Ulkomaalaisten vaimot/tyttöystävät
Lähettääkö miehenne rahaa perheelle (vanhemmat, sisarukset) kotimaahan?
Meillä mies on työtön. Meillä on 1 lapsi. Minä maksan asumisen, autolainan, sähkön ja vakuutukset ja ostelen lapselle juttuja. Mies osallistuu ruoan ostamiseen ja joskus ostelee jotain pientä lapselle.
Ärsyttää, kun mies esittää perheelleen pärjäävänsä ja lähettää kuukausittain rahaa sinne minulta salaa. Olen löytänyt Western Unionin kuitteja summat vaihtelevat 20-300e. Nyt olleet noita pienempiä.
Meidän piti mennä su äitienpv lounaalle mutta miehellä ei rahaa. Ei voi mitään. Kun viimeksi oltiin hänen kotimaassaan 3 vuotta sitten (ei asuttu silloin vielä yhdessä), mies jätti maksamatta oman sähkölaskun, meni perintään. Oman äidin sähköt oli heti maksamassa paikanpäällä. Miehen sisko kysyi josko voisi ostaa hänelle hiustenkuivaimen. He asuvat omakotitalossa ja on auto. Otti päähän! Sitten on veljen poikia, joita ei opiskelut kiinnosta ja rahaa ei ole hedelmäyyjänä. Voi Helv.. Mulla rupee pikkuhiljaa ero konkretisoitumaan. Jaksa enää maksella kaikesta itse. Siellä kotimaassa perheen ämmätki aika läskejä kun muuta eivät tee kuin ruokaa ja pentuja. Kyllä &^$#@:!!
Kommentit (18)
Olisiko sinusta kivaa sitten vanhana eläkeläisenä, että oma lapsesi pistäisi vaimonsa pienemmän tarpeen (kuten esimerkkisi ulkona syöminen) sinun perustarpeidesi edelle? Ja oletko miettinyt, että miehesi saattaa ulkomaalaisena olla vähän takamatkassa tässä jo valmiiksi huonossa työllisyystilanteessa? Kukaan ei ole saari, ja tällä hetkellä sinä satut olemaan se joka pystyy jakamaan omistaan. Ole siis ennemminkin kiitollinen kuin kateellinen.
Ei lähetä, enkä lähetä minäkään. Ihan itsekkäästi eletään omilla rahoillamme ja tuhlataan ne itse. Molempien perheet kotimaissa elättää itsensä omilla tuloillaan.
Täällä on aika avaramielisiä kommentaattoreita. Oma neuvoni on: jos asia sinua häiritsee, ei ole ihmisten oikeus saarnata sinulle avaramielisyyttä asiassa mikä vaikuttaa sinun päivittäiseen elämääsi. Suhteissa ulkomaalaisten kanssa on välillä vaikea erottaa mikä on kulttuurieroa ja mikä oikeasti huonoa parisuhdetoimintaa. Mutta onko sillä loppujen lopuksi väliä, jos asia sinua häiritsee etkä saa puhumalla asiaa ratkaistua? Eräs hyvä ystäväni jätti juuri miehensä joka läimäytteli tätä. Miehen kotimaassa tuo on ollut ok. Mutta ei varmaan kellekään tule mieleenkään neuvoa siinä tilanteessa, että naisen pitäisi vain sietää tuota kulttuurieroa ja jäädä suhteeseen. Mielestäni vähän sama periaate sopii rahaan. Suomessa ei ole kovin tyypillistä joutua elättäjäksi paitsi puolisolle, myös osittain puolison perheelle, etenkin jos asiasta ei kerrota totuutta maksajalle. Tällöin tuo käyttäytyminen on sinun sisäisten arvojesi kanssa ristiriidassa. Ja loppujen lopuksi sisäiset arvot ja niiden kohtaaminen määräävät aika pitkälti suhteidemme laadun. Joten mikäli ero on mielestäsi ainoa vaihtoehto saada sinua häiritsevä toiminta lakkaamaan, en näe mitään syytä miksi sinun pitäisi tuntea päätöksestä syyllisyyttä vain siksi, että mies on ulkomaalainen.
Me ollaan ihan kantasuomalainen pariskunta, mutta silti autetaan lähisukulaisia.
