Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

17-vuotias asuu yksin, voiko saada toimeentulotukea?

Vierailija
10.05.2017 |

eev

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
10.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapseni sai 18-vuotiaana. Ei tosin kyllä ollut atrvetta ennemmin kun yritti olla opiskelija siihen saakka. 

350€ sai kotona asuessaan ja 490€ asuessaan omillaan. Vuokra ja laskut maksetaan lisäksi.

Vierailija
2/8 |
10.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu vanhempien tuloista.

t. Omillaan asuvan 17v:n äiti

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
10.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei, vanhemmilla on elatusvelvollisuus alaikäisestä.

Vierailija
4/8 |
10.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhemmilla elatusvelvollisuus alaikäisestä lapsestaan. Velvollisuus siis esimerkiksi tarkistaa vanhempien tulot päätöstä varten.

Vierailija
5/8 |
10.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuskin, alaikäisen vuokra-asuntokin on huoltajan takaama eli jos lapsi ei pysty sitä maksamaan niin se on huoltajan tehtävä se maksaa.

Vierailija
6/8 |
10.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskelija hakee ensin lainaa, ilman lainapäätöstä ei tukea heru. Laina lasketaan tuloksi. Alaikäinen ei saa toimeentulotukea ilman vanhempiaan. Eli vanhempien tulot vaikuttavat.

Vierailija
7/8 |
11.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi saada harkinnanvaraista summan joka vastaa normaalia toimeentulotukea + asumistukea. Itse sain 17-vuotiaana, kun oli pakko päästä kotoa pois väkivallan vuoksi ja olin liian vanha huostaanotettavaksi. En myös usko, että saa koska haluaa muuttaa toiselle paikkakunnalle vaikka koulun takia (tällöin vanhempien tulot vaikuttavat) tai koska ei jaksa enää olla kotona tai on normaaleja riitoja.

8/8 |
11.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tähänkinontultu kirjoitti:

Voi saada harkinnanvaraista summan joka vastaa normaalia toimeentulotukea + asumistukea. Itse sain 17-vuotiaana, kun oli pakko päästä kotoa pois väkivallan vuoksi ja olin liian vanha huostaanotettavaksi. En myös usko, että saa koska haluaa muuttaa toiselle paikkakunnalle vaikka koulun takia (tällöin vanhempien tulot vaikuttavat) tai koska ei jaksa enää olla kotona tai on normaaleja riitoja.

Joo, näissä erityistapauksissa saa. Mutta kun ok kotiolot, niin vanhempien elatusvelvollisuus on 18 asti, ja koulutusvelvollisuus ulottuu 20-vuotiaaseen.