Nexplanon ehkäisykapselista kokemuksia?
Kaikki kokemukset ovat enemmän kun tervetulleita. Haluaisin mahdollisimman varman ja helpon ehkäisymenetelmän, ja tuota vaihtoehtoa olen nyt tutkiskellut. Onko jollakin ollut haittavaikutuksia? Minkälaisia?
Kommentit (8)
Katso netistä, yksittäisten ihmisten kokemuksia ei voi yleistää. Toisille aiheuttavat jatkuvia vuotoja, toisilta jää kuukautiset pois. Ei hysteerikoille. Toisille voi tuottaa ongelmaa jatkuva raaskaaksi tulemisen pelko vuotohäiriöiden vuoksi. Ennen kapseleita todennäköisesti keltarauhashormonia sisältävien pillereiden käyttö joka voi antaa osviittaa mahd.haittavaikutuksista.
Oma kokemus on rasittava. En oo viel jaksanu käydä poistatuttamassa. Aluksi jäi kuukautiset kokonaan pois. Ennen kapselia oli käytössä mini pillerit joidenka vuoksi jäi myös kuukautiset pois. Kun kapseli oli ollu 6 kk niin sen jälkeen vuodan joka toinen viikko. Silleen melkein normi menkkojen verran. Ehkäisymenetelmänä se on kätevä ja ainakin mulla toimiva, mutta omalle kohalleni ei sattunu mukavasti just noiden sivuvaikutusten takia. Varsinkin kun suurin syy tuohon kapseliin oli se et jos ne menkat jäis kokonaan pois, kun kärsin niin pahoista menkkakivuista, ettei kipulääkkeet auta kunnolla.
Hei kaikille!
Mulla nyt ollut käytössä 2 vuotta. Painoa on alkanut pikkuhiljaa kertymään sen jälkeen, viimeisimmät kilot ryminällä. Nyt niitä on melkeen 20kg ylimääräistä, että jippii vaan.. Kasvot, olkavarret, selkä, rintäkehä finnejä täynnä, silloin tällöin myös reidet. Halut kadonneet TOTAALISESTI, ei mitään. Tai ei, hyvin harvoin saattaa olla pientä kipinän tunnetta jossain, mikä sitten katoaa yhtä nopeasti kuin ilmestyikin.
Masennusoireet olivat aivan kamalat kapselin laiton jälkeen, mitä en joko hyväksynyt tai halunnut yhdistää kapseliin. Nyt vasta 2 vuoden jälkeen tajuan yhdistää mistä kaikki pahimmat oireilut alkoivat ja sehän oli sen jälkeen kun kapseli laitettiin käteen.
Toisille sopii, toisille ei. Gynekologin kanssa juteltua hän sanoi, että tää on nyt kyllä kuule huono juttu sulle.
Päätin siis että otan tämän pois mahd. pian, sillä ei tätä ilmeisesti muutenkaan voi 3 vuodeksi luvata jos on ylipainoa, mitä nyt se 20kg löytyy.
Vaihdan hormonittomaan kierukkaan enkä enään edes pieraise hormonaalisia ehkäisyjä päin. 10 vuoden jälkeen alkaa riittämään :)
niin joo ja menkat ovat n. 5 viikkoa pois ja 3 viikkoa vuotoa.
Itellä Nexplanon oli vuoden verran, kunnes meni hermo toooodella epäsäännöllisiin menkkoihin/tiputteluvuotoon. Saatto kestää 2 viikkoakin putkeen ja alkaa taas viikon päästä uudelleen... selkä tuli täyteen finnejä, päänahka rasvottu nopeasti, mielialat vaihteli laidasta laitaan, elimistöön kerty herkästi nestettä ja mitähän muuta kaikkee. Huh ekat aika niukat menkat tuli 4 päivää poisoton jälkeen. Nyt 3 viikkoa myöhemmin selän kaikki finnit on hävinny, samoin turvotus ja mielialaki on tasasempi! Tässä meikäläisen kokemus, ei enää ikinä 😅
Mulle tuo implantti asennettiin marraskuussa ja avot pari kuukautta meni hyvin ja niukoilla epäsäännöllisillä menkoilla. Nyt sitte kestäny menkat 3kk ja neivolantäti ehdotti keltarauhaskuuria sivuun että auttaisko. No sitä sit kokeilemaan seuraavaks ja sanoin, että vuoden voin kattella ja sit jos ei ala tasaantuun ni pois ja pillerit takas...
Heips!
Mulla ollut nexplanon ensin 3v (15-18-vuotiaana) ja sitten suoraan uusi käteen, joka ollut nyt 6kk.
Mulla nexplanonista n. Vuoden käytön jälkeen tulehduksellinen akne puhjennut kasvoihin ja muuallekin kroppaan, karvojen kasvu lisääntynyt ihan hurjasti (1,5cm karvat säärissä, kun on ollut reilu viikon sheivaamatta), painoa kertynyt 23kg, josta olen nyt saanut pudotettua 8kg alaspäin _vuodessa_ ihan hirveällä duunilla, vaikka olen todella aktiivinen ollut koko tämän ajan ja edelleen (treenaan salilla tavoitteellisesti 4krt/vko, HIIT-treenejä 2-3krt/vko, ratsastan vähintään 1-2krt/vko vaihdellen rankasti ja kevyemmin, sekä ruokavalio on ollut siis tuolta 15v saakka 80/20 systeemillä, eli pääasiassa terveellistä ruokaa, herkkupäiviä Max 2/vko), myös huolimatta siitä, että mulla on ollut täysin terve iho aina (ei koskaan mitään allergioita, kuivaa ihoa tms.), niin olen saanut ihottumaoireita koko kroppaan ja päänahkaan. Huimausta, päänsärkyä ja hiusten järjetöntä lähtöä etenkin nyt viimeisen vuoden aikana on ollut viikottain/päivittäin (vaihdellen).
Eikä sitten unohdeta sitä, että ainoa positiivinen oli se, että menkat jäivät 2kk kapselin laitosta kokonaan pois (ennen sitä niukkaa vuotoa tuo 2kk putkeen), mutta menkkakivut "säilyivät". Mulla oli säännölliset menkat (3-5pvä, alkoi aina loppukuusta, runsaat ja kivuttomat) ja nyt aivan JÄRKYTTÄVIÄ menkkakipuja joka kuukausi noin viikon ajan, mutta menkkoja ei tule. Tämäkin tutkittu lääkärillä ja gynellä.
Mulle myös diagnosoitiin 2017 suullisesti keskustelun ja oireenkuvan läpikäyden lääkärin kanssa IBS ja refluksitauti, mikä oli täysin yllätys (koska elintavat ovat hyvät, tosin tietenkin oireenkuvan täsmäsi), tästäkään en tiedä voiko olla liitännäinen aiheeseen; mutta tuskin.
Kaikki on tutkittu ja ei ole kyse mistään allergioista, maksasta/tms. elimestä ja muita lääkityksiä en syö, joten jäljelle jää vain tuo ehkäisymenetelmä. Estrogeenejä sisältäviä en voi syödä auraisen migreenin takia, joten keltarauhashormonit olleet ainoa vaihtoehto hormonittomien vaihtoehtojen lisäksi. Ja olen ollut koko ajan suhteessa saman henkilön kanssa 14-19v (ja nyt olen siis 19v).
Joten oma kokemus ei paras, huomenna soittelen poistoaikaa, kun nyt on varmistettu oireiden lähtöaihe...
Jos joku vielä osaa sanoa voiko sitä pistää jos minipillerit ei sovi niin täällä on toinen joka haluaa kokemuksia kuulla.