Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ikkunoiden lasipintojen pesujärjestyksestä mielipiteitä?

Vierailija
11.05.2017 |

Kohtapuolin on jälleen kevään homma nro: X edessäni eli ikkunoiden pesu.
Nyt olen vaan ihmetellyt miltei jokaikisessä eri lehdissä olevissa ohjeessa ikkunoiden lasien pesujärjestystä, jossa neuvotaan aloittamaan uloimmasta ikkunalasista ja edetä sisempiin lasipintoihin päin. Ja voi hyvänen aika sentään, kun minä akka olen pessyt iät ajat huoneen sisäpuolella olevan ikkunan lasipinnan ihan ensin, ja sitten välissä olevat lasipinnat ja ulkona olevan lasipinnan pesten viimeisimmäksi, joka on kaikkein likaisin. Veden vaihtaen aina sitten jokaisen huoneen ikkunan pestyäni. Kodissamme on yhteensä neljä ikkunaa.
Asumme kerrostalo-asunnossa, ja olohuoneessa onkin helpoin ikkuna siinä mielessä vaikkakin se on pinta-alalaltaan isoin, mutta vain lasipinta sisä- ja ulkopuolella. Lisäksi on tietysti parvekkeen oven ikkuna.
Lisäksi on vielä parvekelasit, jotka pitää pestä sisäpuolelta ensin ja sitten vasta ulkopuolelta.

Kommentit (31)

Vierailija
1/31 |
11.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ulkoa sisälle.

Näin opetettiin laitoshuoltajakoulussa.

Vierailija
2/31 |
11.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En välitä ohjeista, pesen mutulla. Oma vesiämpäri ja pesin oltava sisä- ja ulkoikkunoille. En pesisi samoilla vehkeillä sisä- ja ulkoikkunoita. Johan siinä tulisi leviteltyä ulkorötvää sisäpintoihin, jos samoilla kamoilla pesemonta ikkunaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/31 |
11.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietenkin puhtaasta likaiseen eli sisältä ulos.

Vierailija
4/31 |
11.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elän kellarissa...

5/31 |
11.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sisältä ulos tietysti. Mielenkiinnosta: missä oot nähnyt päinvastaisen ohjeen?

Vierailija
6/31 |
17.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä pesen eka sisältä sillä ne ovat puhtaammat.

7/31 |
12.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopetin vesillä lotrauksen kun loiskautin koko ämpärin nurin. Nykyään käytän vain ikkunan pesu aineita ja läjä puhtaita liinoja. Puhdasta ja nopeaa. Pesen ikkunat aina kun siltä alkavat näyttää.

8/31 |
12.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopetin vesillä lotrauksen kun loiskautin koko ämpärin nurin. Nykyään käytän vain ikkunan pesu aineita ja läjä puhtaita liinoja. Puhdasta ja nopeaa. Pesen ikkunat aina kun siltä alkavat näyttää.

9/31 |
12.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
10/31 |
12.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

mä pesen painepesurilla ja aina on kirkkaat lasit

Vierailija
11/31 |
12.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hassua, että mulle on iskostunu kans tässä aikojen saatossa ikkunan pesusta, että aletaan uloimmasta ja siitä pinta kerrallaan sisälle päin.. ja kuitenkin aina kaikissa muissa asioissa mennään puhtaimmasta likaisimpaan. Vissiin taas niitä juttuja, jotka on oppinu tekemään tietyllä tavalla ni ei edes ajattele asiaa.. meillä vaan on iso osa ikkunoista sellaisia, että pestäviä pintoja tulee 6 kpl/ikkuna..

Vierailija
12/31 |
12.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on likainen ulkolasi, on vaikea nähdä jääkö muihin likaa tai raitoja. Silti pesen sisältä ulos.

Vierailija
13/31 |
12.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ulkoa sisälle.... sitten kun viimeinenkin lasi on pesty, on ikkuna jo kiinni eikä siihen tarvitse enää koskea.... Kasa riepuja, suihkepullossa windusta ja sanomalehteä.

Enkä mä niitä välilaseja pese kuin joka 3.-5. vuosi, usein riittää ulommaisen ja sisimmän pesu.

Vierailija
14/31 |
12.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä pesen ensin sisäpinnat, sitten ulkoa ja viimeisenä sisäpinnan. Ikinä ei ole pesujärjestyksen takia ikkunat jääneet likaiseksi.

Vierailija
15/31 |
12.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ulkoa sisälle.

Just ei noin. Näitä saa kyseenalaistaa koulussa. Ulkopinnan linnunkakka- siitepöly likaa ei liikutella sisällepäin. Itse aina sisältä ulos, ihan järkikin sen sanoo.

Vierailija
16/31 |
12.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ulkoa sisälle.

Laitoksessa, jossa olin kesätöissä siivoojana, opetettiin kyllä pesemään puhtaammasta likaisempaan suuntaan.

Vierailija
17/31 |
12.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ulkoa sisälle. Ulommaisen ikkunan läpi katsotaan muiden ikkunoiden puhtaus ja ikkunaa saa laitettua sitä mukaan kiinni, kun on pintoja pesty, eli niihin ei tarvitse enää koskea/niihin ei roisku mitään.

Työhöni kuuluu myös ikkunoiden pesu ja en ole enää vuosiin käyttänyt mitään vesiämpäreitä. Vesiämpärit ovat niin iso turvallisuusriski, että en edes ajattelisi sellaisen lattialle tuomista sisällä. Jos tarvitsee vettä, niin kostutuspullosta sitä voi annostella suoraan pesimeen. Kannattaa käydä siivousalan ammattiliikkeestä ostamassa kunnon pesimet ja lastat. Myös se sellainen vettä imevä ikkunapesuri on ihan ok kunhan ei paina liikaa ja ikkuna on tarpeeksi märkä. Myös esim. Kärcherin laimennettava ikkunanpesuaine on ihan ok aine, fairy ei ikkunapesuriin sovi.

Jotkut ikkunanpesusuihkeet voivat olla ihan hyviä, mutta jotkut ihan peräsimestä. Olen kokeillut vuosien aikana lukuisia eri aineita, mutta vain yksi ammattiaine on jäänyt käyttööni. Se on aika lailla samaa ainetta kuin auton tuulilasin pesuneste. Ikkunanpesusuihketta laittaessa ei kannata säästellä, se kostautuu varmasti.

Vierailija
18/31 |
12.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sisältä ulos, ja sitten vedenvaihto.

Vierailija
19/31 |
12.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ulkoa sisälle.

Laitoksessa, jossa olin kesätöissä siivoojana, opetettiin kyllä pesemään puhtaammasta likaisempaan suuntaan.

Hanurista opit.

Vierailija
20/31 |
12.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sisältä ulos, mutta ei kait tuolla niin hirveästi väliä ole kunlopputulos on joka tapauksessa puhdas ikkuna...