Ei lähetä. Miehen isällä paljon säästöjä ja hyvä eläke. Tämän vaimo on vielä työelämässä muutaman vuoden. Ei sisaruksia. Myös minun vanhemmat elävät ja pärjäävät omilla säästöillä ja eläkkeillä. Enemmänkin ne meilläpäin sitä rahaa antaa.
Tulisiko sinulle parempi mieli jos miehesi kertoisi perheelleen totuuden, että ei pärjää ilman sinun almujasi, eikä pysty edes lounaalle sinua viemään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä on aika avaramielisiä kommentaattoreita. Oma neuvoni on: jos asia sinua häiritsee, ei ole ihmisten oikeus saarnata sinulle avaramielisyyttä asiassa mikä vaikuttaa sinun päivittäiseen elämääsi. Suhteissa ulkomaalaisten kanssa on välillä vaikea erottaa mikä on kulttuurieroa ja mikä oikeasti huonoa parisuhdetoimintaa. Mutta onko sillä loppujen lopuksi väliä, jos asia sinua häiritsee etkä saa puhumalla asiaa ratkaistua? Eräs hyvä ystäväni jätti juuri miehensä joka läimäytteli tätä. Miehen kotimaassa tuo on ollut ok. Mutta ei varmaan kellekään tule mieleenkään neuvoa siinä tilanteessa, että naisen pitäisi vain sietää tuota kulttuurieroa ja jäädä suhteeseen. Mielestäni vähän sama periaate sopii rahaan. Suomessa ei ole kovin tyypillistä joutua elättäjäksi paitsi puolisolle, myös osittain puolison perheelle, etenkin jos asiasta ei kerrota totuutta maksajalle. Tällöin tuo käyttäytyminen on sinun sisäisten arvojesi kanssa ristiriidassa. Ja loppujen lopuksi sisäiset arvot ja niiden kohtaaminen määräävät aika pitkälti suhteidemme laadun. Joten mikäli ero on mielestäsi ainoa vaihtoehto saada sinua häiritsevä toiminta lakkaamaan, en näe mitään syytä miksi sinun pitäisi tuntea päätöksestä syyllisyyttä vain siksi, että mies on ulkomaalainen.
Afrikkalainen läimäyttelijä?
Ei ollut.
Mitä töitä ap ja kumppanit teidän ukot oikein tekee, jos parin kympin/satasenkin lähettäminen vetää talouden kuralle? Jos ovat spobsored by KELA ukkoja niin pistäkää töihin, niin rahat riittävät paremmin.
Vierailija kirjoitti:
Olisiko sinusta kivaa sitten vanhana eläkeläisenä, että oma lapsesi pistäisi vaimonsa pienemmän tarpeen (kuten esimerkkisi ulkona syöminen) sinun perustarpeidesi edelle? Ja oletko miettinyt, että miehesi saattaa ulkomaalaisena olla vähän takamatkassa tässä jo valmiiksi huonossa työllisyystilanteessa? Kukaan ei ole saari, ja tällä hetkellä sinä satut olemaan se joka pystyy jakamaan omistaan. Ole siis ennemminkin kiitollinen kuin kateellinen.
Mun äiti pian 60v tekee raskasta fyysistä työtä. Koskaan ei ole rahaa pyytänyt. Miehen äiti on ollut kotona jostain viiskymppisestä. Lapsia on kertynyt miehen äidille 9. Viimeksi miehen sisko valitti kun minä en tiedä raskaasta työstä mitään. Onko Helv minun vika että perheen äiti on ollut pentuja vääntämässä niin paljon että siskon lapsuus ja nuoruus on mennyt niiden hoitamiseen ja koulut käymättä! Minä olen koulut käynyt ja MAKSAN kaiken ja ei toi sisko siitä tiedä. Luulee varmaan et olen samanlainen siipeilijä kuin eukot siellä. Yhelläkin miehen veljen perheellä vain 1 lapsi, mutta 12 vuoteen ei ole eukko töissä käynyt, no perä onkin sen näkönen. Ompa raskasta elämää... Noi on saamattomia, tyhmiä ihmisiä.. loisia, käsi ojossa yäk!
Ei lähetä. Sukulaiset tienaavat itse rahansa.
