Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Julkisen sektorin tuleva lomarahojen leikkaus

Vierailija
11.05.2017 |

Siis ollaanko julkisen sektorin työntekijöiden lomarahoja leikkaamassa 30%?

Kommentit (85)

Vierailija
1/85 |
11.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei.

On ollut puhetta että 100%. Ja ihan syystä.

Vierailija
2/85 |
11.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jep, tänä vuonna ensimmäisen kerran leikataan tuo 30 %. t. Julkisen sektorin työntekijä

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/85 |
11.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jep, meiltä leikattiin lomarahat ja lisättiin työaikaa (ilman palkan nostoa) keillä vielä työpaikat julkisella on. Kateellisia? 

Vierailija
4/85 |
11.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

jep, 30% leikataan. Rahassa tekee minulla suunnilleen 600E vähemmän, kuin viime vuoden kesälomaraha.

On myös puhuttu, että mieltä pitkälomalaisilta pätkäistään 38 päivän lomista kahdeksan päivää pois.

Vierailija
5/85 |
11.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

jep, 30% leikataan. Rahassa tekee minulla suunnilleen 600E vähemmän, kuin viime vuoden kesälomaraha.

On myös puhuttu, että mieltä pitkälomalaisilta pätkäistään 38 päivän lomista kahdeksan päivää pois.

Tää oliskin ihan järkevää. Tuohon 38 päivään kun ei edes lasketa lauantaita, eikö vain?

Aina on kunnallisen puolen pitkiä lomia selitetty alhaisemmalla palkkatasolla. Noh, kerran vertasin KVTES:n ja Tietotekniikan palvelualojen liiton palkkataulukoita vastaavista tehtävistä, eikä niissä kyllä sanottavaa eroa ollut.  Joo toki IT-alalla on töitä, joista tienaa sikana, mutta vastaavia tehtäviä ei yleensä kuntapuolella ole olemassa. Että en tiedä sitten missä ne palkat eroavat niin suuresti kunnallisen ja yksityisen välillä, että pitää pitkillä lomilla kompensoida.

(itse olen ollut v. 1998 lähtien töissä yksityisellä puolella, lomaa 30 pv / vuosi, lauantait lasketaan lomapäiviksi ja tämä lomakertymä ei tästä ikinä kasva)

Vierailija
6/85 |
11.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen julkisella puolella asiantuntijana, yksityisellä olisi tilastojen mukaan tuplapalkat.  Työpaikkani sattuu nyt olemaan sisäilmaltaan terve, joka minulle elintärkeä asia.

Vierailija
7/85 |
11.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi kenelläkään pitäisi olla lomaa 8 viikkoa vuodessa? Me muutkin pärjäämme viidellä viikolla.

Vierailija
8/85 |
11.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sipilän mielestä Suomen vientiteollisuus hyötyy parhaiten kun sairaanhoitajien lomarahoja leikataan 3 vuotta 30% ja sitten lisäksi lasketaan palkkaa.

Ja oikeassa taisi olla koska nythän Suomen taloudelle menee taas kovaa ja leikkauksia ei ole edes tehty vielä. Ajattele jos olisi leikattu vaikka 100% niin mehän oltaisi ihan hirveässä inflaatiokierteessä.

Sipilän logiikka on ihan pettämätön ;)

Vierailija
9/85 |
11.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen kun kadehditte julkisen puolen 7 viikon 3 päivän lomia, niin muistakaa nyt ne opettajien lomat: kesäloma 10 viikkoa, syysloma 1 viikko, joululoma 2 viikkoa ja hiihtoloma 1 viikko. Eli 14 viikkoa lomaa.

Vierailija
10/85 |
11.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksityisellä ei välttämättä ole lomarahoja ollenkaan.

Vierailija
11/85 |
11.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen tehnyt DI:n koulutuksella julkisella puolella töitä 15 vuotta ennen kuin sain viime vuonna ekaa kertaa pitkät lomat eli 7 vko 3 pv (tätä ennen 6 viikkoa, eli viikko enemmän kuin "normaalisti"). Palkkani on koko ajan ollut niin paljon yksityisellä puolella työskentelevien opiskelukaverieni palkkoja alhaisempi, että he voisivat pitää joka kuukausi viikon palkattoman vapaan ja silti saataisiin saman verran palkkaa!

Itse arvostan enemmän vapaa-aikaa, joten en ole kavereille kateellinen, mutta todellakin ainakin minun kohdallani pitkä loma on kompensoitu paskalla palkalla. Työviikkoni on saman pituinen kuin kavereilla, 37h 30min.

