Onko ne astiat pakko olla Arabiaa?
Kun tuntuu, että vieraita kiinnostaa mun astiat enemmän kun minua itseäni? Haukutaan, kunnes kuullaan hinta. Ai, nää onkin kalliit, no on nää oikeestaan ihan jees. Jokaisen astian pohjaan on kurkistettava, mikä merkki. Kun mun mielestä nätit astiat on nättejä ja rumat rumia, ihan sama mitä pohjassa tai hintalapussa lukee. Ajattelen ilmeisesti väärin. Vai onko kaikkien pakko ostaa se Teema astiasto, ettei vaikuttais köyhältä tai leuhkalta? Kun muillakin on.
Kommentit (57)
Vierailija kirjoitti:
Jos tykkää Teemasta hinta ei ole ratkaiseva, vaan muotoilu ja kestävyys. Teema kestää käyttöä ( katseita) vuodesta toiseen, ei ole veitsen naarmuja lautasissa.
Minulla on jatkuvasti käytössä myös Teeman edeltäjään, Kiltasarjaan kuuluvia astioita, salaattikulhoja, tarjoiluvateja, säilytyspurkkeja. Ne ovat siis olleet jokapäiväisessä käytössä jo liki 50-vuotta, koska olivat jo lapsuudenkodissani. Arvostan kestäviä arkiesineitä enkä hanki nykyisinkään mitään minkä en usko kestävän käyttöä.
Mummolassa löytyi jotain brittiläistä tuotantoa. Firmakin tainnut lopettaa joskus 50 v sitten.
Vierailija kirjoitti:
Kun tuntuu, että vieraita kiinnostaa mun astiat enemmän kun minua itseäni? Haukutaan, kunnes kuullaan hinta. Ai, nää onkin kalliit, no on nää oikeestaan ihan jees. Jokaisen astian pohjaan on kurkistettava, mikä merkki. Kun mun mielestä nätit astiat on nättejä ja rumat rumia, ihan sama mitä pohjassa tai hintalapussa lukee. Ajattelen ilmeisesti väärin. Vai onko kaikkien pakko ostaa se Teema astiasto, ettei vaikuttais köyhältä tai leuhkalta? Kun muillakin on.
Hmmm... Minulle ei ole koskaan käynyt mielessä ostaa jotain siksi että muillakin on. Päinvastoin se on hyvä syy jättää ostamatta. Teemaa inhoan. Outoja tuttuja sulla, mun kaverit eivät hauku mun astioita. Jos haukkuisivat, näyttäisin ovea.
No höh. Aika vähän ap arvostat ystäviäsi, jos ajattelet heidän arvioivan sinua omistamiesi tavaroiden hinnan perusteella. Enpä kaipaisi kaltaisiasi ystäviä.
Minä saatan ihailla jonkun nättejä astioita ja katsoa pohjaan ihan saadakseni tietää, mikä valmistaa niin kivoja/erikoisia astioita. En arvota niitä hinnan, vaan ulkonäön ja kestävyyden perusteella. Olen kiinnostunut sisustamisesta, ja jos se todella jonkun mielestä tekee minusta käytöstavattoman, niin jo on!
Kivahan se on, jos joku on löytänyt nätin ja vähän erikoisemman astiaston. Jos on tehnyt löydön vieläpä huokealla, niin tietysti aina parempi!
Kukin ostakoot mitä haluaa, Teemaa arviostan itse siksi, että sitä on vuodesta toiseen helppo täydentää ja siksi, että siihen on helppo yhdistää mitä vain muuta (esim. erikoiset katelautaset tai salaattivati). Ja ruoka näyttää hienommalta lautasella, joka ei itsessään ole liian krumeluurinen.
Mutta tämä nyt on täysin makuasia. Jos jollakin on hauskat astiat, saatan vilkaista pohjasta merkin ja kysyä, mistä on niitä löytänyt. Ikävää, että tulkitset tuon niin, että joku arvioi niiden HINTAA, se nyt on sivuseikka.
Njaa, mun kalleimmat astiat on pari muumimukia ja nekin on lahjana saatu :D kyllä mun rahat menee järkevämpiin juttuihin kuin johonkin pirun astioihin.
Mä en ymmärrä noista astioista mitään, omat on Ikeasta ja valittu värin ja hinnan takia (kaikki pitää olla valkoista). Näyttää kestävän lapsiperheen käytössä ja vaikkei kestäisikään 50:ttä vuotta, uuden astiaston saa kolmella kympillä. Nyt taitaa olla kavereissa vikaa...
