Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

2 vai 3 lasta?

Vierailija
10.05.2017 |

Meillä on siis 3,5 v ja 1v lapset. Olin todella uupunut kuopuksen ollessa vauva ja tuli todella vasten kasvoja se riittämättömyyden tunne kahden pienen kanssa. Ensimmäisestä vuodesta en nauttinut lainkaan vaikka esikoisen kanssa oli ihanaa olla kotona ennen kuopuksen syntymää. Nyt kun vauvavuosi on taas takana ja aurinko paistaa ja elämä on ihanaa pienten kanssa niin olen alkanut miettiä että josko sittenkin kolmas lapsi vaikka olenkin aiemmin n päättänyt että tämä saa olla tässä. Ristiriitaiset tunnelmat kun kuopuksen vauva vuosi oli niin uuvuttava niin en haluaisi että se uupumus jäisi päällimmäisen mieleen vauvasta. Miten te muut selvisitte kahden kanssa ja hankitteko kolmannen? :)

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
10.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä vasta odotan toista, mutta mietin nyt edeltä jo kolmatta, joten kuulisin minäkin mielelläni kokemuksia! Tosin voi olla että elämä päättää puolestamme kun voi olla ettei rahaakaan kolmanteen olisi, mutta aina saa haaveilla. Ja katsotaan nyt tosiaan tämä toinen ensin, kolme vain on aina ollut sekä minun että mieheni haaveluku.

Vierailija
2/18 |
10.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa paskaa ne seuraavatkin on.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
10.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitääkö päätös kolmannesta lapsesta tehdä nyt? Ihmisen lajityypillinen lisääntymisväli on 3-4 vuotta, mutta ei silloinkaan vielä ole kiirettä, jos ei ikä ala painamaan päälle.

Vierailija
4/18 |
10.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolme.

Kolmen lapsen isä.

Vierailija
5/18 |
10.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset 10,3 ja 1 ja ei kyllä missään nimessä olisi kolmatta, jos esikoinen olisi nuorempi.

Vierailija
6/18 |
10.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä saman ikäiset ja luku jää tähän, ellei vahinko käy. Toivottavasti kierukka pitää.

Mieskin on sitä mieltä, että jos vahinko käy, kolmas saa tulla, mutta ei tekemällä tehdä.

Vierailija
7/18 |
10.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin kolme.

Vierailija
8/18 |
10.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

yksi kerrallaan. ei mee hermo eikä tuu konkurssi. tai no tulee ne molemmat kuitenki. lapset 24 ja 13. todellakin riittää mulle. kaveri jaksoi viidennen jälkeen vielä yhden. eikö ole kiva että voi itse päättää. 

Vierailija
9/18 |
10.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolme lasta on nykyään statussymboli. Kaksi ei ole vielä mitään, pitää olla kolme ja molemmat vanhemmat uraputkessa kiinni, hieno auto ja omistusasunto, ehkä mökki rakenteilla. Elämän suorittaminen on in. Jos tuntuu, että kahden kanssa on jo tarpeeksi rankkaa, mitä sillä kolmannella tekee? Näyttää muille, että hei, meillä on varaa!

Vierailija
10/18 |
10.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajattelitko, että olisit 3 lapsen kanssa jotenkin vähemmän väsynyt. Jos et odota 20-vuotta ei vauvavuosi tule olemaan ihana sen helpompi, koska vauvat on helppoja, taaperon kanssa eläminen yksi oravanpyörä.

Vierailija
11/18 |
10.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli juuri toisinpäin; esikoisen vauva-aika oli ihan kamalaa; jatkuvaa väsymystä, sairastelua, tyytymätön ja kipeä vauva. Huonosti söi jne.

Kakkonen hankittiin vasta, kun oltiin varmoja, että jaksettaisiin sama rumba uudelleen. Meni kotiin päästyä kolme viikkoa, kun epäiltiin kakkosella ties mitä aivovammaa; oli niin helppo, hiljainen ja tyytyväinen lapsi. Alusta asti nukkui ja söi hyvin, itki vähän ja pysyi terveenä.

Kolmatta ei tule. En näe mitään syytä hankkia kolmatta, koska kaksi riittää vallan mainiosti. Olen iloinen, että tämä toinen lapsi oli helpompi, mutta silti kertaakaan en ole vakavasti miettinyt, että josko kolmas. En vain kaipaa lainkaan kolmatta lasta. Näin on hyvä.

Sinuna odottelisin rauhassa muutaman vuoden (jos päätöstä ei ole pakko tehdä juuri nyt). Omat lapseni syntyivät 4v ikäerolla ja silti heistä on paljon seuraa toisilleen, kun ovat nyt 7v ja 3v. Kukin omia voimavarojaan kuunnellen.

Vierailija
12/18 |
10.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelen jättämään kahteen. Ihan käytännön syistä. Kun on kaksi lasta, niin yksi aikuinen voi vielä jotenkin lohduttaa toista ja valvoa toista, jos jotain sattuu. Kolmen kanssa tämä ei enää onnistu. Tai siis kyllähän sitä selviää, mutta ei pysty antamaan sitä huomiota mitä itse toivoisi. Minua ainakin välillä hävettää miten meidän kolmas on hoidettu vähän vasemmalla kädellä.

