Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tyhmä kysyy lomarahasta

Kyskys
14.05.2017 |

Olen ensimmäistä kertaa vakituisessa työssä ja tulen samaan lomarahan. Onko tämä ns. ylimääräistä rahaa, vaiko vain tavallinen palkka siltä ajalta kun lomia on? Pidän viikon loman kesäkuun alussa ja kaksi viikkoa elokuun alussa. Eli jos lomaraha maksetaan 15.6. kannattako minun säästää se elokuun lomallaoloaikaa varten/saanko tavallista palkkaa elokuulta kun olen lomalla..?

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
14.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuukausipalkkalaisella se on yleensä puolet loma-ajan palkasta. Lomaraha on ns. ylimääräistä rahaa. Katso alasi tes. 

Vierailija
2/11 |
14.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sinulle on siis kertynyt lomapäiviä, niin niiden ajalta saat loma-ajan palkan (vastaa suunnilleen omaa palkkaa) ja lisäksi pienenä extrana lomarahan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
14.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Verottaja sen vie. Älä huoli.

Vierailija
4/11 |
14.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Verottaja sen vie. Älä huoli.

Ei se siitä vie sen enempää kuin normaalistakaan palkasta

Vierailija
5/11 |
14.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu sun tessistä.

Esim SKlla lomaraha on kuukauden palkan suuruinen, mutta koska loma-ajan palkka on jo maksettu laskennallisena kaikkien niiden kuukausien yhteydessä, jolloin loma-aikaa on kertynyt, ei loman aikana makseta tavallista palkkaa ollenkaan. Eli joka kuukausi olet tavallaan saanut 2,5 päivää ylimääräistä palkkaa, joten loman alkaessa kaikki on jo maksettu. Lomaraha on tähän sit päälle loma-ajan palkan verran, mutta koska todennäköisesti olet vuoden aikana tuhlannut ne ylimääräisetkin päivät, lomaraha on myös se, millä käytännössä elät tuon loman ajan.

Akavalaisena mulle taas ei makseta mitään laskennallista loma-ajan palkkaa vuoden aikana, vaan loma-ajalta maksetaan ihan normaalia palkkaa. Tämän päälle saan loma-ajalta lomarhaa puolet siitä, mitä tuon ajan palkka olisi.

Vierailija
6/11 |
14.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo pitää katsoa vielä tuo TES. Olen kuukausipalkkalainen ja lomapäiviä on kertynyt 21, pidän niistä nyt kesällä 15 pv.

Vierailija
7/11 |
14.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se riippuu siitä maksaako koko lomarahan kerralla vai kahdessa osassa. Lomalta paluurahaa taas ei kaikki maksa (puolet lomarahasta). Kysy tai säästä varoiksi :) Mulle on maksettu yleensä se normi palkka tehdystä työstä + lomaraha päälle ja koska työnantajani maksaa paluu rahan, on maksettu loman jälkeen tai loman aikana (riippuen miten olen lomalla) vielä paluurahat.

Vierailija
8/11 |
14.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä olet töissä? Julkinen vai yksityinen työnantaja?

Verottajahan ei vie sitä suoraan, jos olet valinnut verokortissa B-vaihtoehdon. Saattaa kyllä viedä joulukuussa, jos prosenttisi ei ole kohdallaan. Hallitus siitä kyllä vie 1/3-osan ainakin multa.

Vierailija
9/11 |
14.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lomaraha on ylimääräistä rahaa, entistä lomaltapaluurahaa. Se ei ole lakisääteinen vaan riippuu TES:sta.

Loma-ajan palkka maksetaan aina. Jos lomaa ei pidä (määräaikaisen päättyessä tai sairaustuessa) maksetaan lomakorvaus.  Mikä se semmoinen SK on, jolla maksetaan lomakorvaus joka kuukausi palkassa? Ei niin tehdä yleensä kuin osa-aikaisissa ja määräaikaisissa paikoissa.

Vierailija
10/11 |
15.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Töissä olen julkisella. Tuttavani on samalla työnantajalla ja sanoi että joka kuukaisi saan ihan tavallisen palkan, kesäkuussa maksetaan tuo muutaman satasen ylimääräinen lomaraha.

Ap

Vierailija
11/11 |
15.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyskys kirjoitti:

Töissä olen julkisella. Tuttavani on samalla työnantajalla ja sanoi että joka kuukaisi saan ihan tavallisen palkan, kesäkuussa maksetaan tuo muutaman satasen ylimääräinen lomaraha.

Ap

Siinä tapauksessa saat luultavasti kesäkuussa lomarahan, joka on 70% kahden viikon palkastasi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi yksi