Kohtuuttoman rankka rekryprojekti
Miten te muut työssäkäyvät pystytte vaihtamaan työpaikkaa, kun tuntuu, että oma rekryprosessi on ihan järjettömän vaativa?
Olen siis hakenut päällikkötehtävää, joka on oikeastaan enemmänkin asiantuntijatehtävä ilman alaisia.
Vastaavasta tehtävästä yli kymmenen vuoden kokemus.
Tehtävä kiinnostaa kyllä, mutta väkisinkin tulee mieleen, että heittääkö tässä aikaansa hukkaan. Kun on kuitenkin nykyinen työ, joka on hoidettava kunnolla ja siinä sivussa pitäisi ehtiä iltaisin olla lastenkin kanssa.
Tähän mennessä olen tämän työn takia tehnyt seuraavaa:
-Kolme haastattelua, joissa olen tavannut HR:n, esimiehen, esimiehen esimiehen, pari yrityksen johtajaa ja toimitusjohtajan.
-Haastattelujen kesto on ollut keskimäärin 2-3 tuntia per haastattelu. Kutsu haastatteluihin on tullut parin päivän varoajalla, ja tehtävä on sellainen, että firma ja sen talous on opiskeltava jokaiseen haastatteluun. Päälle toki normaali haastatteluun valmistatuminen. Kutsut ovat tulleet parin päivän varoajalla.
-Olen tehnyt paikan päällä yhden työsimulaation ja vapaa-ajalla päivän varoajalla valmistellut esityksen, joka piti esittää paikan päällä englanniksi.
-Kotona olen parina iltana tehnyt soveltuvuusarviointipäivän ennakkotehtäviä. Ajoitettuja ja ajoittamattomia tehtäviä, joiden kesto on yhteensä noin 4 tuntia.
-Tänään oli täyspitkä testipäivä.
No, ei siinä mitään, jos mahikset työhön olisi. Mutta taisin mokata jo annetuissa tehtävissä, jonka jälkeen tuntui turhalta kuluttaa 1.5 päivän verran aikaa ennakkotehtäviin ja testaukseen.
Olen tietysti onnellinen, että minulla on nykyinen työ, enkä ole työtön työnhakija. Mutta toisaalta, mietin miten kukaan työssäkäyvä pystyy hoitamaan työnsä ja osallistumaan tällaiseen prosessiin? Esimerkiksi viimeisen parin viikon aikana olen joka arkipäivä ollut haastattelussa tai testissä tai tehnyt näitä tehtäviä.
En ole koskaan joutunut käymään vastaavaa läpi, vaikka olen useamman kerran tullut rekrytoiduksi samanlaiseen positioon. Useimmiten paikka on auennut pelkän työkokemuksen ja 1-2 haastattelun perusteella. En todella ymmärrä, miksi juuri eilen käytin pari tuntia matemaattista lahjakkuutta mittaavassa testissä, kun työssä ei sitä vaadita.
Kyllä ottaa päähän, jos ja kun huomenna tulee soitto, että kiitos, mutta ei kiitos.
Kommentit (5)
Tuntuu että ihan joka paikkaan on todella pitkät haastattelu prosessit nykyisin...
Itsekin käynyt pahimmillaan viidessä haastattelussa ihan suorittavaan työhön.
Heh, ei tää nyt vastaavaa ole, mutta jopa kaupan kassalle töihin päästäkseenkin piti tehdä kauheasti ennakkotöitä. 3-4 tuntia piti opiskella materiaalia netistä ja sitten tehdä neljä testiä, että läpäs ne. Sitten kuuden tunnin palkaton työpäivä myymälässä ja toista palkatonta oppimispäivää suositeltiin myös. Oon tietysti niin tunnollinen, että kaikki materiaalit luin, testit tein ja kävin palkattoman harjoittelupäivän ja keikkatöihin pääsin. Ei siinä muuten, mutta kyllä noista mun mielestä olis kuulunu tulla palkkaa, kun ne oli pakollisia.
Kuulostaapa vaikealle ja ylimitoitetulle. Nimenomaan työssä käyvän voi olla vaikea irrottautua haastatteluihin kesken normaalin työpäivän/-viikon.
Itseäni ärsyttää tällä hetkellä tilanne, jossa työnantaja ei vaivaudu ilmoittamaan mitään. Tiedän toki, että en tullut valituksi, mutta olisi silti kiva saada heiltä ilmoitus asiasta.
Ihan mielenkiinnosta: millaisella palkkatoiveella olet liikkeellä? Siis suunmilleen. Eli onko tällainen hakuprosessi käynnissä kolmen vaiko kuuden tonnin töihin?
Aika rankalta kuulostaa. Tiedän, että joissain muissa maissa voi tiettyihin tehtäviin hakiessa olla jopa lähemmäs kymmenen haastattelukierrosta ja just kaikenlaista testiä ja koetta. Onko tämä nyt rantautunut Suomeenkin? Aika kohtuutonta, että hakuprosessiin pitää käyttää järjetön määrä työtunteja, kun kuitenkin vain yksi lopulta sen paikan saa. Vai onko rekrytoijat niin onnettomia, ettei osaa vähemmillä haastatteluilla sopivaa henkilöa valita?