Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lapsi päiväkotiin vaikka huoltaja saikulla?

Vierailija
11.05.2017 |

Minulle oli jotenkin itsestään selvää, että lapsi on kotona kun itse sairastan. Aloitin työt tammikuussa ja nyt ekaa kertaa kipeänä (perusflunssa). Töihin ilmoitin etten tule ja sitten soitin päiväkotiin ettei lapsi tule kun vanhempi on kipeänä. Päiväkodin hoitaja taivasteli että miten niin ei tule.. sain sanottua että luulin näin olevan sopiva tapa toimia mutta pk:n väki mesosi että nyt on tilattu ruokakin lapselle ja se menee nyt hukkaan..

Toki juttelen pk:n johtajan kanssa kun toivun mutta eikai minun nyt kuumeisena tarvitse lasta lähteä roudaaamaan päiväkotiin vain ettei ruokahävikkiä tule? Ja tartuttamaan muita. Sama vaikka olisin töihinkin sitten mennyt.. siisti sisätyö mulla. Huoh.

Mites muut toimitte?

Lapsi syö nyt lihapullia (eilisiä) ja kohta mennään yhdessä päikkäreille :) Ootellaan ukkokulta kotiin ja hän lähtee lapsen kanssa ulos.

Kommentit (39)

Vierailija
21/39 |
11.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vähän ohis mutta kuka helvetti on "perusflunssan" takia pois töistä?

Olisinpa työnantaja... Olisivat siinä firmassa asiat toisin. :)

"Perusflunssa" eli kuumetta 37,9 °C, ääni käheä, kurkku kipeä ja nenä vuotaa. En mennyt asiakaspalvelutöihin tänään. T. Toinen saikuttaja, tosin lapseton.

14, infektiohoitajan poissaolon vielä jotenkuten ymmärrän mutta en muiden. Ap sanoi tekevänsä siistiä sisätyötä josta oletin että jotain toimistohommia. Niistä ei kyllä flunssan takia voi mitenkään perusteltuna olla pois.

15, en tiennyt että perusflunssaan kuuluu kuumeilu. Tosin mielestäni alle 38 asteen ruumiinlämpöä ei voi kuumeeksi sanoa, mutta nämä on kai makuasioita. Itse menen kyllä lämpöisenäkin töihin, enkä ikinä olisi normiflunssan takia pois. En hyväksyisi sitä myöskään yhdeltäkään työntekijältäni, jos olisin pomo. Pieni kuume ja/tai flunssa ei todellakaan vie ihmisen työkykyä pois, naurettava ajatuskin. :D Ehkä joku rankka ulkotyö on asia erikseen.

Nytkin olen sairaalassa töissä flunssassa, ollut koko viikon. Ei ongelmaa. Kotona ehtii huilata. Enkä tartuta muita kun pesen ja desinfioin käsiäni jatkuvasti, käytän hanskoja ja yskin, aivastan ja niistän paperiin. Valoja, folks.

/10

Vierailija
22/39 |
11.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää on nyt provo. Bongasin!

Päiväkotiko muka mesoaa, että on sairastapaus, jota ei voinut ennakoida ja yksi ruoka menee hukkaan.

Jos perheessä tarttuvaksi epäiltyä, pysytään kotona. Jos on tarttumaton sairaspäivä, voi viedä.

Tarttumattomaksi esimerkkinä käteni murtui ja yhdellä kädellä en olisi kyennyt pukemaan, vaihtamaan vaippaa, nostamaan syöttötuoliin, joten lapsi kävi hoidossa puolison viemänä ja hain valmiiksi puettuna yhdellä kädellä rattaita työntäen kotiin juuri sopivasti kun puoliso palasi töistä.

Ja tuollaiselle päiväkodin tädille voipi mesota takaisin. Viet vaan ja räit ja yskit pitkin eteistä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/39 |
11.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairausloma on tarkoitettu sairastamiseen, ei lapsen hoitamiseen!!!!!

Vierailija
24/39 |
11.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä. T. Infektio-osaston hoitaja, kerrotko vielä miten olisi asiat toisin?

