia töitä ja sama pätee työllistymistä edistäviin toimiin. Eli ei mitä tahansa töitä, vain työkykyä vastaavia.

Apua, taidan tosiaan olla lukutaidoton! Ja varmaan sössinyt itseni syvään suohon sekä TE-toimiston että Kelan kanssa... Ei kai tässä voi kuin puolustautua sillä että hain tosiaan ensimmäistä kertaa kyseistä tukea, ja voimat oli niin lopussa että en osannut riittävästi selvitellä asioita. Mutta eikö sairaspäiväraha kuitenkin ole se tukimuoto, mitä pitäisi sairastuessa hakea, myös työttömänä? Ja jos on täysin työkyvytön, niin eihän sitä mitään töitä voi ottaa vastaan kuitenkaan? Huh, tuntuu että pitäisi mennä nurkaan häpeämään kykenemättömyyttään setviä Kelan tukiviidakkoa :)

-ap

Vierailija
22/30 |
16.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika moni ihminen saa työttömyysetuutta vaikka olisikin sairas. Esim. minä nostan työttömyyskorvausta kun odotan vakuutusoikeuden päätöstä työkyvyttömyyseläkkeeni suhteen. Tämä on ihan yleinen käytäntö: kela tai vakuutusyhtiö epää eläkkeen ja sitten tapellaan ja nostetaan työttömyyskorvausta sen aikaa että asiat selviää. Työkkärissä niillä on mappi ö meikäläisiä varten, sinne täytyy vaan toimittaa se sama lääkärinlausunto millä sairauspäivärahaa/kuntoutustukea/eläkettä on haettu niin saa olla rauhassa. Näin ainakin meidän työkkärissä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/30 |
16.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi sinulla ei ole oikeutta ansiosidonnaiseen? Oletko hakenut ja se on sulta evätty vai miten?

Työllistyin apurahalla, silloin ei voi oikein liittyä mihinkään työttömyyskassaan kun ei ole työnantajaa eikä apuraha ole verotettavaa palkkatuloa (vaikka työtuloa onkin). Apurahansaajana on työelämässä aina jotenkin "harmaalla alueella", ainakin oman kokemukseni mukaan.

-ap

Vierailija
24/30 |
16.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oli kyllä, mutta ilmeisesti vain vuoden 2015 tulot merkitsevät? Olen siis sinänsä oudossa tilanteessa, että jäin työttömäksi ja jouduin sairaslomalle samaan aikaan, mistä Kelan päätös ilmeisesti johtuu. Tt-tukihan se ratkaisu olisi, sitten vain odotellaan käskevätkö myydä avopuolison auton ensin :) kellään kokemuksia samanlaisesta tilanteesta? En ole aiemmin joutunut toimeentulotukea hakemaan, mutta eikös se niin ole että sitä myönnetään talouskohtaisesti, eli periaatteessa tuki voidaan evätä sillä perusteella että avopuolisollani on auto (jota tosin tarvitsee, että olisi joku mahdollisuus löytää töitä)?

-ap

Oletko saanut sitten työttömyyspäivärahaa?  Kelan pitäisi vertailla vuoden 2015 tuloja ja 6 edellisen kuukauden tuloja ja valita spv-rahan perusteeksi asiakkaalle parempi.

Vierailija
25/30 |
16.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Menet käymään kelalla ja kysyt mihin kaikkiin tukiin olet oikeutettu. Senkin jälkeen jos Kela antaa miinusta niin haet omalta kunnaltasi harkinnanvaraista toimeentulotuen osuutta.

Tai soitat Kelan asiakaspalveluun avoinna ma-pe 8-17. Sairastaminen 020 692 204

Sairaanhoitokorvaukset, lääkekorvaukset, matkakorvaukset, sairauspäiväraha ja erityishoitoraha

Kannattaa valita takaisinsoitto (soita mieluiten aamulla/aamupäivällä) niin pääset jonoon. Minä olen itse ainakin saanut hyvää apua noin 90 %, jos tulee ikävä hlö, soita seuraavana päivänä uudestaan. Tsemppiä, minä olen myös masentunut (keskivakava-vakava) ja ollut tuossa pyörityksessä Kela-työkkäri 3 vuotta.

