Onko ne astiat pakko olla Arabiaa?
Kun tuntuu, että vieraita kiinnostaa mun astiat enemmän kun minua itseäni? Haukutaan, kunnes kuullaan hinta. Ai, nää onkin kalliit, no on nää oikeestaan ihan jees. Jokaisen astian pohjaan on kurkistettava, mikä merkki. Kun mun mielestä nätit astiat on nättejä ja rumat rumia, ihan sama mitä pohjassa tai hintalapussa lukee. Ajattelen ilmeisesti väärin. Vai onko kaikkien pakko ostaa se Teema astiasto, ettei vaikuttais köyhältä tai leuhkalta? Kun muillakin on.
Kommentit (57)
Osta hintalappukone ja lätki kalliit hinnat mieleisiisi astioihin :)
Millainen kaveripiiri sulla on? Ei mun kaverit tuollaisia tarkistele tai välitä. Ja en kyllä mäkään välitä. Astiat ovat mulla vähän mitä sattuu. Kaikki erilaisia, hintataso aika alhainen. Tärkeintä on niiden toimivuus arjessa, ei ulkonäkö. On mulla pari muumimukia ja yksi taikalautanen lahjaksi saatuna, mut itse en ostaisi.
Älä välitä, usein näillä astiakyttääjillä ei ole elämässään muuta kuin teeman keräily ja Iittalan tarrojen uuudelleenkiinnittäminen.
Näin nopeasti ajatellen minulla ei taida olla käytössä yhtään Arabian astiaa. Suurin osa on jotain halpahallikeramiikkaa.
Jos vieraasi ruokapöydässä kurkkivat lautasten pohjia, he ovat pelkästään huonosti kasvatettuja ja tuskin tunnistaisivat edes muita logoja kuin Arabian ja ehkä Rörstrandin.
Jos vieraasi kohteliaasti kysyvät, mitä merkkiä kaunis pullavati on, sitä kutsutaan small talkiksi, eikä sitä kannata ottaa kauhean vakavasti.
Sinänsä Suomessa on todella suppeat astiavalikoimat, joten onhan se keskustelun aihe, jos joku on vaikka ulkomailta tai käsityöläiseltä hankkinut kauniit astiat. Itse ostaisin pientuotantoa, jos löytäisin tiskikoneen kestävää.
No eihän se mikään pakko ole. Itsellä on Arabian Kosmokset, ihan vaan sen takia, että tykkään kuviosta.
Ei tarvii, eikä ole. Kivaa, jos ovat ehjiä, esim: kahvikupit ja juomalasit. Ikävää juoda reikäsestä.
Vierailija kirjoitti:
Jos vieraasi ruokapöydässä kurkkivat lautasten pohjia, he ovat pelkästään huonosti kasvatettuja ja tuskin tunnistaisivat edes muita logoja kuin Arabian ja ehkä Rörstrandin.
Jos vieraasi kohteliaasti kysyvät, mitä merkkiä kaunis pullavati on, sitä kutsutaan small talkiksi, eikä sitä kannata ottaa kauhean vakavasti.
Sinänsä Suomessa on todella suppeat astiavalikoimat, joten onhan se keskustelun aihe, jos joku on vaikka ulkomailta tai käsityöläiseltä hankkinut kauniit astiat. Itse ostaisin pientuotantoa, jos löytäisin tiskikoneen kestävää.
Ei Suomessa ole suppeat valikoimat, koska kaikki maailman astiastot saa kyllä tännekin. Tilasimme jo 10 vuotta sitten netin kautta ulkomailta meille haluamamme astiaston, ja hyvin onnistui. Nykyään on varmasti vielä helpompaa.
Jos tykkää Teemasta hinta ei ole ratkaiseva, vaan muotoilu ja kestävyys. Teema kestää käyttöä ( katseita) vuodesta toiseen, ei ole veitsen naarmuja lautasissa.
Minulla on jatkuvasti käytössä myös Teeman edeltäjään, Kiltasarjaan kuuluvia astioita, salaattikulhoja, tarjoiluvateja, säilytyspurkkeja. Ne ovat siis olleet jokapäiväisessä käytössä jo liki 50-vuotta, koska olivat jo lapsuudenkodissani. Arvostan kestäviä arkiesineitä enkä hanki nykyisinkään mitään minkä en usko kestävän käyttöä.
