Siis onko asumistuen saamisen ehdot muuttuneet jotenkin?
Pääsin samoilla tunneilla määräaikaiseen työsuhteeseen, mitä olen tehnyt pari kertaa aikaisemminkin ja kun kelaan ilmoitin siitä ja hain asumistuen tarkistusta niin en heidän mukaansa enää olekaan oikeutettu asumistukeen, vaikka aiemmilla työpätkillä olen saanut ihan saman verran as.tukea kun työttömänäkin? :o Mulla jää siis käteen noin 900€ kuussa tästä työstä ja vuokra on reilu 500€. Tosin muutimme miehen kanssa yhteen vähän aikaa sitten, mutta työtön on hänkin, joten ei hänelläkään mitään merkittäviä tuloja ole, mitkä noin suuresti vaikuttaisi tuohon as.tuen saamiseen?
Kommentit (25)
Jos olette kerran avoliitossa, niin tukien laskentaperiaate muuttuu. Mitään sääntömuutosta ei ole tullut. Kuulostaa kuitenkin, että jos 900€ jää käteen, ja vuokra on 500€, niin et mitään tuki tarvitse.
Miehen tulot vaikuttaa, kai sillä jotain tuloja on. Kelasta varmaan osaavat perustella päätöstä.
Ehdot ovat muuttuneet siten, että KELA:n arvion mukaan et ole oikeutettu asumistukeen. Tämä asia on loppuunkäsitelty ja pyydän moderaattoria lukitsemaan ketjun.
No kuitenkin omituista, että sitten tuon laskurin arvion mukaan pitäs saada se vajaa kolmesataa asumistukea, ei kai se nyt niin väärin voi laskea? Ap
Katso ne päätöksen perustelut ja vertaa itse laskurilla laskemaasi: onko laskettu oikein?
Pari vuotta sitten asumistuki muuttui ja monilla laski. Minä taas aloin saada asumistukea, vaikka en ennemmin saanut (pitkäaikaistyötön, mutta paljon omaisuutta). Milloin olet edellisen kerran saanut as.tukea?
Siis sinä saat n. 900e ja miehesi n. 500e (molemmat netot). Vuokra 500e. Eikä lapsia?
Ei tuolla rikastumaan pääse, mutta kuvittelisin teidän pärjäävän?
Vierailija kirjoitti:
Katso ne päätöksen perustelut ja vertaa itse laskurilla laskemaasi: onko laskettu oikein?
Pari vuotta sitten asumistuki muuttui ja monilla laski. Minä taas aloin saada asumistukea, vaikka en ennemmin saanut (pitkäaikaistyötön, mutta paljon omaisuutta). Milloin olet edellisen kerran saanut as.tukea?
Siis ihan koko ajan olen saanut, kun oon työttömänä ollut ja noilla parilla edelliselläkin työpätkällä sain ihan saman verran asumistukea kuin kokonaan työttömänä. Ap
Loukko kirjoitti:
Jos olette kerran avoliitossa, niin tukien laskentaperiaate muuttuu. Mitään sääntömuutosta ei ole tullut. Kuulostaa kuitenkin, että jos 900€ jää käteen, ja vuokra on 500€, niin et mitään tuki tarvitse.
Etenkin, kun mies maksaa oman osuutensa vuokrasta.
Yhteiskunnan rahahanoja ollaan sulkemassa, luojan kiitos. Vastikkeettoman rahan jakelu laiskoille loppuu pikku hiljaa. Tehkää töitä, niinkuin vastuullisten aikuisten kuuluu. Jos töitä ei löydy, vaihdetaan paikkakuntaa tai maata tai kerätään marjoja tai mitä tahansa. Öllöttelyn aikakausi on päättymässä.
Vierailija kirjoitti:
Siis sinä saat n. 900e ja miehesi n. 500e (molemmat netot). Vuokra 500e. Eikä lapsia?
Juurikin näin ja ei ole lapsia meillä. Siis juu kyllähän tolla summalla elää, mutta olen mä nyt vähän ihmeissäni kelan päätöksestä, kun saan itse sillä heidän laskurilla arvion asumistuesta kuitenkin sinne melkein kolmeensataan euroon.
