olenko ainoa joka pesee vihannekset saippualla?
Siskoni ihmetteli kun katsoi vierestä kun laitoin keiton tulemaan. Pesen multaiset perunat ja porkkanat saippualla ennen kuorimista. Siis mullassahan on bakteereja ym jotka ei kuole kuin saippualla..
Kommentit (61)
Eikö ne bakteerit kuole viimeistään kiehuvassa vedessä?
Vierailija kirjoitti:
Luulisin, että olet. Teetkö keitot kuorellisista vihanneksista?
En tietenkään. Kattilaan siirrettäessä mullan bakteerit pääsee varmasti mukana jos ei ole hyvin pestyjä. Yritin siskolle selittää monta kertaa mutta ei ynmärtänyt.
No olet! Kaikki normaalit ihmiset käyttävät niiden pudistukseen käsidesiä, että pöpöt kuolee. Miten joku voi elää kuin sika?!
Oletko ajatellut että nyt sinun keitossasi on saippuan jäämiä. Kuumennus on paras sterilointikeino.
Vierailija kirjoitti:
Eikö ne bakteerit kuole viimeistään kiehuvassa vedessä?
Ei varmaan, mulle tulee tosi huono olo jos ei ole hyvin pestyjä :/ en pysty vierailla syömään ruokia kun muut ei tunnu välittävän hygieniasta.
Onko sulla muita pakkomielteitä tai fobioita?
No en tosiaankaan laita keittoihin ym. saippuaa. ;-)
Bakteerit kuolevat kiehuessa; saippua jää.
Vierailija kirjoitti:
Oletko ajatellut että nyt sinun keitossasi on saippuan jäämiä. Kuumennus on paras sterilointikeino.
Ei ole kun pesen saippualla kuorten päältä, en alta :)
Et ole. Itse laitan perunat likoamaan vähäksi aikaa ennen fairyveteen, lika irtoaa paljon paremmin. Huuhtelen tietty hyvin. Olen kuullut asiasta vittuilua mm. kälyltä, mutta eipä se haittaa.
Eikö ne bakteerit lähde siinä kuorien mukana? Sä peset varmaan jauhelihankin tolulla.
Entä mansikat, mustikat, vadelmat ym.? Pesetkö nekin saippualla ennen syömistä? Niihin on voinyt mikä tahansa ötökkä pissiä. Ja kärpäset kävelleet paskaisilla jaloillaan niiden pinnalla.
Öö... sä peset ne vedellä ja tarvittaessa juuresharjalla, jonka jälkeen kuorit ne ja huuhtelet vielä ennen kun alat pilkkomaan. Kiehuvat yli 2min, bakteerit kuolee jo 60 asteessa ja kiehuva vesi on 100 asteista!!! Mutta saippuaa ei ikinä ruokaan!!!! Ei mihinkään ruokaan...
Yksi itävaltalainen pesi kanssa mustikoita vedessä. Menivät rikki ja vettyivät, mutta ei uskonut minua, että ei me niitä yleensä ns. pestä.
Voihan bakteerihysteerikot vaikka keittää mustikat.
Vierailija kirjoitti:
Et ole. Itse laitan perunat likoamaan vähäksi aikaa ennen fairyveteen, lika irtoaa paljon paremmin. Huuhtelen tietty hyvin. Olen kuullut asiasta vittuilua mm. kälyltä, mutta eipä se haittaa.
Porvoosta päivää.
Siis peseekö joku vielä käsin kasvikset ja juurekset? Itse pyöräytän aina pikaohjelmalla tiskikoneessa, vettäkin siinä säästyy vs. käsin pesu. Uudessa tiskarissa on oma ohjelmakin kasviksille. On kivempi kokata puhtaista raaka-aineista😊
Vai että bakteerit kuolee saippualla :D
Mä laitan ruukkusalaatit astianpesukoneeseen 75 asteen pesulla kun juuriharja rikkoo sitä rakennetta.
Kuorimaveitsi on kiva keksintö. Samoin keittäminen, mutta tuo saippuajuttu on tod outo.
Mitä mä just luin. Uusavuttomien kokoontumisajot?? O.o
Älä koskaan ikinä enää pese vihanneksia kemikaaleilla!!
Luulisin, että olet. Teetkö keitot kuorellisista vihanneksista?