Milloin tämä asuntotuotannossa vallitseva muoti avokeittiöistä menee oikein ohitse?
Luulisi, että ihmiset kaipaisivat koteihinsa edes ripauksen arvokkuutta. Kaiken lisäksi järkyttävän äänekäs ratkaisu, kun kodinkoneet, jääkaapit ym. ovat samassa tilassa. Esteettisyydestä puhumattakaan.
Kuinka olette onnistuneet piilottamaan avokeittiön kotonanne?
Kommentit (91)
Osassa uusia asuntoja ei ole avokeittiön lähellä luontevaa ruokapöydän paikkaa, joissakin ei koko tilassa. En minäkään ymmärrä näitä nykyisiä hellahuoneita, ruuankäryt leviävät koko asuntoon, sillä eivät ne imurit niin tehokkaita ole kuin uskotellaan. Vieläkin pahempi ratkaisu on keittiö eteisen nurkassa heti ulko-oven vieressä. Päällysvaatteet kertovat kylälle, mitä perheessä on syöty eli haiseeko lihapulla, silakka vai hernerokka. Vai onko kenties tarkoitus sulattaa vain pakastepitsoja tai lämmittää eineksiä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No jokainen tekee sellaisen asunnon kuin haluaa. Miksi kaikkien pitäisi asua niinkuin sinä haluat? Jos olemassa oleva asunto ei miellytä, sitten ei hommaa sellaista tai hommaa sellaisen, johon voi remontoida seinän väliin.
Tämä on keskustelupalsta, jossa saa tehdä mieleisiään aloituksia. Ap ei käsittääkseni yrittänyt estää sinua elämästä tavallasi. Sinä voit tehdä avokeittiöitä ylistävän ketjun. Älä sitten suutu, jos minä tulen sitten sinne sinun laillasi negatiiviseen tapaan haukkumaan valintasi.
Suurin osa uusista asunnoista tehdään avokeittiöillä. On tekopyhää väittää, ettei kaikkien tarvitse asua samalla lailla, jos kuitenkin siihen pyritään. Miksi vain oven taakse piilotetun keittiön haluavat joutuvat maksamaan ekstraa muutostöistä?
Kyllähän sinä ja ap yritätte estää muita elämästä valitsemallaan tavalla, jos vaaditte rakennettavaksi enemmän erilliskeittiöitä kuin niitä kysynnän ja tarjonnan lakien mukaan tulee rakennettua. Silloinhan te nimenomaan vaaditte, että tietty osuus avokeittiöistä pitävistä ihmisistä rakennuttaisi omien toiveiden vastaisesti erilliskeittiöitä, jotta teillä on jatkossa valittavana riittävästi mieleisiä vuokra-asuntoja tai vanhoja omistusasuntoja.
Aivan käsittämätön ajatuksenjuoksu :-)
Miten niin? Jos rakennuttajat haluaisivat enemmän erilliskeittiöitä, niitä tehtäisiin enemmän. Nyt halutaan ja tehdään pääasiassa avokeittiöitä. Rakennuttaja päättää. Siitä vaan itse rakentamaan jos ei toisen tekemä miellytä.
Sama juttu kuin saunan tunkemisessa joka ainoaan uuteen asuntoon. Jotenkin luullaan, että kaikki haluavat avokeittiön ja saunan, vaikka eivät kaikki halua esim tehosteseinää, kahta suihkua tai viisi metriä korkeaa olohuonetta.
Minä rakastan meidän avokeittiötä. Aiemmassa kodissa oli erillinen keittiö ja se oli kauhean hankala, kun oli vieraita. Ne vieraat kuitenkin valuivat sinne keittiöön jutustelemaan minun kanssa, kun häärin siellä, olohuoneen puolelta olisi pitänyt vähän huudella eikä ollut näköyhteyttä. Nyt voin rennosti jutustella vieraiden kanssa samalla kun häärään keittiössä.
Tuota metelijuttua en oikein tajunnut. Ainoa mistä lähtee helvetinmoinen mekkala on kahvimylly ja se on hyvin lyhyt aika kerrallaan.
Erillinen keittiö on muisto siltä ajalta kun vaimoa oli vielä tapana pitää hellan ja nyrkin välissä, poissa näkyvistä sillä välin kuin Miehet Puhuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No jokainen tekee sellaisen asunnon kuin haluaa. Miksi kaikkien pitäisi asua niinkuin sinä haluat? Jos olemassa oleva asunto ei miellytä, sitten ei hommaa sellaista tai hommaa sellaisen, johon voi remontoida seinän väliin.
Tämä on keskustelupalsta, jossa saa tehdä mieleisiään aloituksia. Ap ei käsittääkseni yrittänyt estää sinua elämästä tavallasi. Sinä voit tehdä avokeittiöitä ylistävän ketjun. Älä sitten suutu, jos minä tulen sitten sinne sinun laillasi negatiiviseen tapaan haukkumaan valintasi.