Itse pyrin ostamaan suomalaista ja varsinkin täällä tehtyä. Harmi vain, että monet Arabiankin astioista on tehty jo jossain halpamaassa. Mutta siis, ei todellakaan tarvitse astioiden olla Arabiaa. Rahansa voi käyttää mihin haluaa ja jos ei astioihin halua rahaansa upottaa niin ei sitten upota.
Näsäviisastella voi aina, mutta tosiasia on, että Suomen valikoimat on käsittämättömän suppeat. Ja mielenkiintoista on se, että kaikkien pitää myydä samaa. Stokkalla on samat Teemat kuin Prismassa. Ei minkäänlaista profiloitumista valikoimissa. Sokoksella ja Stokkalla myös samat Marimekot ja Pentikit. Joka paikassa samat astiat.
Nettiostaminen ei ole mitään Suomen valikoimaa. Itse haluan kokeilla astiaa kädessä, punnita ja tunnustella. En todellakaan osta astioita verkosta, ellen ensin ole niitä päässyt tutkimaan käsin jossain.
Kyllä Pentikillä on arvokkaamman tuntuinen yritysimago kuin Arabialla. Myydään omissa liikeissä ja joissain tavarataloissa, ei joka automarketissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos vieraasi ruokapöydässä kurkkivat lautasten pohjia, he ovat pelkästään huonosti kasvatettuja ja tuskin tunnistaisivat edes muita logoja kuin Arabian ja ehkä Rörstrandin.
Jos vieraasi kohteliaasti kysyvät, mitä merkkiä kaunis pullavati on, sitä kutsutaan small talkiksi, eikä sitä kannata ottaa kauhean vakavasti.
Sinänsä Suomessa on todella suppeat astiavalikoimat, joten onhan se keskustelun aihe, jos joku on vaikka ulkomailta tai käsityöläiseltä hankkinut kauniit astiat. Itse ostaisin pientuotantoa, jos löytäisin tiskikoneen kestävää.
Ei Suomessa ole suppeat valikoimat, koska kaikki maailman astiastot saa kyllä tännekin. Tilasimme jo 10 vuotta sitten netin kautta ulkomailta meille haluamamme astiaston, ja hyvin onnistui. Nykyään on varmasti vielä helpompaa.
Eli koska sä tilasit ulkomaisen astiaston netistä, Suomen valikoimat eivät ole suppeat? Etkö tuossa puhu itsesi pussiin?
En, koska asuimme silloin Suomessa, ja samalla tavalla olisin voinut ottaa yhteyden Suomesta mihin tahansa riittävän suureen valmistajaan. Kyllä ne kaupatkin tilaavat tuotteensa jostakin. Ostimme ulkomaisen jouluastiaston erään kaupan 'valikoimista', ja loppujen lopuksi tilanne eteni ihan samoin kuin silloin, kun itse tilasimme, ja suunnilleen yhtä nopeasti.
Nyt ihan rehellisesti en ymmärrä, mitä ajat takaa. Oletko nyt siis samaa vai eri mieltä tuon ensimmäisen lainaamasi viestin kanssa?
Olen eri mieltä, koska nykyään kaikilla ihmisillä, joilla on luottokortti, on samat valikoimat kaikkialla maailmassa, poislukien vain pienyrittäjät ja käsityöläiset, eikä niitäkään kokonaan.
Mutta kyllähän tuo, jota lainasit, nimenomaan kirjoitti että voi myös hankkia astiaston ulkomailta tai käsityöläiseltä. Meinaatko siis, että kaunista astiastoa ei saisi ihailla, koska kuka vain voi löytää netistä kauniin astiaston tai vaikka tuhat sellaista?
Ei, vaan olin eri mieltä vain siitä, että valikoimat Suomessa olisivat suoppeat.
No kyllä Suomen valikoimat ovat melko suppeat, jos katsoo tavarataloja, marketteja, pikkupuoteja ja kotimaisia nettikauppoja, ja vertaa niitä koko maailman valikoimiin (joihin muuten kuuluu aika paljon sellaistakin, mitä ei kansainvälisistä nettikaupoista saa.