Vierailija
26/30 |
16.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi sinulla ei ole oikeutta ansiosidonnaiseen? Oletko hakenut ja se on sulta evätty vai miten?

Työllistyin apurahalla, silloin ei voi oikein liittyä mihinkään työttömyyskassaan kun ei ole työnantajaa eikä apuraha ole verotettavaa palkkatuloa (vaikka työtuloa onkin). Apurahansaajana on työelämässä aina jotenkin "harmaalla alueella", ainakin oman kokemukseni mukaan.

-ap

Missä ihmeessä vietit peruskoulusi? Kassaan voi liittyä jo opiskelijana!

Vierailija
27/30 |
16.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-ap

Nyt en ymmärrä. Otitko selvää, olisitko voinut liittyä työttömyyskassaan vai itsekö niin päättelit? Apurahan saajathan joutuvat ottamaan eläkevakuutuksen nykyään (Mela hoitaa). 

Vierailija
28/30 |
16.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sinulla tuloja 6kk ajalta ennen sairastumista? Voit hakea sairauspäivärahaa niiden perusteella.

Vierailija
29/30 |
16.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika moni ihminen saa työttömyysetuutta vaikka olisikin sairas. Esim. minä nostan työttömyyskorvausta kun odotan vakuutusoikeuden päätöstä työkyvyttömyyseläkkeeni suhteen. Tämä on ihan yleinen käytäntö: kela tai vakuutusyhtiö epää eläkkeen ja sitten tapellaan ja nostetaan työttömyyskorvausta sen aikaa että asiat selviää. Työkkärissä niillä on mappi ö meikäläisiä varten, sinne täytyy vaan toimittaa se sama lääkärinlausunto millä sairauspäivärahaa/kuntoutustukea/eläkettä on haettu niin saa olla rauhassa. Näin ainakin meidän työkkärissä.

Minä olen samanlainen tapaus ja alkuperäinen vastuuvirkailijani työkkärissä sijoitti minut mappi ö:hön. Nyt vuodenvaihteessa oli vastuuvirkailija vaihtunut ja touhu muuttui. Yhteydenottopäivä oli taas päivittynyt automaattisesti puolen vuoden päähän, mutta pian virkailija soitti minulle ja kyseli mikä tilanteeni on. Samalla laati suunnitelman ja muutti seuraavan yhteydenottopäivän elokuulle. Kuulemma pitää nykyään haastatella kaikki työttömät 3 kk välein. Uskaltaako sanoa ääneen, että kohta ne alkavat työkkärissä arvioida lääkärintodistuksia, kelpuutetaanko vai annetaanko karenssi.

Vierailija
30/30 |
16.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-ap

Siinä hakemuksessa kysytään, että sattuuko olemaan niin, että 2016 tienasit enemmän kuin viimeksi vahvistetussa verotuksessa (2015). Jos et suostunut kertomaan, että kylläpä vain sattumalta tienasin, niin Kela toimii niin kuin toivot eli ottaa huomioon vuoden 2015.

Enkä ymmärrä, miksi menet hakemaan sairauspäivärahaa, jos olisit ollut oikeutettu päivärahaan.

Kiitos tiedosta, jotenkin (enkä kyllä hittojakaan ymmärrä miten!) olen ilmeisesti onnistunut ohittamaan kyseisen kohdan hakemuksessa. Tämä kyllä selvensi asioita paljon. Toivottavasti voin vielä pyytää muutosta päätökseen, yritän ainakin!

Miksikö hain sairauspäivärahaa? Koska olen sairas. Työttömyysetuuksien saaminen edellyttää käsittääkseni, että on valmis ottamaan vastaan työtä/osallistumaan työllistymistä edistäviin toimiin kuten kursseille yms. Nykyisessä terveydentilassani en kykene edes etsimään työtä, saatikka osallistumaan mihinkään aktivoiviin piirileikkeihin. Siksi sairaspäiväraha, koska olen sairaslomalla.

-ap

Kelan päätöksessä on muutoksenhakuohje. Vaadit muutosta 6kk tulojen perusteella, katso mallia niiden ilmoittamiseen nettilomakkeesta. Tai soita Kelaan ja kysy ohjeita kun et huomannut niitä 6kk tuloja ilmoittaa ja ilmoitit vain v.2015 tulot. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä yhdeksän