Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sairaspäivärahapäätös tuli tänään - 118 e/2 kk, miten elää?

Vierailija
16.05.2017 |

Vähän ihmetyttää nyt tämä Kelan logiikka - myönsivät että olen oikeutettu sairaspäivärahaan 2 kk ajalta työkyvyttömyyden vuoksi, mutta maksavat sen koko tuolta ajanjaksolta vain viideltä päivältä (!) koska minulla ei ollut tarpeeksi työtuloja vuonna 2015. Kiva kiva. Olisi siis pitänyt olla selvännäkijä ja tietää 2015 sairastuvani 2017?? Nyt kaivattaisiin siis hyviä vinkkejä miten elää kaksi kuukautta summalla 118 e, kun pelkät lääkärikäynnit ja lääkkeet maksaa jo tuon verran :) kaikki kitupiikkien vinkit kehiin, kiitos!

Kommentit (30)

Vierailija
1/30 |
16.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

tt-tuki.

Vierailija
2/30 |
16.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikä mitään tuloja vuonna 2016?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/30 |
16.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se varapuskuri eli vähintään 2 kuukauden kulutuksen verran rahaa säästössä. Miksi ihmiset eivät opi?

Vierailija
4/30 |
16.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan sanalla tyylillä pitää jatkaa kuin aikaisemminkin näköjään. Olet pysynyt hengissä ilman mitään tuloja useamman vuoden....

Vierailija
5/30 |
16.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sinulla ollut palkkatuloja viimeisen puolen vuoden aikana?

Vierailija
6/30 |
16.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oli kyllä, mutta ilmeisesti vain vuoden 2015 tulot merkitsevät? Olen siis sinänsä oudossa tilanteessa, että jäin työttömäksi ja jouduin sairaslomalle samaan aikaan, mistä Kelan päätös ilmeisesti johtuu. Tt-tukihan se ratkaisu olisi, sitten vain odotellaan käskevätkö myydä avopuolison auton ensin :) kellään kokemuksia samanlaisesta tilanteesta? En ole aiemmin joutunut toimeentulotukea hakemaan, mutta eikös se niin ole että sitä myönnetään talouskohtaisesti, eli periaatteessa tuki voidaan evätä sillä perusteella että avopuolisollani on auto (jota tosin tarvitsee, että olisi joku mahdollisuus löytää töitä)?

-ap

Vierailija
7/30 |
16.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toimeentulotuki-anomus sisälle vikkelästi.

Vierailija
8/30 |
16.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se varapuskuri eli vähintään 2 kuukauden kulutuksen verran rahaa säästössä. Miksi ihmiset eivät opi?

Ensin pitää tienata. Ei kaikilla ole pappa, som betalar. Sekä tulee yllätyksiä. Esim. itse muutama vuosi sitten jäin työttömäksi ja miehen tulojen vuoksi en saanut mitään. Mistä olisin vastavalmistuneena säästänyt, kun jouduin entisiäkin säästöjä käyttämään peruselämiseen? Laki oli sellainen siihen aikaan. 

Vierailija
9/30 |
16.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oli kyllä, mutta ilmeisesti vain vuoden 2015 tulot merkitsevät? Olen siis sinänsä oudossa tilanteessa, että jäin työttömäksi ja jouduin sairaslomalle samaan aikaan, mistä Kelan päätös ilmeisesti johtuu. Tt-tukihan se ratkaisu olisi, sitten vain odotellaan käskevätkö myydä avopuolison auton ensin :) kellään kokemuksia samanlaisesta tilanteesta? En ole aiemmin joutunut toimeentulotukea hakemaan, mutta eikös se niin ole että sitä myönnetään talouskohtaisesti, eli periaatteessa tuki voidaan evätä sillä perusteella että avopuolisollani on auto (jota tosin tarvitsee, että olisi joku mahdollisuus löytää töitä)?

-ap

Avopuoliso elättää.

Vierailija
10/30 |
16.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varmaan sanalla tyylillä pitää jatkaa kuin aikaisemminkin näköjään. Olet pysynyt hengissä ilman mitään tuloja useamman vuoden....

No en tietenkään ole, minulla ei ole ollut TYÖtuloja vuonna 2015 koska opiskelin silloin vielä :D ja ainakin Kelan päätöksessä väitettiin että ainoastaan vuoden 2015 tulot vaikuttavat päätökseen, vuoden 2016 tai tämän vuoden tuloilla ei käsittääkseni ole mitään merkitystä (paitsi jos olisi edelleen työsuhteessa, silloin sairaspäiväraha laskettaisiin kai nykyisen palkan mukaan?)

Olen kyllä suunnitellut jo useamman vuoden että jospa sitä opettelisi selviytymään pelkällä valolla ja ilmalla, nyt lienee hyvä aika kokeilla!

Vierailija
11/30 |
16.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-ap

Siinä hakemuksessa kysytään, että sattuuko olemaan niin, että 2016 tienasit enemmän kuin viimeksi vahvistetussa verotuksessa (2015). Jos et suostunut kertomaan, että kylläpä vain sattumalta tienasin, niin Kela toimii niin kuin toivot eli ottaa huomioon vuoden 2015.

Enkä ymmärrä, miksi menet hakemaan sairauspäivärahaa, jos olisit ollut oikeutettu päivärahaan.

Vierailija
12/30 |
16.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siksi kun ei ole mistä säästää.

Vierailija
13/30 |
16.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No en tietenkään ole, minulla ei ole ollut TYÖtuloja vuonna 2015 koska opiskelin silloin vielä :D ja ainakin Kelan päätöksessä väitettiin että ainoastaan vuoden 2015 tulot vaikuttavat päätökseen, vuoden 2016 tai tämän vuoden tuloilla ei käsittääkseni ole mitään merkitystä (paitsi jos olisi edelleen työsuhteessa, silloin sairaspäiväraha laskettaisiin kai nykyisen palkan mukaan?)

