Haluan enintään 60 neliön "kaksion"
Vaatimukset:
Tilantuntuinen olohuone.
Tilava ruokapöytä useammalle hengelle. Mieluiten olohuoneen yhteyteen.
Keittiö, jossa tilaa liikkua.
Walk in- ruokakomero.
Kodinhoitohuone.
WC ja suihku riittää (ei siis saunaa tai ammetta.
Makuuhuone, johon mahtuu täysmittainen parisänky ja vaatekaapit.
Mieluiten erillinen kotitoimisto useammalle tietokoneelle ja kirjahyllylle.
Parveke.
60 neliötä on rajana, koska haluan hinnan pysyvän kohtuullisena. Parveke ei aivan ehdoton, mutta iso plussa. En ole vielä löytänyt vaatimukseni täyttäviä piirrustuksia. Pyydänkö liikoja?
Kommentit (61)
Miten noin pienessä asunnossa voi asua? Minulla on 80 neliöä, se on kyllä minimi yhdelle. Tukehtuisi noin vähiin neliöihin.
Vierailija kirjoitti:
Sen lisäksi, että AP:n huoneissa ei mahdu edes hengittämään, jos niihin laittaa jotain huonekaluja, häneltä puuttuu säilytystilojen lisäksi myös eteinen. Kun ulko-ovi on koko "eteiskäytävän" levyinen, siinä ei ole mitään tilaa, mihin jättää kenkiä, takkeja ynnä muita.
Huomaa suihkun vieressä ja eteiskäytävän välissä oleva pieni harmaa suorakaide. Tuohon tarkoitus sijoittaa joku naulakko ja teline kengille yms.
Tässä vielä linkki niin ei tarvitse selata.
Ap
Kannattaa ihan googlata 60m2 pohjapiirros niin oikeasti hahmotat minkä kokoisia asuntoja on niillä mitoilla tehty
Vierailija kirjoitti:
Kävele sisään ruokakomero? Mitä sillä tekee nykyasunnossa? Mummolla oli nk. Ruokahuone porstuassa, siellä oli viileämpää Kin tuvassa. Nykykeirtiössä on kaapistot vedettävien laatikoineen ja jääkaappi.
Ne walk in -ruokakomerot (walk-in food pantries), joita itse olen nähnyt mm. Yhdysvalloissa ja Kanadassa, ovat olleet lämpimiä kuivien elintarvikkeiden säilytyskomeroita. Komerossa säilytetään mm. säilykepurkkeja, leipää, muroja...
Kylmiö taitaa olla eri asia kuin tuo walk in.
-En IKINÄ suostuisi asumaan asunnossa jossa ei ole KUNNON ISOA LASITETTUA parveketta
-Kaikesta muusta olen valmis tinkimään
Sama kuin haluaisi asua asunnossa jossa ei ole ikkunoita, näitäkin olen nähnyt ja kokenut ulkomailla, parveke on minun kesämökki, huvila, laituri, kasvimaa, mansikkamaa, mustikkamaa, kukkaketo, metsä, viherhuone, kesähuone, kesäkeittiö, seurusteluhuone, kesäisin myös makuuhuone, tv, tietokone. työ- huone jne jne...
10 vuotta sitten tämä oli laissa kielletty, täysin järjetöntä, nykyään näitä jo tehdään mutta edelleen on täysin järjetöntä että laki pakottaa ne kylmiksi
20 vuotta menee (Suomessa) vielä siihen että laki sallii lasitetun parvekkeen lämpöeristyksellä.
Nykyään tämän joutuu vielä tekemään omin luvin eli kysymättä lupaa viranomaisilta.....
Minusta tuntuu, ettei tuon kokoista kylpyhuonetta ei välttämättä saa tehtyä nykyään, sillä sinne mahdu pyörätuolilla. Eli pitää löytää asunto jossa on valmiiksi noin pieni kylppäri oikeassa kohdassa. Mutta en oikein tiedä miten tuo pyörätuolisääntö on voimassa, kun remppaa vanhaa asuntoa.
Keittiöön saa lisää tilaa, kun poistaa osan kaapeista, sillä sinne komeroonhan mahtuu aika paljon tavaraa.
Tuon kaiken voi saada mahtumaan 60 neliöön, mutta silloin täytyy karsia hukkaneliöt. Tuossa on vähän tuollaista käytävää mistä voisi yrittää päästä eroon olohuoneessa sohvan sivulla ja eteiseen mentäessä. Ehkä enemmän neliön muotoisessa asunnossa tuo toimisi. Jos siirtäisi suihkun ja vessan työhuoneen ja makuuhuoneen väliin ja ruokakomeron keittiön taakse, eikä sivulle. En kyllä ihan keksinyt mihin voisit laittaa kodinhoitohuoneen.
Vierailija kirjoitti:
-En IKINÄ suostuisi asumaan asunnossa jossa ei ole KUNNON ISOA LASITETTUA parveketta
-Kaikesta muusta olen valmis tinkimään
20 vuotta menee (Suomessa) vielä siihen että laki sallii lasitetun parvekkeen lämpöeristyksellä.
Nykyään tämän joutuu vielä tekemään omin luvin eli kysymättä lupaa viranomaisilta.....