Suurin osa uusista asunnoista tehdään avokeittiöillä. On tekopyhää väittää, ettei kaikkien tarvitse asua samalla lailla, jos kuitenkin siihen pyritään. Miksi vain oven taakse piilotetun keittiön haluavat joutuvat maksamaan ekstraa muutostöistä?
Kyllähän sinä ja ap yritätte estää muita elämästä valitsemallaan tavalla, jos vaaditte rakennettavaksi enemmän erilliskeittiöitä kuin niitä kysynnän ja tarjonnan lakien mukaan tulee rakennettua. Silloinhan te nimenomaan vaaditte, että tietty osuus avokeittiöistä pitävistä ihmisistä rakennuttaisi omien toiveiden vastaisesti erilliskeittiöitä, jotta teillä on jatkossa valittavana riittävästi mieleisiä vuokra-asuntoja tai vanhoja omistusasuntoja.
Aivan käsittämätön ajatuksenjuoksu :-)
Miten niin? Jos rakennuttajat haluaisivat enemmän erilliskeittiöitä, niitä tehtäisiin enemmän. Nyt halutaan ja tehdään pääasiassa avokeittiöitä. Rakennuttaja päättää. Siitä vaan itse rakentamaan jos ei toisen tekemä miellytä.
Sama juttu kuin saunan tunkemisessa joka ainoaan uuteen asuntoon. Jotenkin luullaan, että kaikki haluavat avokeittiön ja saunan, vaikka eivät kaikki halua esim tehosteseinää, kahta suihkua tai viisi metriä korkeaa olohuonetta.
Saunojahan ei enää rakenneta läheskään kaikkiin uusiin asuntoihin. Pitkään sauna ympättiin jokaiseen yksiöönkin, nyt alkaa asiakkaan ja järjen ääni kuulua ja voittaa. Seuraavaksi ehkä keittiöissäkin, ne palaavat omiksi huoneikseen.
Itse rakastan avokeittiöitä ja muutenkin avoimia ratkaisuja rakentamisessa. Minusta on mukavaa, kun kaikki kodin toiminnot (tietenkin vessaa lukuunottamatta) ovat yhdessä isossa tilassa helposti käytettävissä. Voi sitten vaikka katsella telkkaria samalla kun kokkaa. Eikä keittiöt minusta ole mitenkään ruman näköisiä, ainakaan jos saa asunnon, missä on sellainen omannäköinen keittiö, joka on minulle yksinkertainen, siisti, neutraalin värinen ja mieluusti tiskikoneet ja jääkaapit kaapiston sisällä ns. piilossa.
Varmaan kuitenkin ihmisten perhetilanteetkin vaikuttaa tähän. Itse asun yksin, enkä halua lapsia, joten avoin tila toimii minulle hyvin. Mulla on myös aina aikaa hoitaa kaikki sotkut keittiöstä. Sitten jos on paljon lapsia ja mies, varmaan se erillinen keittiö toimii monille paremmin. Saa sitten omaa rauhaa, eikä aina tarvitse ehtiä tai jaksaa siivota viimisen päälle.
Mun on tosi vaikea uskoa, että tämä suuntaus olisi pelkästään toivottu. Onko kyseessä täysin suomalainen/skandinaavinen ilmiö vai näkeekö tätä myös Keski-Euroopassa? Käytännössähän monet asunnot ovat nykyisin yksiöitä, kun niissä ei ole edes erillistä keittiötä. Kannattavaa tietysti myydä tällaisia asuntoja.
Vierailija kirjoitti:
Luulisi, että ihmiset kaipaisivat koteihinsa edes ripauksen arvokkuutta. Kaiken lisäksi järkyttävän äänekäs ratkaisu, kun kodinkoneet, jääkaapit ym. ovat samassa tilassa. Esteettisyydestä puhumattakaan.
Kuinka olette onnistuneet piilottamaan avokeittiön kotonanne?
Muoti? Ennemminkin varsin perinteikäs ratkaisu. Ennen vanhaan sitä "avokeittiötä" kutsuttiin tuvaksi, kasari-ysäritaloissa tupakeittiöksi.
Vierailija kirjoitti:
Minä rakastan meidän avokeittiötä. Aiemmassa kodissa oli erillinen keittiö ja se oli kauhean hankala, kun oli vieraita. Ne vieraat kuitenkin valuivat sinne keittiöön jutustelemaan minun kanssa, kun häärin siellä, olohuoneen puolelta olisi pitänyt vähän huudella eikä ollut näköyhteyttä. Nyt voin rennosti jutustella vieraiden kanssa samalla kun häärään keittiössä.
Tuota metelijuttua en oikein tajunnut. Ainoa mistä lähtee helvetinmoinen mekkala on kahvimylly ja se on hyvin lyhyt aika kerrallaan.
