Ihminen joka julistaa omaa rehellisyyttään. Taitaa mennä niin että siitä puhe mistä puute.
Ajatelkaa, että ystävät, jotka puhuvat muista p*sk selän takana, ovat siis vain rehtiä ja rehellistä kansaa! Kuitenkin vain muiden asioista, ei omistaan :) Vai ehkä kuitenkin vilpillistä toimintaa ja manipulointia tuokin.
Kommentit (8)
Vierailija kirjoitti:
Mulle tuli sellainen olo, että haluaisin tehdä kaarnaveneen.
Mulle tuli sellainen olo, että haluaisin piirtää kirkkoveneen. Keskustelun tason säilyttämiseksi.
Uusi tulkinta lausahdukselle:
"Rehellisyys maan perii." Sinun täytyy muistaa olla rehellinen muiden asioista, jotta vaikuttaisit itse paremmalta. Rehellisyydeksi voi tulkita myös sen, että olet saanut virheellisen käsityksen asioista. Eihän se nyt sinun vika ole, jos toisen ihmisen ulosanti vaan oli niin huono tai ajattelit muita tärkeämpiä asioita, kun hän kertoi jotain. Sinä vaan olet rehellinen ja laitat asian eteenpäin, näin!
Oman rehellisyyden korostajat ovat joskus myös niitä, jotka laukovat kaiken maailman ilkeyksiä ja törkeyksiä eivätkä edes häpeä, kun sehän on vaan "rehellisyyttä".
Niinhän se on, että mitä enemmän joku alleviivaa ja julistaa jotain positiivista ominaisuuttaan, sitä suuremmalla todennäköisyydellä hän on aivan päinvastainen ihminen. Muutamia omalle kohdalle sattuneita tosielämän esimerkkejä:
* Opiskelukaveri, joka kuvaili itseään helpoksi luonteeksi -> joka asiasta mielensä pahoittava nillittäjä, otti aina itseensä, jos asiat eivät menneet hänen haluamallaan tavalla.
* Eräs aktiivisena koulukiusaamisen vastustajana esiintyvä, työkuvioista tuttu henkilö -> työpaikkakiusaaja, kommunikoi huutamalla, komentelemalla ja syyttelemällä. Tekee työtä nuorten parissa ja moni nuori on suoraan sanonut, ettei halua, että tämä kyseinen henkilö hoitaa hänen asioitaan.
* Eksäni, joka kuvaili itseään sosiaaliseksi ihmiseksi -> huumorintajuton pätijä, alkoi aina mököttää, jos ihmiset eivät jaksaneet kuunnella hänen jankkaustaan ties mistä kitarariffistä. Ei koskaan tutustuttanut minua kavereihinsa ja jos vietimmekin heidän kanssaan aikaa, sulkivat minut pois jutuistaan. Jälkeenpäin eksä valitti siitä, kun en ole koskaan sosiaalinen.
Ylipäätään se, jos joku antaa itsestään ns. liian positiivisen vaikutelman, kertoo yleensä siitä, että henkilöllä on joko huono itsetuntemus tai reippaasti narsistisia piirteitä. Narsistinen persoonallisuushäiriö sinänsä on hyvin harvinainen mutta piirteitä löytyy lähestulkoon jokaisesta ihmisestä, toisista vähemmän ja toisista taas niin paljon, että se näkyy selkeästi ulospäin.
Vierailija kirjoitti:
Oman rehellisyyden korostajat ovat joskus myös niitä, jotka laukovat kaiken maailman ilkeyksiä ja törkeyksiä eivätkä edes häpeä, kun sehän on vaan "rehellisyyttä".
Tai "suoruutta". "Minä olen niin suora ihminen."
Itsepetosta. Jotkut kuitenkin uskovat heitä?
Voi olla. Itsekin olen tajunnut kaunistelevani asioita. Tai niin, että jätän kertomatta. Syy tähän on se, että usein olen pelännyt, että muut tuomitsevat/ eivät suhtaudu armollisesti jos olen toiminut väärin tai eivät ymmärrä, jos kerron miten asia oikeasti on.
Mutta totuus on kuitenkin mielestäni niin arvokas asia että yritän olla rehellisempi itselle ja muille, ja mikä tärkeämpää, pyrkiä elämään niin ettei tarvitse kaunistella. Mutta tästäkin huolimatta virheitä sattuu ja aina ei jaksa, pysty eikä osaa toimia optimaalisesti. Muistetaan olla myös armollisempia toisillemme.
Mulle tuli sellainen olo, että haluaisin tehdä kaarnaveneen.