Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ulkosuomalaisia/ulkomaalaisia tai muuten vaan lasten kasvatuksesta, muualla kuin suomessa, tietäviä paikalla?

Vierailija
09.05.2017 |

Olen tässä lähiaikoina kiinnittänyt huomiota sellaiseen ilmiöön että hyvin harvat ulkomaalaiset Suomessa ulkoilevat lastensa kanssa lainkaan. Olen nyt vähän koulun puolesta päässyt näkemään tuota vokki-elämää ja ihan oikeesti, sillä on lapset tosi villejä ja "hyppii seinille" kun ei ne käy ollenkaan ulkona. Jotkut vanhemmat jopa ihmettelevät että kun heidän lapset on niin vilkkaita, sitten kun kysyt että "mites paljon olette ulkoilleet tällä viikolla?" niin vastaus saattaa olla "käytiin keskiviikkona kaupassa". Pienillä lapsilla on usein päiviä etteivät he käy ulkoilmassa lainkaan. Kouluikäiset ja esikoululaiset sentään ulkoilevat koulussa ja koulumatkoilla.

Tätä pohtiessani, tajusin että eipä sitä tarvitse mennä kuin etelä-Eurooppaan kun siellä on ihan sama touhu (keski-euroopasta en tiedä, voihan se olla sieläkin). Olin teininä aupairina Italiassa ja sieläkin lasten kanssa ulkoilu tarkoitti lähinnä kauppareissuja tai muita vanhempien menoja. Perheen äiti oli siellä ihan kauhuissaan kun ensimmäisellä viikolla jätin vauvan nukkumaan ulos vaunuihin (niin että mulla oli näköyhteys ja itkuhälytin vaunuissa).

Nyt siis mietin että miten tää vaikuttaa lapsiin niissä maissa joissa ulkoilua ei arvosteta samalla tavalla kuin täällä? Onko oikeesti maita joissa lähes kaikki lapset nyt vaan "on tosi ylivilkkaita"? Onko se vaan sellanen asia mikä vain hyväksytään, että 5-vuotiaat juoksee, kiljuu, hyppii, pomppii... sisällä? Vai onko tää vaan jotenkin turvapaikkaprosessin uuvuttavuuteen ja Italiaan liittyvä juttu? :D

Ootteko muut huomanneet samaa? Eipä tällä kauheesti oo väliä mutta suomalaisena, lastani ulkona nukuttaneena ja kahdesti päivässä ulkoilluttaneena naisena ihmettelen tätä kulttuuria :D Ja kiinnostaisi tietää syy tähän. Sen toki ymmärrän että Afrikkalainen äiti ei laita lastaan ulos -15 asteen pakkasessa ihan jo siksi että he eivät ole tottuneet sellaiseen ja kuvittelevat tuollaisen kylmyyden olevan haitaksi lapselle.

Kommentit (2)

Vierailija
1/2 |
09.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on geneettistä.

Vierailija
2/2 |
09.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raitis ulkoilma tekee hyvää. Kokemusta on vain Briteistä, eikä sielläkään juuri ulkoilla. Lapsilla ei yleensä ole ulkoiluun sopivia vaatteita, esim. päiväkodissa ulkoillaan pihalla vain silloin, kun on kaunis sää. Talvellakin on sortsit jalassa, eikä siis ulkovaatteita erikseen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän kolme