Muovin kierrätys on ihan hemmetin kivaa.
Jotenkin oon ihan kikseissä kun saa viedä muovikassillisen boksiin ja tietää että siitä tulee vaikka muovituoli. Tai kukkaruukku. Tai muovikassi.
Kommentit (29)
Parasta olisi, jos lakkaisimme kokonaan käyttämästä muovia. Muovi on todellinen ympäristökatastrofi ja kuluttajien olisi todella aiheellista äänestää muovituotteista ja -pakkauksista jaloillaan.
Tietääkö kukaan onko Helsingissä muovinkeräystä? Olen yrittänyt etsiä, mutten ole löytänyt.
Kyllä ihan hyvää kierrättäminen on...... Mutta sitä ei monesti ajattele, että kuinka suuri työmäärä tulee esim. siivoojille, jotka korjaavat ja vievät erikseen tämän kaiken?! Kun esim. yrityksessä on työntekijöitä, mutta kukaan ei halua viedä niitä oikeaan osoitteeseen. Eli kaikki ns. kierrättäminen kostautuu siivojaan niskoille, ja ne biojätteet painavat aika paljon! Ja työssä kierrätetään, niin ei edes tiedetä, että onko biojäte astiaa, tai kartongille tai paperille ym. mitään astiaa? Kierrätetään ihan ns. kun se on vain trendi, mutta ei oteta asioista selvää, vaikka on kerrottu jo, ettei näitä biojäte, kartonki tai muita löydy talosta, niin silti kierrätetään??!! Kuinka suuri työmäärä tulee myös näille, jotka ottavat "haltuun" nämä kierrätykset?, kun kukaan ei oikeasti sen jälkeen välitä, mitä niille tapahtuu? Voiko hyvillä mielin ostaa muoviin pakattua elintarviketta, muoviin pakattua tuotetta ylipäätään tai shoppailla lisää vaatteita, sisustustuotteita ym. ym. Ja kaikki hyvillä mielin kierrätykseen, kun on kyllästytty näihin tavaroihin?! Kierrätys parhaimmillaan on sitä, että tuhlaa vähemmän luonnon varoja, niin ei tarvitse kierrättää niin paljon.
Löysin tälläsen ja oon kokenut hyödyksi kierrätyksen kannalta: https://www.suomela.fi/uutta/orthex-smartstore-collect-helpottaa-kierra… :)
Kotkassa ainakin on puhtaan lumpun kierrätyshäkki Goodwillin keskuatan kirpputorilla.
Ja jos puolityhjän roskiksen tyhjennyttäminen harmittaa, ota yhteyttä jäteyhtiöön. Itse sain tyhjennysväliksi 8 viikkoa. 12 viikkoa oli pisin väli, jonka olisin ottanut, ellei kissanhiekkapussit täyttäisi astiaa.
H&m, kappahl ja lindex ottavat vastaan ehjät ja myös rikkinäiset/ kuluneet vaatteet ja kodintekstiilit. (puhtaat)