Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Uusavuton kyselee, mikä on työterveyslääkäri?

Vierailija
15.05.2017 |

Hei,

Olen pullamössösukupolvea. En tiedä mistään mitään, muuta kuin sen mitä google minulle kertoo. Toivottavasti saatte selvän kysymyksestäni, vaikka minulla on pullamössöä suussani.

Mikä on työterveyslääkäri? Mulla vissiin semmonen on, mutta mitä se tekee? Onko se ilmanen lääkäri?

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
15.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lakisääteinen juttu. Työnantajan pitää järjestää työntekijöille lääkärin palvelut ja se on työntekijälle ilmainen. Sopimukseen ei sisälly lähellekään kaikki toimenpiteet, että kannattaa kysyä ennen kuin tilaa 8 litran silarit.

Vierailija
2/19 |
15.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olet töissä,niin sulla on työterveyspalvelut käytössäsi.Ihan on ilmainen,paitsi jos sulla on sitten asiaa erikoislääkärille.Työantaja ei välttämättä maksa erikoislääkärikuluja.Kysy työnantajalta mitä siihen kuuluu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
15.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lakisääteinen juttu. Työnantajan pitää järjestää työntekijöille lääkärin palvelut ja se on työntekijälle ilmainen. Sopimukseen ei sisälly lähellekään kaikki toimenpiteet, että kannattaa kysyä ennen kuin tilaa 8 litran silarit.

Ahaa, sellasta. Onko mitään legendaa onko työterveyslääkäri parempi/huonompi kuin julkinen vs. yksityinen?

Ja meneekö ihmiset yleensä kuitenkin työterveyslääkärille jos sellainen on?

Vierailija
4/19 |
15.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa 'kastia'. Työterveyslääkäri saattaa pitää yksityisellä asemalla vastaanootoa oman toimensa ohella.

Vierailija
5/19 |
15.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ahaa, sellasta. Onko mitään legendaa onko työterveyslääkäri parempi/huonompi kuin julkinen vs. yksityinen?

Työterveyslääkärille pääsee yleensä nopeammin kuin terveyskeskukseen.

Kävin usein työterveyslääkärillä ennen syöpädiagnoosiani.

Vierailija
6/19 |
15.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No meillä ainakin on työterveyspalvelut Mehiläisessä. Siis yksityinen se työterveyslääkäri yleensä on.

Vierailija
7/19 |
15.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kun kysyit, oon miettinyt ihan samaa.

Käydäänkö siellä siis vain, jos työpäivän aikana tulee jotakin? Entä illat ja viikonloput?

Vierailija
8/19 |
15.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos kun kysyit, oon miettinyt ihan samaa.

Käydäänkö siellä siis vain, jos työpäivän aikana tulee jotakin? Entä illat ja viikonloput?

Riippuu siitä, millainen sopimus on. Joillakin firmoilla on käytännössä kaiken kattava työterveyshuolto, joillakin vain ns. minimi ja lopuilla siltä väliltä.

Vierailija
9/19 |
15.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytyykö tällaistakin asiaa kysyä täältä..Kysykää työnantajaltanne!!!!Hän kertoo miten juuri sinun työpaikassasi nämä palvelut on tarkoitettu käytettäväksi!

Vierailija
10/19 |
15.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työterveydenhoito on sosialistien juttu, jolla vastuuta työkyvystä ja terveydestä sysätään työnantajien niskoille.

Työntekijälle tämä ei ole ilmaista ja nämä kustannukset kompensoidaan pienemmän rahapalkan muodossa. Käytännössä maksumiehiä ovat terveet työntekijät, jotka subventoivat niitä, jotka ylikuluttavat kyseisiä palveluja.

Vierailija
11/19 |
15.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei pidä paikkaansa. Työterveyshuolto on lakisääteinen, työterveyslääkäri ei ole lakisääteinen. Lakisääteinen työterveyshuolto on todella vähäinen. Itse olen töissä juuri sellaisessa firmassa, jossa ei kuulu mitään muuta kuijn työpaikkaselvitykset. Työtapaturmavakuutus on vapaaehtoisena jonkinlainen lisävakuutus. Meillä pitää sairauslomatodistusketkin hakea tk:sta tai yksityiseltä. Työterveyssopimukseen ne eivät kuulu. 

