MARRASMUKSUT viikolla 13
Aloitinpas taas viikkoketjun. = )
Kommentoin vielä tänään, miten ekassa neuvolassa meni. Jännää!
Kommentit (31)
ihanaa, että sait ultraan ajan jo ensiviikolle! Onko se teilläpäin normaali käytäntö, vai " kinusitko" neuvolantädiltä ylimääräisen ultran? :) Meillä siis vain kaksi ultraa, np vko 12 ja rakenne vkolla 18.
Niinanii: toivottavasti on mukava neuvolakäynti! Mulla oli jo viime viikolla eli 8+2 eka neuvola.
Uutisten kertomisesta: meillä tietää raskaudesta jo kaikki! Ei ole mitenkään ollut tarkoitus kertoa KAIKILLE, mutta juttu on levinnyt aika kiitettävästi tuttujen ja sukulaisten keskuudessa. Lisäksi ihmiset työpaikallani arvasivat asian laidan, ja ihan suoraan kysyivät, joten ei siinä voinut enää kierrellä! Hirvittää, kun niin moni jo tietää, jos tapahtuukin jotain. Mutta eipä sitä enää peruakaan voi. Ompahan sitte enemmän tukijoukkoja, jos vielä huonoja uutisia tulee. Eniten jännitti (ja itketti, hih) kertoa äidille, koska he ovat tätä uutista jo niin monta vuotta hartaasti odottaneet ja toivoneet.
Iloista viikon alkua kaikille!
Myyry kyseli sydänäänten kuuntelemisesta: Ei kuunneltu sydänääniä, kun kätilö sanoi, että on niin epätodennäköistä, että näillä viikoilla kuuluisi. Ehkä sitten sillä ekalla neuvolalääkärikäynnillä noin kolmen viikon päästä. Tai viimeistään sitten kun se 12 raskausviikkoa on tullut täyteen.
Mondis: Meillä tämä ultra on se ainoa ilmainen ultra, eikä siellä tosiaan katsota muuta kuin, että raskaus on edennyt normaalisti ja määritetään se laskettuaika. Tämän ultran meille tekee tämä oma kätilö ja se tehdään vatsan päältä ja kätilö varoittelikin, ettei siellä sitten vielä mitään kovin ihmeitä näy. Mulle riittää kuitenkin, että saan nähdä sydämen sykkivän ja sikiön kasvaneen viikkojaan vastaavaksi. Me sitten käydään yksityisellä nt-ultrassa ja/tai rakenneultrassa. Näyttää olevan molemmilla hintaa n.100 euroa, mutta toisaalta se on pieni hinta siihen nähden, että tietää odotuksen etenevän normaalisti.
Meilläkin nyt sitten tietää tästä raskaudesta ne kaikkein lähimmät ja pyysin näitä tietäviä olemaan asian suhteen hissukseen tuonne kesäkuun alkuun asti. Äiti varmaan haluaisi kaikille toitottaa, että hänestä tulee mummo (tämä on eka lapsenlapsi), mutta saa nyt hillitä itsensä vielä vähän aikaa ;) Ihanaa kyllä kun saa jakaa nyt näitä tuntemuksiaan muiden ihmisten kanssa ja tietää miten moni tätä lasta innolla meidän mukana odottaa. Kovasti on tämä lapsonen rakastettu heti alkumetreistä lähtien :))))
Mörötin
Mukavaa maanantaita kaikille!
Mä kävin tänään neuvolassa raskaustestissä ja vahvaa plussaa näytti. Laskettu aika on 23.11.06 eli rv on 5+4. Ei mikään suunniteltu vauva, mutta ihan onnellinen yllätys kun alkaa tähän ajatukseen tottua, että olen ihan oikeasti raskaana, esikoista odotan. Sain ensi viikoksi ensimmäisen neuvola-ajan ja neljän viikon kuluttua olis lääkäriaika.
Missä vaiheessa te olette kertoneet raskaudestanne ystäville ja sukulaisille? Mua jännittää nyt hirveesti, että saan keskenmenon tai jotain muuta vakavaa sattuu. Haluaisin niin kertoa kaikille mutta ainut joka tällä hetkellä on kuullut asiasta on lapsen tuleva isä. Kauanko kannattaa odottaa että raskaus on " turvallisella" puolella?
Aurinkoista päivää kaikille!
5+4
Täällä ei ole pahoinvoinnista tietoakaan, tissit on hurjan kipeät, mutta kaikki muuten hyvin.