Lasitettu parveke lämpöeristyksellä on sallittu Suomessa. Olen käynyt sellaisessa asunnossa! Mutta en tiedä onko tälläinen sallittua jälkikäteen tehtynä.
Tästä asunnosta löytyy lähes kaikki parveke ja kodinhoitohuone puuttuu. Olohuoneen vaatehuoneen voi varmasti muuttaa ruokakomeroksi. Mutta ehkä puutteista selviää, sillä neliöitä on kummininkin vain 39,5
Vierailija kirjoitti:
Tästä asunnosta löytyy lähes kaikki parveke ja kodinhoitohuone puuttuu. Olohuoneen vaatehuoneen voi varmasti muuttaa ruokakomeroksi. Mutta ehkä puutteista selviää, sillä neliöitä on kummininkin vain 39,5
luepa tarkemmin. Oikeasi neliöitä on 60, mutta osassa katto liian matalalla eli ei lasketa asuinneliöksi.
Vierailija kirjoitti:
Onpas minikokoinen olohuone.
Ne "tilaa puuhastella keittiössä" ja "Tilavanoloinen olohuone johon mahtuu iso ruokapöytä" ehdot tekevät tosta yhtälöstä mahdottoman. ei se että eikö noita huoneita saisi sullottua 60 neliöön mutta tilaa silloin ei ole joka oli vaatimus.
Ap hommaa niitä tilaa säästäviä huonekaluja eli ripustaa kaiken seinälle silloin kun huonekalua ei tarvita. Problem solved.
Vierailija kirjoitti:
ei saa mitenkään tilavaa olohuonetta ja isoa ruokapöytää.
Vierailija kirjoitti:
Ne "tilaa puuhastella keittiössä" ja "Tilavanoloinen olohuone johon mahtuu iso ruokapöytä" ehdot tekevät tosta yhtälöstä mahdottoman. ei se että eikö noita huoneita saisi sullottua 60 neliöön mutta tilaa silloin ei ole joka oli vaatimus.
Ainiin ja työhuone jossa on tilaa useammalle koneelle ja kirjahyllylle. Näin ollen on oletus että useampi kone on käyttövalmiina ja tilaa käyttää niitä tarvittaessa jopa 2 henkeä, eikä vain tungettuna kaappin.
Olen asunut 64-neliöisessä kaksiossa, jossa oli iso olohuone, ruokailutila keittiön vieressä, kelvollisen kokoinen keittiö ja makkari. Ruokakomero puuttui, huoneistossa oli myös sauna. Isosta olohuoneesta olisi särmeillä saanut erotettua työtilan. Parveke oli iso.
Meidän edellinen kolmio oli 62 neliöinen, siitä olisi saanut ehkä ap:n toiveiden mukaisen tekemällä saunasta vaatehuoneen ja pykäämällä ruokakomeron olohuoneen nurkkaan. Pikkumakkariin mahtuisi helposti työpiste ja kirjahylly, meillä oli molempien koneet siellä ja televisiolle ja nojatuolillekin oli tilaa. Keittiö oli putkimainen ja molemmista päistä avoin, yhdistettynä olohuoneeseen ja eteiseen, jotka olivat myös vierekkäin. Eli kiertämään pääsi tarvittaessa olohuoneen kautta.
Pohja oli hyvin neliömäinen, eteinen keskushuoneena.
Mua kiinnostaa että mitä hittoa yksinäinen ihminen tekee kodinhoitohuoneella? Ostaa lakanoita 15 kpl nipuissa kuin perunoita? Ja pyykkää niitä siellä sitten päivät pitkät jos hilloamiselta, hapattamiselta ja muulta säilönnältä ehtii?
Miten se sijainti? Jostain pohjoisemmasta voisi saada koko kerrostalon tolla rahalla.
Laiton kämppä, uusien on oltava esteettömiä, joten sinulla on liian pieni wc ja suihku. Lisäksi ruokakomeron on oltava ulkoseinää vasten tai se on turha sähkösyöppö. Ikkunaton huone ei ole huone.
Vierailija kirjoitti:
Mua kiinnostaa että mitä hittoa yksinäinen ihminen tekee kodinhoitohuoneella? Ostaa lakanoita 15 kpl nipuissa kuin perunoita? Ja pyykkää niitä siellä sitten päivät pitkät jos hilloamiselta, hapattamiselta ja muulta säilönnältä ehtii?
Miten se sijainti? Jostain pohjoisemmasta voisi saada koko kerrostalon tolla rahalla.
Itse asun mieheni kanssa kerrostalokaksiossa ja kyllä haluaisin kodinhoitohuoneen jos rahaa vain olisi! Sinne saisi pyykkikoneem ja kuivausrummun sekä likapyykit voisi suoraan lajitella värin yms mukaisesti. Olisi myös että olisi kunnolla tilaa siivousvälineille, silitysraudoille ja laudoille sekä työkaluille. Tällä hetkellä osa on siivouskaapissa ja esimerkiksi imuri vaatehuoneen lattialla sillä ei siivouskaappiin mahdu. Pesutorni ei myöskään mahdu kylpyhuoneeseen ja ainoastaan yksi likapyykkikori josta joutuu joka kerta etsimään oikeat pyykit koneeseen.
Aloittaja on ihan omassa kuplassaan, kaukana todellisuudesta. Ei mitään käsityskykyä, mnkä kokoisia huoneet on. Herää jo!