Sairaudet kiertäisivät koko henkilökunnan, kun sairaana tulee tulla töihin😊

Ymmärrän että jossain toimistohommassa voi memnäkin lun nenä vähän vuotaa mutta infektio-osastolle ei mennä jos yhtään tuntuu olo kipeältä. Siinä on potilaat vaarassa kun perusflunssa voi olla kohtalokas.

-Se infektio-osaston hoitsu

Vierailija
25/39 |
11.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Perusflunssa = 38-39 astetta kuumetta, joka paikkaa särkee, päässä jyskyttää ja nukun aina kun voin. Oispa kiva nähdä kun yrität saada mua tekemään muutakin kuin niistämään ja yskimään.

Vierailija
26/39 |
11.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rokotetulla se pikkuflunssa voi olla influenssa. Rokotus voi lieventää taudinkuvaa, muttei millään tavalla estä tartuttamasta eteenpäin. Rokottamattomalle siitä tulee helposti viikon saikku ja jälkitaudit tietty lisäsaikkuineen päälle.

Eipä tarvitsisi kauaa siellä pomon pallilla keikkua.

Vierailija
27/39 |
11.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Perusflunssa" eli kuumetta 37,9 °C, ääni käheä, kurkku kipeä ja nenä vuotaa. En mennyt asiakaspalvelutöihin tänään. T. Toinen saikuttaja, tosin lapseton.

14, infektiohoitajan poissaolon vielä jotenkuten ymmärrän mutta en muiden. Ap sanoi tekevänsä siistiä sisätyötä josta oletin että jotain toimistohommia. Niistä ei kyllä flunssan takia voi mitenkään perusteltuna olla pois.

15, en tiennyt että perusflunssaan kuuluu kuumeilu. Tosin mielestäni alle 38 asteen ruumiinlämpöä ei voi kuumeeksi sanoa, mutta nämä on kai makuasioita. Itse menen kyllä lämpöisenäkin töihin, enkä ikinä olisi normiflunssan takia pois. En hyväksyisi sitä myöskään yhdeltäkään työntekijältäni, jos olisin pomo. Pieni kuume ja/tai flunssa ei todellakaan vie ihmisen työkykyä pois, naurettava ajatuskin. :D Ehkä joku rankka ulkotyö on asia erikseen.

Nytkin olen sairaalassa töissä flunssassa, ollut koko viikon. Ei ongelmaa. Kotona ehtii huilata. Enkä tartuta muita kun pesen ja desinfioin käsiäni jatkuvasti, käytän hanskoja ja yskin, aivastan ja niistän paperiin. Valoja, folks.

/10

Ei ole todellista!! :-O Jumalauta, jos olet sillä osastolla, missä äitini makaa, niin... Olet todella vastuuton ja typerä, ei voi muuta sanoa.

Itse todellakin olen poissa, jos on kuumetta. Vanhemmilta voisi tulla vähän ikävää palautetta muuten. Joku nuha nyt ei mitään haittaa, mutta kyllä meillä rehtori passittaa henkilökuntaa usein kotiin, jos on tultu töihin liian sairaina. Joukossa on kuitenkin diabeetikkoja ja monisairaita lapsia.

T: Opettaja

Vierailija
28/39 |
11.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle on ihan sama mitä päiväkodissa ajattelevat, jos olen itse sairas niin en aamulla rupea aikaisin heräämään ja valmistelemaan lasta päiväkotiin. Päiväkoti ei myöskään ole ihan vieressä (muutama km matkaa).

Ja mitä jos lapsi sairastuu itsekin kesken hoitopäivän?

Päiväkodissa lapsi käy sen takia, että olen töissä. Mikäli en ole töissä, ei lapsi myöskään ole hoidossa. Tähän poikkeuksena tietyt sairaslomat, jolloin pystyy tolkuissaan viemään hoitoon ja ei ole tartuntariskiä. Esim. synnytys käynnistymässä liian aikaisin tms. ja vaativa lapsi.

Vierailija
29/39 |
11.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

/10

Tuskin on edes laillista pakottaa työntekijää sairaana töihin. Lääkärin tai hoitajan todistuksen voi vaatia, mutta siinäkin lukee vaan diagnoosi (yleensä "määrittämätön hengitystieinfektio"), ei taudin vaikeusastetta.