Kyllä muakin pelottaa kovasti, josko tämä pieni ihmeemme meiltä pois otetaan, mutta en jaksa stressata asialla. Tätä lasta on niin kauan ja hartaasti odotettu, että varmasti murtuisin, mutta.. elämä on.
Meillä on eka neuvola-aika vasta 11.4. Tuntuu siihen olevan pieni ikuisuus. Olisi ihana mennä alkuraskauden ultraan yksityiselle, mutta olen ajatellut, että ei siitä ole mitään hyötyä, koska jos näkyisi jotain hämärää niin masentuisin vaan suunnattomasti ja kerkeän nähdä sitten myöhemminkin masu-asukin ;) Täähän on vaan mun mielipide tää. =)
Me kerrottiin vanhemmille ja sisaruksille samana päivänä kun saatiin ite tietää, niin kauan on tosiaan yritetty että oli pakko päästä jakamaan ilouutinen. Samalla viikolla kerroin myös parille lähimmälle ystävälle, jotka kumpainenkin on raskaana ;) Onpahan tosiaan tukijoukkoja sitten jos jotain sattuu käymään.
Tulihan siinä vuodatusta kerrakseen;)
Susa-Juulia rv 6+1
Kiva aina lueskella teidän muiden samassa vaiheessa olevien kuulumisia. Viime päivinä on kyllä netissä olo jäänyt vähiin ja makuuasennossa olen itseäni pääasiassa lepuuttanut. Pahoinvointi on ollut aika kovaa, tänään taitaa olla saldona neljä oksua. Tiedättekö, nuo menettämispelot taitavat olla monelle niin tuttuja. Myönnetään, että tein tänään vielä yhden raskaustestin, johon piirtyikin sitten ihan superviiva. Enpä ole sellaista ennen nähnyt, että vahvasti positiivisia tässä kai ollaan. ;-) Hassuahan se on testailla ultran jälkeen, mutta minkäs teet kun on ylimääräisiä tikkuja kaapissa ja jos huoli iskee, niin se iskee.
Raskaudesta kertomisesta vielä, me ollaan kerrottu vanhemmille, minun siskoilleni sekä kolmelle ystävälleni. Lisäksi oli pakko kertoa esimiehelle, kun tila on mikä on. Ollaan pyydetty pitämään tätä vielä salaisuutena
Leiska, minä olen huomannut rintojen kasvun, mutta oksentelun ja huonovointisuuden takia paino on tainnut kääntyä laskuun eli eipä tuo maha ole ainakaan kasvanut. :(
Möröttimelläkin on tainnut huonovointisuus lisääntyä. Toivotaan ettei pahentuisi, mutta jos pahenee, niin sittenhän ei auta muu kuin lepäillä.
Kaikesta huolimatta täytyy sanoa, että tämä odotus on niin ihanaa aikaa. =)
Aurinkoisin terveisin!
Pikmin
Mörötin: yksi ultra on kyllä aika vähän:-( on se niin väärin, että joissakin vaan yksi tarjotaan, ja toisaalla kaksi. Mutta pianhan se sinulla on, varmasti mahtavaa nähdä vihdoin se asukas ja saada tietää, että kaikki on (edelleen) hyvin. Jos meille ei tarjottaisi molempia ultria, niin kyllä minäkin menisin yksityiselle heti, vaikka hurjan kallista se on. Mutta on tähän hoitorumbaan jo sen verran rahaa palanut, ettei se pari ultraa siellä enää paljoa vaikuta:-)
Rusina26: onnea plussasta! Käsitin, että luomuplussa tuli:) Millainen hoitotausta teillä on? :-)
Susa-Juulia: oletko jo varaillut aikaa neuvolaan? :)
t. Mondis (edelleen se 9+0)
näinkin Susa-Juulian neuvola-ajan heti viestin lähetettyäni (puusilmä) :-D
Tänään sitten oli lopulta se ensimmäinen neuvolakäynti. Jännitti niin, että kädet ja ääni tärisi! Se vaan tuntuu koko raskaus heti todemmalta kun käydään ÄITIYSneuvolassa.
Visiitti oli ok, eihän siellä sinänsä mitään tehdä. Mies oli mukana, ja taisi jännittää yhtä paljon kuin minä. Neuvolan tätikin oli ihan mukava, vaikka vähän pelkäsin häntä etukäteen sen taannoisen puhelun (täti oli vähän tyly puhelimessa) takia...
