Kokemuksia kuparikierukasta??
Harkitsen kierukan ottamista. Hormonaalinen ehkäisy ei mulle sovi, joten kuparikierukka on ainoa tämän lajin vaihtoehtoni. Kertokaa kokemuksianne sen käytöstä - kannattaako moisen asennuttaminen? Asia on tosiaan vasta harkintavaiheessa eikä mulla ole paljonkaan tietoa k.o ehkäisytavasta. Olen kahden lapsen äiti, nuorempi 8kk.
Kommentit (19)
Minulla myös ollut jo vuoden kuparikierukka.Alussa tosiaan tuli runsaasti vuotoa asennuksen jälkeen! Menkkani kestää nykyään viikon ja kaksi ensimmäistä päivää vuodan kuin seula,super tamponi pitää kaksi tuntia ja tulee sitten läpi!Ehkä hieman on vuoto rauhoittunut siitä mitä oli esim 3 kk sitten!Ajattelin pitää kierukan niin kauan kuin mahdolllista koska minulle ei sovi hormoni ehkäisyt ollenkaan!Pääasia että en tule raskaaksi!
vaikka oli vielä gyne tarkistanut siinä välillä et se oli hyvin paikoillaan. menin aborttiin ja siellä lääkäri sanoi että ihmettelee kun niitä vielä asennetaan, ehkäisytaso kuulemma huomattavan alhainen, verrattuna horm.kierukka, pillerit... menkatkin oli paljon runsaammat ku normaalisti. eli en tod.suosittele
sen jälkeen sain hormoonikierukan ja olen ollut tyytyväinen. vuotoa kerran kuussa niin et pikkuhousun suojalla pärjää
Mulle laitettiin ekan kerran kuparikierukka 3. lapsemme syntymän jälkeen, 7 vuotta sitten. Sen suhteen ei ollut mitään ongelmia, kuukautiset oli jopa niukemmat kuin aiemmin.
Nyt kuopuksemme syntymän jälkeen mulle laitettiin taas kuparikierukka, mutta kokemukset onkin erilaisia: kuukautisista on tullut ihan mahdottoman runsaat. Pari-kolme päivää kuukaudesta vuodan kuin seula. Yöt on pahimpia kun mikään side ei riitä, ja monesti herään ihan veressä... Olen nyt ihan kahden vaiheilla menenkö otattamaan pois vai pidänkö.
vaikka oli vielä gyne tarkistanut siinä välillä et se oli hyvin paikoillaan. menin aborttiin ja siellä lääkäri sanoi että ihmettelee kun niitä vielä asennetaan, ehkäisytaso kuulemma huomattavan alhainen, verrattuna horm.kierukka, pillerit... menkatkin oli paljon runsaammat ku normaalisti. eli en tod.suosittele
sen jälkeen sain hormoonikierukan ja olen ollut tyytyväinen. vuotoa kerran kuussa niin et pikkuhousun suojalla pärjää
Kuparista olin sitä ennen käyttänyt 6-7 vuotta ilman ongelmia.
Hormonikierukka muutenkin pidensi mun kuukautiset 12 päivään, joten ei IKINÄ enää!
Vuoti enemmän ja pidempään mutta muuten se oli ihan okei.
ei myöskään kokemuksen perusteella sovi hormoniehkäisyt, jotenka nyt on menosssa toinen kuparikierukka. ihan olen tyytyväinen ollut. aluksi pientä nipistelyä enemmän muta kroppa tottuu siihen äkkiä. mulla päinvastoin runsaat kuukautiset niukentui siedettäviksi kuparikierukan kanssa.
kokeilematta ei voi tietää, kaikille sopii niin erilaset jutu näköjään.
halvempi kokeilla muutenkin kuin hormonikierukka, jos ei sovikaan.
1,5 vuotta ollut ja ihan ok. Ennen menkat oli 2 päivää vähän reilumpaa vuotoa ja pari päivää tihuttelua, nykyisin 3-4 päivää reilumpaa vuotoa ja sitten 3-4 päivää tihuttelua. Supistusmaisia alaselkäkipuja sekä jumalattoman kipeet rinnat melkein puolet kuusta, mutta näistä nyt ei pysty sanomaan johtuuko laisinkaan kierukasta. Hormonikierukkaa haluan ehdottomasti kokeilla seuraavaksi.
"Oireet" ovat tuona aikana vaihdelleet. Runsaahkot vuodot ovat, mutta pärjään kyllä. Jossakin vaiheessa menkat kesti viikon, nyt vuotopäiviä noin 4, mutta kierto taas vähän lyhentynyt, noin 25pv. Tulehduksia ollut mulla pariin otteeseen riesana. Tänä keväänä oli älyttömän hirneitä kitkeriä vuotoja, syynä jokin vain kuparikierukkaa käyttävillä naisilla esiintyvä bakteeri.
Kokonaisuutena kuitenkin olen ollut erittäin tyytyväinen, helppous iso +
Eli mitkään hormonaaliset jutut ei käy (ja on monia kokeiltu, ikää nyt 35v.). Tottakai esim. E-pillereiden kivuttomiin ja tosi niukkoihin kuukautisiin verrattuna, kuparikierukan kanssa vuoto on runsaampaa ja kipuja voi olla eka päivänä hieman, mutta ei niin paljon, että se jotenkin haittaisi.