Minä olen kiinnostunut astioista ja ihailen lähes kaikkia astioita. Minun kauneimmat astiani ovat ihan jotain muita merkkejä kuin Teemaa, vaikka sitäkin kaapista löytyy. En aio ostaa enää yhtään Teemaa, kun valmistus on siirtynyt pois Suomesta. Teeman paras juttu oli kotimaisuus ja se on nyt ollutta ja mennyttä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei Suomessa ole suppeat valikoimat, koska kaikki maailman astiastot saa kyllä tännekin. Tilasimme jo 10 vuotta sitten netin kautta ulkomailta meille haluamamme astiaston, ja hyvin onnistui. Nykyään on varmasti vielä helpompaa.
Eli koska sä tilasit ulkomaisen astiaston netistä, Suomen valikoimat eivät ole suppeat? Etkö tuossa puhu itsesi pussiin?
Teema on tylsä ja arkinen, liian pelkistetty. Eihän Teemassa ole mitään ylpeilemistä tai keräämistä, sitä saa väkisinkin joka paikasta, vaikka ei halua.
Minulla on aivan toiset suosikkiastiastot, joita kerään. Teemasta pääsee onneksi helposti eroon kirpparilla, koska on tosiaan siihen fiksoituneita ihmisiä.
Aika outoja kavereita sinulla. Itselläni on kaikki astiat vanhaa ja uutta Arabiaa tai Lomonosovia, mutta ei tulisi mieleenkään kyläpaikassa käydä arvostelemaan astiastoa.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen kiinnostunut astioista ja ihailen lähes kaikkia astioita. Minun kauneimmat astiani ovat ihan jotain muita merkkejä kuin Teemaa, vaikka sitäkin kaapista löytyy. En aio ostaa enää yhtään Teemaa, kun valmistus on siirtynyt pois Suomesta. Teeman paras juttu oli kotimaisuus ja se on nyt ollutta ja mennyttä.
Arabian Teemat oli hyviä ja kestäviä. Alkujaan ostin ensimmäiset opintolainalla vuonna 1999. Myöhemmin täydensin sarjaani näillä Iittala-merkin alle menneillä ja näitä halkeili mikrossa ja jopa käsin tiskatessa. Naarmuuntuvatkin mielestäni helposti. Alkuperäiset ovat pysyneet tosi hyvinä.
Vierailija kirjoitti:
Jos tykkää Teemasta hinta ei ole ratkaiseva, vaan muotoilu ja kestävyys. Teema kestää käyttöä ( katseita) vuodesta toiseen, ei ole veitsen naarmuja lautasissa.
Minulla on jatkuvasti käytössä myös Teeman edeltäjään, Kiltasarjaan kuuluvia astioita, salaattikulhoja, tarjoiluvateja, säilytyspurkkeja. Ne ovat siis olleet jokapäiväisessä käytössä jo liki 50-vuotta, koska olivat jo lapsuudenkodissani. Arvostan kestäviä arkiesineitä enkä hanki nykyisinkään mitään minkä en usko kestävän käyttöä.
Mullakin on Kiltaa, eikös se ole fajanssia? Eli kakkoslaatua oikeaan posliiniin verrattuna.
Ei tarvitse. Minulla ei edes vessanpönttö ole Arabiaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli koska sä tilasit ulkomaisen astiaston netistä, Suomen valikoimat eivät ole suppeat? Etkö tuossa puhu itsesi pussiin?
En, koska asuimme silloin Suomessa, ja samalla tavalla olisin voinut ottaa yhteyden Suomesta mihin tahansa riittävän suureen valmistajaan. Kyllä ne kaupatkin tilaavat tuotteensa jostakin. Ostimme ulkomaisen jouluastiaston erään kaupan 'valikoimista', ja loppujen lopuksi tilanne eteni ihan samoin kuin silloin, kun itse tilasimme, ja suunnilleen yhtä nopeasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En, koska asuimme silloin Suomessa, ja samalla tavalla olisin voinut ottaa yhteyden Suomesta mihin tahansa riittävän suureen valmistajaan. Kyllä ne kaupatkin tilaavat tuotteensa jostakin. Ostimme ulkomaisen jouluastiaston erään kaupan 'valikoimista', ja loppujen lopuksi tilanne eteni ihan samoin kuin silloin, kun itse tilasimme, ja suunnilleen yhtä nopeasti.
Nyt ihan rehellisesti en ymmärrä, mitä ajat takaa. Oletko nyt siis samaa vai eri mieltä tuon ensimmäisen lainaamasi viestin kanssa?
Ei ole pakko olla arabiaa, minulla on monia eri merkkejä. Mutta minua kiinnostaa astiat, ja keräilen niitä, joten on pelkkä kohteliaisuus astioillesi, jos haluan tietää niiden merkin.