Paras ylläri oli, että hän suostui katsomaan mahaan ultralla! Siellä se meidän pienen sydän sykki edelleen! Minä kun jo pelkäsin ettei se varmaan enää ole hengissä. Niin on ollut raskas matka tähän raskauteen, että pelkää olevansa liian toiveikas. Se menettämisen tuska olisi niin liikaa...
Mitään mittoja ei otettu, tää oli ihan tarkistus vaan, että elääkö meidän masukki. = ) Itkuhan siinä tuli.
Dopplerilla yritettiin myös kuunnella sydäntä, mutta ei vielä saatu ääniä kuuluville. Eipä tuolla väliä, kunhan sydän vaan sykkii.
Nyt pitäisi odottaa huhtikuun loppuun asti seuraavaa neuvolakäyntiä.
Ilmoitin synnytyspaikaksi Naistenklinikan, kun en tähän hätään muutakaan keksinyt. Mistä sen nyt jo tietäisi, minne kannattaa mennä synnyttämään?
Onko meillä muuten muita helsinkiläisiä plussanneita listallamme? Tuleeko sieltä klinikalta kutsu lääkäriin vai miten se nyt menikään? Multa meni vähän ohi kun tuli niin paljon kerralla asiaa siellä neuvolassa. Ainakaan en vielä saanut aikaa lääkärille.
Huomenna menen antamaan veri-, virtsa- ja muut näytteet.
Voi kun ei olisi tulehduksia! Minulla oli viime vuonna yhteensä 8 emätintulehdusta ja 3 virtsatietulehdusta. Pelottaa - ne tulehduksethan voivat olla hengenvaarallisia sikiölle.
Mulla tänään siis 9+0.
Hei vaan kaikki. Helpottaa oloa huomattavasti kun ymmärtää että muutkin on ihan yhtä peloissaan ja jännittyneitä. Kahtena aamuna olen ollut huomaavinani ruskehtavaa vuotoa, ei missään tapauksessa verta mutta jotenkin epämiellyttävää. Vatsaan sattuu eikä mitään järkeviä raskausoireita:(:(:( Paitsi ehkä sitten tää mieliala.
Ensi viikolla ultra, silloin H7+2. Kuuluu naistenklinikan hoitorutiiniin. Olen Helsinkiläinen, mutten vielä tiedä käytännöistä mitään sen enempää. Eka neuvola on 12.4. Paitsi en voi uskoa mitenkään että sinne asti päästään, stressaan vain järjettömästi nyt kaikesta.
Kerrottiin vanhemmille ja sisaruksille ja lähimmille ystäville jo, kaikki kun tietää että hoidot oli päällä niin olisi vaikea tätä nyt salailla. Onpahan tukijoita jos jotain sattuu.
Heippa taas!
Niinanii... täällä on yksi helsinkiläinen, joka on menossa synnyttämään kättärille. Ainakin siellä toimitaan siten, että molemmat ultra-ajat tulevat kirjeessä kotiin. Uskoisin, että naistenklinikalla homma toimii samalla tavalla.
Silveriina, toivottavasti tuo tuhruttelu loppuu! Tsemppiä sinne! Me ollaankin sitten molemmat ensi viikolla piinapenkissä, kun päästää ultraan :)
Kertomisesta.. Me emme ole kertoneet raskaudesta vielä yhdellekään sukulaiselle. Ne kaverit tietävät, joille kerroimme hoidoistakin. Lähisukulaisille, tuleville isovanhemmille yms. ajattelimme kertoa äitienpäivälounaalla. Hyvällä onnella np-ultra on silloin jo tehty, mutta ainakin se 12 viikkoa on kasassa.
-Myyry 5+6
Teidän neuvolakuulumisia on kiva lukea :) Minun pitää vielä kolmisen viikkoa odotella, että pääsen neuvolatätiä tapaamaan. Eka käynti siellä onkin sitten jo 9+5. Mörötin, yritettiinko sydänääniä kuunnella?
Kunpa voisin hypätä ajassa viikon eteenpäin ja pääsisin siihen ekaan ultraan! Etova olo on poistunut ja väsymys hellittää, joten väkisin sitä täälläkin mietitään onko kyytiläisellä kaikki hyvin. Onneksi te valatte uskoa myös meikäläiseen :)
Kuinka moni teistä palstailee myös odotus-puolella? Minä olen marrasmuksuihin liittynyt, mutta en ole ihan vielä päässyt sisään siihen porukkaan.
-Myyry 5+5