Vierailija
12/19 |
15.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kaikilla mitään työterveyshuoltoa ole. Vaihtelee hirveän paljon. Minulla on työterveyshuolto, jonne pääsee ammattisairausasioissa, eli siis jos esim sairastuu ammattiastmaan. Kaikki muut paitsi työn aiheuttamat sairaudet pitää hoitaa terveyskeskuksessa. Joten en ole ikinä kertaakaan käynyt työterveyshuollossa.

Miehelläni sen sijaan on työterveyshuolto, jonne pääsee yleislääkärille ihan missä asiassa vain ja erikoislääkärikäynnitkin maksetaan valikoidusti. Mies mm. sai työterveyshuollon kautta ilmaisen magneettikuvauksen ja fysiatrian erikoislääkärin arvion, kun hänellä oli selkä kipeä.

Vierailija
13/19 |
15.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työterveyshoito voi muuten olla järjestettynä terveyskeskuksessa, aina ei kyse ole yksityisestä lääkärikeskuksesta (esim. Mehiläinen tai Terveystalo). Riippuu täysin työnantajasta, miten palvelut on järjestetty, kysy sieltä!

Vierailija
14/19 |
15.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työterveyslääkäri on kiinnostunut ja tutkii työn terveyttä.

Tavoitteena se että työ olisi mahdollisimman terve jotta sinne työrääkkiin saisi väsyneen työntekijän.

Vakuutusterveyslääkäri on taas sitten aivan eri juttu mutta siitä ei sen enempää tässä.

Vierailija
15/19 |
15.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täytyykö tällaistakin asiaa kysyä täältä..Kysykää työnantajaltanne!!!!Hän kertoo miten juuri sinun työpaikassasi nämä palvelut on tarkoitettu käytettäväksi!

Älä huuda mulle. Kysyisin, mutta en halua kuulostaa tyhmältä. Sitäpaitsi, en oo ees varma keneltä kysyisin, kun en tarkkaan edes tiedä kuka mun pomo oikeestaan on.

Ap

Vierailija
16/19 |
15.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valitettavasti sinun ap on kysyttävä sitä työpaikaltasi, koska käytäntöjä on niin paljon. Työnantajan ei ole pakko lääkärinpalveluja järjestää, vaikka olisikin työterveyshuolto. Minimi ei tavistyöntekijälle käytännössä kata yhtään mitään ja joillakin saattaa olla tosi laaja. 

Vierailija
17/19 |
15.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älä huuda mulle. Kysyisin, mutta en halua kuulostaa tyhmältä. Sitäpaitsi, en oo ees varma keneltä kysyisin, kun en tarkkaan edes tiedä kuka mun pomo oikeestaan on.

Ap

Et voi saada eksaktia tietoa täältä,koska jokainen firma tekee omat sopimukset työterveyshuollosta.Joten ota nyt selvää sun työnantajasta ja kysy häneltä.

Vierailija
18/19 |
15.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Valitettavasti sinun ap on kysyttävä sitä työpaikaltasi, koska käytäntöjä on niin paljon. Työnantajan ei ole pakko lääkärinpalveluja järjestää, vaikka olisikin työterveyshuolto. Minimi ei tavistyöntekijälle käytännössä kata yhtään mitään ja joillakin saattaa olla tosi laaja. 

Ookoo, kiitos.

Ap

Vierailija
19/19 |
15.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta ap ei saanut vastausta kysymykseensä, enkä minäkään sitä tiedä.

Sen tiedän, että kun varaan aikaa työnantajan osoittamalle yksityiselle lääkäriasemalle, niin voin valita joko yleislääkärin tai työterveyslääkärin. Mikä sitten lienee näiden ero, työterveyslääkärillä on ainakin varattuna vähemmän aikaa potilasta kohden, olikohan vain 10 minuuttia. Siis sellaista liukuhinhnalääkäröintiä, päivää, mikä vaivaa, tässä resepti ja sairaslomalappu, sulje ovi takanasi.