Ikkunoiden lasipintojen pesujärjestyksestä mielipiteitä?
Kohtapuolin on jälleen kevään homma nro: X edessäni eli ikkunoiden pesu.
Nyt olen vaan ihmetellyt miltei jokaikisessä eri lehdissä olevissa ohjeessa ikkunoiden lasien pesujärjestystä, jossa neuvotaan aloittamaan uloimmasta ikkunalasista ja edetä sisempiin lasipintoihin päin. Ja voi hyvänen aika sentään, kun minä akka olen pessyt iät ajat huoneen sisäpuolella olevan ikkunan lasipinnan ihan ensin, ja sitten välissä olevat lasipinnat ja ulkona olevan lasipinnan pesten viimeisimmäksi, joka on kaikkein likaisin. Veden vaihtaen aina sitten jokaisen huoneen ikkunan pestyäni. Kodissamme on yhteensä neljä ikkunaa.
Asumme kerrostalo-asunnossa, ja olohuoneessa onkin helpoin ikkuna siinä mielessä vaikkakin se on pinta-alalaltaan isoin, mutta vain lasipinta sisä- ja ulkopuolella. Lisäksi on tietysti parvekkeen oven ikkuna.
Lisäksi on vielä parvekelasit, jotka pitää pestä sisäpuolelta ensin ja sitten vasta ulkopuolelta.
Kommentit (31)
Vierailija kirjoitti:
Martat neuvovat pesemään ulkoa sisälle ja se on oikea järjestys. Puitteet pestään sisältä ulos.
Tähän tarvittaisiin ylä- ja alanuolen lisäksi se wtf-nappi.
Puitteet pestään ensin, sitten se lasi ja sitten siirrytään seuraavaan puite-lasi -yhdistelmään. kuka niitä nyt edestakas jakasaa plarata.
Olen AP. ja olen nyt lukenut teidän käyttämiänne systeemejä ikkunoiden pesujärjestyksessä, ja suurin osa hoitelee homman, kuten minäkin, eli kuten järkikin sanoo eli puhtaammasta lasista likaisimpaan lasiin eli ulkoisin lasipinta pestään viimeisimpänä.
Miksi sitten esim. iltapäivälehdessäkin oli neuvottu, että homma tehdään toistepäin eli ulkolasi ensin ja sitten sisäisin lasi viimeiseksi? Mikä tossa on niinkuin ideana, koska minäkin ajattelen asian niin kuten moni muukin täällä, että puhtaammasta lasista eli huoneen sisällä olevasta lasista aloitetaan, joka on kuitenkin puhtaampi kuin se lintujen ja ulkoisen lian ja pölyn kuoruttama ulkolasi.
Itse asumme teollisuuslaitoksen ja lämpölaitoksen piipun likellä ja ulkolasi nokeentuu aivan kamalasti syksystä kevääseen, joten jos aloittaisin ulkolasista, niin en kyllä voisi sillä rätillä enää sisimmäistä lasia pestä ja tuplaikkunoiden ollessa kyseessä välilasejakaan.
Tätä vois soveltaa kurakelillä auton ikkunoihin. Vedätkö ensin takalasista mutaisen ulkopinnan ja sit sisältä etutuulilasin? Ei.
Vierailija kirjoitti:
Olen AP. ja olen nyt lukenut teidän käyttämiänne systeemejä ikkunoiden pesujärjestyksessä, ja suurin osa hoitelee homman, kuten minäkin, eli kuten järkikin sanoo eli puhtaammasta lasista likaisimpaan lasiin eli ulkoisin lasipinta pestään viimeisimpänä.
Miksi sitten esim. iltapäivälehdessäkin oli neuvottu, että homma tehdään toistepäin eli ulkolasi ensin ja sitten sisäisin lasi viimeiseksi? Mikä tossa on niinkuin ideana, koska minäkin ajattelen asian niin kuten moni muukin täällä, että puhtaammasta lasista eli huoneen sisällä olevasta lasista aloitetaan, joka on kuitenkin puhtaampi kuin se lintujen ja ulkoisen lian ja pölyn kuoruttama ulkolasi.
