Kutsu polttareihin, muttei häihin.
Sain kutsun ystäväni polttareihin, mutta en häihin. Polttareissa kuulemma juhlimme suuremmalla porukalla ystäväämme ja itse häät tulevat olemaan pienen piirin intiimit juhlat. Tunnen olevani nipottaja, kun minusta tämä asetelma kuulostaa kummalliselle. Kustantaisimme yhdessä polttarit ja häälahjan, mutta itse juhlaan en saa osallistua. Tekisi mieli jäädä polttareistakin pois.
Kommentit (68)
Siis suurin osa on täällä sitä mieltä että hääparin tulee kutsua häihinsä kaikki, ketkä joku morsiammen/sulhasen ystävä on päättänyt kutsua polttareihin? Kuulostaa mielestäni oudolta. Eihän morsiammella/sulhasella yleensä ole mitään tekemistä polttareiden kanssa. Saattavat tulla jopa täytenä yllätyksenä, jolloin ei olisi mitään mahdollisuutta vaikuttaa siihen keitä polttareihin (ja siis myös automaattisesti häihin) kutsutaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö se nyt ole aika yleistä että kun itte häät on pienet niin polttarit/bileet järjestetään isommalle kaveriporukalle? Sitä en ymmärrä että miksi pitäisi häälahjaa ostaa jos tarkoitus on vaan bilettää kavereiden kesken. Vai onko häälahja siis yhteinen kaikkien osallistujien kesken? Luulisin ettei kustannukset silloin nouse liian suureksi.
Luulis kyllä kanssa et morsmaikulle riittäis lahjaksi että on kaikki rakkaat ympärillä juhlimassa omaa naimisiinmenoa :DSuunnitelmat ovat sen verran suuret, että jokaisen polttarivieraan tulee maksaa etukäteen tilille 200 euroa. Tämä kattaa oman biletyksen, juhlakalun biletyksen sekä häälahjan. Tiukkaa tekee työttömälle. Tiedossa siis ainakin saunomista, juomista sekä syömistä ja juhlakalulle hierontaa yms.
ap.
WHAAAAAT??? 200EUROA? Missä maailmassa eletään???? Jos häihin ei olla menossa = ei osteta lahjaa. Piste. Perehtykää tapoihin.
Vierailija kirjoitti:
Siis suurin osa on täällä sitä mieltä että hääparin tulee kutsua häihinsä kaikki, ketkä joku morsiammen/sulhasen ystävä on päättänyt kutsua polttareihin? Kuulostaa mielestäni oudolta. Eihän morsiammella/sulhasella yleensä ole mitään tekemistä polttareiden kanssa. Saattavat tulla jopa täytenä yllätyksenä, jolloin ei olisi mitään mahdollisuutta vaikuttaa siihen keitä polttareihin (ja siis myös automaattisesti häihin) kutsutaan.
Olen ollut järjestämässä useamman tyttökaverin polttareita. Aina on aloitettu järjestelyt sillä, että pyydetään morsiamelta lista häihin kutsutuista kavereista ja suunnilleen polttari-ikäluokkaan kuuluvista serkuista ja veljen tyttöystävistä jne. Eli polttarit kohdennetaan vain häihin kutsun saaneille, ja morsian siis antaa sen kutsulistan. Joskus polttareihin on tullut sellaisia häihin kutsuttuja, jotka eivät pääse häihin. Mutta hääkutsun kyllä kaikki ovat saaneet.
Mjoo... Minä tuolla 1. sivulla sanoin, ettei siinä ole mielestäni mitään outoa tai väärää jos häät on pikkuporukalle ja polttareihin pyydetään enempi porukkaa. Mutta todellakaan silloin ne polttarit ei saisi maksaa 200 e, vaan enempi luokkaa omat juomat + ruoat ja ehkä kymppi päälle.
Ja häälahjaan osallistumisen tulisi olla täysin vapaehtoista.
Vierailija kirjoitti:
Voisin itsekin kuvitella tekeväni noin, mutta ilman, että lypsisin rahaa kavereiltani, vaan antaisin esim hääbudjetista kaasolle 500€ ja toivelistan vieraista, mutta itse häät pidettäis vaan perheen+kaason+bestmanin kesken. Ei tietenkään pidä maksattaa polttareita vierailla jos ei aio kutsua heitä häihin! Tai sitten pitäisin jotkut kihlajaisjuhlat kavereille ennen varsinaisia häitä.
Ei hääpari mitään polttareita järjestä eikä ihmisiä sinne kutsu tai 'vaadi' jotain ohjelmaa! Herätys nyt!
Morsiamelta ei mennä myöskään kyselemään asiasta - ne ovat hänelle "yllätys"!
Minä kuulen että polttareiden järjestäjät kätevästi ajattelivat maksattaa muilla omatkin polttariosuutensa + lahjansa - polttareihin voidaan kutsua vaikka keitä, mutta lahjaa heidän ei tarvitse hankkia. Polttarit ovat se lahja! Ja sitten häävieraat vievät oman halunsa mukaan jonkun lahjan ihan erikseen.
AP, minulle tuo 200€ olisi maksettavissa oleva summa, mutta on aivan järjetöntä tuollainen tuhlaus, enkä osallistuisi polttareihin. Sen sijaan, voisin viedä morsiamen vaikkapa mukavalle illalliselle tai kuohuviinilasilliselle ihan vain kahdestaan hänen tulevien häidensä kunniaksi (kun en nyt päässyt osallistumaan sinne polttareihin...) enkä ostaisi yhäkään lahjaa, koska en kerran ole häihin menossa enkö kutsuttu.
Sain kerran kutsun polttareihin ja samaan hengenvetoon morsian ilmoitti että häät ovat pienet ja sinne en ole kutsuttu siis.
No en mennyt polttareihinkaan, enkä todellakaan osallistunut lahjaan. Eikä ne häätkään mitkään niin pienet olleet.
Oletteko morsiamen kanssa hyviä kavereita?
Huh. Itse en juo ollenkaan alkoholia, vaikka biletänkin. Mutta 200 € illasta, jossa pitäisi katsoa vierestä kun morsian saa hieronnan ja laskuvarjohypyn ja iltameikin jne.. Tai mitä nyt saakaan. Mutta mitä itse saisin sillä kahdella sadalla? Illallisen. Ja vettä. Sepä kiva.