Helposti menee myös auto vaihtoon. Ei meinaan kaksi lastenistuinta ja koppa mahdu ihan joka autoon. Ja jos takaluukkuun laittaa vaunut, ei muun perheen tavaroille liikaa tilaa jää. Asuntokin voi jäädä pieneksi.

Meillä on nyt kolme alakouluikäistä ja kyllä siinä on tekemistä, että kaikki saisi jotenkin harrastuksiinsa kuljetettua. Kuulostaa varmaan itsekkään ihmisen valitukselta, mutta koitan vain muistuttaa, että se kolmas ei todellakaan mene siinä samassa kuin kaksi muuta lasta.

Vierailija
13/18 |
10.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kommenteista ja erilaisista näkökulmista. Minustakin tuntuu siltä että kolme lasta on jotenkin muotia nykyään, mutta onhan se kiva lapsi määrä, paljon hälinää mutta ei liikaa :)

Kolme lasta harrastuksiin vieminen voi olla mielenkiintoista mutta ei mahdotonta ja kuinka paljon harrastuksia sitä lopulta tarvitsee? Tietenkin pitää saada olla mahdollisuus harrastaa jos haluaa..

Olen kuullut monelta äidiltä kenellä lapsia kolme tai neljä että kolmas ja neljäs olisi jotenkin helpompia ja hoituvat rutiinilla ja kun kaksi ensimmäistä saa seuraa toisistaan niin äiti saa keskittyä vauvaan enemmän.

Ap

Vierailija
14/18 |
10.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos kommenteista ja erilaisista näkökulmista. Minustakin tuntuu siltä että kolme lasta on jotenkin muotia nykyään, mutta onhan se kiva lapsi määrä, paljon hälinää mutta ei liikaa :)

Kolme lasta harrastuksiin vieminen voi olla mielenkiintoista mutta ei mahdotonta ja kuinka paljon harrastuksia sitä lopulta tarvitsee? Tietenkin pitää saada olla mahdollisuus harrastaa jos haluaa..

Olen kuullut monelta äidiltä kenellä lapsia kolme tai neljä että kolmas ja neljäs olisi jotenkin helpompia ja hoituvat rutiinilla ja kun kaksi ensimmäistä saa seuraa toisistaan niin äiti saa keskittyä vauvaan enemmän.

Ap

Helppoa ja rutiiniahan ne lisälapset on -> oisko susta kivaa olla se perheen kolmas tai neljäs lapsi joka on äidille "rutiinia"? 

Vierailija
15/18 |
10.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

mikset tunnusta että sulla on vauvakuume ja haet oikeutusta kolmoseen vauvapalstalta?

Vierailija
16/18 |
10.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meille kaksi oli hyvä määrä. Ovat pienellä ikäerolla ja onneksi tulevat loistavasti toimeen keskenään. Ei jaksaisi enää sitä vauvavaihetta ja ihan käytännönsyistä standardin mukainen 2+2 on erittäin hyvä perhekoko.

Vierailija
17/18 |
10.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on 2 lasta ja päätös oli helppo koska en halunnut enää ikinä olla raskaana enkä synnyttää.

Kahden kanssa on helppoa niin henkisesti ja taloudellisesti eli tähän minun rahkeeni riittävät mainiosti ja myös yksin jos tulisi vaikka ero.

Koti juuri sopiva 4 hengen perheelle ja auto myös ja on helppo matkustaa 2+2.

Ja pitää muistaa että ne lapset kasvaa ja kaikki teinit eivät ole enää mitään kullannuppuja.

Tulevaisuudessa pitää ehkä myös pystyä kouluttamaan itse ainakin osaksi omat lapsensa ja jos on suurperhe niin yliopisto ym voi jäädä suomessakin haaveeksi jos vanhemmat eivät voi auttaa.

Ja jos ap oli jo 2.kanssa piipussa niin miten se 3.auttaisi asiaa. Entäs jos nyt on 2 perustervettä lasta niin ehkä se seuraava lapsi ei olekaan. Mites arki sairaan lapsen kanssa. Entä parisuhde jos lapsia on liuta?

Vierailija
18/18 |
10.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on vaan biologiaa että kroppa huutaa lisää lapsia vaikka järki sanoo toisin ja äitinä ymmärtää oman rajallisuuden. Pitää vaan malttaa ja odottaa että tunne menee ohi. Ja aina välillä se vauvakuume putkahtaa esiin mutta jos heti toimii pelkällä tunteella niin voipi katua...ei se 3. tai 4. lapsi siinä sivussa oikeasti mene. Jokaisella lapsella on oikeus tulla kohdatuksi yksilönä.

2 teinin äitinä olen enemmän kuin tyytyväinen että lapsia on vain 2. Parisuhdekin on vielä ok ja talous hyvässä jamassa.