Itsekin pidän siitä, että voi kavereiden kanssa samalla jutella. Pidän rentojen ns. illalliskutsujen pitämisestä ystävilleni ja avokeittiössä on helppo samalla puhua ystäville kun he istuvat olohuoneessa, tai auttavat, ihan miten itse haluavatkaan osallistua.
Vierailija kirjoitti:
Tähän on onneksi tullut muutosta. Nykyisin on tavallista, että taloyhtiöllä on sauna ja kattoterassi ja pienemmissä asunnoissa ei ole saunaa. Jotkut tarjoavat myös mahdollisuutta valita vaatehuone saunan tilalle. Monillahan sauna päätyy säilytyspaikaksi, joten nämä varmasti kiljuen ottaisivat vaatehuoneen makkarin puolelle sen sijaan että ottaisivat (itselleen) turhan saunan riesakseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itsekin pidän siitä, että voi kavereiden kanssa samalla jutella. Pidän rentojen ns. illalliskutsujen pitämisestä ystävilleni ja avokeittiössä on helppo samalla puhua ystäville kun he istuvat olohuoneessa, tai auttavat, ihan miten itse haluavatkaan osallistua.
Ei meillä kyökissä kestitä vieraita.
Itsekin kirjoittelen tätä meidän keittiössä. Asunnon oston jälkeen ajattelimme, että poistamme jossain vaiheessa keittiön ja olohuoneen välisen seinän, mutta huomasimme sitten, että tämä on hyvä just näin. Lasten ollessa pieniä kaipasin keittiöön leikkitilaa, mutta hyvin kaikki sujui ilmankin. Kyllähän tuo keittiömuotikin muuttuu vuosien myötä. Ei siitä niin kauaa ole, kun isoissakin taloissa oli pieni keittokomero.
Vierailija kirjoitti:
Mun on tosi vaikea uskoa, että tämä suuntaus olisi pelkästään toivottu. Onko kyseessä täysin suomalainen/skandinaavinen ilmiö vai näkeekö tätä myös Keski-Euroopassa? Käytännössähän monet asunnot ovat nykyisin yksiöitä, kun niissä ei ole edes erillistä keittiötä. Kannattavaa tietysti myydä tällaisia asuntoja.
Ainakin Kanadassa suositaan avokeittiöitä. Vain vanhoissa taloissa on erikseen keittiöt ja olohuoneet.
Urbaani city asukas (ainakaan sinkku tai dink) ei juuri keittiötä tarvi. Take-away annoksia, eineksiä ja pakasteaterioita syödään kotona ja kodinkoneista käytössä on vain jääkaappi, kahvinkeitin ja mikro. Astiat mahtuvat yhdelle hyllylle: 2-4 kpl laseja, mukeja, lautasia ja aterimia. Pöytää ja tuoleja ei tarvita sillä ateriat syödään TV:n ääressä sohvapöydältä Netflixin tms. ohjelmia katsellen. Ulkona syödään useita kertoja viikossa. Keittiöt tulevat siis pienenemään entisestään tulevaisuudessa tai jopa häviävät ja sulautuvat oleskeluhuoneen nurkkaan pienemmäksi keittonurkkaukseksi kuin entisvanhanen keittokomero.
Kokatkaa parempaa ruokaa, niin keittiöstä ei leviä mitään käryä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei meillä kyökissä kestitä vieraita.
Minusta taas olisi tyhmää kutsua kaverit luokseni illalliselle ja sitten viettää itse puoli iltaa eri huoneessa laittamassa ruokaa, jossa en sitten voisi samalla puhua ystävieni kanssa. Kutsun ystävät luokseni, jotta voimme viettää aikaa yhdessä. Avokeittiö on vallan mainio ratkaisu siihen. Joskus jopa kokataan ihan porukalla, toimii se avokeittiö siihenkin.
Sveitsissä on myös nykyään yleensä aina avokeittiö.
Itsekin inhoan niitä yli kaiken. Ja ne on tosi huonoa feng shuita.
Itse tahdon ainakin liikkua keittiössä vapaasti. Perheessä monta päätä eikä ns. "normi" keittiöön mitenkään mahtuisi työskentelemään jos vähänkin isommalla porukalla kokattais.
Vierailija kirjoitti:
Onhan se jonkun toivoma jos sellaisia asuntoja on kannattavaa tehdä.
Ei se taida aivan onnistua. Silloin olohuone kutistuu pienen pieneksi. Monissa noissa ratkaisuissa ruokapöytä on myös puoliksi olohuoneen puolella. Kyllä kaikki varmasti voivat rakentaa sellaisen talon kuin haluavat. On hassua, ettei uusituotanto huomioi tällaista asiaa. Avokeittiötä on käsittääkseni tutkittukin. Se esimerkiksi lihottaa, joten ei ole kansanterveydellisestikään järkevä ratkaisu.
http://www.hs.fi/koti/art-2000002805531.html