Vierailija
30/39 |
11.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu, tule vaan sairaana töihin. Näin useamman lapsen äitinä olen onnellinen kun annat sen räkäisen kynäsi tai puhelimesi käteeni ja näplit hiirtä/oven kahvoja/jne.

Ensin sairastun minä, siitä lähtee kiertämään muulle perheelle. Siinähän selviät pari viikkoa ilman sihteeriä, vielä itsekin puolikuntoisena :-)

Vierailija
31/39 |
11.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei meillä päiväkodista poissaoloon tarvitse olla mitään syytä. Toki jos pidetään vapaapäivä, niin ilmoitamme tästä mahdollisuuksien mukaan etukäteen, mutta välillä niitä tulee ihan yllättäenkin ja sitten laitan vain päiväkotiin viestin "Pekka ei tule tänään päiväkotiin."

Se on riittänyt hyvin - ei ongelmaa.

Vierailija
32/39 |
11.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heh, taisinpa sohaista muurahaispesää kun menin AV-palstalla sanomaan ääneen, että sairauslomalla on tarkoitus olla kun on sairauden takia työkyvytön, ei silloin kun pitää niistää ja vähän jomottaa ja viluttaa. :D

Ei ihme että Suomi on suossa kun työntekijöiden asenne on tätä luokkaa.

Ps. Te tartuttamisesta nitisevät, se flunssa on tarttunut kaikkiin jo päiviä ennen kuin ekalla alkaa oireet. Sen lisäksi omilla toimillaan voi tosiaankin vaikuttaa siihen, tarttuuko se lenssu muihin vai ei. Mutta tämähän ei teille sovi sillä kotiin on saatava jäädä syyllä millä hyvävänsä, koska mulla on oikeus! :D

Kai tähänkin joku lainsäädännöllinen muutos joskus tulee ettei saikkea ihan joka syystä enää saakaan. Sitä odotellessa.

/10

Vierailija
33/39 |
11.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Heh, taisinpa sohaista muurahaispesää kun menin AV-palstalla sanomaan ääneen, että sairauslomalla on tarkoitus olla kun on sairauden takia työkyvytön, ei silloin kun pitää niistää ja vähän jomottaa ja viluttaa. :D

Ps. Te tartuttamisesta nitisevät, se flunssa on tarttunut kaikkiin jo päiviä ennen kuin ekalla alkaa oireet. Sen lisäksi omilla toimillaan voi tosiaankin vaikuttaa siihen, tarttuuko se lenssu muihin vai ei. Mutta tämähän ei teille sovi sillä kotiin on saatava jäädä syyllä millä hyvävänsä, koska mulla on oikeus! :D

Kai tähänkin joku lainsäädännöllinen muutos joskus tulee ettei saikkea ihan joka syystä enää saakaan. Sitä odotellessa.

/10

Olet oikeasti sairaalassa töissä? Vai provoiletko vain? Jos tämä suoltamasi paska on totta, niin toivon että saat jonkun sairaalabakteerin itseesi. Idiootti.

Kyllä olen. :) Meillä on ihan ohjeistuksessa että flunssa ei ole syy olla pois töistä. Sen tosin pitäisi olla kaikille muutenkin itsestään selvää. Eihän Suomessa voisi tehdä töitä suurin osa ihmisistä kuin puolet vuodesta jos aina täytyy flunssassa olla kotona. :D Käsihygienia on tärkeää!

/10

Vierailija
34/39 |
11.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

/10

Olet oikeasti sairaalassa töissä? Vai provoiletko vain? Jos tämä suoltamasi paska on totta, niin toivon että saat jonkun sairaalabakteerin itseesi. Idiootti.

Kyllä olen. :) Meillä on ihan ohjeistuksessa että flunssa ei ole syy olla pois töistä. Sen tosin pitäisi olla kaikille muutenkin itsestään selvää. Eihän Suomessa voisi tehdä töitä suurin osa ihmisistä kuin puolet vuodesta jos aina täytyy flunssassa olla kotona. :D Käsihygienia on tärkeää!