Vierailija
12/85 |
11.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihme kadehtimista. Ryhtykää opettajiksi tai hankkikaa työ julkiselta sektorilta.

Vierailija
13/85 |
11.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi kenelläkään pitäisi olla lomaa 8 viikkoa vuodessa? Me muutkin pärjäämme viidellä viikolla.

Koska 80-luvulla kieltäydyttiin antamasta palkankorotuksia julkiselle puolelle ja kompensoitiin ne korotukset pidennetyillä lomilla. Yksityisellä puolella sama tehtiin esim. pekkaspäivillä, joten edelleen moni saa yksityisellä 30 päivää vuosilomaa ja siihen päälle 12 päivää ns. pekkasia, joten lomaa on 42 vrk/v. Siitä vain ei natista, koska yksityisellä tuo on saavutettu etu, valtiolla ihan liikaa.

Vierailija
14/85 |
11.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

On meillä lomaraha joka on puolet lomapalkasta. Kikyä ei noudateta mutta ottaisin kuitenkin mielelläni 8 viikon loman ja lomarahat jotka ovat 4 viikon palkka, meillä vain puolen kuun.

Vierailija
15/85 |
11.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sipilän mielestä Suomen vientiteollisuus hyötyy parhaiten kun sairaanhoitajien lomarahoja leikataan 3 vuotta 30% ja sitten lisäksi lasketaan palkkaa.

Ja oikeassa taisi olla koska nythän Suomen taloudelle menee taas kovaa ja leikkauksia ei ole edes tehty vielä. Ajattele jos olisi leikattu vaikka 100% niin mehän oltaisi ihan hirveässä inflaatiokierteessä.

Sipilän logiikka on ihan pettämätön ;)

Kyse ei ole mistään vientiteollisuudesta. Vaan siinä että valtion kulut on liian suuret.

Julkinen sektori ei enää voi elää loisena yhteiskunnan rahoilla ja olettaa että heidän suojatyöpaikkansa pysyy koskemattomina.

Vierailija
16/85 |
11.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska 80-luvulla kieltäydyttiin antamasta palkankorotuksia julkiselle puolelle ja kompensoitiin ne korotukset pidennetyillä lomilla. Yksityisellä puolella sama tehtiin esim. pekkaspäivillä, joten edelleen moni saa yksityisellä 30 päivää vuosilomaa ja siihen päälle 12 päivää ns. pekkasia, joten lomaa on 42 vrk/v. Siitä vain ei natista, koska yksityisellä tuo on saavutettu etu, valtiolla ihan liikaa.

Julkinen sektori on nykyään monessa palkkajohtaja. Joten turha valittaa mistään pienistä palkoista.

Työtä tehdään myös huomattavasti vähemmän kuin yksityisellä.

Vierailija
17/85 |
11.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jep, nyt lähtee Suomi nousuun, kun minun lomarahoistani lähtee se 30%.

Ja tämän ylimääräisen kuusiminuuttisen, joka lisättiin työpäivääni, käytän tällä palstalla.

Suomi nousuun!

Vierailija
18/85 |
11.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä vain. Miten aiotte karsia kulutustanne? Itse jätämme kotimaan reissun tekemättä. Ollaan yleensä käyty Tykkimäessä huvipuistossa ja vesipuistossa ja yövytty siellä.

Vierailija
19/85 |
11.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On meillä lomaraha joka on puolet lomapalkasta. Kikyä ei noudateta mutta ottaisin kuitenkin mielelläni 8 viikon loman ja lomarahat jotka ovat 4 viikon palkka, meillä vain puolen kuun.

Oletko ollut töissä samalla työantajalla 15 vuotta ja saanut sinä aikana palkkaasi vain indeksikorotukset? Valtiolla sellainen asia kuin palkankorotus on tuntematon juttu.

Vierailija
20/85 |
11.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Julkinen sektori on nykyään monessa palkkajohtaja. Joten turha valittaa mistään pienistä palkoista.

Työtä tehdään myös huomattavasti vähemmän kuin yksityisellä.

Julkinen sektori ei ole palkkajohtaja oikeastaan missään, koska yksityisellä saa huomattavasti enemmän etuja, joita valtio ei tarjoa. Keskimääräisesti korkeat palkat selittyvät sillä, että valtiolla ei ole enää käytännössä lainkaan suorittavan tason väkeä (vahtimestareita, siivoojia, keittäjiä jne.) vaan nuo työt on ulkoistettu.

Sairaanhoitaja tienaa yksityisellä noin 500 e/kk enemmän kuin julkisella puolella, kun palkkasummaan muistetaan laskea mukaan työterveyshuolto jne.