Mieheni ei lähetä rahaa vanhemmillensa tai muillekaan perheenjäsenille, vaikka tienaakin hyvin, samoin kuin minä itse. Enkä todellakaan hyväksyisi rahan lähettämistä. Asia olisi eri, jos hän olisi kotoisin todella köyhästä maasta, jossa vanhemmilla ei ole rahaa joihinkin perusjuttuihin, kuten ruokaan ja perusterveydenhuoltoon, mutta tästä tuskin oli teilläkään kyse? Ja toisaalta, jos kyse olisi niin köyhästä maasta, niin parikymppiä riittäisikin jo kuukauden ruokiin ja moneen muuhunkin.
Tyypillistä on toki se, että ulkomaille lähtenyt esittää menestyneempää kuin onkaan... Kukapa sitä haluaisi koko suvulle mainostaa, että on työtön, ja vaimo elättää perheen?
Tsemppiä muuten teille Suomessa asuville, työttömien ulkomaalaisten puolisoille. Itse emme tuota kovinkaan kauan jaksaneet, vaan lähdimme ulkomailla, mistä molemmille löytyikin nopeasti hyvät ja pysyvät työpaikat.
Teille voisi olla parasta yhteinen tili, johon kumpikin laittaa tietyn prosenttiosuuden tuloistaan. Loput saa sitten käyttää miten haluaa, mies roposensa perheeseen ja sinä vaikka lomamatkaasi.
Ihmettelen vain, että mistä ihmeen maasta miehesi on kotoisin jos ei kerran tunne velvollisuutta elättää vaimoaan ja lastaan. Suuressa osassa maailmaa se on kuitenkin miehille tärkeää.
What? No ei kyllä lähettele rahaa sukulaisilleen. Hänen perheensä on hyvin toimeentuleva ja he kuuluvat maassaan ylempään keskiluokkaan. Minä olen köyhä häneen verrattuna. Minkä kehitysmaalaisen kanssa seurustelet?
Niin kuin missä tahansa suhteessa: jos toisella ei ole rahaa, ja tarvitsee kumppanin subventointia johonkin, on korrektia ja välttämätöntä keskustella kumppanin kanssa tästä tarpeesta, sekä summasta jota siihen tarvittaisiin, sekä onko kumppani halukas antamaan rahaa siihen tarkoitukseen.
Parisuhteessa pitäisi olla luottamus ja yhteinen sopimus tuollaisesta. Jos pärjäisi omilla rahoillaan, ja lähettäisi niitä vaikka intian orponorsuille, sehän olisi hänen asia. Mutta nyt hän lähettää käytännössä sinun rahoja.
En kyllä katselisi tuollaista, enkä miestä joka jättää laskut maksamatta. Ja olen seurustellut muunmaalaisen kanssa. Hänelle oli kunnia-asia, että osti meille ruokaa ja joskus minulle kivaa pientä.
Minkä pummien kanssa te ootte yhdessä? Mistä maista tommosia rahattomia vätyksiä löytyy?
Olisit pokannut jonkun varakkaan suomalaisen tai länsimaalaisen. Mutta ei, jostakin paskakansasta pitää hakea mies. Ja varmaan oot niitä jotka sitten haukkuu suomalaisia miehiä siinä sivussa. Kunnon wt-meininkiä.
Eipä voi muuta sanona että niin makaat kun petaat.
Oma on valintasi, mutta nyt on enää liian myöhäistä vaihtaa sitä.
Kyllä, mieheni auttaa perhettään aina kun voi ja/tai tarvetta on. Jos meillä tiukkaa, auttaa pienemmillä summilla. En näe tässä mitään väärää, sillä perhettähän hekin ovat!
Olisi eri asia, jos meiltä puuttuisi ihan perusasioita kuten ruokaa tai asunto, ja sitten jotain luksusta kustantaisi kotimaassaan, mutta en todellakaan osaa olla mustasukkainen siitä että maksaa äitinsä sähkö- tai lääkärilaskun silloin tällöin.
Ja kyllä, mies haluaa ehkä antaa kuvan että tulee toimeen paremmin kuin olisi aihetta, mutta kukapa ei haluaisi perheensä olevan ylpeä.