Huvittavaa, kuinka ilmaiseen rahaan tottuneet ovat yhtäkkiä aivan ihmeissään kun fyrkkaa ei sadakaan enää entiseen malliin. LOL.
Tienatkaa itse rahanne ja maksakaa itse kulunne niinkuin vastuullisten aikuisten kuuluu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juurikin näin ja ei ole lapsia meillä. Siis juu kyllähän tolla summalla elää, mutta olen mä nyt vähän ihmeissäni kelan päätöksestä, kun saan itse sillä heidän laskurilla arvion asumistuesta kuitenkin sinne melkein kolmeensataan euroon.
No laskitko netosta? Brutosta lasketaan nuo.
Vierailija kirjoitti:
Huvittavaa, kuinka ilmaiseen rahaan tottuneet ovat yhtäkkiä aivan ihmeissään kun fyrkkaa ei sadakaan enää entiseen malliin. LOL.
Tienatkaa itse rahanne ja maksakaa itse kulunne niinkuin vastuullisten aikuisten kuuluu.
Kyllä huomaa sun tekstistäs, että sulla on käynyt hyvä tuuri ja et ole joutunut päivääkään työttömänä olemaan. Ja aloittajahan juuri kertoo saaneensa työpaikan, joten aika turhaa tuo työttömän syyllistäminen taas.
Onko kokonaisvuokra 500€? Vai pelkkä sinun osuutesi?
Vierailija kirjoitti:
Onko kokonaisvuokra 500€? Vai pelkkä sinun osuutesi?
Kokonaisuudessaan vuokra on 543,82€.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No laskitko netosta? Brutosta lasketaan nuo.
Ahaa, noniin tyhmä ap täällä :D Mutta nyt kun laskin bruttotuloilla niin eipä sen laskurin arvio mennyt kuin satasella alaspäin kuitenkaan.
Miehesi muutti luoksesi. Siinä muutos. Sinun laskennallinen vuokra on enää puolet koko määrästä.
Oikeaan asumistukeen pääset, kun muutat asukasmäärän laskelmaan. Eli asumistukesi pieneni mainitsemasi vajaat kolmesataa euroa.
Käyttäjä3788 kirjoitti:
Miehesi muutti luoksesi. Siinä muutos. Sinun laskennallinen vuokra on enää puolet koko määrästä.
Oikeaan asumistukeen pääset, kun muutat asukasmäärän laskelmaan. Eli asumistukesi pieneni mainitsemasi vajaat kolmesataa euroa.
No en mä nyt ihan noin tyhmä kuitenkaan ole, siis tietysti mä laitoin siihen laskuriin ruokakuntaan kuuluvien määräksi kaksi aikuista. Ap
Vierailija kirjoitti:
Pääsin samoilla tunneilla määräaikaiseen työsuhteeseen, mitä olen tehnyt pari kertaa aikaisemminkin ja kun kelaan ilmoitin siitä ja hain asumistuen tarkistusta niin en heidän mukaansa enää olekaan oikeutettu asumistukeen, vaikka aiemmilla työpätkillä olen saanut ihan saman verran as.tukea kun työttömänäkin? :o Mulla jää siis käteen noin 900€ kuussa tästä työstä ja vuokra on reilu 500€. Tosin muutimme miehen kanssa yhteen vähän aikaa sitten, mutta työtön on hänkin, joten ei hänelläkään mitään merkittäviä tuloja ole, mitkä noin suuresti vaikuttaisi tuohon as.tuen saamiseen?
Lapsiperheiden asumistukea leikattiin melko paljon,
esim. meillä se aleni yli 25% 1.3.2016 Kelan uudistusten jälkeen.
Jos on eläkeläinen, sai ennen eläkeläisten asumistukea,
nyt eläkeläisetkin saavat ns. yleistä asumistukea, jos heillä on taloudessaan lapsia.
Tämä uudistus on tuonut meille hurjan tulojenlaskun ja ahdingon. Ei ole enää varaa kunnon ruokaan joka päivä, eikä ehjiin vaatteisiin.
Ja tein sillä kelab omalla laskurillakin arvion niin sen mukaan mun kuitenkin pitäisi saada vajaa 300€ asumistukea... Ap