/10

Mulla ei ainakaan tule mitään aikaan jos menen flunssassa töihin. Räkää valuu jatkuvasti ja pyyhin nenää enemmän ja pesen käsiä, kun yrittää töitä tehdä. Maski päällä varsinkin räkä valuu leukaa myöden.

Vierailija
35/39 |
11.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse muistan kyllä vieneeni esikoisen päiväkotiin kun olin itse influenssan takia todella kipeä, kuumetta 40 astetta, kamala yskä ja muutenkin todella kammottava olo. En olis jaksanut lasta hoitaa, nukuin vaan. Tätä kesti pari viikkoa. Lapsi pysyi terveenä, varmaan siksi kun ei ollut päivisin kotona ja iltaisin isä hoiti. Raskastahan se lapsi oli aamulla sinne hoitoon viedä mutta vielä raskaampaa olis ollu jos en olis vienyt. Jos olis pelkkä pikku flunssa ni en tiedä miten toimisin, ehkä veisin lapsen hoitoon silloinkin.

Vierailija
36/39 |
11.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

/10

/10

Mulla ei ainakaan tule mitään aikaan jos menen flunssassa töihin. Räkää valuu jatkuvasti ja pyyhin nenää enemmän ja pesen käsiä, kun yrittää töitä tehdä. Maski päällä varsinkin räkä valuu leukaa myöden.

Lääkitys on flunssaisen salaisuus silloin kun elämän on tarkoitus jatkua vaikka virus iskeekin. :) Otrivin compia pari suihkausta nenään niin ei tarvitse niistää moneen tuntiin. Ei saa tehdä asioista vaikeampia kuin ne ovat.

/10

Vierailija
37/39 |
11.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan oikeasti, Suomi ei ole mikään kehitysmaa. Täällä ei tarvitse tehdä sairaana töitä, vaan saa ihan rauhassa parantaa itsensä ja antaa muillekin mahdollisuuden olla saamatta tartuntaa.

Täällä joku uhosi, että vaatisi omia työntekijöitään tulemaan sairaana töihin. No, onnea vaan rekrytoinneille. Itse ainakin jättäisin osaamiseni antamatta sellaisille yrityksille, jotka eivät noudata voimassa olevaa lainsäädäntöä.

Ja itse ainakin pidän lapset kotona, jos en nyt ihan vuodepotilaana ole. Minusta vähemmän vaatii sairaalta aikuiselta pitää lapset kotona kuin lähteä väsyneenä ja kuumeisena niitä roudamaan ties minkä tuulen ja tuiskun läpi päiväkotiin. Jotain syömistä nyt jaksaa raapia kasaan ja telkkarista voi laittaa filmejä pyörimään.

Ärsyttäviä ovat juuri ne tyypit, jotka oikein kehuvat olevansa sairaana töissä. Luulevat tekevänsä hienon teon, vaikka oikeasti ovat vain itsekkäitä ja typeriä ääliöitä, jotka toiminnallaan aiheuttavat työnantajallekin pitkässä juoksussa monesti isommat kulut kuin sairaslomailijat.

Vierailija
38/39 |
11.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiks ole aika kummalliseksi mennyt tämä elämä, kun lapselle ns. normaali tilanne on olla aina siellä päiväkodissa ja ikään kuin kotona olo olisi sallittua vain äärimmäisrssä poikkeustapauksessa? En nyt siis tarkoita ap:tä vaan yleensä. Mun mielestä asia pitäis olla tavallaantoisin päin, ja pidän ap:n toimintaa täysin luontevana.

Tiedän tapauksia, jolloin vanhemmalla on arkena vapaapäiviä, miin silloinkin lapsi viedään ehdottomasti päiväkotiin. Ikään kuin lapsen kotoa poissaolo olisi normaalimpaa ja suotavampaa kuin päiväkodista poissaolo.

Vierailija
39/39 |
11.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi menee meillä päiväkotiin, jos toinen meistä on sairaana. Siellä on kaverit, ulkoilua ja tekemistä. Kotona sairaan vanhemman kanssa käy aika pitkäksi. Ja kyllä se kotona sairastava paranee nopeammin, kun saa levätä rauhassa pari päivää.

Jos jaksan olla lapsen kanssa, olen myös riittävän terve töihin. Eli vaan kunnolla kipeänä saikulla.