Millaista Norjassa on asua? Millaisia norjalaiset ovat? Kokemuksia, ajatuksia? :)
Harkitsen tulevaisuutta Norjassa, onko siellä positiivisempi ilmapiiri? Opiskelen sairaanhoitajaksi, joten töitä todennäköisesti löytyy, ja ajattelin koulun kautta lähteä vaihtoon Norjaan, mutta kiinnostaisi jo nyt kuulla kokemuksia Norjasta:)
Kommentit (17)
Opettele kieli hyvin. Itse tykkään Norjasta. Norjalaiset ovat sivistystä ihmisessä arvostavia. Ja tuota ulkoilma-ihmistä.
Norjalaisista en tiedä yhtään mitään, mutta Norja on todella kaunis maa. Todella upea ja kaunis luonto, hyvät palkat ja rikas maa. Muuta en sitten tiedäkään.
Norja on ihana maa. Oon asunu Narvikissa ja Tromsassa. Ihmiset ovat ystävällisiä ja mukavia, ei mitään sisäänpäin kääntyneitä kuten Suomessa.. Poikkeuksia varmasti on, mutta tälläiset ainakin omat kokemukseni.
Asuminen on aika kallista, palkat paremmat kuin Suomessa. En nyt tiiä onko se sitten hyvä juttu. Suomessa taasen palkat huonommat mutta asuminenkaan ei niin kallista mitä Norjassa.
Ikävä kyllä joudun asumaan nyt Suomessa, mutta tarkoituksena on muuttaa joskus ihan lopullisesti Norjaan.
Ostovoima on se asia, joka on otettava huomioon. Hyvä palkka on kiva asia matkustellessa maan ulkopuolella, mutta jos se kuluu maassa elämiseen, plus miinus nolla.
Siksi palkkavertailut on ihan yhtä tyhjän kanssa.
Ennenkuin häikäistyy hyvästä palkasta, kannattaa ottaa tarkkaan selville norjalainen hintataso. Mitä maksaa elintarvikkeet, vaatteet, kengät, sairausvakuutus, autot, elektroniikka, kosmetiikka, vuokrat, asunnot, ... eli mihin se hyvä palkka hupenee loppujen lopuksi?
Norjassa automatkustaessa minusta elintarvikkeet oli kalliita. Ulos syömään meneminen neljän hengen perheenä oli älyttömän kallista. Kauniita, kalliita vaatteita ja kenkiä kaupoissa... joten kyllä palkan siellä pitääkin olla hyvä, kun kaikki maksaa niin paljon.
Jos asuu Ruotsin puolella ja käy Norjassa koulutetun ihmisen töissä, voi rikastua. Sellainen systeemi voisi kannattaakin.
Olen käynyt Norjassa työkeikoilla muutaman vuoden ajan, en asunut siellä. Olen yliopisto-opettaja.
Ensinnäkin Norjassa on niin kaunista, että silmiin sattuu. Norjassa on rahaa, mutta se ei varsinaisesti näy junttimaisena ökyilynä. Toisaalta se on kallis maa, että suhteessa esim. opiskelijoiden elintaso ei ole hirveän paljon korkeampi kuin Suomessa, kyllä hekin joutuvat äyrejään laskemaan.
Norjalaiset ovat ystävällisiä, ulospäinsuuntautuneita, avuliaita, suoria. Ja reippaita! Se hiihtäminen joka paikkaan ei ole mikään myytti ja myös potkukelkka on suosittu kulkupeli. :)
Se on varsin pikkuporvarillinen maa. Isoissa kaupungeissa (Oslo, Bergen, Trondheim) on elävyyttä, monimuotoisuutta ja kulttuuria, pikkukaupungit voivat olla aika ahdistavia. Monet ovat aktiiveja uskovaisia, mutta mitään kristillistä fundamentalismia en ole siellä kohdannut. En tiedä onko uskovaisessa etelässä enää "kuivia" kaupunkeja, joissa ei ole Poletia (Monopolet, eli paikallinen Alko) ja jossa esim. viikonloppuisin ei saa ravintoloista alkoholia.
Telkkarista (Ylen kanavat) tulee vähän väliä täyteohjelmaa, jonka nimi on Näin Norjassa. Se antaa aika hyvän kuvan siitä Norjasta, jonka minä tunnen. Lue Axel Sandemosen ja Cora Sandelin kirjoja; he ovat aikaa sitten kuolleita kirjailijoita, mutta antavat monipuolisen kuvan henkisestä ilmapiiristä. Sehän ei muutu hetkessä. Sandemosen romaanissa Pakolainen ylittää jälkensä on maailmankuulu Janten laki ("Muista, että sinä et ole mitään ..." jne), joka kuvaa norjalaista mentaliteettia sekin. Knausgaardin Taisteluni -sarja kertoo nyky-Norjasta.
Ruoka ei Norjassa ole sen kalliimpaa kuin Suomessakaan, asumisesta en sitten tiedä, riippuu varmaan missä asuu.
Mun (britti)mies asui Norjassa, Bergenissä, 15 vuotta ja usein on maininnut, kuinka norjalaisii n oli vaikea tutustua. Humalassa ystäviä, mutta selvänä hyvä kun tervehtiä kykenivät. Mies puhuu sujuvaa norjaa, joten siitäkään ei ole kyse. Hänen mielestään norjalaiset ja suomalaiset ovat hyvin samanlaisia.
Kyllä , sama mieltä, itse asunut kohta 6kk , niin nyt päätös tehty että ei kannattaa olla täällä sillä palkat paremmat kuin Suomessa,mutta loppullisesti kun maksat vuokrat..... niin laskuri näyttää juuri sotä + - o
terveyden palvelut mj mielestä parempi Suomessa,(raskaana oleville naisille)
Norja on kallis maa. Siellä myös suojellaan omaa maataloutta ja esimerkiksi hedelmät on aika kalliita. Turha odottaa löytävänsä tavallisesta lähikaupassa muuta kuin omenoita appelsiineja ja banaaneja. Monet käy Ruotsin puolella ostoksilla. Ihmiset ovat avoimempia ja mukavia kunhan osaat puhua norjaa.
Jos saat lapsia niin varaudu talkootöihin. Niitä tulee viikottain koulun kautta ja harrastusten kautta. Kokoajan saat olla leipomossa, myymässä tai vahtimassa. Katsotaan pahalla jos luistat edes vähän.
Koulutettuna on todellakin parempaa ja palkkaa myöten. Tasapainoisia mukavia eloisia ja joskus sisäpiiriin vaikeahko päästä. Pääset kun alat kiipeilemään ja hiihtämään! Kehu vuonoja ja öljyjä ja pidä suu kiinni valaanpyynnistä, Natosta Ja Breivikistä.