Olen kyllä suunnitellut jo useamman vuoden että jospa sitä opettelisi selviytymään pelkällä valolla ja ilmalla, nyt lienee hyvä aika kokeilla!

Mitä työtä voi tehdä,jos ei osaa lukea? Näin Kelan sivulla

"Sairauspäivärahasi määrä voi perustua myös sairastumistasi edeltävän 6 kuukauden työtuloihin. Niistä vähennetään työmatkakustannukset ja muut tulonhankkimiskustannukset. Jos 6 kuukauden työtulojen mukaan laskettu vuotuinen työtulo on 20 % suurempi kuin verotuksen mukainen työtulo, sairauspäiväraha määräytyy sen mukaan. Verotuksen mukainen vuotuinen työtulo tarkistetaan palkkakertoimella."

Vierailija
14/30 |
16.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikä se mikään Kelan oma tulkinta ole että sulle ei ole myönnetty päivärahaa heti työkyvyttömyyden alusta, kun ei ole aiempia tuloja. Ihan tulee sairausvakuutuslaista se säännös.

Vierailija
15/30 |
16.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä työtä voi tehdä,jos ei osaa lukea? Näin Kelan sivulla

"Sairauspäivärahasi määrä voi perustua myös sairastumistasi edeltävän 6 kuukauden työtuloihin. Niistä vähennetään työmatkakustannukset ja muut tulonhankkimiskustannukset. Jos 6 kuukauden työtulojen mukaan laskettu vuotuinen työtulo on 20 % suurempi kuin verotuksen mukainen työtulo, sairauspäiväraha määräytyy sen mukaan. Verotuksen mukainen vuotuinen työtulo tarkistetaan palkkakertoimella."

Huh huh, kiitos tiedosta, olipa helpotus! Pitää siis hakea muutosta tuohon päätökseen. En ole koskaan aiemmin kyseistä tukea hakenut, ja kun kerta hakuhetkellä olin työttömänä (enkä oikeutettu ansiosidonnaiseen) niin ajattelin sairaspäivärahan määräytyvän työmarkkinatuen määrän mukaan. "Lukutaidottomuuttani" voi tietysti selittää sekin, että sairastan vakavaa masennusta, mikä huonontaa keskittymiskykyä ja tekee ajoittain helpoistakin hommista (niin kuin jonkun tuen hakemisesta) lähes mahdotonta.

Mutta siis, kiitoksia korjauksesta!

Vierailija
16/30 |
16.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menet käymään kelalla ja kysyt mihin kaikkiin tukiin olet oikeutettu. Senkin jälkeen jos Kela antaa miinusta niin haet omalta kunnaltasi harkinnanvaraista toimeentulotuen osuutta.

Vierailija
17/30 |
16.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-ap

Siinä hakemuksessa kysytään, että sattuuko olemaan niin, että 2016 tienasit enemmän kuin viimeksi vahvistetussa verotuksessa (2015). Jos et suostunut kertomaan, että kylläpä vain sattumalta tienasin, niin Kela toimii niin kuin toivot eli ottaa huomioon vuoden 2015.

Enkä ymmärrä, miksi menet hakemaan sairauspäivärahaa, jos olisit ollut oikeutettu päivärahaan.

Kiitos tiedosta, jotenkin (enkä kyllä hittojakaan ymmärrä miten!) olen ilmeisesti onnistunut ohittamaan kyseisen kohdan hakemuksessa. Tämä kyllä selvensi asioita paljon. Toivottavasti voin vielä pyytää muutosta päätökseen, yritän ainakin!

Miksikö hain sairauspäivärahaa? Koska olen sairas. Työttömyysetuuksien saaminen edellyttää käsittääkseni, että on valmis ottamaan vastaan työtä/osallistumaan työllistymistä edistäviin toimiin kuten kursseille yms. Nykyisessä terveydentilassani en kykene edes etsimään työtä, saatikka osallistumaan mihinkään aktivoiviin piirileikkeihin. Siksi sairaspäiväraha, koska olen sairaslomalla.

-ap

Vierailija
18/30 |
16.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myyt omaisuuttasi esim. HuutoNetissä.

Vierailija
19/30 |
16.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi sinulla ei ole oikeutta ansiosidonnaiseen? Oletko hakenut ja se on sulta evätty vai miten?

Vierailija
20/30 |
16.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-ap

Kiitos tiedosta, jotenkin (enkä kyllä hittojakaan ymmärrä miten!) olen ilmeisesti onnistunut ohittamaan kyseisen kohdan hakemuksessa. Tämä kyllä selvensi asioita paljon. Toivottavasti voin vielä pyytää muutosta päätökseen, yritän ainakin!

Miksikö hain sairauspäivärahaa? Koska olen sairas. Työttömyysetuuksien saaminen edellyttää käsittääkseni, että on valmis ottamaan vastaan työtä/osallistumaan työllistymistä edistäviin toimiin kuten kursseille yms. Nykyisessä terveydentilassani en kykene edes etsimään työtä, saatikka osallistumaan mihinkään aktivoiviin piirileikkeihin. Siksi sairaspäiväraha, koska olen sairaslomalla.

-ap

Ehei, luepa uudestaan, mitä siellä sanotaan. Nimenomaan todetaan, että otat vastaan työkykyäsi vastaavia töitä ja sama pätee työllistymistä edistäviin toimiin. Eli ei mitä tahansa töitä, vain työkykyä vastaavia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme kaksi