AMK-opet ja muutkin opettajat huom!
Rehellinen mielipide. Pystyykö kolmen alle kolme vuotiaan äiti opettamaan esim sivutoimisena tai koko päiväisenä tuntiopettajana? Millaiset on työajat? Joustaako? Onko työ henkisesti rankkaa, jota voi mahdollisine yövalvomisineen hoitaa vielä suhteelllisen hyvin? Onko eka työvuosi opettajana, jotenkin rankempi kuin seuraavat vuodet? Tuntien valmistelut ja kokeiden korjaukset? Kertokaa. Olen itse vakaasti harkinnut ryhtymistä opettajaksi ja kiinnostaa erityisesti AMK-opettajana työskentely? Kertokaa mielipiteitänne!!Kiitos!!!
Kommentit (10)
Just on tänään tarkoitus soittaa työnantajalle, ja lupautua osa-aikaisena luennoimaan korkeakouluun ens syksystä alkaen. Riittääkö 2 tuntia valmisteluihin tosiaan? Olispas ihana jos riittää... Jotkut on puhuneet 10 tunnista... siinä tulee kyllä hätä käteen, jos ei nopeemmin saa luentoja kasaan. Mies, aloitti viime syksynä osa-aikaisena luennot myös ja sanoi myös, että 2t menee, että saa homman kasaan. Tietysti parempia tulee jos on enemmän aikaa, mutta tuo riittää kuulema, että pääsee ekasta vuodesta ohi ja voi seuraavana vuonna täydentää valmista runkoa.
Sulle joka jo vastasit, minkätyyppisiä ne ryhmätyöt/keskustelut/purkujutut on mitä käytät? Siis antaisitko esimerkin aiheesta ja sitten miten sen johdat läpi luokkatilanteessa? Kiinnostais kuulla. Kiitos vaan :)
Minä en kykenisi yövalvomisten lisäks suunnittelemaan opetusta puhumattakaan opettamisesta. Mutta tietystikään toisen puolesta ei tällaiseen voi vastata. Sen verran uskallan kommentoida tilannettasi, että varmasti opetustyö olisi vaihtelua kolmen pienen hoidolle.
Neuvoisin, että varmista ennen osa-aikaisenkaan työn vastaanottamista, 1) että sulla on omaa lapsivapaata aikaa rauhassa suunnitella, surffailla, lukea oman alan lehtiä, tehdä muistiinpanoja, olla vaan, rauhottua, käydä mielessäs läpi opetustilanteita jne,
2) alkuun mun mielestä kannattais ottaa maltillisesti opetustunteja ja testata kuinka paljon joutuu käyttämään suunnitteluun aikaa, 3) ajankäyttöä ajatellen on ihanteellista, jos voi opettaa samaa asiaa eri ryhmille. Vähemmän suunnittelua, enemmän palkkaa.
Jos olet tuntiopena, et ehkä kaipaakaan työpaikan joustavan. Tulet, kun tunnit täytyy pitää ja kuljet muutenkin omia polkuja. Jos taas toimit päätoimisena opena, osallistut monenmoiseen oppilaitoksen elämään tarkoittaa siis palaveria ja sensemmosta. Päätoimisen etu on tietysti työyhteisö, se että voi tehdä yhteistyötä muiden opejen kans. Tuntiopen etuna, että saa hyvät rahat kun käy " vain" opettamassa. Poikkeuksiakin varmaan löytyy.
Lykkyä tykö ja kaikkea hyvää, mitä sitten päätätkään tehdä!
Muista hyödyntää nettiä. Pistäppä googleen vaikkapa hakusanaks opetusmenetelmät, niin johan on kuule sivustot josta poimia vinkkejä.
Sain osa-aikaisen tuntiopettajan töitä AMK:sta. Jipii!!! Tunteja olisi siis noin 12-15 tuntia viikossa? Onko paha? Tuntipalkkaani en vielä tiedä, mutta varmistuu lähiaikoina. Paljonko tuntipalkka noin? Millainen työsopimus minun kannattaa tehdä, tehdään sekin vasta lähiaikoina?
sinäpäs olet nopea käänteissäs. Hyvä niin, kun intoa piisaa. Huomasin, että kyselit näitä opejuttuja tuolla työ, raha jne palstallakin, jolla mun tulee harvemmin käytyä.
Tuo 1600 h on kokonaistyöaika, johon sisältyy kaikki työ seminaaripäivistä, arvioinnista, suunnittelusta ja erinäisistä palavereista lähtien. 12-15 opetustuntia viikossa on suunnilleen täysi viikko-opetusmäärä, voi sitä välillä olla 20-25 tuntiakin.
