No niin nyt: mistä 55-vuotiaalle huonokuntoiselle naiselle terveellisen elämän elämänmuutos!
Pituus 168cm ja paino 80 kg. Liikun erittäin vähän, jos ollenkaan. Syön keskivertoisen hyvin eli en kuitenkaan mitään mässyjä, enkä juo limuja tai roskaruokia, mutta kuitenkin...
Mistä apua ja tukea hommaan? Kävin jo yhdellä kuntosalilla, jossa pirtsakkaat ohjaajat halusivat varmaan palkkaansa lisää ja yrittivät myydä jotain vuosisopimusta- siis ihmiselle joka on viimeksi jumpannut joskus 1981 koulun jumppatunnilla? Niissä saleissa ei ole yhtään semmoista perusjumppaa tai liikuntatuntia, mitä minun ikäiseni ja kuntoiseni voisi mennä edes yrittämään- Niin ja nehän nauraa itsensä tärviölle mikroshortreissaan ja kompressiosukissaan kun minä tulen paikalle Ruisrock-92 t-paidassa ja vanhoissa leggingseissäni...
Pitäisi siis aloittaa varmaan hitaasti ja hiljaa, esim. kävelyllä ulkona ja sauvakävelysauvat mulla jo onkin. Mutta mihinkään saleille en usko että näillä lähtökohdilla kannattaa lähteä.
Tarvitsen apua ja ohjeita ruokavalioon, siihen varmaan ihan seurantaa kun en niistä asioista oikein mitään ymmärrä sekä liikuntaa ehdottomasti aloittajalle hyvä ohjelma ja neuvoja siis siihenkin.
Saako jollain nettivalmennuksella tämmöisen vanhan raakin kuntoon? Vai pitäisikö etsiä joku personal trainer?
Ehtisikö tässä juhannukseen mennessä saada edes jonkunlaiseen kuntoon itseään?
Alkaa nimittäin tämä jaksaminen vähän olla huonoa, paino nousee joka vuosi varmaan kolme kiloa per talvi ja verenpaine huomauttelee olemassaolostaan.
Kommentit (2)
Suunnittele syömisesi etukäteen. Päätät sen, mitä ET syö: sokeria, valkoista leipää, rasvaisia sipsejä ja muita herkkuja. Toiseksi päätät, mitä syöt entistä enemmän: salaattia, hedelmiä, kokojyväleipää ym.
Tavallinen kansalainen ymmärtää kyllä kirkkaasti terveelliset ja epäterveelliset ruuat. Terveellisiä opettelet syömään, epäterveellisiä vältät.
Liikunnan voit aloittaa vaikka tanssimalla. Jos ei löydy seuraa, niin musiikki soimaan ja liikkeelle ihan oman mielesi mukaan, olipa se sitten räväkkää rokkia tai hempeää tangoa vaikka tyyny parina.
Kulje kävellen kaikki mahdolliset matkat, mitä suinkin voit. Siitä se sitten alkaa.
Ymmärrän ongelmasi paremmin kuin arvaatkaan. Olen jokseenkin samassa kuosissa kuin sinä, ja olen jo pitempään aikonut aloittaa jonkinlaisen kuntokuurin, lääkärin määräyksestä.
Ihan vain pikkuisen liikuntaa lisää, sellaista mistä eniten pidät, ja ihan pikkuisen laadukkaampaa ja vihreämpää ruokaa niin varmasti alkaa ajan mittaan jotain tapahtumaan. Nettivalmennukset ovat yleensä huonoja kun niistä puuttuu se yksilöllisyys ja lähes kaikille annetaan ne samat ohjelmat.