Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Suomenkielisen ja ruotsinkielisen (=suomenruotsalaisen) välinen parisuhde?

Vierailija
11.05.2017 |

Onko se niin, että suomenkieliset huolii vain suomenkielisiä ja ruotsinkieliset ruotsinkielisiä kumppaneikseen, vai onko nämä pariutuneet keskenään?

Kommentit (54)

Vierailija
41/54 |
11.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tietääkseni nimenomaan RKP:n taholta on haluttu kieltää kaksikieliset koulut, vaikka kaksikielisten lasten vanhemmat tällaisia ovatkin toivoneet.

Jokainen "kielipuoli" on Rkp:lle riski siitä, että ruotsinkieli häviää ja joku oikeasti ryhdistäytyy ja tekee jotain sille, että Suomea pidetään "virallisesti kaksikielisenä maana" - kun jo nyt sen tajuaminen ja ymmärtäminen on suurimmassa osassa maata hyvin vaikeaa.  Suomessa käytetään vuosittain miljoonia €uroja kaksikielisyyden ylläpitämiseen surullisen heikoin tuloksin. Surullisen erityisesti siksi, että varmaan löytyisi muitakin kohteita, mihin tuon saman rahamäärän voisi tuottavammin käyttää.

Vierailija
42/54 |
11.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ei ole kaksikielisiä kouluja? Tyhmää kun pitää valita joko tai. Ja ruotsinkieliset koulut kun tuppaa olemaan hieman yhden puolueen ohjauksessa olevia poliittisia laitoksia. Mieluummin suomenkielinen koulu, jossa olisi osa tunneista ruotsiksi.

Sehän siinä juuri onkin ongelmana, kun ruotsinkielisissä kouluissa korostetaan liikaa ruotsinkielistä identiteettiä, kun taas suomenkielisissä on (käsittääkseni) todella harvoin mahdollisuus opiskella ruotsia äidinkielenomaisena oppimääränä. Mielestäni, jos kotona on puhuttu molempia, niin oppilaalla tulisi olla oikeus opiskella kumpaakin kotikieltään äidinkielenomaisena.

Olen kuullut, että ruotsinkielisissä kouluissa jopa kielletään suomen puhuminen!

Tosi reilua lapselle, jos joutuu kokemaan, että toisen vanhemman äidinkieli on väärä ja paha asia!

Saako niissä edes suomen kielen tunneilla puhua suomea? Kun niissä kuitenkin suomea opiskellaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/54 |
11.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten tuollainen asia voi olla sinulle epäselvä?

Vierailija
44/54 |
11.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen suomenkielinen ja mieheni ruotsinkielinen, lapsemme ovat suomenkielisessä koulussa ja kotonakin puhumme suomea. Edes mieheni ei äänestä RKP:tä vaan inhoaa sitä. Hänen mielestään RKP on syy siihen, miksi ruotsinkieliset ajetaan omiin piireihinsä pois suomenkielisten joukosta, vaikka oikeasti nimenomaan haluaisivat tuntea suomenkielisiä kunnolla. Sitten on vaikeaa tutustua suomenkielisiin kun käytännössä ''erotetaan'' kokonaan muista.

Vierailija
45/54 |
11.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon kaksikielisestä perheestä ja opiskelin peruskoulun ja lukion ruotsinkielisissä kouluissa. Kävin myös päiväkodin ruotsinkielisessä päiväkodissa. Halusin omasta tahdostani hakea suomenkieliselle linjalle yliopistoon, vaikka ruotsinkieliselle pääsisi paljon helpommin. Lopulta kolmannella yrityksellä pääsin vihdoin haluamalleni alalle suomenkieliselle linjalle opiskelemaan, ja olen siitä todella tyytyväinen! Nykyään tunnen paljon enemmän kuuluvani joukkoon, ja olen tutustunut aivan mahtaviin ihmisiin opiskeluaikanani! 

Vierailija
46/54 |
11.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruotsinkielisissä kouluissa on pakkosuomea. HYvä niin, olishan se aika surullista jos ei yhtään suomea osais.. ei pärjäis ollenkaan missään, joka paikkaan vaaditaan suomen kielen hyvä taito.

