Onko vähälaktoositon muka "ihan selvästi sanottu"?
Työkaveri vähän väliä selittää, kuinka hänelle täytyy olla "vähälaktoositonta" ja kuinka on niin hankalaa ravintolassa syödessä tarkistella, että onhan varmasti "vähälaktoositonta" kun hänelle ei muu käy kuin "vähälaktoositon". Mikä ihmeen vähälaktoositon? Eikö se tuote ole joko laktoositon tai vähälaktoosinen eikä mikään vähälaktoositon?
MIkä ihme ihmisiä vaivaa kun eivät edes omaa kieltään puhuessaan/lukiessaan ymmärrä sitä?
Kommentit (18)
VähälaktoosiNEN ja laktoosiTON.
Monet eivät myöskään ymmärrä, että HYLA on Valion ja Into Ingmanin merkki vähälaktoosiselle. Into on ihan yhtä vähälaktoosista kuin hylakin.
Ja vielä useammalla on ongelmia ymmärtää laktoosittoman ja maidottoman ero.
Ei tietenkään ole, eihän tuo ole edes sana. Vähä ja laktoositon kumoavat toisensa. Pitää olla joko vähälaktoosinen tai laktoositon. Mitään vähälaktoositonta ole olemassakaan.
Voisihan sitä alkaa myydä paitoja pitkähihattomina tai kenkiä korkeakorottomina, samaa loistavaa logiikkaa käyttäen.
Vähälaktoositon on siis sellainen missä on oikein paljon laktoosia.
Vierailija kirjoitti:
Monet eivät myöskään ymmärrä, että HYLA on Valion ja Into Ingmanin merkki vähälaktoosiselle. Into on ihan yhtä vähälaktoosista kuin hylakin.
Ja vielä useammalla on ongelmia ymmärtää laktoosittoman ja maidottoman ero.
Joo niinhän kaikki laktoosi-intolerantikot mouhoaa, että heillä on maitoallergia......
Tosi monet sanoo noin, en tiedä miksi. Eivät varmaan ole ajatelleet ihan loppuun asti sitä sanaa, aina sillä kuitenkin tarkoitetaan vähälaktoosista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja vielä useammalla on ongelmia ymmärtää laktoosittoman ja maidottoman ero.Joo niinhän kaikki laktoosi-intolerantikot mouhoaa, että heillä on maitoallergia......
Nehän ovat sitten aivan eri asioita. Mutta miksi siitä tarvitse ylipäätää tehdä niin kauhea numero? Eikö se nyt riitä että kysyy, onko tässä laktoosia? Jossakin lounaspaikassa tai kahvilassa pidetään monen minuutin esitelmä siitä, kuinka kauhea "maitoallergia" on että onhan se nyt varmasti (argh) vähälaktoositon että viimeksi ei ollut vaikka sanottiin ja kun minulla nyt tämä "maitoallergia" ja läpäläpä. Tällaiselle tarvitsisi jonkun sanoa, että jos sinulla on MAITOALLERGIA, mitä kyselet laktoosista koska silloinhan et voi käyttää mitään maitotuotteita. Jaa niin mutta kun et edes tiedä millä pädet.
Vain pilkunviilaaja ei tajua, mitä tuo tarkoittaa. Joo, eihän se ole se virallinen termi, mutta melkein samaahan tuokin tarkoittaa. Tuote ei ole kokonaan laktoositon, vaan vähän vain.
Mulla taas on maitoyliherkkyys ja monesti ravintolatyöntekijä vastaa, että kaikki on laktoositonta.
Jotkut tuntemani mamut käyttää tuota vähälaktoositon. Oikea muoto olisi kyllä vähälaktoosinen tai kokonaan laktoositon. Kertoo vain puhujan huonosta sanavarastosta ja aiheuttaa minussa vain hymähdyksen.
Vierailija kirjoitti:
Mulla taas on maitoyliherkkyys ja monesti ravintolatyöntekijä vastaa, että kaikki on laktoositonta.
Kai sä sanot sille, että aivan sama, koska mulla on maitoyliherkkyys? Jos ei edelleenkään tajua, voi hyvällä syyllä kysyä että tiedätkö edes mitä se tarkoittaa ja että sun laktooseillasi ei ole mitään tekemistä maitoallergian kanssa.
Sen vielä ymmärtää jos joku sivistyksensä television junttisarjoista hankkinut tavis ei ymmärrä eroa, mutta jos valmistaa tai myy elintarvikkeita, olisi syytä tietää ero. Varsinkaan kun tuollainen asia ei mitään rakettitiedettä edes ole.
Vierailija kirjoitti:
Vain pilkunviilaaja ei tajua, mitä tuo tarkoittaa. Joo, eihän se ole se virallinen termi, mutta melkein samaahan tuokin tarkoittaa. Tuote ei ole kokonaan laktoositon, vaan vähän vain.
Sellainen tuote, joka ei ole laktoositon mutta vähän laktoosia sisältävä, on vähälaktoosiNEN. VähälaktoosiTON ei ole edes sana. Tuote ei voi olla yhtä aika vähän laktoosia sisältävä JA laktoositon. Se on jo tai. Ja se on silloin joko vähälaktoosinen tai laktoositon.
Näiden vähälaktoosittomien ja Hyla-vatsojen kanssa saa vääntää lounaspaikan kassana joka päivä.
"Minulla on sellainen vatsa ettei se kestä kuin vähälaktoosittomia Hyyla-tuotteita. Laktoosittomat-tuotteet eivät käy, vaan minulle pitää olla vähälaktoositon Hyyla-tuote!"-laulu on enemmän kuin tuttu...
Vierailija kirjoitti:
Näiden vähälaktoosittomien ja Hyla-vatsojen kanssa saa vääntää lounaspaikan kassana joka päivä.
"Minulla on sellainen vatsa ettei se kestä kuin vähälaktoosittomia Hyyla-tuotteita. Laktoosittomat-tuotteet eivät käy, vaan minulle pitää olla vähälaktoositon Hyyla-tuote!"-laulu on enemmän kuin tuttu...
Ai luoja mitä törppöjä. Uskon kyllä. Jotenkin sitä kuvittelisi, että ne ihmiset, jotka saavat vaivoja, tietäisivät, mitä voivat ja mitä eivät voi käyttää, mutta ei...
No jo on. Podet näemmä suurtakin ylemmyydentunnetta kaveriasi kohtaan. Enpä haluaisi tuntea sinua IRL.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai luoja mitä törppöjä. Uskon kyllä. Jotenkin sitä kuvittelisi, että ne ihmiset, jotka saavat vaivoja, tietäisivät, mitä voivat ja mitä eivät voi käyttää, mutta ei...
Kannattaisi ehkä kysäistä, että mikäköhän on tällainen vähälaktoositon tuote kun sellaista ei oikeastaan voi olla edes olemassa. Samoin kuin ei voi olla lyhyttä pitkää ja hoikkaa lihavaa.
Olen kullä kuullut kaupassakin kun joku mamma on myyjältä kysellyt, onko jokin tuote nyt varmasti vähälaktoositon. Miten tuota joku EI voi käsittää vaan käyttää noin älytöntä sanaa?
No, onhan se ihan selvästi sanottu! Ei saa olla vähälaktoosinen. Pitää olla joko laktoositon tai perus. Vaikka eihän tuossa mitään järkeä olis :D