Palkka määräytyy monista eri tekijöistä. Tässä oaj:n sivujen linkki josta voit tarkistaa, mitä suuruusluokkaa se on: http://www.oaj.fi/dman/Document.phx/OAJ/MS2/palkkataulukot2/Ammattioppi…
Palkka ja kaikki työsuhdeasiat muutenkin määräytyy sen mukaan, mitä työehtosopimusta (tes) sun oppilaitos noudattaa. Kunnallisella ja yksityisellä puolella on omansa. Nämä sopimukset löytyy myös www.oaj.fi -sivuilta " edunvalvonta" kohdasta. Käyppäs surffaa ja katso ainakin kohta " sopimukset" ja sieltä " amk" erikseen. Sä voisit soittaa oppilaitokseen ja kysyä mikä tes niillä on käytössä. Osaat sitten pitää puoles paremmin ja tiedät missä mennään, kun teette sun tuntisuunnitelmaa. En tarkoita, että ois vaaraa tulla huijatuksi, vaan sitä, että open työ on raskasta, eikä sitä ehkä alkuun ajattele, kun tuijottaa vaan opetustuntien määrää. Siksi on hyvä tietää nuo perusraamit, minkä puitteissa hommia painetaan. Tosiaankin 12-15 tuntia saattaa alkuun tuntua vähäiselle määrälle, mutta käytännössä jokaisen tunnin eteen joutuu tekemään etukäteen paljon työtä.
Rutkasti tsemppiä sulle. Seuraan mielelläni miten sulla menee. Ja toivottavasti saat yöt nukuttua, että on virtaa uusiin hommiin. Meillä on just kuudes unikoulu yö meneillään 8 kk rintalapsella. Tavoite on yhtenäiset yöunet klo 5-6 saakka jolloin yön ainoa syöttö. Lupaavalle näyttää.
Kiitos tosi paljon tiedoista!!Itsekin olen vielä vähän ihmeissäni, että alan opettamaan. Mutta tuo on ala, joka minua nyt kiinnostaa. Toivottavasti en ottanut liian isoa kakkua, etten tukehdu?. Onneksi appivanhemmat ja omat vanhemmat ovat eläkkeellä ja asuvat lähellä niin apuja on aina saatavilla.
Tiedätkö vielä kielitutkinnoista? Minulla saattaa olla muutama englanninkielinen opetustunti, joten kuinka tärkeää/pakollista on tuo kielitutkinto AMK:ssa opetuksessa? Onko kauhean vaativia kokeita? Kuinka valmistautua?
Kiitos tosi paljon tiedoista!!Itsekin olen vielä vähän ihmeissäni, että alan opettamaan. Mutta tuo on ala, joka minua nyt kiinnostaa. Toivottavasti en ottanut liian isoa kakkua, etten tukehdu?. Onneksi appivanhemmat ja omat vanhemmat ovat eläkkeellä ja asuvat lähellä niin apuja on aina saatavilla.
Tiedätkö vielä kielitutkinnoista? Minulla saattaa olla muutama englanninkielinen opetustunti, joten kuinka tärkeää/pakollista on tuo kielitutkinto AMK:ssa opetuksessa? Onko kauhean vaativia kokeita? Kuinka valmistautua?
en tiedä.
Mullon vain maisterintutkinnon pakolliset enkku ja ruotsi. Olen opettanut vain suomeks. Veikkaan että tuohonkin kysymykseen löytyy vastaus oaj:n sivuilta.
Kiitos taas tiedoista! Saanko kysyä, missä päin, kuinka kauan ja mitä aineita olet opettanut?
ensin ammattikoulussa yhteiskunnallisia aineita sijaistaen hetken verran ja sittemmin 1,5 vuotta toisen asteen oppilaitoksessa vastaavia aineita, lähinnä työelämätietoutta mutta myös monia muita. Olen toiminut aikuisopiskelija luokan " luokanopettajana" . Amk:sta mulla ei ole muuta kokemusta kuin että tein opekoulutuksen auskultoinnin ammattikorkeessa. En siis tiedä amk:n asioita tarkemmin. Jos luulet, että musta sulle apua niin laita oma sähköpostiosoittees tänne, niin voidaan jutella yksityiskohtaisemmin.
IHan alkuun vastaisin ympäripyöreästi, että työn rankkuus riippuu sinusta. Itse kontaktiopetuksen ulkopuoliseen työhön saat kulumaan aikaa niin paljon kuin pystyt laittamaan. Tietysti opetettavasta aineestakin riippuu, kuinka paljon opetuksen suunnitteluun menee. Taustoitus tai tarkoitan lähinnä sitä, että selvittää uusimman tiedon ja on itte varmasti perillä asiasta. Yleisesti suunnittelutyö alkuvaiheessa vaatii 2 h yhtä opetustuntia kohden. OOn itte työskennellut aikuiskouluttajana ja näin ollen yks toimivimpia opetusmenetelmiä on keskusteleva luennointi ja ryhmäkeskustelut eri tavoin purettuna, joten opiskelijat on saanut helposti osallistumaan ja tätä kautta kiinnostuen oppimaan. Nuorten parissa tää ei aina toimi kun he ei samalla tavalla lähde keskusteluihin mukaan, eivätkä vielä rohkene tuumailla asioista oman kokemuksensa kautta. Elikä tälle ikäryhmälle opetuksen suunnittelu on toisenlaista... MÄ voisin toki jatkaa tästä aiheesta tunti tolkulla, mutta käyn nyt nukuttaan vauvan ja jatkan myöhemmin.... ja yritän sitt vastata kysymyksiis.