Vierailija
47/54 |
11.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä suomenkielinen, mies ruotsinkielinen (oikeasti kyllä kaksikielinen), yhdessä kohta 20 v. Lapsi päätettiin laittaa ruotsinkieliseen tarhaan, koska ylivoimaisesti suurin osa läheisistä on suomenkielisiä. Tarkoitus jatkaa ruotsinkieliseen kouluun, etenkin kun se on kaikkein lähin koulu, matkaa 300 metriä.

Vierailija
48/54 |
11.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kylläpä oli mielenkiintoinen aloitus. Miten tuo voi olla kenellekään edes epäselvää? Suomenruotsalaisten ja suomenkielisten väliset parisuhteet ovat todella, siis todella tavallisia!

Vierailija
49/54 |
12.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen suomenkielinen ja mieheni ruotsinkielinen, lapsemme ovat suomenkielisessä koulussa ja kotonakin puhumme suomea. Edes mieheni ei äänestä RKP:tä vaan inhoaa sitä. Hänen mielestään RKP on syy siihen, miksi ruotsinkieliset ajetaan omiin piireihinsä pois suomenkielisten joukosta, vaikka oikeasti nimenomaan haluaisivat tuntea suomenkielisiä kunnolla. Sitten on vaikeaa tutustua suomenkielisiin kun käytännössä ''erotetaan'' kokonaan muista.

Eivätkö lapsesi siis saa mahdollisuutta oppia ruotsia vaikka se mahdollisuus ihan kotonakin olisi tarjolla?

Vierailija
50/54 |
12.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sehän on vaan hienoa jos osataan molempia kieliä. Pelkkää hyötyähän tuosta on, jos sä Ap mietit tommoseen suhteeseen ryhtymistä niin ehdottomasti kannattaa!

Ruotsin kieliset koulut parempia. Kokemusta on. Itse olen lapista ja mieheni Inkoosta. Hyvin on mennyt melkein 20 vuotta.

Vierailija
51/54 |
12.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eivätkö lapsesi siis saa mahdollisuutta oppia ruotsia vaikka se mahdollisuus ihan kotonakin olisi tarjolla?

Olen eri vastaaja, mutta meilläkin sama tilanne. Kotimme on yksikielinen kaksikielisen mieheni toiveesta. Lapset kyllä ymmärtävät arkiruotsia melko hyvin, mutta eivät puhu. Minusta tämä on tosi harmillista, mutta kyse on mieheni kielestä joten päätösvalta on olluh hänellä.

Vierailija
52/54 |
13.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on toiminut hienosti. Ei voisi olla erilaisempaa taustaa ja silti samanlaiset arvot. Minä olen stadista, köyhästä suomenkielisestä duunariperheestä ja mies suomenruotsalaisesta yrittäjäperheestä.

Kaveriporukka otti minut vastaan älyttömän hyvin (muutimme miehen kotikuntaan lähelle pk) eikä ongelmia ole ollut. Kaikki olemme perhekeskeisiä ja kovia tekemään töitä, vastapainoksi sitten tavataan perhettä, sukua ja ystäviä usein isolla porukalla.

Lapsille tietty rikkaus kun saavat kaksi kulttuuria ja kaksi kieltä helposti. Ja käyvät ruotsinkielistä koulua.

Vierailija
53/54 |
13.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö tuossa tule hankaluuksia, kun suomenkielinen lähtee illanviettoon ruotsinkielisten kanssa? Hehän kuitenkin puhuvat ruotsia keskenään, kun ovat siihen tottuneet. Toimii kyllä jos suomenkielinen opettelee ruotsin erinomaiselle tasolle.

Vierailija
54/54 |
13.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen eri vastaaja, mutta meilläkin sama tilanne. Kotimme on yksikielinen kaksikielisen mieheni toiveesta. Lapset kyllä ymmärtävät arkiruotsia melko hyvin, mutta eivät puhu. Minusta tämä on tosi harmillista, mutta kyse on mieheni kielestä joten päätösvalta on olluh hänellä.

Harmi tosiaan, ja varsinkin jos lapset sitten myöhemmin kokevat jääneensä jostain paitsi. Toivottavasti isovanhemmista on apua tarpeen tullen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kahdeksan viisi