Itse asumme teollisuuslaitoksen ja lämpölaitoksen piipun likellä ja ulkolasi nokeentuu aivan kamalasti syksystä kevääseen, joten jos aloittaisin ulkolasista, niin en kyllä voisi sillä rätillä enää sisimmäistä lasia pestä ja tuplaikkunoiden ollessa kyseessä välilasejakaan.
jatkaen vielä: ....ja siitepölykin tarttuu ulkoikkunaan, eikä sisälaseihin, että en kyllä näe minkäänlaista järkeä pestä ensin ulkoisimman lasin pintaa!
Ja huom: Ikkunalasien puitteet ja ikkunalaudan ulkopuolelta putsailen aina eri räteillä kuin ikkunoiden lasipinnat, joille on oma Vileda-liinansa tai mikrokuituliinansa ja tottakai kuivaus lastalla, jonka kuivalla rätillä pyyhkäisen jokaisen lastan vedon jälkeen.
Imuria käytän myös pölyn poistoon ikkunoiden ympäriltä.
Puhtaammasta likasempaan. Jos on useampi pyyhe kostutetaan ne vedessä jossa pieni pisara astianpesuainetta. Muovipussiin. Jokaiseen ruutuun oma pyyhe, niin ei tarvitse huljuttaa vedessä ja kannella ämpäriä.
Ikkunaa ei tarvitse huuhdella. Sitten vain pyykkikoneeseen.
Vierailija kirjoitti:
Ulkoa sisälle.
Näin opetettiin laitoshuoltajakoulussa.
Ei ole opetettu. Aina joka paikka puhtaammasta likasempaan. Et kai halua levittää likaa puhtaammille pinnoille?
Martat on perustelleet "ulkoa sisälle" järjestyksen sillä, että näkee paremmin lopputuloksen ja voi heti korjailla tarvittaessa. Omasta mielestäni näen tuloksen tarpeeksi hyvin muutenkin, kun ei niitä ikkunoita pysty edes pesemään niin, että pestävä pinta olisi aina ulkovaloa kohti. Arvelisin ajatuksen olevan omakoti- tai 1.krs-rivitaloperusteinen ja että ulkopuolet on oikeasti kierretty ulkokautta pesemässä - siihen se ehkä sopisi.
Vierailija kirjoitti:
Ulkoa sisälle.
Näin opetettiin laitoshuoltajakoulussa.
Niinhän ne opettaa, mutta teen vastoin ohjeita. Miksi alottaisin ulkopinnasta, jossa katupölyt, siitepölyt ja mahdolliset linnunkakat ja siirtäisin sen lian sisäpintaan?
Muutoin vesi, sanko ja työvälineet pitäisi vaihtaa heti ulkopinnan jälkeen, tai aloitan sisältä ja viimeinen ulkopinta ja sitten vasta vaihto. Juurikin taas talon sisäisessä koulutuksessa kyseenalaistin erään metodin ohjeet.
Ei väliä. Pesen 506 ikkunaa, joten aina ne on likaiset.
Pesty on - se kotona että nuorempana kesätöissäkin kirjoitti:
Martat on perustelleet "ulkoa sisälle" järjestyksen sillä, että näkee paremmin lopputuloksen ja voi heti korjailla tarvittaessa. Omasta mielestäni näen tuloksen tarpeeksi hyvin muutenkin, kun ei niitä ikkunoita pysty edes pesemään niin, että pestävä pinta olisi aina ulkovaloa kohti. Arvelisin ajatuksen olevan omakoti- tai 1.krs-rivitaloperusteinen ja että ulkopuolet on oikeasti kierretty ulkokautta pesemässä - siihen se ehkä sopisi.
Kyllä mulla pestävä pinta menee ulkovaloa kohti, kun käännän ikkunan kiinni. Siinä vaiheessa näkee, että jääkö likaa/raitoja.
Martat neuvovat pesemään ulkoa sisälle ja se on oikea järjestys. Puitteet pestään sisältä ulos.