Ei tilaamiseen tarvita kansainvälistä nettikauppaa. Valmistajaan voi netin kautta ottaa suoraan yhteyttä, ja tilasminen onnistuu kyllä. Ei silloin yli 10 v sitten mitään kansainvälisiä nettikauppoja ollut, mutta oli sähköposti ja luottokortti.
No hienoa sulle. Itselläni taas on muun muassa afrikkalaiselta torilta ostettu hedelmävati ja itäeurooppalaiselta kirpparilta hankittu teekalusto. Olisivat jääneet hankkimatta sähköpostilla ja luottokortilla.
Ja ihan samalla tavalla pysymällä Lontoossa tai New Yorkissa. Ei tuo tee Suomen valikoimista suppeaa. Suomessa on omat käsityöläisensä ja kirpparinsa. Asun nykyään Usassa suurkaupungissa, ja aika arvostetun tavaratalon astiaosaston valikoimista löytyy täälläkin Taika-astioita. Ei Suomi ole niin takapajuinen, kuin voisi olla hauska väittää.
No mistä suomalaisesta kaupasta sä löydät ne kaikki samat astiat kuin sieltä arvostetun usalaisen tavaratalon valikoimasta? Ei tässä nyt ole kysymys siitä, kelpaako suomalainen design maailmalla, vaan siitä, että Suomessa on ihan tolkuttoman suppeat astiavalikoimat. Tulet esimerkilläsi todistaneeksi sen. Jenkit myyvät iittalaa, mutta me emme myy jenkkimerkkejä.
Outoja ystäviä sinulla.
Minulta löytyy Teema, Lumi ja Muumi, lisäksi jotain tuntematonta, vanhaa, olisiko puolalaista astiastoa, siinä on niin kevyt, vaaleanvihreä kuvio laidoissa, että kelpaa käyttöön.
Lautasissa on pääasia, että ovat valkoisia, ruoka on paljon paremman näköistä valkoisella lautasella kuin värikkäällä.
Vierailija kirjoitti:
Ei tarvitse. Minulla ei edes vessanpönttö ole Arabiaa.
Mulla on pönttö sekä astiat Willeroy & Boch:ia, mutta ei niillä väliä.
sitten joku puhui, että Teemat ym. ovat fajanssia eikä posliinia. Arabia ei ole tainnut tehdä yhtään posliiniastiaa 60-luvun lopun jälkeen. 70-luvun alussa oli poslit-merkillä astioita ja tämä edes vähän muistutti posliinia.
Kiitos tästä ketjusta, innostuin katsomaan Ebaysta "scandinavian pottery", kun tykkään Rörstrandin astioista, ja sieltä hyppäsi esiin pieni ruotsalainen hyljekoriste, jonkalaisen ostin 2 eurolla kierrätyskeskuksessa (pitkään emmin, kun on tätä tavaraa muutenkin, mutta se vaan oli niin söpö), ja hintapyyntö näkyi olevan yli 70 euroa. Pitää tuoda se ainakin talveksi talteen tuolta pihakiven kolosta jatkossa.
Tuli tosta mieleeni, olin kertonut tutulle kun oli puhetta astioista että minulla on W&B:n astiasto, mitenkään sen kummmemmin asialla kehuskelematta. Joitakin päiviä myöhemmin tämä perusnegatiivinen, tekisi mieli sanoa että kateellinen tuttuni alkoi ääneen pohdiskella etteivät Willeroyn astiat oikeastaan kovin kummoisia ole. Juu eivät mutta miten tulikin moinen mieleen.😆
Tunnustan itsekin joskus kurkanneeni astian pohjaan jos on ollut kaunis kuppi tms, ihailuni ilmaisen kyllä ääneen.
Vierailija kirjoitti:
Tuli tosta mieleeni, olin kertonut tutulle kun oli puhetta astioista että minulla on W&B:n astiasto, mitenkään sen kummmemmin asialla kehuskelematta. Joitakin päiviä myöhemmin tämä perusnegatiivinen, tekisi mieli sanoa että kateellinen tuttuni alkoi ääneen pohdiskella etteivät Willeroyn astiat oikeastaan kovin kummoisia ole. Juu eivät mutta miten tulikin moinen mieleen.😆
Mikä ihmeen W&B? Villeroy kirjoitetaan V:llä.
valehtelin oon ostanu YHEN kahvimukin kirpparilta koska se on sellanen jättikuppi ja söpö. siinä on musta kissa ja sen kahva on sen kissan häntä. ei ole mitään merkkiä ja makso 40senttiä.