Itseasiassa mulle laitettiin kuparikierukka eka kerran jo ennen synnytyksiä, ihan sen vuoksi, kun muu ei sopinut. Silloin tuntui, että tilanne oli samanlainen kuin ennen mitään ehkäisyjä tai e-pillereitä. Eli kuten yllä kuvasin. Lasten välillä (3), käytimme ehkäisynä pelkästään kondomia, silloin kuukautiskierto on ns. normaali, minulla "oireet" samat kuin kuparikierukan kanssa. Nyt kun lapsiluku on ehkä täynnä, olen menossa jälleen laitattamaan kuparikierukan, hyvin odotuksin.
Ajatuksena HORMONIkierukka, joka luovuttaa hormoneja suoraan kohdun ja munasarjojen alueelle, kuulostaa jotenkin rajulta. Sillä on varmasti voimakas ehkäisyvaikutus, mutta 3 tietämääni naista on kärsinyt hormonikierukan laittamisen jälkeen mm. lisääntyneestä karvoituksesta, tummista pigmenttiläiskistä ja kuukautisten kokonaan poisjäännistä. Ei varmaan tapahdu kaikille, mutta en haluaisi edes kokeilla.
3 tietämääni naista on kärsinyt hormonikierukan laittamisen jälkeen mm. lisääntyneestä karvoituksesta, tummista pigmenttiläiskistä ja kuukautisten kokonaan poisjäännistä. Ei varmaan tapahdu kaikille, mutta en haluaisi edes kokeilla.
[/quote]
Hormonit eivät tunnu minulle sopivan, hormonikierukkakin on ollut enkä siitä tykännyt. Kuparikierukan kanssa ei ollut mitään ongelmia. Nyt olen raskaana, mutta raskauden jälkeen aion sellaisen taas laitattaa. Ei mitään kummempia kipuja kuin laitettaessa, ei lisääntynyttä vuotoa eikä mitään. Todella hyvä.
vuodot selvästi niukentuneet ja lyhentyneet sekä melkoisen kovat kuukautiskivut poistuneet kokonaan.
Vuosin tosi paljon monta päivää ja lisäksi oli alavatsakipuja. Miksi et voisi ottaa hormooni kierukkaa?
En ole ap, mutta minuakin kiinnostaa. Olen vältellyt kuparikierukkaa viimeiseen asti siitä pelosta, että vuodoista tulee ihan mahdottomat. Nytkin ne ovat ihan tarpeeksi runsaat. Hormonikierukka minulla oli, se tiputteli koko ajan, samoin kuin minipillerit. Nyt käytössä e-pillerit, mitkä periaatteessa ihan hyvät - kun vaan muistaisi ottaa ne. Kondomi ei sovellu alkuunkaan ja hakusessa olisi pitkän ajan ehkäisy.
vuosin kuin seula ja viimeisetkin halunrippeet hävisivät
vuodot selvästi niukentuneet ja lyhentyneet sekä melkoisen kovat kuukautiskivut poistuneet kokonaan.
Yleensä valitetaan juuri päinvastaista. Ja supistelun voimistuminen tuntuisi loogiseltakin: joku lääkäri on todennut, että kohtu yrittää synnyttää sen kierukan. :o
Itsellä ei tosiaan kokemuksia minkäänlaisesta kierukasta, mutta voimakasta supistelua saattaa olla kerran kuussa ihan ilmankin, joten kierukka ei houkuta.
Päädyin siihen siksi, koska en halunnut enää hormonaalista ehkäisyä. Kuparikierukan jälkeen kuukautisvuodosta on tullut hyvin runsasta, jopa aivan kamalaa ekat pari päivää, mutta muuten olen ollut tosi tyytyväinen tähän ratkaisuun. Kierto on pidentynyt ja nykyään menkat tulee n. 35-45 päivän välein ja se on kuitenkin sen verran pitkä kierto, että ne helvetilliset vuodotkin kestää sitten kun niiden aika koittaa.
Oon neuvolasta kysynyt ihan "luvan" tamppoonin käyttöön runsaan vuodon aikana, koska muuten olisi hyvin vaikea olla esim. töissä, kun sais pelätä että vuotaa siteestä ohi / läpi. Kierukan aikanahan ei suositella tamppoonin käyttöä, mutta mulle ei oo mitään tulehduksia niistä tullut , joten terkkari sanoi että voin käyttää. Se helpottaa tosi paljon.
Sitten joskus kun tästä luovun, ehkä kuitenkin kokeilen sitä hormonikierukkaa seuraavaksi, koska kyllä tuo vuodon runsaus on sen verran ärsyttävä ja jopa elämää rajoittava tekijä. Toisaalta jos hormonaalinen ehkäisy ei kerta kaikkiaan sovi, runsaan vuodon kestää kyllä, jos kuparikierukasta ei muuta haittaa ole.
Nytkin ekat pari päivää on niin runsasta, että saa pitää sekä tampoonia että sidettä, jos tietää, että vessaan ei välttämättä pääse parissa tunnissa..
oli lasten välissä ja otin uudestaan juniorin jälkeen.
Parit ekat kk oli runsaat ja vähän ikävämmän tuntoiset, mutta sitten tasoittui ja koko kapistusta ei huomannut. Loistava ehkäisymenetelmä minulle. Raskauduin 1. kierrosta poiston jälkeen.